[NL] Missing Links A-wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 23 jun 2019, 20:27

^^ Die A75 als oostring zou op de oorspronkelijke plek kunnen tot aan de A67 in combinatie met opwaardering van de N266 tussen de A67 en de A2 bij Nederweert. De N266 zou dan wel een noordwestelijke omlegging moeten krijgen bij Nederweert die aansluit op de A2 in die bocht net boven de aansluiting Nederweert.
Bij Nuenen uiteraard een knooppunt met de A270 die dan stedelijke inprikker wordt van Eindhoven en Helmond zoals oorspronkelijk bedoeld.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door mavas » zo 23 jun 2019, 21:03

Ik zou een A80 toch ook in de lijst willen hebben. Als je ziet hoeveel problemen er op de huidige verbinding zijn, die maar niet worden opgelost. Het zou daarnaast ook de A1 kunnen ontlasten.

Een rijkswegverbinding was er volgens mij ook ooit gepland tussen Alkmaar en Hoorn als snelweg. Vandaag de dag is dat ook een verbinding die nog ontbreekt omdat er tussen West- en Oost-Noord-Holland ten noorden van de geplande A8 geen hoogwaardige oost-westverbindingen zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 23 jun 2019, 21:05

Alkmaar - Hoorn was als onderdeel van de A23 gepland.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Hajo » zo 23 jun 2019, 21:26

Mijn lijstje van meest dringende verbindingen:

- A8: Westzaan - Beverwijk (A9)
- A15: Bemmel - Zevenaar (A12; in aanleg)
- A18: Varsseveld - Enschede
- A35: Hengelo - Zwolle
- A48: Hoogeveen - Arnhem
- A50: Emmeloord - Zwolle
- A57: Brielle (A15) - Middelburg (A58)
- A59: Hellegatsplein - Goes (A58)
- A65: 's-Hertogenbosch - Tilburg
- A68: Kelpen (A2) - Roermond

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Kaaiman » zo 23 jun 2019, 21:50

Ik beschouw grofweg alle niet-aangelegde verbindingen van het eerste Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV), alsmede de in het SVV-2 (deel a) en de Nota Mobiliteit en SVIR daaraan toegevoegde verbindingen als ontbrekende schakels in het rijkswegennet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 jun 2019, 8:38

Je zou voor dit rijtje nog kunnen kijken naar wegen die ooit waren gepland als rijks(snel)weg, maar op een andere manier zijn aangelegd.

Ik noem een A7 Purmerend - Buikslotermeer
Opwaardering van de N235 zou voor verkeer dat niks bij de Coentunnel of Zaandam te zoeken heeft best nuttig zijn.

Of een E10 Leeuwarden - Groningen
Door de aanleg van de N31 Waldwei min of meer overbodig geworden, maar van de huidige N355 zouden best wat meer delen 2x2 mogen zijn, op zijn minst in de provincie Groningen.

N230 Utrecht
Een volwaardige ring zou het netwerk rond Utrecht een stuk robuuster maken

Zoals ik van de week in het topic over de Ring Utrecht noemde zou een extra oost-westverbinding naar Gouda/Den Haag tussen de A12 en A15 qua verkeersdrukte niet zo'n gekke toevoeging aan het netwerk zijn.

Van alle voorbeelden is de A80 is imho not niet genoeg genoemd in dit topic. Niet alleen het deel tussen de A27 en de A2, de N201 had tot Haarlem ook best als ASW uitgevoerd mogen worden.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door NWH » ma 24 jun 2019, 8:51

De A69 Eindhoven - Hasselt
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jeff » ma 24 jun 2019, 23:01

@Schelpenpaadje:
Ik ben het met je eens, gaat gebeuren.
Qua geplande (maar niet uitgevoerde) rijkswegen heb ik alleen weet van de volgende:
- A3 (Randweg Dordt uitgezonderd)
- A23 (Komt wel terug als werknaam bij Prov. NH voor N23)
- A38 (inprikker Ridderkerk uitgezonderd)
- A57 (Als N57, resten zichtbaar rond Hellevoetsluis)
- A80

Vragen:
- Wat mis ik nog? (Dat dus uberhaupt geen centimeter asfalt kent -- Zoals de A80)
- Wat is er gebeurt met niet ingevulde nummers? Bijv. N/A 25?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jun 2019, 23:06

Het RWP 1968 is ook wel een mooi uitgangspunt:

Afbeelding

Het Structuurschema Hoofdwegennet 1966 ging nog een stap verder en stond vol met wilde, onrealistische plannen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Kaaiman » di 25 jun 2019, 7:41

Onrealistisch in de perceptie van vandaag, ja. Maar het is opgesteld in een heel andere tijd, toen heel Nederland op de schop ging door ruilverkavelingen en grootschalige stadsuitbreidingen. Een nieuwe (snel)weg neem je dan makkelijk even mee in de plannen.

