Terugrijden bij langdurige file

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

premiumblue
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 11:05

Terugrijden bij langdurige file

Bericht door premiumblue » ma 04 jun 2018, 11:13

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar houd mij al jaren hobbymatig bezig met diverse dingen omtrent verkeer en verkeersveiligheid.

Een vraag die mij al lange tijd achtervolgt is de volgende:

Waarom is het in Nederland bij langdurige files zoals voor bijvoorbeeld de defecte brug op de Afsluitdijk (waar mensen 2 a soms 6 uren stil staan) niet mogelijk mensen onder begeleiding terug te laten rijden naar de eerstvolgende mogelijkheid tot een andere route. Vaak is deze binnen enkele kilometers beschikbaar.

Een recent voorbeeld is een file voor een vastgelopen brug op de A6 eergistermiddag. De afslag Sint Nicolaasga is 2 kilometer eerder.
Laat mensen dan onder begeleiding terugrijden en invoegen bij het bestaande verkeer en een omleiding nemen.

Het uren lang in de file staan kan allerlei problemen geven. Men heeft vaak geen eten of drinken bij zich. Een toiletbezoek voor 100 man publiek is ook geen pretje als je echt nodig moet. Mensen die tijdig hun medicatie moeten hebben. Ik ken zelf toevallig mensen die afhankelijk zijn van zuurstofflessen ivm COPD. Stel dat zo'n fles leegraakt. En zo kan ik nog wel een rijtje opnoemen......

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3352
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door sven_engelen » ma 04 jun 2018, 11:22

Meestal beginnen mensen daar zelf al mee met omrijden. Tenminste dat zie ik vaak. Wanneer de Swalmentunnel dicht is door een te hoge vrachtwagen rij ik ook altijd terug over de vluchtstrook en steek ik voorzichtig de oprit over en ik ben niet de enige. Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.2651202, ... 312!8i6656
Maar dat is een oprit die letterlijk op het hoekje ligt. Ik snap dat dat voor een oprit die 2km eerder ligt niet zo praktisch is en het inderdaad onder begeleiding zal moeten.
Svenlo

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vahalis » ma 04 jun 2018, 12:01

premiumblue schreef: ma 04 jun 2018, 11:13
Een recent voorbeeld is een file voor een vastgelopen brug op de A6 eergistermiddag. De afslag Sint Nicolaasga is 2 kilometer eerder.
Laat mensen dan onder begeleiding terugrijden en invoegen bij het bestaande verkeer en een omleiding nemen.
Dat is bij de Scharsterrijnbrug ook gebeurd: https://twitter.com/Laurahu1sman/status ... 1268343809

Zelf heb ik dat ook al eerder meegemaakt bij de Ketelbrug. Onder begeleiding terug laten rijden is dus praktijk.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Jurjen » ma 04 jun 2018, 12:33

^^ Toen ik gisteren rond een uur of 2 langs de Scharsterrijnbrug kwam leek het er meer op dat men dat al uit zichzelf aan het doen was voordat de politie er was. Ik zag ze in ieder geval niet. Verkeer dat nog kwam aanrijden kon ook nog zo doorrijden tot de filestaart zonder er bij de laatste afrit er af te worden geleid.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door boe! » ma 04 jun 2018, 13:21

premiumblue schreef: ma 04 jun 2018, 11:13 Laat mensen dan onder begeleiding terugrijden en invoegen bij het bestaande verkeer en een omleiding nemen.
Dat gebeurt ook in de praktijk, maar pas als men heeft vastgesteld dat de afsluiting langdurig is. Men gaat niet bij elk klein probleem de mensen terugleiden. Daar heb je nog behoorlijk wat personeel (politie, weginspecteurs) voor nodig en het duurt even voordat die allemaal op de juiste plek staan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Lekkere Kwal » ma 04 jun 2018, 13:44

