Uniforme tolheffing in Europa

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door duikgek89 » za 06 feb 2021, 20:45

Chris schreef: za 06 feb 2021, 15:30 De EU heeft standaarden voor de zogenoemde 'interoperabiliteit' van elektronische tolsystemen (EETS). Maar dit is erg gericht op transponders in het voertuig, kentekentol valt niet onder de EETS regeling. En sporadische tolwegen ook niet (zoals de Westerscheldetunnel).
Met andere woorden: Geen Europese standaard oplossing, slechts een halve... Als je nu een rondje EU doet moet je van tig landen uitzoeken hoe de tolsystemen werken en op verschillende manieren de boel regelen, terwijl dat gewoon niet nodig hoeft te zijn. Gewoon kasjte boven de weg, ding achter de ruit en rijden. Werkt ook met huurauto's, leenauto's, auto's van buiten de EU waarmee geen kentekenhouder informatie uitgewisseld wordt,..
Pino schreef: za 06 feb 2021, 15:46Maar als men na opening toch flink veel moeite moet gaan besteden aan allerhande naheffingen en er gemor ontstaat dat het wel veel gedoe geeft? Misschien ben ik heel naïef, maar is het nou moeilijk om ook óók een paar EETS-lezers op te hangen en pas een kentekenfoto te maken wanneer er geen transpondertransactie plaatsvindt?
Wat mij betreft zou men dat gewoon moeten regelen. Los van of / hoe intens je achter exotische wanbetalers aan wilt gaan. En dan doe je het een beetje vergelijkbaar als in Portugal op de stukken zonder tolpleinen: Dan heb je als automobilist de keuze, moeilijk gedoe of gewoon dat ding achter de ruit en klaar. Bovendien maak je het dan in ieder geval makkelijk voor mensen die toch al een badge hebben, daar zullen vast ook aardig wat Belgische en Franse bezoekers onder vallen.

Nu zie ik het al voor me... Digid aanmaken, wachten op aanmeldbrief die je op je niet NL-huisadres niet kan ontvangen, met nationalistisch IDEAL wat je niet hebt moeten betalen omdat Nederlanders per definitie geen creditcards willen accepteren,.. En nog voor je die ellende geregeld hebt ligt de data, inclusief je medische dossier, al bij Vladje in Moskou of Gelendzhik op het bureau...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2021, 11:08

Maar als de exploitant gaat ontdekken dat het innen van tol van buitenlandse voertuigen lastig wordt, voorzie ik een hausse aan Poolse voertuigen op het Rotterdamse wegennet.

Net als dat sinds de coronacrisis sommige wijken veel gehandicaptenplaatsen gekregen hebben. Als mensen door een lacune in de wetgeving een bepaald voordeel kunnen genieten zullen ze er ook als de kippen bij zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » zo 07 feb 2021, 11:14

Met de EU-richtlijn over gegevensuitwisseling bij niet-betaling kun je denk ik beter een non-EU/EER kenteken regelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2021, 11:24

En je wilt mooie vrouwen zien?

Ik zeg Oekraïne :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 feb 2021, 13:20

Chris schreef: za 06 feb 2021, 15:30 De EU heeft standaarden voor de zogenoemde 'interoperabiliteit' van elektronische tolsystemen (EETS). Maar dit is erg gericht op transponders in het voertuig, kentekentol valt niet onder de EETS regeling. En sporadische tolwegen ook niet (zoals de Westerscheldetunnel).
Maar dat sluit het toch niet uit om dit wel aan te bieden? In België accepteert de Liefkenshoektunnel meerdere typen OBU's (waaronder bv. het Italiaanse Telepass), al is het volgens mij wel alleen voor trucks.

Maar het zou toch handig zijn voor Nederlanders en anderen die toch al een badge voor Frankrijk en/of Italië hebben, dat ze die kunnen gebruiken voor de A24 (en ook de A15 en N62). Zou voor de weggebruiker een hoop bureaucratie schelen.