Het Structuurschema 1966 bevatte alle hoofdverbindingen die in de daarop volgende 30 jaar (tot 2000) nodig werden geacht en waar dus bij de (her)inrichting van Nederland op geanticipeerd zou moeten worden.

De grootste missers van het plan zijn achteraf bekenen het maakbaarheidsdenken (landschappelijk, maatschappelijk en financieel onhaalbaar), het uniformiteitsdenken (niet iedereen vindt dezelfde waarden belangrijk, het plan is nogal technocratisch ingestoken) en het continuïteitsdenken (gebeurtenissen maken dat opvattingen veranderen door de tijd). Bij de uitvoering van het Rijkswegenplan 1968 kwam men er al gauw achter dat de politieke, maatschappelijke én financiële praktijk vele malen weerbarstiger was dan de tekentafel, reeds voordat de oliecrises kwamen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jun 2019, 7:47

Kaaiman schreef: di 25 jun 2019, 7:41 Onrealistisch in de perceptie van vandaag, ja.
Niet alleen in de perceptie van vandaag. Zoals je zelf al min of meer aangeeft, twee jaar nadat het Structuurschema Hoofdwegennet 1966 werd gepresenteerd was men er al achter dat die plannen toch wel erg megalomaan waren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Kaaiman » di 25 jun 2019, 8:03

Ja en nee. Het was zeker niet de bedoeling om het hele Structuurschema binnen 15 jaar aangelegd te hebben. Het ging er mede om waar men ruimte moest reserveren in ruilverkavelingen, stadsuitbreidingen en waarop men kunstwerken bij vervanging en nieuwbouw van infrastructuur moest dimensioneren. Daarvoor was het echter wel nodig om de tracés van zo veel mogelijk wegen al enigszins vast te leggen.

Zodra dan de verkeersprognoses daartoe aanleiding zouden geven, kon een weg in het Rijkswegenplan worden opgenomen voor definitieve tracering en aanleg. Er zouden dus eigenlijk 3 tot 4 Rijkswegenplannen (1968, '1978', '1988' en wellicht '1998') nodig zijn geweest om alles te realiseren, dus 3 x 10 jaar en een beetje. Als je het tempo van procedures, financiering en wegenbouw, alsmede de politieke en maatschappelijke wil van de eerste helft van de jaren '60 in die 30 jaar had voortgezet, dan was het vast wel gelukt om dat grotendeels te realiseren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 9:03

Ik kan best sympathie hebben voor dat Structuurschema als een "dit is hoe we verwachten dat een bevolking van 20 miljoen in 2000 over het land moet zijn verdeeld, dan hoort daar min of meer dit wegennet bij." Maar de onderliggende aanname was wel heel snel weg en dan ben je verder ook snel klaar met een flink deel van de verbindingen en zelfs met eventuele keuzes om ruimte te laten voor een weg bij ruilverkaveling, kunstwerken etc. Toch heb ik bijvoorbeeld in het schema gekeken toen ik enkele jaren terug een poging waagde om tot een complete wegnummering 1-99 te komen. Los van uitbouwtoestand geeft het schema wel heel aardig aan wat je zo ongeveer belangrijke wegen zou verwachten.

Het grootste bezwaar tegen het schema is wat mij betreft dat het voor een flink deel lijkt op wat je tegenwoordig uit een computer zou trekken. Maatschappelijke veranderingen en landschap leken weinig waard. In zoverre verbaast het niet dat bijvoorbeeld de nodige parallelle verbindingen in de Randstad eerder zijn 'samengeraapt' in de zeer breed uitgebouwde centrale snelwegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Kaaiman » di 25 jun 2019, 18:33

Men wilde niet langer verbindingen van kern tot kern, maar een fijnmazig tangentieel wegennet om de kernen te ontlasten. Dat is een radicale breuk met alle rijkswegenplannen van voor die tijd.

Vergeet niet dat het parkwayconcept vanwege 'rijden puur voor het genoegen' en bermtoerisme toen nog hoogtij vierde. Men zag de bezwaren voor het landschap dus niet zo. In die zin zou de autosnelweg zelfs een aanwinst voor het landschap in plaats van een noodzakelijk kwaad beschouwd kunnen worden. Al werd er vanuit de natuur- en landschapsbescherming wel degelijk tegen deze denkbeelden ingegaan, ook toen al.

