Remsporen bij voegovergangen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Remsporen bij voegovergangen

Bericht door ChasingCars » di 24 jul 2018, 16:42

Mij valt vaak op dat er bij veel voegovergangen en andere oneffenheden op de snelwegen in NL vaak remsporen te zien zijn.
Ik ben benieuwd hoe dat komt, maar ik heb zelf wel een theorie:
Veel vrachtwagencombinaties hebben tegenwoordig wielen die kunnen worden opgetrokken (bij minder lading, om rolweerstand te verminderen?).
Die wielen hangen dan net boven het asfalt, en als zo'n vrachtwagen dan over een oneffenheid rijdt bestaat de mogelijkheid dat zo'n zwevend wiel net even het asfalt raakt, en daardoor een remspoor achterlaat.
Ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen of juist een heel andere verklaring heeft.

Ik ben even op zoek geweest naar een voorbeeld maar kan er zo snel geen vinden.

Vind het er niet echt fraai uitzien en ik vraag me ook af of het niet schadelijk is voor het wegdek.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Chris » di 24 jul 2018, 16:45

Goede vraag, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd, en gedacht dat dat misschien 3-assige opleggers zijn waar bij een oneffenheid één van de assen kort loskomt en dan weer neerkomt om een slijtspoor achter te laten? Ondanks dat je zoiets veel ziet op het asfalt heb ik het nog nooit "live" zien gebeuren.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Lekkere Kwal » di 24 jul 2018, 16:53

Het viel me de laatste tijd ook op, misschien dat er door het droge weer meer sporen achterblijven. Mij lijkt de zwevende wielen ook het meest logisch, je ziet het namelijk ook bij landingsbanen:
Afbeelding

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door ChasingCars » di 24 jul 2018, 16:53

Inderdaad ook een optie, alleen wanneer een wiel kort loskomt draait het (bijna) even snel als de andere wielen, waardoor de wrijving bij terug op het asfalt komen gering is, lijkt me.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Egbert » di 24 jul 2018, 17:04

ChasingCars schreef: di 24 jul 2018, 16:53 Inderdaad ook een optie, alleen wanneer een wiel kort loskomt draait het (bijna) even snel als de andere wielen, waardoor de wrijving bij terug op het asfalt komen gering is, lijkt me.
Het gaat altijd langzamer en de eerste keer dat het op de grond komt heb je al dat effect.
Het komt dus door liftassen waar de wielen even de grond van raken.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Demassel » wo 25 jul 2018, 17:45

Het komt door de liftas.
Als deze opgetrokken is en de trailer komt over de voeg in de vering, tikt deze op het asfalt.
Dus stilstaand wiel en niet een draaiende.

Het is niets meer dan een dun laagje rubber wat op de weg komt hierdoor.
Niets mis mee.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Jeroen » wo 25 jul 2018, 18:08

Een liftas staat in geheven stand niet vast, maar hangt vrij en rolt gewoon wat door als het al eens over een grotere oneffenheid zoals een kleine kuil of drempel gaat. Daarbij is het hoogteverschil tussen geheven en ongeheven nog dermate groot dat ik eerlijk gezegd niet geloof dat dat schuurt bij een minieme voegovergang. Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Demassel » wo 25 jul 2018, 18:17

^^ Die overgangen waar je dat ziet zijn vaak wel stevige hobbels.
Als je dan halfvol bent zakt ie echt genoeg door de vering om de grond te raken.
Vaak genoeg zien gebeuren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Victor » wo 25 jul 2018, 19:39

Jeroen schreef: wo 25 jul 2018, 18:08 Daarbij is het hoogteverschil tussen geheven en ongeheven nog dermate groot dat ik eerlijk gezegd niet geloof dat dat schuurt bij een minieme voegovergang.
Dat is zoals het hoort. Maar ik zie vaak genoeg vrachtwagens rijden waarbij een liftas maar een stukje is geheven. Nalatigheid van de chauffeur, lijkt me.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Jeroen » wo 25 jul 2018, 19:47

^^ En waaruit concludeer jij dat? Ik heb zelf vaak zat met liftastrailers gereden en bij de nieuwste systemen gaat het zelfs volledig automatisch en kùn je het zelf niet eens meer bedienen. Ze staan standaard al omhoog en gaan pas omlaag als er een te hoge druk wordt gemeten op de overige assen. Op oudere liftastrailers zit enkel een simpele aan/uit-schakelaar.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Demassel » wo 25 jul 2018, 20:47