premiumblue schreef: ma 04 jun 2018, 11:13Het uren lang in de file staan kan allerlei problemen geven. Men heeft vaak geen eten of drinken bij zich. Een toiletbezoek voor 100 man publiek is ook geen pretje als je echt nodig moet. Mensen die tijdig hun medicatie moeten hebben. Ik ken zelf toevallig mensen die afhankelijk zijn van zuurstofflessen ivm COPD. Stel dat zo'n fles leegraakt. En zo kan ik nog wel een rijtje opnoemen......
Het massaal wegleiden van het fileverkeer duurt ook makkelijk uren, dus het wil niet zeggen dat je daarmee die zaken actief voorkomt. En men moet nog een alternatieve route vinden en dan nog afrijden om alsnog bij de bestemming aan te komen.

Daarnaast is er wel een verschil tussen een beetje honger of dorst krijgen en urgente medische hulp nodig te hebben. Voor het laatste kan gewoon 112 gebeld worden en dan zal men ervoor zorgen dat je geholpen wordt, je bent niet aan je lot overgeleverd. Als je zelf op pad gaat zonder eten en drinken en daar actief problemen door krijgt (en dus eigenlijk medisch afhankelijk bent ervan) dan ben je ook wat risicovol op pad gegaan. Voorkomen is beter dan genezen. Men heeft trouwens bij langdurende files in warm weer ook wel eens water uitgedeeld en mensen specifiek geevacueerd die er problemen door kregen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vahalis » ma 04 jun 2018, 15:06

^^ er is wel een grens aan wat je van mensen mag verwachten qua voorbereiding. Dat je mag verwachten dat reizigers rekening houden met laten we zeggen 100% extra reistijd lijkt mij redelijk, maar veel meer niet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Rein » ma 04 jun 2018, 15:17

En (helaas) is er ook een verschil tussen wat je zou mogen verwachten qua voorbereiding en in hoeverre men zich daadwerkelijk voorbereidt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Lekkere Kwal » ma 04 jun 2018, 16:17

Vahalis schreef: ma 04 jun 2018, 15:06 ^^ er is wel een grens aan wat je van mensen mag verwachten qua voorbereiding. Dat je mag verwachten dat reizigers rekening houden met laten we zeggen 100% extra reistijd lijkt mij redelijk, maar veel meer niet.
Ik volg de bepaling van die waarde niet zo. Van de mensen met medische problemen zou ik het niet eens verwachten dat ze 50% extra reistijd aan zouden kunnen, en dat ze sowieso iets bij zich hebben om zichzelf te helpen (medicijnen, eten en/of drinken). Mochten ze dan 'in nood' raken door onverwachte zaken dan kunnen ze gewoon 112 bellen.

Van de mensen die daar geen last van hebben (mij incluis) verwacht ik niet dat men na een verdubbeling van de reistijd al onwel wordt. Het is ook niet zo dat men bij ellenlange afsluitingen opeens het halve wagenpark kan afvoeren door oververhitting en uitdroging. De praktijk is dat er hooguit een paar mensen last van iets hebben gekregen en de rest tuft vrolijk (of eerder chagerijning) verder.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door jelger » ma 04 jun 2018, 16:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Pino » ma 04 jun 2018, 17:07

Voor wat het waard is, de enige gevallen dat ik ben weggeleid achter een stremming waren in het buitenland. Mogelijk toeval. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat in ieder geval snel wordt gehandeld door verkeer bij de voorafgaande afrit van de weg af te halen. Het laten omdraaien of via een CaDo laten oversteken van verkeer dat dan nog vast zit, is dan als het goed is nog maar voor een kleinere groep relevant. En vanaf daar wordt het een kwestie van belangen afwegen. Laten omdraaien is fijn voor weggebruikers vlak achter de stremming, maar het verzwaart de file voor de afrit waar verkeer de weg af moet. Idem dito met een CaDo, waarbij de file echter in de andere rijrichting ontstaat. Degenen die in zulke gevallen beslissen hoe en wat doen altijd een zekere groep pijn, en soms doe je een enorme groep minder pijn door de mensen vlak achter de stremming het langste te laten wachten.