Maar de 'vaart der volkeren' scoorde toen politiek natuurlijk veel beter. Met de welvaart kwam ook een sterker besef van de leefomgeving. Men steeg een trapje op de piramide van Maslow, zogezegd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door harry » di 25 jun 2019, 19:30

Kaaiman schreef: di 25 jun 2019, 18:33Men zag de bezwaren voor het landschap dus niet zo.
Dat de noordelijke Veluwe is ontzien heeft dan ook eerder een militaire dan een natuurbeschermings-reden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » di 25 jun 2019, 22:03

^^ Dat is wel een goede ja. Want even snel naar de kaart kijkend, zijn Woensdrecht en Valkenburg (ZH) volgens mij ook conflicterend met bepaalde lijntjes. Het waren de hoogtijdagen van de Koude Oorlog dus het zou zomaar kunnen dat we daar een aantal missing links aan te danken hebben :)

En wat al eerder is genoemd, landbouwgrond had toen ook nog grote waarde. Reden waarom delen van de A6 en rw57 gepland waren in het water. In die tijd leefde het Markerwaard-plan nog, wat de graanschuur van Nederland moest worden. Met het sterven van dat plan werd er misschien weer meer waarde gehecht aan de bestaande landbouwgronden waar dan geen snelweg(-ruilverkaveling) bij paste.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 22:15

Wouter N14 schreef: di 25 jun 2019, 22:03 Want even snel naar de kaart kijkend, zijn Woensdrecht en Valkenburg (ZH) volgens mij ook conflicterend met bepaalde lijntjes. Het waren de hoogtijdagen van de Koude Oorlog dus het zou zomaar kunnen dat we daar een aantal missing links aan te danken hebben
Ik vraag me wat dit betreft ook af hoe de zuidelijke A58 Woensdrecht-Galder en de A4/RW19, gedacht over een oostelijker tracé dan waar het nu ligt, moesten worden ingepast rond basis Woensdrecht en het aangrenzende militaire oefengebied. En die twee wegen zaten toch ferm in de rijkswegenplannen, met uitgewerkte tracés. Had de A58 zuidelijk van de basis moeten lopen, hoe had de A4 daar dan aangesloten (nog net westelijk ervan?)? Dat probleem had minder gespeeld bij een route noordelijk langs de basis, maar dan had de A58 wel dwars door militair terrein gelopen.

Heb alleen op de kaarten van websites als topotijdreus nooit de geplande weg ingetekend gevonden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 jun 2019, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » di 25 jun 2019, 22:20

^^ Daar ben ik ook altijd al nieuwsgierig naar. Ik kan mij zo voorstellen dat in de vroege jaren 60 nog sprake was van sterke demilitarisatie en dat toen de lijntjes zijn getrokken. Waarna de Koude Oorlog in alle hevigheid losbarste en de militaire waarde weer steeg. Was Woensdrecht niet ook de locatie van de Amerikaanse bommen? En dat dat besluit wellicht verband houdt met de plannen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 22:25

De bommen lagen (en liggen) in Volkel; dat is een van de slechtst bewaarde staatsgeheimen die ons land rijk is. Op Woensdrecht waren de kruisraketten gedacht die begin jaren '80 de gemoederen zo bewogen.

Maar misschien is dat laatste dan ook een oorzaak dat daar in de jaren '60 nog snelwegen werden gepland. Dit artikel over het dorp Woensdrecht en de raketten-geschiedenis omschrijft de basis van vóór de jaren '80 als een slaperige bezigheid. Pas met het oplaaien van de koude oorlog toen kwam de basis in beeld als ideaal voor uitbreiding en stationering raketten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Via » wo 26 jun 2019, 9:44

Eigenlijk is wat mij betreft een grote missing link een goede oost-west verbinding in Oost-Brabant. Wordt wel gesproken over de A77 maar snel zie ik dat nog niet gaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Rene » do 04 jul 2019, 20:54

Jullie zijn nog vergeten:
Brabantseweg A30: Alkmaar - Purmerend - Almere - Barneveld - Ede - Oss
Brabant-Hollandbaan A62: Tilburg - Waalwijk - Gorinchem - Schoonhoven - Bodegraven

:lol:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door mavas » do 04 jul 2019, 23:09

Wat ik persoonlijk wel een missing link vind, en volgens mij staat hij in geen wegenplan, is een verbinding tussen de A6 en de A28, grofweg ergens tussen Emmeloord en Meppel. Dit zou voor een groot deel van de noordelijke randstad de snelste verbinding geven naar bv Emmen en Assen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door harry » vr 05 jul 2019, 1:14

^^ De N307/N50 (Lelystad-Kampen-Hattemerbroek) dient daar voor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door MaartenE » vr 05 jul 2019, 1:31