Victor schreef:
Jeroen schreef: wo 25 jul 2018, 18:08 Daarbij is het hoogteverschil tussen geheven en ongeheven nog dermate groot dat ik eerlijk gezegd niet geloof dat dat schuurt bij een minieme voegovergang.
Dat is zoals het hoort. Maar ik zie vaak genoeg vrachtwagens rijden waarbij een liftas maar een stukje is geheven. Nalatigheid van de chauffeur, lijkt me.
Correct me if I'm wrong.
Maar volgens mij is dat niet eens mogelijk.
Bij de oude is het of op of neer niets daar tussenin.
De nieuwe zijn automatisch zoals jeroen hierboven ook al aangeeft.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door mhkamp » wo 25 jul 2018, 20:52

De enige optie die ik mij kan bedenken is dat de as even van de grond komt en na de oneffenheid de grond weer raakt. Zie ik vaak genoeg bij kuilen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Victor » wo 25 jul 2018, 21:16

Ok als er altijd maar 2 standen zijn, dan is het woord nalatigheid misschien niet op zijn plaats, dan was er iets anders aan de hand als ik dat zag.
En misschien heb ik het ook niet echt vaak gezien, maar is dat bij mij blijven hangen omdat het er "slordig" uitzag :p

Wat ik me wel nog afvraag: als het volautomatisch is geregeld, is het dan ook niet meer te overrulen, bijvoorbeeld 's winters bij sneeuw?
Ik heb het dan niet over trailers, maar over zo'n niet-aangedreven as direkt voor of na de aangedreven as.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Demassel » wo 25 jul 2018, 21:34

De voorloopas of sleepas bedoel op de trekker?
Die zijn na mijn weten schakelbaar net als de oude trailers zeg maar.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Steyn_E » wo 25 jul 2018, 22:36

^^
En volgens mij is het in de sneeuw juist voordelig om een hoge aslast/wieldruk te hebben omdat je daarmee meer grip hebt. Ook als er water op de weg staat trouwens, lichte autootjes met brede banden kunnen dan ook verraderlijk reageren.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Victor » wo 25 jul 2018, 22:48

Steyn_E schreef: wo 25 jul 2018, 22:36 En volgens mij is het in de sneeuw juist voordelig om een hoge aslast/wieldruk te hebben omdat je daarmee meer grip hebt.
Dat bedoel ik, en dan zou het niet leuk zijn als een systeem het liften van voorloopas of sleepas niet toelaat vanwege te hoge asdruk :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Jeroen » do 26 jul 2018, 6:57

^^ ABS-stekker er uit trekken schijnt vaak wel te werken.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Robonus » do 26 jul 2018, 6:59

Op de A2 van Amsterdam naar Utrecht zitten een paar hobbels bij duikerbruggen. Hier zie je dat ook een beetje:
https://goo.gl/maps/BX5VNEmNaAk

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Seat » do 26 jul 2018, 9:01

^^
Op sommige plekken hebben er nog :A1-90: en :J1: gestaan, bij Breukelen meen ik.

Je ziet het op veel plekken waar de weg verzakt is en de betonnen bruggen/viaducten (bijna) niet. Dat inklinken gebeurt vooral bij nieuwe wegen, maar bij de voegovergangen wordt het verergert door het verkeer. Beetje zoals op de buckelpiste met skiën, waarbij de kuilen verder worden uitgegraven door de carvers.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door duikgek89 » do 26 jul 2018, 10:12

Jeroen schreef: wo 25 jul 2018, 18:08 Een liftas staat in geheven stand niet vast, maar hangt vrij en rolt gewoon wat door als het al eens over een grotere oneffenheid zoals een kleine kuil of drempel gaat.
Een hangende band die op dat moment niet draait en ineens een redelijke omtreksnelheid moet halen, zal ook wat slip en slijtage geven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 jul 2018, 10:32

Offtopic: De titel van deze draad roept vrij onsmakelijke associaties bij mij op :mrgreen:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door IQ[] » ma 30 jul 2018, 9:03