Discussiepunt op zichzelf: als je verkeer weg leidt via een CaDo, zal die vaak een stukje stroomopwaarts liggen van de stremming. Dus wie laat je dan eerst gaan? Ik heb ooit in Italië achter een stremming gezeten. Na een uurtje wachten werd voor ons een CaDo geopend en konden we lekker terug naar ons vakantiehuis. Een andere auto in onze groep stond maar een klein stukje achter ons en kwam een uur na ons terug. Wat was gebeurd? Zij hadden een stukje mogen oprijden, maar waren vervolgens weer lange tijd stil gezet om de auto's die nog vóór de doorsteek zaten de ruimte te geven om te draaien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » di 05 jun 2018, 7:47

Terugrijden onder begeleiding heb ik zelf nooit meegemaakt. Wel een aantal keer heel lang oponthoud op de Afsluitdijk gehad, overigens de laatste keer wegens een ongeluk en niet vanwege een defecte brug. Het heeft me wel geleerd dat een flesje water in zulke gevallen te weinig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Peter » di 05 jun 2018, 12:28

Bij bruggen met frequente storingen en twee kleppen, zou men standaard moeten kunnen omleiden met 1+1 zoals men nu voorstelt bij de sluisbruggen van de afsluitdijk. Er zullen altijd wel zeuren zijn die zeggen dat dit gevaarlijk is op een snelweg, maar met goede signalisatie (en Vmax 50-70) moet dat niet zo'n punt zijn voor een periode van hooguit uren. Voor ongevallen met vrachtwagens en storingen van bruggen met 1 klep heb je er niet veel aan.

Ik heb wel het idee dat men in NL veel langer wacht (lees: veel meer personeel optrommelt) dan in het buitenland alvorens men verkeer laat keren. Wellicht omdat men bang is voor claims.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » di 05 jun 2018, 13:05

^^ Debilisering lijkt mij dat. Zoveel mensen heb je daarvoor niet nodig, één persoon die aangeeft wie als eerste mag keren en terugrijden en één persoon die bij de afrit of oprit het verkeer regelt. Moeilijker hoeft dat volgens mij echt niet te zijn.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Piles » di 05 jun 2018, 14:25

^^ wie zorgt er dan voor de afzetting voor achteropkomend verkeer?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » di 05 jun 2018, 14:43

^^ Die is niet anders dan voor de afgesloten weg hoor. En dan nog: kappen met al die regeltjes, het verkeer rijdt dan vast niet harder dan 10km/h, dus een auto met zwaailampen en een poppetje ernaast volstaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vahalis » di 05 jun 2018, 15:55

Lekkere Kwal schreef: ma 04 jun 2018, 16:17
Vahalis schreef: ma 04 jun 2018, 15:06 ^^ er is wel een grens aan wat je van mensen mag verwachten qua voorbereiding. Dat je mag verwachten dat reizigers rekening houden met laten we zeggen 100% extra reistijd lijkt mij redelijk, maar veel meer niet.
Ik volg de bepaling van die waarde niet zo. Van de mensen met medische problemen zou ik het niet eens verwachten dat ze 50% extra reistijd aan zouden kunnen, en dat ze sowieso iets bij zich hebben om zichzelf te helpen (medicijnen, eten en/of drinken). Mochten ze dan 'in nood' raken door onverwachte zaken dan kunnen ze gewoon 112 bellen.
De waarde is mijn zeer arbitraire eigen inschatting en staat dus open voor discussie.