Via schreef: wo 26 jun 2019, 9:44 Eigenlijk is wat mij betreft een grote missing link een goede oost-west verbinding in Oost-Brabant. Wordt wel gesproken over de A77 maar snel zie ik dat nog niet gaan.
Inderdaad, je merkt dat je daar in een soort zwart gat valt qua bereikbaarheid (relatief gezien) in Brabant, ook wat betreft OV.
Als je de A77 zou doortrekken richting de A50, dan zou je al een flink betere bereikbaarheid krijgen, en ook meer groeimogelijkheden voor Uden/Veghel. Als ze nou meteen daarnaast ook de spoorlijn Boxtel-Boxmeer zouden leggen via Veghel en Uden... (Maar dat is weer voer voor een ander forum. ;) )
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door mavas » vr 05 jul 2019, 8:36

harry schreef: vr 05 jul 2019, 1:14 ^^ De N307/N50 (Lelystad-Kampen-Hattemerbroek) dient daar voor.
Beide wegen stellen mij teleur nu en het duurt nog jaren voordat het hoogwaardige verbindingen zijn. Maar feitelijk heb je gelijk dat dit een doorsteek is tussen A6 en A28. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 jul 2019, 8:45

^^ Uitgaand van het bestaande netwerk zou een verbreding van de A1 door het Gooi en een doorsteek tussen :AS: Bunschoten van de A1 en :AS: Nijkerk van de A28 ook prettig zijn.

De drie alternatieven tussen Muiden en Zwolle (via de N307, via de N305 of via Amersfoort) zijn ongeveer even lang en momenteel ook ongeveer even snel. Met zo'n afsnijding bij Amersfoort ontlast en vermijd je :KP: Hattemerbroek en zou de route via de A1 en A28 er nog duidelijker als snelste uitspringen.

Voor verkeer tussen de A6 en A28 t.h.v. Almere zou een doorgetrokken A30 ook een aanwinst zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door mavas » vr 05 jul 2019, 9:07

Goed punt. Hoe zuidelijker je komt, hoe meer verkeer er van kan profiteren.

Een directe verbinding van Emmeloord naar Meppel is maar voor weinig verkeer interessant. Ligt te ver boven Zwolle, dus alleen interessant voor verkeer op de lange afstand. Lijkt mij de verbinding met de laagste Kosten-baten-verhouding.

Opwaardering van de N307 en N50 naar 2x2 100-stroomwegen is voor veel meer verkeer interessant. Opwaardering kan redelijk snel, is niet heel duur, maar de wil ontbreekt bij het rijk en de provincie ontbreekt het aan middelen. Vraag is wel of de A28 door Zwolle het nog wel aan kan.

Een doorsteek van Bunschoten naar Nijkerk is wel een interessante. Alleen vraag ik mij af of deze verbinding er ooit van gaat komen. Zal op veel verzet stuiten. Ook de kosten vraag ik mij af. Een 1+1-verbinding 80 km/h trekt te weinig verkeer, het zal minimaal enkelbaans stroomweg moeten worden. Dan stijgen de kosten ook behoorlijk. Desondanks is deze verbinding interessant.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Wesso » vr 05 jul 2019, 13:53

Rene schreef: do 04 jul 2019, 20:54 Jullie zijn nog vergeten:
Brabantseweg A30: Alkmaar - Purmerend - Almere - Barneveld - Ede - Oss

:lol:
Dat is handig voor een internationale trekpleister als Texel. Laten we het daarom Texelpad noemen, een aftakking van het Hazenpad (de A12). Een tracé tussen Ede en de A15 kunnen we immers wel vergeten. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Vinny » vr 05 jul 2019, 20:28

mavas schreef: do 04 jul 2019, 23:09 Wat ik persoonlijk wel een missing link vind, en volgens mij staat hij in geen wegenplan, is een verbinding tussen de A6 en de A28, grofweg ergens tussen Emmeloord en Meppel. Dit zou voor een groot deel van de noordelijke randstad de snelste verbinding geven naar bv Emmen en Assen.
Dat is de 'Hanzesnelweg' ;)
Op de kaart ziet het er veelbelovend uit, maar de verkeersintensiteiten in Flevoland rechtvaardigen hier geen autosnelweg. Wat qua verkeersdrukte een zinvolle verbinding kan zijn is Harderwijk - Zeewolde - Almere Haven - Amsterdam. Dat houdt eigenlijk de opwaardering van de N 305 en de N 302 in, alleen de passage van Het Gooi/Gooimeer zal een heikel punt worden. De A 1 (Gooi) en de N 305 (Almere Haven) zijn vanwege dichte bebouwing moeilijk uitbreidbaar, en het Gooimeer zelf: daar een nieuwe oeververbinding is én duur en politiek gevoelig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Chris » vr 05 jul 2019, 20:46

Er wordt gezegd dat er al best wel veel verkeer richting Amsterdam door de polder rijdt, met name om het deel Harderwijk - Amersfoort te vermijden. De N302-N305 is al bijna helemaal 2x2 en het laatste deel (Gooiseweg fase 3) wordt nu naar 2x2 verbreed.

Plaats reactie