Meestal geven die sporen wel een mooie voorwaarschuwing dat er een hobbel zit. Als je ver genoeg vooruit kijkt en kan kijken dan kan je nog van rijstrook wisselen of iets afremmen.
Seat schreef: do 26 jul 2018, 9:01Dat inklinken gebeurt vooral bij nieuwe wegen, maar bij de voegovergangen wordt het verergert door het verkeer.
Meestal wel, maar ik denk dat de A16 bij Dordrecht een uitzondering is, daar is de weg de afgelopen maanden enorm verslechterd, het lijkt met de week erger te worden. Zou de grond nu in gaan klinken door de droogte?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Boerenkool » di 31 jul 2018, 20:52

Ik heb ook wel eens gehoord, geen idee of het klopt,. Dat er vrachtwagens zijn die er mee sjoemelen, bij gewicht waarbij onlaag doen zou horen toch net zwevend hangen om brandstof te sparen . Bij controle doen ze dan verbaasd over het net niet raken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Jeroen » di 31 jul 2018, 21:07

^^ Daar heb ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook weinig aannemelijk, want een te hoge asdruk leidt even goed tot een verhoging van het brandstofverbruik en bovendien een grotere kans op een lekke band.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 21:14

Wegen worden tegenwoordig ontworpen op 11,5 ton aslast, maar volgens mij rijden er weinig vrachtwagens die dat op één traileras hebben zitten. Vaak zijn dat al 2 of 3 assen. Op de aandrijfas zou het wellicht nog wel kunnen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Victor » di 31 jul 2018, 22:15

^^ Aslast betekent: last per as. Bij een 3-assige trailer met 11,5 ton aslast rust er dus wel degelijk 34,5 ton op die 3 assen :)

Voorbeeld waarbij de aslast maximaal wordt benut is een mobiele hijskraan. Zoals die over de weg rijdt, heeft elke as 12 ton. Dus hoeveel zo'n ding weegt is een simpel rekensommetje, aantal assen x12 :)
Laatst gewijzigd door Victor op di 31 jul 2018, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 22:17

Volgens mij komen dat soort lasten in regulier gebruik echter niet voor omdat het totaalgewicht dan ver boven de begrenzingen gaat (en volgens mij mag je ook niet 3 x 11,5 ton rekenen).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Jeroen » wo 01 aug 2018, 9:27

Die 11,5 ton geldt enkel voor aangedreven assen op dubbellucht wielen. 10 ton is maximaal toegestaan op een niet-aangedreven as, maar omdat daarbij ook al (dure) dubbellucht wielen verplicht zijn en je op een samenstel van 3 assen ook niet meer dan 24 ton mag hebben zitten er op de meeste aanhangers of opleggers 8- of 9-tons assen.

Mobiele hijskranen/betonpompen etc. hebben meestal vergunningen om met hogere aslasten en totaalgewichten te mogen rijden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Remsporen bij voegovergangen

Bericht door Durashift » do 02 aug 2018, 2:04

Jeroen schreef: wo 25 jul 2018, 19:47 ^^ (..) bij de nieuwste systemen gaat het zelfs volledig automatisch en kùn je het zelf niet eens meer bedienen. Ze staan standaard al omhoog en gaan pas omlaag als er een te hoge druk wordt gemeten op de overige assen. Op oudere liftastrailers zit enkel een simpele aan/uit-schakelaar.
Dat 'oudere' systeem is wel beter qua bediening, voor de chauffeur.

Ik rijd met het optiload/optiturn systeem van Wabco. Is zo'n 'automatisch' systeem.. maar voordat die de 3e as naar beneden laat.. :x
Dus, gewoon handmatig naar beneden drukken bij een volle bak lading. Anders rijdt het wel heel erg 'springerig' naar mijn mening.
Nadeel: maak je een tussenstop.. moet je e.e.a wederom overrulen voordat je gaat rijden.. want het span op de handrem zetten na rijden is de handmatige instelling overschrijven.. :down:

Dit zou, vind ik, eigenlijk gekoppeld moeten zijn aan het beladingsgewicht. Veranderd dat niet, onthoudt dan de manueel gekozen instelling. Wel zo prettig bij een koffiestop. :top:

https://www.youtube.com/watch?v=HQtesFw4sX0

Plaats reactie