Juist van mensen die afhankelijk zijn van (medische) hulpmiddelen zou ik verwachten dat ze met voldoende marge op stap gaan. Dat ken ik in ieder geval van mensen die afhankelijk zijn van medicatie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » di 05 jun 2018, 21:18

Peter schreef: di 05 jun 2018, 12:28 Bij bruggen met frequente storingen en twee kleppen, zou men standaard moeten kunnen omleiden met 1+1 zoals men nu voorstelt bij de sluisbruggen van de afsluitdijk. Er zullen altijd wel zeuren zijn die zeggen dat dit gevaarlijk is op een snelweg, maar met goede signalisatie (en Vmax 50-70) moet dat niet zo'n punt zijn voor een periode van hooguit uren. Voor ongevallen met vrachtwagens en storingen van bruggen met 1 klep heb je er niet veel aan.

Ik heb wel het idee dat men in NL veel langer wacht (lees: veel meer personeel optrommelt) dan in het buitenland alvorens men verkeer laat keren. Wellicht omdat men bang is voor claims.
Vroeger stonden er geen vangrails en kon men bij de Afsluitdijk sowieso meteen met alternerend verkeer beginnen. Tegenwoordig moet de verrijdbare vangrail eerst ontsleuteld worden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Basjuh1981 » wo 06 jun 2018, 8:26

Vinny schreef: di 05 jun 2018, 21:18 Tegenwoordig moet de verrijdbare vangrail eerst ontsleuteld worden...
De vangrail is encryped :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Hajo » wo 06 jun 2018, 18:57

Zelf terug rijden, en dus keren, op de rijbaan van een autosnelweg is niet toegestaan en levensgevaarlijk. Nooit doen, ook niet als je anderen het wel ziet doen. Blijf rustig wachten tot er hulp is gearriveerd. Terug rijden mag dan alleen met toestemming van en onder begeleiding van de politie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » wo 06 jun 2018, 21:38

Wat bedoel je met begeleiding precies? Moet je elke bestuurder aan de hand nemen en is het daarom lastig uit te voeren?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Pino » wo 06 jun 2018, 21:55

Hajo schreef: wo 06 jun 2018, 18:57 Zelf terug rijden, en dus keren, op de rijbaan van een autosnelweg is niet toegestaan en levensgevaarlijk. Nooit doen, ook niet als je anderen het wel ziet doen. Blijf rustig wachten tot er hulp is gearriveerd. Terug rijden mag dan alleen met toestemming van en onder begeleiding van de politie.
Ik zou zelf wachten op het groene licht van de politie (ik neem ook aan dat het feit dat iemand daar staat te zwaaien volstaat als 'begeleiding'), maar bij zo'n stremming lijkt het gevaar mij uiteindelijk beperkt, mits er geen verkeer meer van achter de file in rijdt doordat verkeer al de snelweg af wordt geleid. Veel minder levensgevaarlijk dan de halsbrekende toeren die je nog wel eens iemand ziet uithalen die, nadat hij even verkeerd is gereden of ziet dat hij een file in rijdt, met achteruit rijden over de vluchtstrook zijn 'fout' voorkomt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Hajo » do 07 jun 2018, 18:48

Het veilig wegleiden van voertuigen in een file tegen de oorspronkelijke rijrichting in vergt heel wat voorbereiding. Belangrijk daarbij is dat de snelweg minstens vanaf de eerste afrit achter de file geheel verkeersvrij is. Aankomend verkeer moet al ruim van tevoren de weg afgeleid worden of worden stilgezet.

Begeleiding kan vele vormen aannemen: van handgebaren tot politie auto's en zelfs pylonen en bakens aan toe. De ene bestuurder is de andere niet en er zijn helaas nog steeds idioten die denken dat al die aanwijzingen niet voor hen bedoelt zijn. Er moet met alle mogelijke manieren worden voorkomen dat ongeduldige (en oververhitte, woedende) bestuurders het recht in eigen hand gaan nemen en door middel van ondoordachte en levensgevaarlijke acties, bijvoorbeeld door achteruit te gaan rijden of te gaan spookrijden, de zaak verergeren.

