[NL] Missing Links A-wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

[NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jeff » za 22 jun 2019, 12:36

Hoewel er een pagina op de Wiki bestaat, lijkt het mij toch handig om hier een dynamisch lijstje te hebben.
Daar waar mogelijk heb ik de Wiki als bron gebruikt.

Compleet ontbrekend
  • A4 - Hoogvliet ( :KP: Benelux ) <-> Klaaswaal
    Status: Discussie voor aanleg is gaande, geen zicht op uitvoering
  • A6 - :KP: Muiderberg <-> :KP: Holendrecht
    Status: ?
  • A8 Assendelft <-> Beverwijk
    Status: Discussie is gaande, vorm uitkomst onduidelijk.
  • A15 Bemmel <-> Zevenaar
    Status: aanleg gestart
  • A59 :KP: Noordhoek <-> :KP: Zonzeel
    Status: Geen zicht op aanleg
Uitgevoerd als N-weg
  • A7 - Ringweg Sneek
    Status: :G3: 2x2 zonder vluchtstrook, geen zicht op upgrade naar A7
  • A7 - Ringweg Groningen
    Status: :G3: , wordt omgebouwd naar A7
  • A9 - Alkmaar <-> Den Helder
    Status: Als N9, geen zicht op upgrade naar A9
  • A18 - Varsseveld <-> Enschede
    Status: Als N18, geen zicht op upgrade naar A18
  • A31 - :KP: Zurich <-> Harlingen-Havens
    Status: :G3: 2x2 zonder vluchtstrook, geen zicht op upgrade naar A31
  • A31 - Marsum/Ring L'warden <-> :KP: Drachten
    Status: :G3: 2x2 zonder vluchtstrook, geen zicht op upgrade naar A31
  • A32 - L'warden-Zuid <-> :KP: Werpsterhoek
    Status: :G3: 2x2 zonder vluchtstrook, geen zicht op upgrade naar A31
  • A35 - Wierden <-> Zwolle
    Status: Als N35, geen zicht op upgrade naar A35
  • A35 - Enschede <-> Grens
    Status: :G3: 1+1, geen zicht op upgrade naar A35
  • A(3)48 - Rheden <-> Deventer
    Status: Gedeeltelijk missend, gedeeltelijk uitgevoerd als N345/N348. Geen zicht op upgrade naar A(3)48
  • A50 - :KP: Hattemerbroek <-> :KP: Emmeloord
    Status: Als N50, discussie is gaande. Op termijn geen upgrade naar A50 verwacht
  • A65 - Vught <-> Berkel-Enschot
    Status: Als N65, geen zicht op upgrade naar A65
  • A69 - :KP: De Hogt <-> Grens
    Status: Als N69, discussie is gaande. Op termijn geen upgrade naar A69 verwacht
  • A73 - :KP: Ewijk <-> Geldermalsen / Echteld
    Status: Gedeeltelijk missend, gedeeltelijk uitgevoerd als N323/N322. Geen zicht op upgrade naar A(3)48
Mocht ik nog wat gemist, dan hoor ik het graag :handshake:


Edit lijst:
[list]
[*] A73 toegevoegd
[*] A69 toegevoegd
[/list]
Laatst gewijzigd door Jeff op za 22 jun 2019, 21:26, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » za 22 jun 2019, 12:43

Tja, wat tel je mee als missing link? Als je Muiden - Holendrecht noemt, kan je ook Emmeloord - Groningen noemen, of Joure - Akkrum, of Rotterdam - Leidschendam etc.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Jeff » za 22 jun 2019, 13:00

geplande wegen/"left overs" zoals A3, A80, A38 vind ik twijfelgevallen en heb deze daarom weggelaten.
Rijkswegen zoals de N33, N34, N36 worden voornamelijk als 2x2 :G3: aangelegd door de provincies, omdat het rijk er 'niet om geeft' (Lees: zeer lage prio)

Een traject zoals de A6 (A'dam ZO) zie ik in de toekomst nog wel uitgevoerd worden.
Mijn achterliggende gedachtes hierin:
  • De huidige A9 (Gaasperdammerweg) doorklieft A'dam ZO/Holendrecht. Ik heb het verschil gezien in Badhoevedorp (voor en na) - Dat verschil is enorm
  • Veel bedrijven zijn gevestigd in A'dam ZO en er is veel behoefte aan kantoorruimte/woonruimte.
    2x3 + vluchtstrook heeft al een ruimte beslag van 33 tot 35 meter, wat voldoende kan zijn voor nieuwe skyscrapers
Verder heb ik gekeken naar de kaart waar een "duidelijk gat" in het wegennet zit

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Durashift » za 22 jun 2019, 13:14

De A9 (Gaasperdammerweg) ondertunnelen dient toch ook voor een soortgelijk effect als bij Badhoevedorp?

Badhoevedorp is vooral een woonomgeving naar mijn indruk en Zuid-Oost is toch ook een bedrijvenomgeving. Het heeft m.i. weinig zin om kantoorkolossen te bouwen die met het autoverkeer niet bereikbaar zijn.. (ondanks dat men dat ook wel graag wilt zodat OV kansrijker zal zijn..)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door boe! » za 22 jun 2019, 13:17

Jeff schreef: za 22 jun 2019, 12:36 Mocht ik nog wat gemist, dan hoor ik het graag :handshake:
Een verlengde A77?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 13:29

^^ Was de eerste die mij te binnen schoot. Ander spul dat hier nog wel eens al verre toekomstmuziek langskomt:
- A30 Ede-Beneden Leeuwen-Oss
- A54 Westerlee/A20-Den Haag
- A68 Weert-Roermond-Duitse A52
- A69 Eindhoven-Hasselt
- A73 Neerbosch - A15 via nieuwe Waalbrug
- N381 Drachten-Assen

Verder nog een paar N-wegen waarvan je had kunnen hopen op betere uitbouw:
- N18 door Achterhoek en Twente
- N35 Almelo-Zwolle
- N(3)48 Arnhem-Hoogeveen
- N57 Dammenroute
Laatst gewijzigd door Pino op za 22 jun 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door keokiracer » za 22 jun 2019, 13:39

Pino schreef: za 22 jun 2019, 13:29- A54 Westerlee/A20-Den Haag
A24 Blankenburgtunnel dan ook.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Jeff » za 22 jun 2019, 13:57

@Boe: In welke richting?
Paar gokjes:
- A50 :KP: Paalgraven
- Als omlegging van Uden/ Volkel + upgrade N264
- :KP: Ekkersrijt

@Keo:
Ik weet dat met eerdere infra plannen de A24 als missend is aangemerkt, maar ik vind het een beetje twijfel geval.
Het mooie is wel dat de A24 momenteel aangelegd wordt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 jun 2019, 15:33

Die A6 tussen Holendecht en Muiderberg zie ik er niet meer komen. Zeker niet nu die verbreding van de A1 er ligt samen met de A9 die straks door de Gaasperdammertunnel loopt, en uiteraard de wisselbaan.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Seat » za 22 jun 2019, 16:14

Jackbauer1350 schreef: za 22 jun 2019, 15:33 Die A6 tussen Holendecht en Muiderberg zie ik er niet meer komen. Zeker niet nu die verbreding van de A1 er ligt samen met de A9 die straks door de Gaasperdammertunnel loopt, en uiteraard de wisselbaan.
Precies, die missing link is niet erg ‘missing’ meer nu een nabije alternatieve link is uitgebouwd om hem op te vangen. Echt ontbrekend zijn verbindingen niet meer, op de A3 (of een oostelijke of westelijke variant) na misschien. Verder zijn er wel veel brakke verbindingen. Daar zou je de huidige en toekomstige A27 tussen Everdingen en Breda ook wel onder kunnen scharen dan. Andere rijksweg die een update zou kunnen gebruiken is de N65. Ook niet per sé missing.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door MaartenE » za 22 jun 2019, 17:09

Hoe langer ik er over nadenk, hoe evidenter de missing-link Eindhoven-Hasselt is.
Ik weet dat er op De Hogt jarenlang voorbereidingen hebben gelegen met het verbinden van de weg naar België,maar nu wordt al het Belgische verkeer in Zuid-Oost Brabant geleid via de A67, wat voor de Belgische Kempen volkomen onlogisch is. Al het verkeer naar Lommel/Hasselt wordt gepropt over N-wegen. En bij calamiteiten op de A67/E34 en zelfs A16/E19 is er geen fatsoenlijke uitwijkroute, tenzij je via Zeeuws Vlaanderen of via Maastricht (Kerensheide) wil rijden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door BHJ » za 22 jun 2019, 17:14

Moest in de regio Nijmegen-Arnhem ook nog een weg doorlopen naar de B9 die op groter was voorbereid? Of de Neerbosscheweg of de A325 die daar had door moeten lopen?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Steyn_E » za 22 jun 2019, 18:29

Jeff schreef: za 22 jun 2019, 13:57 @Boe: In welke richting?
Paar gokjes:
- A50 :KP: Paalgraven
- Als omlegging van Uden/ Volkel + upgrade N264
- :KP: Ekkersrijt
In de regio hier hoor ik vooral geluiden om 'm als zuidelijke randweg van Uden/Volkel aan te leggen (of zelfs aantakkend op de A50 bij Veghel-Noord gezien de korte afstand tussen de beide afritten). A77 lijkt niet aan de orde, N77 is dan waarschijnlijker, al dan niet direct 2x2. Hij wordt trouwens ernstig gemist, de reistijd tussen de A50 en de A73 is niet mals. Er ligt er tussen Nijmegen en de A67 namelijk helemaal geen fatsoenlijke oost-west verbinding, en die zou er best mogen komen. Ook een mooie extra mogelijkheid om vanaf de regio Rotterdam in het Roergebied te komen.

Toevoeging: Het oorspronkelijke plan is vziw wél naar Oss/Paalgraven geweest, echter heeft dat in het huidige netwerk amper meerwaarde omdat die route veel te ver van de grotere plaatsen afligt (Uden, Veghel) en te weinig verkeer van de N264 zou halen (leefbaarheid in Uden). Bovendien wordt Paalgraven als je dat allemaal ongelijkvloers wil faciliteren wel een enorme spaghettiknoop, terwijl je Veghel-Noord of Uden-Zuid prima kunt vervangen voor een trompet met een aansluiting voor het OWN op de N77. Paalgraven zal dan wel compleet gemaakt moeten worden qua verbindingen A59-A50 Zuid echter lijkt me dat sowieso wel aan de orde, ongeacht een eventuele N/A77

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 20:19

keokiracer schreef: za 22 jun 2019, 13:39
Pino schreef: za 22 jun 2019, 13:29- A54 Westerlee/A20-Den Haag
A24 Blankenburgtunnel dan ook.
Bedoel je niet eerder de Oranjetunnel die min of meer in het verlengde daarvan was gedacht en die op tafel heeft gelegen als alternatief voor de Blankenburgtunnel? Nu die laatste er nu eenmaal komt te liggen, kijk ik naar de Oranjetunnel niet echt meer als een missing link.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Willem » za 22 jun 2019, 21:56

Toch is uiteindelijk het snelwegennet wel redelijk compleet.
Er zijn maar weinig ontbrekende schakels die urgent zijn om aan te leggen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » za 22 jun 2019, 22:20

^^ Hangt er van af hoe je het bekijkt. Wat is aangelegd, zijn de minimaal vereiste verbindingen tussen steden. De doorgaande hoofdassen ontbreken grotendeels, of zijn matig uitgebouwd, waardoor ook langeafstandsverkeer dwars door en pal langs de steden moet. Met alle congestie en omgevingshinder tot gevolg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 22:45

^^ De A3 zou dan toch bij uitstek een route zijn waarmee je een doorgaande verbinding had kunnen creëren zonder langs een tussenliggende andere stad (Utrecht of Den Haag) te moeten. Maar goed, bij de keuze om die niet aan te leggen is tenminste ook wel de consequentie aanvaard dat dat om bredere uitbouw vraagt van de wegen die eerder van stad naar stad bewegen. Iets wat in zekere zin ook is gebeurd met een A4 Hoekse Waard, die dichterbij leek vóórdat de regio toch de voorkeur gaf aan een grote verbreding van de A15.

Uiteindelijk zijn de meeste van onze snelwegen toch wel redelijk buiten de steden aangelegd, waarna het de steden waren die naar de snelweg toegroeiden. Ook ik denk wel eens aan een wegennet waarin de steden vanaf een verder naar buiten liggende snelweg worden bediend met inprikkers, maar zeker buiten de dichtbevolkte Randstad lijkt dat weinig realistisch. Een A7 bypass van Groningen zou daarentegen wel een aardige zijn. Of een A2-A12-A27-verbinding tussen Breukelen en Meerkerk.

Maar inderdaad loopt dat dan over in de vraag wanneer je iets een missing link noemt. Ik zou dan denken aan een doorgaande snelweg die op een rare manier onderbroken is, of een hoofdverbinding waar verkeer zich nog over een enkelbaans weg propt of zich gedwongen acht een flinke snelweg-omweg te maken. Daar kun je er niet echt veel meer van aanwijzen (A3, A4 en A8 komen toch weer op). Dit maakt van de 'gaten op de kaart', stukken Nederland zonder 2x2-weg misschien nog wat je het meeste mist. Met de N33 is daar een slag geslagen onlangs, maar er zijn er nog enkele.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 jun 2019, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » za 22 jun 2019, 22:52

A4/19 was verder van Bergen op Zoom gepland, A58 was zuidelijker bedacht ver buiten Roosendaal om, A7 had niet pal langs Groningen-Stad gelopen, A16 had Rotterdam minder en Den Haag en Leiden niet aan gedaan en zo zijn er nog wel wat voorbeelden volgens mij :)

Een missing link is trouwens ook de A59 Zevenbergen. De omweg via Klaverpolder is weliswaar overkomelijk, maar het had wel de reistijd naar het zuidwesten verbeterd. Ook omdat het dan een beter alternatief was voor de A58 Breda - Roosendaal voor het verkeer van en naar Hooipolder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 jun 2019, 23:44

Wat betreft A7/N7 bij Groningen, die had op de grote ruit van Groningen aangesloten moeten worden die er uiteindelijk nooit is gekomen. Die was overigens niet als rijksweg gepland als ik mij niet vergis. Die stond in het Structuurplan 1969 van de gemeente Groningen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door harry » za 22 jun 2019, 23:45

Wouter N14 schreef: za 22 jun 2019, 22:52Een missing link is trouwens ook de A59 Zevenbergen.
Ehm...
Jeff schreef: za 22 jun 2019, 12:36 A59 :KP: Noordhoek <-> :KP: Zonzeel
Status: Geen zicht op aanleg
Ik vind Jeffs lijst trouwens vrij arbitrair. Alleen nuttig voor een forumdiscussie. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door harry » za 22 jun 2019, 23:48

Jackbauer1350 schreef: za 22 jun 2019, 23:44de grote ruit van Groningen ... was overigens niet als rijksweg gepland als ik mij niet vergis. Die stond in het Structuurplan 1969 van de gemeente Groningen.
Tot in de jaren 1970 waren gronden in de gemeente Slochteren gereserveerd voor deze ruit. Het lijkt me toch dat dit vanuit het Rijk is aangestuurd, of op zijn minst de Provincie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 jun 2019, 23:57

^^ Ik heb m nog eens opgezocht: link

Dat zou bij nader inzien eigenlijk wel moeten inderdaad. Zoiets zou de gemeente nooit zelfstandig kunnen bekostigen. Ben wel benieuwd welk wegnummer hiervoor gereserveerd zou zijn. Kan ook dat net als bij Rotterdam ook deze ruit uit verschillende nummers bestaan zou hebben.
De knooppunten hadden uitgaande van die tekening ook best royaal uitgevoerd moeten worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jun 2019, 11:44

^^ Dat "tracé in studie" had m.i. tot de rw42 kunnen behoren. Bij het geplande klaverblad aan de oostkant (locatie?) wordt het dan wel interessant, want er lopen daar twee rijkswegen weg terwijl het Rijkswegenplan 1968 er maar eentje kent, de rw42 naar Nieuweschans. Was die geplande rijksweg onder het Foxholstermeer langs deel van de 46?

Mijn idee:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jeff » zo 23 jun 2019, 12:53

@Harry: Daarom ook op het forum :lol:
Serieus: Mocht je suggesties voor verbetering hebben, ik zou zeggen brand los.