ThadCastle
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 21:42

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door ThadCastle » di 09 feb 2021, 11:05

Halmaal mee eens. Gewoon door bouwen op de telepass, of als het echt moet een (nieuwe) Europese standaard. Maar als we zelf weer iets nieuws gaan aanmaken (zoals ov chipkaart) ipv kopiëren van een beproeft middel, brengt alleen problemen met zich mee, plus dat straks iedereen met 5 transponders in zijn auto zit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » di 09 feb 2021, 11:18

Ik zie juist het nut van een transponder niet ten opzichte van kentekentol. Bij beiden moet je een account aanmaken voor automatische betaling, bij beiden kunnen buitenlandse gebruikers moeilijk te achterhalen zijn maar bij transponders moet je nog een apparaat in de auto hebben. Wat is dan het voordeel daar van?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » di 09 feb 2021, 11:31

^^ Juist dat velen die transponder toch al in de auto hebben. Niemand zal een transponder aanschaffen voor deze tunnel, maar als je deze tunnel eenvoudig kunt aansluiten op een bestaand account bij een bestaande transponder, scheelt het er weer eentje. En de rest doet het via de kentekentol als voorzien.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Palance » di 09 feb 2021, 11:42

Zou de tunnel ook tolvrij kunnen worden als er bv een calamiteit is in de Beneluxtunnel?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » di 09 feb 2021, 11:50

^^ Dat zie je bij de Liefkenshoektunnel wel eens gebeuren inderdaad, bij calamiteiten in de Kennedytunnel of elders op de R1. Je hoeft ook geen concessionair schadeloos te stellen of zo, wanneer Rijkswaterstaat meent dat dit opportuun is. Je moet denk ik nog wel nadenken over een protocol hoe je zo'n tijdelijke maatregel weer terugdraait. Je zou denk ik een eindtijd moeten aankondigen, die er feitelijk op neerkomt dat het einde van een tolvrije periode altijd een uur van tevoren is aangekondigd via verkeersinformatie en DRIPs (al zou dat concreet dan een boodschap zijn "tot X uur tolvrij").

Bij de Liefkenshoek moet je in zo'n scenario nog wel langs het tolcomplex. Ze geleiden je dan over de normaal afgesloten rijstrook buiten de tolpoorten om, wat dan alsnog file oplevert. Met de elektronische tol op de Blankenburgtunnel zou dat alleen maar makkelijker gaan, en met minder file. Het zou met de technologie niet heel moeilijk moeten zijn: met een druk op de knop registreer je gewoon tijdelijk niet meer wie er langs de apparatuur rijdt.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 feb 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Palance » di 09 feb 2021, 11:57

Dichterbij huis gebeurt dat ook wel bij de Kiltunnel als de Heinenoordtunnel gestremd is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door captain007 » di 09 feb 2021, 12:06

Pino schreef: di 09 feb 2021, 11:31 ^^ Juist dat velen die transponder toch al in de auto hebben. Niemand zal een transponder aanschaffen voor deze tunnel, maar als je deze tunnel eenvoudig kunt aansluiten op een bestaand account bij een bestaande transponder, scheelt het er weer eentje. En de rest doet het via de kentekentol als voorzien.
Dat zal in verhouding nog steeds een beperkt deel van de auto's zijn. Dan kost het nogal veel om extra apparatuur te moeten plaatsen voor transponders. En die operationele kosten wil je echt minimaal houden. Bovendien als je die optie gaat aanbieden dan zul je zien dat men ook eist (al dan niet vanuit de politiek) dat men die dingen ook gaat aanbieden. Oftewel dat wil men allemaal niet, dus dan keep it stupid simple. Denk dat met kentekentol icm met een incassopartij voor buitenlanders dat je al een groot deel gedekt hebt. En dan calculeert men gewoon een percentage wat men niet kan innen in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » di 09 feb 2021, 12:19

Pino schreef: di 09 feb 2021, 11:31^^ Juist dat velen die transponder toch al in de auto hebben.
Vrijwel niemand zal de Franse of Italiaanse transponder permanent in de auto hebben. Zeker mensen van buiten de regio die waarschijnlijk niet eens weten dat er een tolweg is tot ze bij knooppunt Vlaardingen rijden. Nog los van het feit dat het overgrote deel van de Nederlanders geen Franse of Italiaanse badge heeft, dan moet je zoiets opzetten voor een niche groep, terwijl het geen meerwaarde biedt: even online een account aanmaken voor automatische betaling in plaats van de transponder altijd in de auto laten zitten (ook nog eens diefstalgevoelig omdat het niet aan kenteken gekoppeld is). Kentekentol is veel praktischer omdat je er een onzeker / variabel element mee kan wegstrepen.

In het Noorse systeem lijkt het een gratis service dat ze de rekening thuis sturen, maar hier betaal je dan ook gewoon extra voor. Er is zowat geen Noor die dezelfde toltarieven betaalt als de buitenlanders, want met een AutoPASS contract kom je in aanmerking voor 20% korting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » di 09 feb 2021, 14:36

^^ Wat voor strik je er ook omheen doet: als een gebruiker zich niet vrijwillig meldt of een abonnement heeft, maakt de exploitant kosten om de tol te ontvangen. En die moeten uiteindelijk door de gebruikers worden opgebracht; in het slechtste geval door alle Nederlandse belastingbetalers. Als je die kosten omlaag kunt krijgen, moet je het doen. Dat is een afweging tussen de extra kosten voor de technologie en het innen via de transponder-bedrijven enerzijds, en anderzijds de kosten van incasso bij iemand die zich niet vrijwillig meldt. Alleen de tijd zal het leren of die twee tegen elkaar opwegen.

Mijn inschatting voor nu is dus dat die afweging zal uitvallen in het voordeel van aanhaken op bestaande transponders. En dan denk ik dat je de winst in het bijzonder gaat maken op de groep vrachtwagenchauffeurs en andere buitenlanders. Dat is een groep die, door het soort reis dat ze maken, nu eenmaal vaker met transponder zal rondrijden, terwijl de kosten van incasso verhoudingsgewijs hoog zijn. Bij Nederlanders zal het misschien niet zo snel aanslaan. Hoewel ik mezelf best kan indenken dat ik mijn badge even mee-graai als ik die kant uit moet. Want ik kom nu eenmaal niet zomaar op deze tolweg - dus als ik me bedenk "ik neem hem", kan ik me ook voor vertrek bedenken "even de badge meenemen". Scheelt me meteen ook weer wat gedachten over wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb en of ik niet in de buurt kom van de administratiekosten vanwege niet-gebruiken. Voor mensen die blind op navigatie rijden en pas op het allerlaatste moment ontdekken dat ze een tolweg pakken, ligt het uiteraard anders. Dat gaat trouwens ook nog leuk worden: er komen gegarandeerd klachten van mensen die op navigatie rijden dat ze ineens op een tolweg zaten.
Laatst gewijzigd door Pino op do 11 feb 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door duikgek89 » di 09 feb 2021, 17:24

Chris schreef: di 09 feb 2021, 11:18 Ik zie juist het nut van een transponder niet ten opzichte van kentekentol. Bij beiden moet je een account aanmaken voor automatische betaling, bij beiden kunnen buitenlandse gebruikers moeilijk te achterhalen zijn maar bij transponders moet je nog een apparaat in de auto hebben. Wat is dan het voordeel daar van?
Waar kan ik één account maken die voor de hele EU werkt? Stel dat ik bij GKKDIA een account maak, kan ik die dan in Nederland, Oostenrijk en Portugal gebruiken?
Chris schreef: di 09 feb 2021, 12:19 Kentekentol is veel praktischer omdat je er een onzeker / variabel element mee kan wegstrepen.
Welk onzeker element?

Het maakt mij niet eens zo heel veel uit welke oplossing het wordt, maar ik ben die variatie die je hebt en het gezeik wat je ermee hebt kotsbeu. Daarbij... Punt van de EU is om internationaal samen te werken maar praktische zaken, zoals tol, zijn maar half geregeld. Sterker nog, vroeger had je voor sommige landen een sticker en in andere tolpoorten (kaartje trekken en later betalen, of meteen betalen). Dat is voor een gebruiker overzichtelijk: In Tsjechië een sticker kopen, in Polen stoppen en dokken.

Nu moet ik van elk land met tolwegen weten of ik daar een transponder moet hebben, accounts moet maken, kentekens moet registreren, later het initiatief moet nemen om te betalen... Wordt alleen maar complexer. En waarom? Omdat we te koppig zijn om het gewoon goed voor elkaar te maken voor ALLE EU burgers EN bezoekers van buiten de EU, onafhankelijk van of men in Zweden, Portugal of Roemenië is?

Het is net zo'n faal als het Sofort/Ideal/Mr Cash/...fiasco. Alle moeite om SEPA van de grond te krijgen en dan gaan we zo weer lekker nationalistisch aanklungelen?
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 09 feb 2021, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

RikB
stadsweg
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door RikB » di 09 feb 2021, 17:26

Pino schreef: di 09 feb 2021, 14:36 Dat gaat trouwens ook nog leuk worden: er komen gegarandeerd klachten van mensen die op navigatie rijden dat ze ineens op een tolweg zaten.
Daar waarschuwt de navigatie toch voor? Net zoals oversteken landsgrenzen of onverharde wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » di 09 feb 2021, 17:34

duikgek89 schreef: di 09 feb 2021, 17:24
Chris schreef: di 09 feb 2021, 12:19 Kentekentol is veel praktischer omdat je er een onzeker / variabel element mee kan wegstrepen.
Welk onzeker element?
De genoemde transponder. De kans dat automobilisten daar een Franse badge hebben is buitengewoon gering, dus het is begrijpelijk dat ze dit niet gaan faciliteren als 99% van de auto's er toch geen heeft.

Iedereen zal het er mee eens zijn dat één systeem dat overal in de EU werkt beter zou zijn. Ondanks de EETS richtlijn is dat gewoon nog niet zo.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door duikgek89 » di 09 feb 2021, 20:02

Chris schreef: di 09 feb 2021, 17:34
duikgek89 schreef: di 09 feb 2021, 17:24
Chris schreef: di 09 feb 2021, 12:19 Kentekentol is veel praktischer omdat je er een onzeker / variabel element mee kan wegstrepen.
Welk onzeker element?
De genoemde transponder. De kans dat automobilisten daar een Franse badge hebben is buitengewoon gering, dus het is begrijpelijk dat ze dit niet gaan faciliteren als 99% van de auto's er toch geen heeft.
Dat element is op zich niet onzeker. De implementatie is onzeker. Overigens, >99% van de autos heeft zich ook nog niet bewust voor kentekentol geregistreerd.

Iedereen zal het er mee eens zijn dat één systeem dat overal in de EU werkt beter zou zijn. Ondanks de EETS richtlijn is dat gewoon nog niet zo.
Meer segregatie veroorzaken omdat er geen standaard is, vind ik een bijzonder slecht idee. Sluit je dan aan bij Asfinag ofzo en geef het goede voorbeeld: Met Streckenmaut Flex door de Blankenbergtunnel, met een Nederlands tolaccount door de Tauerntunnel.
Technisch kan het allemaal, maar men moet het willen en doen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76525
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » di 09 feb 2021, 20:26

Het gaat er om dat er een systeem moet komen voor free-flow tolheffing. De keuze is gevallen op kentekentol. Dit betekent dat frequente gebruikers een account moeten aanmaken, en incidentele gebruikers vooraf of achteraf moeten betalen. Een transponder is dan alleen maar een extra element dat gewoon niet nodig is voor het functioneren van de tolinning. Ze gaan dat vast niet faciliteren omdat een paar Nederlanders per se hun Franse badge ook willen gebruiken voor de A24 (of A15).

Zeker met het oog op de technologische ontwikkelingen is een transponder steeds meer een verouderd systeem voor free-flow tolheffing. De accu gaat leeg, de transponder kan gestolen worden of kwijt raken, de technologie raakt op termijn verouderd, de badge kost meer geld dan ANPR en het biedt geen accurater resultaat dan kentekentol.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » di 09 feb 2021, 23:37

^^ Ik ben het zo met je eens, waar je zegt dat kentekentol de toekomst heeft en transponders niet. Als transponders toekomst hebben, is dat met het soort mini-strip dat ik enige dagen terug beschreef. Maar de realiteit is ook dat je je niet populair maakt door van incidentele gebruikers maar even te vragen achteraf in te komen loggen om te betalen of vooraf je kaartje te kopen. Dubbel wanneer dat buitenlanders zijn voor wie het allemaal niet 100% duidelijk is. En dat is dan niet alleen iets dat je niet populair maakt bij de gebruiker, het is ook een recept voor fouten of vergeten, waarna je er als exploitant weer achteraan moet.

Ziedaar de lol van je aansluiten bij een groter netwerk van tol aanslaan bij de gebruiker en na inning doorgeleiden naar de exploitant. Als optie naast je eigen basiskeuze van kentekentol, besteed je feitelijk een deel van je incasso uit aan bedrijven die al een incassomachtiging van de gebruiker hebben liggen. Die keuze van aansluiten zou je moeten maken zonder te kijken naar de precieze technologie die de grote netwerken gebruiken. Om een parallel te trekken: het is niet belangrijk voor een winkelier of hij het meest moderne pin-apparaat heeft, maar met welke betalingsnetwerken hij communiceert, tegen welke kosten en hoe snel je daarmee van zoveel mogelijk klanten aan je geld komt. Zo zie ik het met de inning van tol ook. Ik zie aan jouw posts dat jij die kosten-baten-analyse niet ziet werken ten gunste van aansluiten, omdat maar weinig Nederlanders op zo'n netwerk zitten. Mijn verwachting is toch omgekeerd, vanwege met name buitenlanders en in wat mindere mate Nederlanders die toch nog even hun on-board unit meegraaien bij vertrek. Het zou wel eens aardig kunnen zijn om op dit punt cijfers te zien van de Dartford Crossing, die opereert in een wat vergelijkbare setting: land zonder grotere tolheffing, veel incidententele gebruikers uit binnen- en buitenland, binnenlanders in beginsel geen badge aan boord.

Hoe dan ook: kies je in deze setting vóór aansluiten, en gebruikt het netwerk waarop je wilt aansluiten (in jouw ogen) achterhaalde techniek? Slik het. Je kiest immers voor het netwerk, niet voor de superieure techniek. En vertrouw er vervolgens maar op dat die grote netwerken vanzelf ook wel een keertje over gaan op kenteken, waarna je je transponder-detectoren weg kunt halen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 feb 2021, 2:35

Ik heb nou van meerdere elektronische tolwegen in Europa gebruik gemaakt waar ik meestal achteraf via een website moest betalen, en daar ben ik niet bepaald een fan van. Elke website is anders, betaalmogelijkheden zijn niet altijd hetzelfde, je moet het adres van de website onthouden. Ik denk dat het voor buitenlanders veel gedoe is, en niet echt klantvriendelijk.

Wat dat betreft ben ik heel blij met mijn badge voor vier landen, plus de kentekentol (Digitale Streckenmaut Flex) die ik voor Oostenrijk geactiveerd heb en prima werkt zonder dat ik er verder wat voor hoef te doen.

Ik hoop dat we voor Europa in ieder geval naar een meer gestroomlijnd systeem gaan, en dan is het misschien beter om bij een bestaand goed werkend systeem aan te sluiten, dan om het wiel weer helemaal opnieuw uit te vinden (bv. de Digitale Streckenmaut Flex van ASFiNAG).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door duikgek89 » wo 10 feb 2021, 5:52

^^ Dat is nu net mijn punt. Maar zorg dat de systemen door de hele EU (in fases) gelijk getrokken worden en die systemen makkelijk, duidelijk en betrouwbaar functioneren, voor binnenlanders en buitenlanders, voor incidentele gebruikers en dagelijkse gebruikers. Achteraf gaan zitten stoeien met digid, ideal, overheidswebsites... Dat is voor bezoekers waardeloos.

Welke techniek men kiest is op zich minder relevant. Badge, kenteken, sticker, gezichtsherkenning van de bestuurder of verzin wat anders leuks,... Ze gaan allemaal voordelen en nadelen hebben.
Dat het invoeren van één systeem niet van vandaag op morgen lukt snappen we ook allemaal. Maar de variatie nog groter maken met nog een op zichzelf staand knutselwerkje lijkt me een bijzonder slecht idee, want dat maakt gelijk trekken alleen maar lastiger.

Daarnaast blijkt keer op keer dat op digitaal gebied de Nederlandse overheid totaal incompetent is... Dus om die het nou te laten regelen?...

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Ajaxcied10 » vr 12 feb 2021, 16:08

duikgek89 schreef: di 09 feb 2021, 17:24
Chris schreef: di 09 feb 2021, 11:18 Ik zie juist het nut van een transponder niet ten opzichte van kentekentol. Bij beiden moet je een account aanmaken voor automatische betaling, bij beiden kunnen buitenlandse gebruikers moeilijk te achterhalen zijn maar bij transponders moet je nog een apparaat in de auto hebben. Wat is dan het voordeel daar van?
Waar kan ik één account maken die voor de hele EU werkt? Stel dat ik bij GKKDIA een account maak, kan ik die dan in Nederland, Oostenrijk en Portugal gebruiken?
Chris schreef: di 09 feb 2021, 12:19 Kentekentol is veel praktischer omdat je er een onzeker / variabel element mee kan wegstrepen.
Welk onzeker element?

Het maakt mij niet eens zo heel veel uit welke oplossing het wordt, maar ik ben die variatie die je hebt en het gezeik wat je ermee hebt kotsbeu. Daarbij... Punt van de EU is om internationaal samen te werken maar praktische zaken, zoals tol, zijn maar half geregeld. Sterker nog, vroeger had je voor sommige landen een sticker en in andere tolpoorten (kaartje trekken en later betalen, of meteen betalen). Dat is voor een gebruiker overzichtelijk: In Tsjechië een sticker kopen, in Polen stoppen en dokken.

Nu moet ik van elk land met tolwegen weten of ik daar een transponder moet hebben, accounts moet maken, kentekens moet registreren, later het initiatief moet nemen om te betalen... Wordt alleen maar complexer. En waarom? Omdat we te koppig zijn om het gewoon goed voor elkaar te maken voor ALLE EU burgers EN bezoekers van buiten de EU, onafhankelijk van of men in Zweden, Portugal of Roemenië is?

Het is net zo'n faal als het Sofort/Ideal/Mr Cash/...fiasco. Alle moeite om SEPA van de grond te krijgen en dan gaan we zo weer lekker nationalistisch aanklungelen?
Voor vrachtwagens heb je daarvoor de dkv box, voorlopig voor heel west europa en binnenkort de rest.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Uniforme tolheffing in Europa

Bericht door Willem » vr 12 feb 2021, 16:10

Het meest praktische voor de weggebruiker is het systeem uit Noorwegen en Zweden. Je hoeft niet allerlei toestanden in de auto in te bouwen maar krijgt gewoon de rekening thuis gestuurd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Uniforme tolheffing in Europa

Bericht door Pino » vr 12 feb 2021, 17:12

Gebruiksvriendelijk is het zeker, maar vergeet niet dat alle Noren wel degelijk met een transponder rondrijden. Die rekening thuis is alleen voor buitenlanders, die op het Noorse wegennet nog meer de uitzondering zijn dan verder zuidelijk in Europa.

Het is hoe dan ook een route die hogere incassokosten oplevert dan verwachten dat de gebruikers zonder abonnement (in Zweden beschikbaar als automatische incasso) zichzelf melden en dan een boete alias administratiekosten opleggen wanneer dat niet gebeurt. Uiteindelijk is dat thuisstuur-gemak wel iets waar de totale groep gebruikers voor opdraait.

Maar goed, daarom dus ook mijn gedachte dat de totale gebruikersgroep er baat bij heeft wanneer betaling via internationale platforms wordt aangeboden. Waarbij ik het, naast de bekende transponder-platforms, best iets zie in gebruik van het ASFinAG Flex-model. Ergens gek dat je dan een Oostenrijks model importeert (en zit de Oostenrijkse belastingbetaler zelf daarop te wachten?), maar ergens is het wachten op iemand in de private sector die een betaalplatform optuigt voor kentekentol door heel Europa. Het is iets dat vraagt om een mooi fintech-platform of een creditcard-maatschappij, maar aan de voorkant heb je wel de verzamelde Europese overheden nodig die hun kentekentolwegen op zo’n platform willen aansluiten.

Plaats reactie