Daarom is zo'n actie om vaststaand verkeer te "bevrijden", lastig voor te bereiden, daardoor tijdrovend en ook lastig uit te voeren. De hele actie wordt daarom ook strak geregisseerd. Het lijkt zo simpel, maar dat is het absoluut niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » do 07 jun 2018, 18:59

Overdreven gedoe. Gewoon het verkeer aan het begin van de blokkenlijn naar de afrit drukken. Dan heb je twee stroken beschikbaar. Dan kan je het verkeer achteruit te laten rijden op de r1. En dan kan het vooruit via de r2 invoegen bij de rest van het verkeer.

Nou, dat spelletje kost geen ellenlange voorbereiding en kan worden uitgevoerd met 1 politiewagen en 2 beambten. :geeuw:

En dat geheel kan hartstikke gezellig en kleurrijk worden aangevuld met signalering, actiewagens, voorwaarschuwingswagens, kegels en verkeersregelaars. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Bert65 » do 07 jun 2018, 19:18

Attietattie schreef:Overdreven gedoe. Gewoon het verkeer aan het begin van de blokkenlijn naar de afrit drukken. Dan heb je twee stroken beschikbaar. Dan kan je het verkeer achteruit te laten rijden op de r1. En dan kan het vooruit via de r2 invoegen bij de rest van het verkeer.

Nou, dat spelletje kost geen ellenlange voorbereiding en kan worden uitgevoerd met 1 politiewagen en 2 beambten. :geeuw:

En dat geheel kan hartstikke gezellig en kleurrijk worden aangevuld met signalering, actiewagens, voorwaarschuwingswagens, kegels en verkeersregelaars. :top:
Nooit lang stil gestaan op een autosnelweg en dan begeleid weggereden?
Eerst krijg je te maken met de ongeduldige bestuurders die op eigen houtje besluiten terug te rijden (voor- of achteruit over de vluchtstrook). Eerst kregen ze te maken met vluchtstrookrijders die graag de volgende afrit wilden nemen (maar die was niet bereikbaar). Vervolgens zaten de terugrijders de hulpverleners in de weg.
De terugrijders moesten trouwens terugrijden naar een knooppunt en daar links afbuigen/keren op de stroken van het aanstormende verkeer.
Over het algemeen ben je in NL snel weggeleid, mede omdat je veel op- en afritten hebt. In D heb ik eens ruim 4 uur stilgestaan op een stuk waar 25 km geen op- of afrit is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door waldo79 » do 07 jun 2018, 20:37

Attietattie weet waarover hij spreekt :handshake: Die woont zowat op de weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » do 07 jun 2018, 21:54

Zojuist nog iemand beveiligd op een vluchtstrookloze A10. En daarna iemand met een CD-kenteken van een puntstuk afgetrapt. "Just a second. My GPS is calculating..." NEE, NU!!!

Tot zover offtopic...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Basjuh1981 » vr 08 jun 2018, 8:17

^^ Ik zag het filmpje. Had je er ook bij gezegd dat ze gas moest geven op de vluchtstrook voordat ze de rijbaan op gaat?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » vr 08 jun 2018, 8:53

Attietattie schreef: do 07 jun 2018, 21:54iemand met een CD-kenteken
Zegt toch alles??

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » vr 08 jun 2018, 20:21

duikgek89 schreef: wo 06 jun 2018, 21:38 Wat bedoel je met begeleiding precies? Moet je elke bestuurder aan de hand nemen en is het daarom lastig uit te voeren?
Als er een kilometer file staat dan is het sowieso lastig natuurlijk omdat je nooit het overzicht kan hebben wat er aan de andere kant gebeurt. Je moet dan goede communicatie hebben. Het beste zou denk ik zijn als over een aantal jaar alle autoradio's ook in staat zijn om lokale politieberichten door te geven. Dan kan je met minder personeel een stuk duidelijker verkeer wegleiden van een incident.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie