Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Taurus » vr 03 sep 2010, 23:38

Deze week fietste ik in het donker door onze wijk en onze wijk staat vol met Industria 2050 Friso Kramer paaltop-armaturen met PL-L 24W lampen. Van 3 stuks zag het licht er iets anders uit, alsof er een 36W lamp in zat. Ik fietste er langs en keek in het armatuur en zag door de diamantstructuur LED vormige puntjes branden. Ik wist niet dat dit armatuur ook al leverbaar was met LED verlichting, of heeft men het binnenwerk vervangen door een rijtje LED's?

Blijkbaar begint men in Almelo toch zo hier en daar te experimenteren met LED-verlichting. Het licht was ongeveer zo helder als een PL-L 24W die in de rest van de paaltop armaturen in de wijk zit. Zo moet het, LED-verlichting in normale armaturen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Vinny » za 04 sep 2010, 8:05

Tja wat zijn normale armaturen...? :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Santaarnpaal » za 04 sep 2010, 20:11

Vinny schreef:Tja wat zijn normale armaturen...? :)
Gewone armaturen :puh2:

Taurus schreef:Deze week fietste ik in het donker door onze wijk en onze wijk staat vol met Industria 2050 Friso Kramer paaltop-armaturen met PL-L 24W lampen. Van 3 stuks zag het licht er iets anders uit, alsof er een 36W lamp in zat. Ik fietste er langs en keek in het armatuur en zag door de diamantstructuur LED vormige puntjes branden. Ik wist niet dat dit armatuur ook al leverbaar was met LED verlichting, of heeft men het binnenwerk vervangen door een rijtje LED's?

Blijkbaar begint men in Almelo toch zo hier en daar te experimenteren met LED-verlichting. Het licht was ongeveer zo helder als een PL-L 24W die in de rest van de paaltop armaturen in de wijk zit. Zo moet het, LED-verlichting in normale armaturen.
Klopt, er zit dan een Philips Fortimo LED module in.
Hier een Philips Residium armatuur met Fortimo LED.

Afbeelding
Even niks

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Taurus » za 04 sep 2010, 20:59

Sander, bedankt voor de info, ik zal eens kijken of ik meer armaturen tegenkom met LED-verlichting. Dan is die Fortimo LED-module toch een flinke stap in de goede richting want het verschil met een normale PL-L lamp was bijna niet te zien. Ben er vandaag nog even langs gefietst maar de Industria Friso Kramer armaturen zelf waren ook nieuw. De rest van de armaturen had al een klein beetje groene aanslag.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Via » di 28 sep 2010, 18:01

Even een paar vraagjes voor de kenners:

Wat zijn dit voor armaturen? http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.38 ... 45.18,,0,5

Lijkt veel op de Hogro BMR, maar wijkt toch wat af. Was vroeger best veel te vinden in Brabant, maar tegenwoordig al bijna allemaal vervangen.

En hier nog zo'n geval: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.38 ... 34.72,,0,5

Die staat ook nog op een aantal plekken in Eindhoven trouwens, maar dan met een doorzichtige gematteerde onderkap.

En deze heb ik eigenlijk nooit op straat gezien, maar enkel bij kantoren: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.38 ... 52.53,,0,5

Wie kan mij helpen? :)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Santaarnpaal » di 28 sep 2010, 20:32

Dat eerste is een Philips HPP of SPP 131, lijkt inderdaad op een Hogro BMR maar is constructief anders. Bij de HPP 131 is die zwarte ring voor de sier maar bij de BMR houdt die twee hemisferen bij elkaar.

Dat andere armatuur is ook van Philips, een HPP 10. Lijkt erg op een Hogro armatuur wat het in feite ook is. Het is daar gemaakt in opdracht van Philips voor de Nederlandse markt. De HPX 186 van Philips is weer bij Industria gemaakt. Je herkend dit door bijv. binnenwerken, schroefdoppen op het armatuur etc.

Dat laatste armatuur lijkt erg op een Hogro GLB maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Even niks

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door jan » zo 10 okt 2010, 11:59

Ik volg deze draad niet zo intensief, maar gisterenavond zag ik op de N302 bij Sonnevanck groen licht uit de armaturen langs het fietspad komen.:? Zag er heel apart uit, is dit t.b.v. het wild ofzo..?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Wesso » zo 10 okt 2010, 17:35

^^
Misschien is het milieuvriendelijke verlichting?

Ik vond nog een oud armatuur in Haarlem. Deze zag je vroeger ook veel in Amsterdam.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Snelwegenkenner » zo 10 okt 2010, 18:55

Ach, Amsterdam en Haarlem lijken ook wel een beetje op elkaar. Als je niet had gezegd dat dit Haarlem was, had ik gedacht dat dit Amsterdam was. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door mvalkenburg » zo 10 okt 2010, 20:40

jan schreef:Ik volg deze draad niet zo intensief, maar gisterenavond zag ik op de N302 bij Sonnevanck groen licht uit de armaturen langs het fietspad komen.:? Zag er heel apart uit, is dit t.b.v. het wild ofzo..?
Kwam ze toevallig vandaag ook tegen op één van de polderweggetjes tussen Beverwijk en Zaanstad. Had ze nog niet eerder gezien en vraag me inderdaad af wat daar de bedoeling van is...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Mandelsoft » zo 10 okt 2010, 22:32

Het groene licht is zo gekozen omdat we in het donker het groene licht het beste zien. Nu is de kleur bij TL-buizen of SOX-lampen moeilijk te regelen, maar met LEDs is die kleurcontrole er wel. Daarnaast zit er in het groene licht ook andere kleuren licht verstopt, zodat ook andere kleuren zichtbaar worden.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Via » ma 11 okt 2010, 12:06

jan schreef:Ik volg deze draad niet zo intensief, maar gisterenavond zag ik op de N302 bij Sonnevanck groen licht uit de armaturen langs het fietspad komen.:? Zag er heel apart uit, is dit t.b.v. het wild ofzo..?
Dat hebben we in Haaren ook al een jaar op de fietspaden ofzo. Ik moet zeggen dat ik het qua kleurweergave een stuk prettiger vind dan het oranje SOX-licht.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Via » di 12 okt 2010, 19:33

Nog eentje voor de kenners: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .17,,1,-10

Wat zijn dit voor armaturen? Zit een kwiklamp in denk ik, want ze geven een beetje groenachtig licht. Overigens zullen de dagen van die dingen wel geteld zijn, zo hard als Tilburg overal de openbare verlichting aan het vervangen is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Wesso » wo 13 okt 2010, 14:44

En dit armatuur dan... http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 3,,2,-6.19
Het zal wel een restant van een lokaal gebruikt armatuur zijn. Je ziet ze tegenwoordig nauwelijks.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Willem » wo 13 okt 2010, 14:46

Mandelsoft schreef:Het groene licht is zo gekozen omdat we in het donker het groene licht het beste zien. Nu is de kleur bij TL-buizen of SOX-lampen moeilijk te regelen, maar met LEDs is die kleurcontrole er wel. Daarnaast zit er in het groene licht ook andere kleuren licht verstopt, zodat ook andere kleuren zichtbaar worden.
Heb het idee dat de lichtvervuiling van groene verlichting eveneens minder is. Het licht is natuurlijker en stoort veel minder dan de gebruikelijke witte of geel-oranje kleur.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Davy » wo 13 okt 2010, 16:17

Wesso schreef:En dit armatuur dan... http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 3,,2,-6.19
Het zal wel een restant van een lokaal gebruikt armatuur zijn. Je ziet ze tegenwoordig nauwelijks.
dit lijkt op een oud model Schrèderarmatuur wat je ook nog in Belgie kan vinden, maar deze is wel korter...

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Santaarnpaal » wo 13 okt 2010, 17:30

daviedoff schreef:
Wesso schreef:En dit armatuur dan... http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 3,,2,-6.19
Het zal wel een restant van een lokaal gebruikt armatuur zijn. Je ziet ze tegenwoordig nauwelijks.
dit lijkt op een oud model Schrèderarmatuur wat je ook nog in Belgie kan vinden, maar deze is wel korter...
Yep is een oud Schreder model. Het was verkrijgbaar in verschillende maten. Uitgerust met SOX lampen is de naam HSB voor het armatuur en HM voor de kwiklampversie van het armatuur.
ViaHaaren schreef:Nog eentje voor de kenners: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .17,,1,-10

Wat zijn dit voor armaturen? Zit een kwiklamp in denk ik, want ze geven een beetje groenachtig licht. Overigens zullen de dagen van die dingen wel geteld zijn, zo hard als Tilburg overal de openbare verlichting aan het vervangen is.
Dat is een Hogro PRT armatuur, wordt nog steeds gemaakt alleen niet meer verkrijgbaar voor kwiklampen.
Even niks

Pallie
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 12:53

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Pallie » zo 17 okt 2010, 13:03

jan schreef:Ik volg deze draad niet zo intensief, maar gisterenavond zag ik op de N302 bij Sonnevanck groen licht uit de armaturen langs het fietspad komen.:? Zag er heel apart uit, is dit t.b.v. het wild ofzo..?
Hoi Jan ,

ik zag je bericht op dit forum
Dit armatuur dat je gezien hebt in Harderwijk N302 is van Inolumis 14 Watt green LED
Dit fietspad heeft een verlichtings systeem dat 100% gaat branden als je op een drukknop drukt die op 7 plaatsen staan opgesteld.
Na een bepaalde tijd zal dit terug gedimt worden naar geloof ik 40 %. Nieuw snufje van de provincie gelderland
Dit fietspad is ook uitgerust met een wilddetectie systeem dat zorg dat het wild op een bepaalde locatie veiliger kan oversteken .
Op de locatie van het oversteken krijgt de weggebruiker een bord te zien dat oplicht als het dier door de detectie loopt.

Er staan ook nog wat masten zonder armatuur , die worden binnenkort voorzien van een 55 Watt Led armatuur.

Ook erg leuk om te zien is de LED markering op de weg zelf , ter hoogte van Sonnevanck.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Taurus » zo 17 okt 2010, 15:22

In Almelo is men nu bezig op de Henriëtte Roland Holstlaan bezig met het vervangen van de verlichting. De oude SOX-verlichting wordt vervangen door zwarte designpalen met Philips Iridium armaturen, ook in het zwart.
Afbeelding

Ik weet niet wie de fabrikant van deze lichtmasten is maar ze zijn stuk voor stuk behoorlijk krom, alsof er al een auto tegenaan heeft gereden, van opzij is dat goed te zien. Zeker omdat het designpalen zijn had het wel wat netter gekund.
Afbeelding

Naast de nieuwe lichtmasten worden er ook bomen geplant in de middenberm en komen er betonnen banden om te voorkomen dat auto's in de middenberm terecht kunnen komen. Het idee vind ik mooi om deze belangrijke invalsweg zo aan te kleden maar van mij hadden ze wel betere lichtmasten mogen gebruiken want die kromme palen zijn geen gezicht :facepalm:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Wouter N14 » zo 17 okt 2010, 15:23

^^ Is dat kromme geen deel van het design? :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Via » zo 17 okt 2010, 18:03

Ik vind die gebogen palen sowieso geen gezicht, veel te opvallend. Hoe het ook kan: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 8,,0,-17.5

Trouwens wel fraai dat ze in Tilburg op de Cityring ook alle verkeersbordpalen en ander straatmeubilair in het zwart hebben uitgevoerd. Staat toch wat chiquer en eenduidiger.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door jan » zo 17 okt 2010, 18:18

@ Pallie: bedankt voor je informatieve bericht!
Pallie schreef: Op de locatie van het oversteken krijgt de weggebruiker een bord te zien dat oplicht als het dier door de detectie loopt.
Volgens mij geldt er dan een adviessnelheid van 50 (via een digitaal bord).

woude
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 15:41
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door woude » ma 18 okt 2010, 9:31

In onze gemeente zijn ook op een aantal plaatsen deze groene verlichting geplaatst. Ik zal eens wat foto's maken. Het heeft wel wat, deze verlichting. Even wennen, maar vooral in het buitengebied kan ik het wel waarderen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door boe! » ma 18 okt 2010, 19:16

Ik kwam afgelopen zondag groene verlichting tegen op de Winamerdyk tussen N393 en Wijnaldum.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Snelwegenkenner » di 19 okt 2010, 20:43

SPOILER: TOON

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Oud lampje gespot in Pijnacker. Wie hem weet mag het zeggen. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Rene » di 19 okt 2010, 21:01

Santaarnpaal meldde in 2006 in dit topic niet te weten wie de fabrikant is van die typisch Westlandse kwikbollen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Snelwegenkenner » di 19 okt 2010, 21:22

Misschien weet hij het nu wel? ;)

woude
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 15:41
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door woude » vr 22 okt 2010, 11:50

:offtopic: Ik wilde even wat foto's laten zien maar ik krijg het niet voor elkaar. Via Img en dat een link naar flickr.. Iemand?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door Willem » vr 22 okt 2010, 12:01

Die lamp uit Pijnacker op de foto is niet meer compleet. Onder de kap hoort nog een doorzichtige bol (glas/plastic?) te hangen, maar die is hier verdwenen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegverlichting algemeen

Bericht door boe! » vr 22 okt 2010, 13:29

woude schreef::offtopic: Ik wilde even wat foto's laten zien maar ik krijg het niet voor elkaar. Via Img en dat een link naar flickr.. Iemand?
Forumlid Chris heeft ook een Flickr-account en hem lukt het wel om foto's te plaatsen. Hier vind je een fotoserie van hem. Klik op de quote-button en je ziet wat de code moet zijn.

Plaats reactie