@Mark: 20 Smiles is een harde limiet ? Valt daar niet aan te tweaken?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL]Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » zo 23 jun 2019, 13:17

Wouter N14 schreef: za 22 jun 2019, 22:52 Een missing link is trouwens ook de A59 Zevenbergen. De omweg via Klaverpolder is weliswaar overkomelijk, maar het had wel de reistijd naar het zuidwesten verbeterd. Ook omdat het dan een beter alternatief was voor de A58 Breda - Roosendaal voor het verkeer van en naar Hooipolder.
Met de zuidelijke rechtsteeksere route Woensdrecht-Galder in de A58 was de logische route vanuit het oosten naar het zuidwesten vermoedelijk eerder verlopen vanaf Hooipolder over de A27. In ieder geval voor verkeer dat nu de A58 gebruikt richting Zeeland. Maar wellicht had zuidelijke routering van de A58 ook wel ietsje meer ademruimte gecreëerd voor een extra oost-west door West-Brabant dan er nu bestaat, en daarmee een net wat betere verbinding naar Noord-Zeeland.

In bredere zin mis ik die zuidelijke A58 ook wel, maar je kunt tegelijkertijd ook wel een beetje zien waarom uiteindelijk toch gekozen is voor een uitbouw van de oude rijksweg. Veel verkeer is daar dan toch behoorlijk regionaal, wat ook iets is dat een grote ruit om Groningen sterk zal hebben geremd. Doorgaand en regionaal verkeer op de een andere manier tegemoet komen klinkt dan ideaal, maar in deze perifeerdere gebieden lijkt twee hoogwaardige routes min of meer parallel aan elkaar toch ook een beetje teveel van het goede.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 23 jun 2019, 14:11

Een missing link is eigenlijk ook wel de A75 en dan met name het deel dat het sluitstuk moest vormen voor de ring om Eindhoven.

Terugkomend op wegnummering zoals bij Groningen. Wat ring(snel)wegen betreft is Amsterdam de enige in Nederland die een enkelvoudig wegnummer heeft voor de volledige ring. Is er nooit een idee geweest om bij alle grote steden op die manier een ringweg te vormen met één enkel wegnummer? Dat er TOTSO's in zitten even daargelaten.
België heeft met de R er zelfs een aparte prefix voor ringwegen .

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jun 2019, 14:23

^^ Amsterdam heeft dan ook als enige stad een ring, alle andere "ringen" zijn ruiten bestaande uit doorgaande wegen, ook in de planfase uit de jaren 60. Daarom vind ik de huidige nummersituatie niet zo heel onlogisch.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Willem » zo 23 jun 2019, 17:11

^^ Zeker in Rotterdam zou dat zelfs heel gekunsteld worden.

Of je moet net zoals België dat heeft aparte R-nummers invoeren en die dubbel laten nummeren met de A-nummers. De meerwaarde daarvan is echter klein.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Vinny » zo 23 jun 2019, 18:01

In Rotterdam valt er wel wat voor te zeggen, maar dan moeten ook de huidige nummers wat gewijzigd worden. De 'Ruit om Rotterdam' zou als nummer A 24 kunnen krijgen, het geplande nummer van de Blankenburgverbinding volgens mij.
N 15 (Maasvlakte) -> Nummerloos,
A 15 (Kruiningergors - Caland) -> A 218
N 218 (Kruiningergors - Spijkenisse) -> N 493
A 15 (Caland-Blankenburgverbinding) -> A 57
A 20 (Maassluis-Blankenburgverbinding) -> A 213
A 13 (Overschie) -> A 209
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NL] Missing Links A-wegen

Bericht door Pino » zo 23 jun 2019, 20:12

Jackbauer1350 schreef: zo 23 jun 2019, 14:11 Een missing link is eigenlijk ook wel de A75 en dan met name het deel dat het sluitstuk moest vormen voor de ring om Eindhoven.
Daar moest ik ook nog aan denken, ja. Of het alternatief van een uitgebouwde N279. Wil je dichter bij de A75 blijven, dan wordt dat een vrij kort stukje snelweg vanaf ongeveer de A50 Kennedylaan tot aan de A67 - verder zuidelijk zal te controversieel zijn. Dat u's bijna te kort om nog missing link te heten, ook omdat je geen grote doorgaande verbindingen hebt die daar gebruik van gaan maken.

Plaats reactie