Wegmarkering in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Wegmarkering in Nederland

Bericht door sven_engelen » zo 12 mei 2019, 9:19

Dat wegmarkering in Nederland Thermoplast is weten we denk ik allemaal wel. Wat me dan ook opvalt aan de Nederlandse Thermoplast markering tegenover de buitenlandse verfmarkering/druppelmarkering is dat Thermoplast beter blijft liggen en beter 's nachts zichtbaar is. In Nederland in het donker rijden vind ik nota bene fijner dan in bijvoorbeeld Duitsland. Hoe staan jullie erin en kan de Nederlandse markering nog beter?
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegmarkering in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 mei 2019, 11:08

Ik vind de markering in Nederland erg duidelijk. Ook onderscheidend genoeg voor de functie. Vooral blokmarkering vind ik in ons land een plus vergeleken met hoe in andere landen onderscheid wordt gemaakt tussen doorgaande en afslaande rijstroken.
Alleen zou blokmarkering ern stuk eerder moeten beginnen dan de pijlen. Dit is lang niet overal zo. Bij de pijlen mag je immers niet meer opschuiven. En ik heb aangeleerd om bij de blokmarkering voor te sorteren. Dat is vroeg genoeg.
Bij taperuitvoegers mag de doorgetrokken streep rechts van de deelstrepen wel standaard worden.

Bij wegwerkzaamheden mag er wel wat zorgvuldiger met markering omgesprongen worden. Komt toch regelmatig voor dat tijdelijke markering en slecht weggewerkte reguliere markering voor verwarring zorgen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegmarkering in Nederland

Bericht door Willem » zo 12 mei 2019, 12:12

De markering is tegenwoordig erg druk door de onderbroken kantmarkering en dubbele lijnen in het midden en meer van dat soort dingen.
Het is beter om markering zo rustig mogelijk te houden, dat was met RONA beter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegmarkering in Nederland

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019, 10:35

Almere krijgt een druppelmarkering, volgens de aannemer in het fragment zou dit de eerste gemeente in Nederland en zelfs wereldwijd zijn waar deze markering wordt toegepast: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... en-stippen

Maar druppelmarkering wordt al jaren toegepast in binnen- en buitenland. :dontknow:

De A4 bij Steenbergen had het al in 2014: https://kijkopsteenbergen.nl/moderne-be ... soverlast/

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegmarkering in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » vr 29 nov 2019, 11:35

Wat jij bedoelt is de spettermarkering. Die wordt inderdaad al een tijd toegepast. Dit is weer wat anders, waarbij het wat langere stukjes thermoplast zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegmarkering in Nederland

Bericht door Kaaiman » di 03 dec 2019, 17:49

Lijkt verdacht veel op die geluidmakende strepen op Duitse snelwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie