Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 okt 2015, 9:45

captain007 schreef:Heb ook het idee dat er nauwelijks onderhoud meer plaatsvind aan lijnverlichting. Bij Papendrecht is bijvoorbeeld al weken een gedeelte van enkele honderden meters verlichting defect en ook op andere wegen met lijnverlichting valt het hoge aantal defecte lampen op.

Wel opmerkelijk dat bij het vervangen van het boogbruggetje over de A15 nog nieuwe eindmasten zijn geplaatst. De lijnverlichting liep door de oude boog heen.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 16 okt 2015, 10:02

RSK schreef:Hoeveel watt gebruiken de lampen boven de weg eigenlijk? Ik kan me zo voorstellen dat die redelijk fel moeten zijn in verhouding tot het gemiddelde peertje boven de eettafel.
24 watt voor die natriumbuizen, dacht ik gehoord te hebben
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 16 okt 2015, 18:01

captain007 schreef:Heb ook het idee dat er nauwelijks onderhoud meer plaatsvind aan lijnverlichting. Bij Papendrecht is bijvoorbeeld al weken een gedeelte van enkele honderden meters verlichting defect en ook op andere wegen met lijnverlichting valt het hoge aantal defecte lampen op.
Ik heb sowieso het idee dat het onderhoud van de verlichting op rijkswegen is teruggeschroefd. Veel masten blijven lang stuk.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 16 okt 2015, 18:27

Wouter N14 schreef:Ben benieuwd of daar led-verlichting komt, net als op het Haagse niet-ASW-deel.
Er is al een deel functioneel, volgens mij gewoon natriumlicht.
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 okt 2015, 21:17

Oké, ik had het zojuist zelf kunnen zien ware het niet dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens via Voorburg ben gereden :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 17 okt 2015, 13:20

De meeste natriumbuizen verbruiken wel meer dan 24 Watt, zeker natriumbuizen die voor doorgaande wegen worden gebruikt. Het hangt ook af van de lengte. Ze gaan tot 180W (SOX) of 131W (SOX-E). Langs snelwegen en afritten worden voornamelijk de 135/91W en de 90/66W gebruikt. De SOX-E is iets efficiënter dan de standaard SOX. Hogedruk natruimlampen (SON) beginnen bij 50W.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 okt 2015, 9:41

Mark schreef:
Wouter N14 schreef:Ben benieuwd of daar led-verlichting komt, net als op het Haagse niet-ASW-deel.
Er is al een deel functioneel, volgens mij gewoon natriumlicht.
Ze waren er gisteravond druk mee bezig en inderdaad, gewoon (hoge druk) natriumlicht.

SOXman
zandpaadje

Bericht door SOXman » di 03 nov 2015, 20:14

Nog even voor de oude straatverlichting liefhebber;

Deze lantaarnpalen zijn nog altijd een paar te vinden in Afferden Limburg vandaag de dag. Vind die boog aan de binnenkant wel wat hebben.
Afbeelding

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 03 nov 2015, 21:58

^^Pure Art Deco :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » za 07 nov 2015, 19:23

Volgens mij is het geen art deco maar gewoon een ondersteunde arm. Art Deco was volgens mij al uit de mode in de jaren 50.
Even niks

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 07 nov 2015, 20:14

^^ Een ondersteunende arm - een schoor- had gewoon een rechte buis geweest. Deze schoor is in een sierlijke gebogen, zoals in Art Deco.
Maar als het ontwerp van een latere stijlperiode is vindt ik het nog steeds de looks hebben.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » za 07 nov 2015, 22:22

Mark schreef:Op de A12 Utrechtsebaan is de lijnverlichting ook aan het sneuvelen. Een deel rond afrit Voorburg is nog functioneel, stukje verder richting de stad hangt nog zonder lampen en staan er al nieuwe masten.
Vandaag op de Utrechtsebaan geweest en inderdaad alle lijnverlichting na het prins clausplein is nu weg en vervangen door zelfstandige iridium en onyx masten. Ik hoop dat er een keer fatsoenlijk palen komen want dit ziet er echt niet uit

Ik heb tevens gehoord van mijn oom dat een vrachtwagenchauffeur zijn laadbak open heeft laten staan en de lijnverlichting heeft meegetrokken en er voor rws geen reden was om het te repareren. Kan iemand dit even natrekken? :write:
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 07 nov 2015, 22:41

Ik reed vandaag over de westelijke ringweg van Zoetermeer 's avonds. Daar zijn gemengd LED-armaturen en SON lampen geplaatst. Nu vind ik de LED-armaturen er overdag niet uitzien (vooral die platte gevallen en al helemaal als ze twee verschillende lampen aan één paal doen), maar 's nachts kijkt het ook niet fijn: het vrij felle licht van de lampen (die LEDs zijn fel bij de bron) geeft toch een grauwe lichtval en kijkt niet echt lekker; het oranje licht van SON lampen kijkt veel rustiger, heb ik gemerkt, juist doordat je minder kleuren hebt.

Wat ik mij ook afvraag is waarom er nooit is ge-experimenteerd met oranje LEDs. Het zijn juist witte en blauwe LEDs die moeilijker zijn te maken vanwege hun lichtgolflengte. Oranje LEDs zijn veel makkelijker (en daardoor denk ik goedkoper) om te maken en wellicht kijkt dat 's nachts wat prettiger.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » zo 08 nov 2015, 14:20

^^ In Venlo zijn oranje leds op twee locaties zo ver ik weet toegepast.

1. Op de greenport bikeway (Van Station Venlo naar Horst-Sevenum)
2. De newtonweg: https://www.google.nl/maps/@51.3866266, ... 312!8i6656
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 08 nov 2015, 14:27

Mandelsoft schreef:Wat ik mij ook afvraag is waarom er nooit is ge-experimenteerd met oranje LEDs.
In België hebben ze onlangs een fietspad oranje led's gegeven: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 44#p868857

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 08 nov 2015, 18:01

Mandelsoft schreef:Wat ik mij ook afvraag is waarom er nooit is ge-experimenteerd met oranje LEDs. Het zijn juist witte en blauwe LEDs die moeilijker zijn te maken vanwege hun lichtgolflengte. Oranje LEDs zijn veel makkelijker (en daardoor denk ik goedkoper) om te maken en wellicht kijkt dat 's nachts wat prettiger.
Oranje licht is verre van optimaal voor het snel kunnen onderscheiden van de juiste kleuren. Echter lagedruk natrium-gasontladingslampen waren jarenlang de enige goede mogelijkheid qua kosten/onderhoud/lichtopbrengst, en die hadden nu eenmaal de onhebbelijkheid van het gas natrium: het oranje licht.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » zo 08 nov 2015, 23:34

Rene schreef:Oranje licht is verre van optimaal voor het snel kunnen onderscheiden van de juiste kleuren.
Lees eens even terug:
Mandelsoft schreef:Nu vind ik de LED-armaturen er overdag niet uitzien (vooral die platte gevallen en al helemaal als ze twee verschillende lampen aan één paal doen), maar 's nachts kijkt het ook niet fijn: het vrij felle licht van de lampen (die LEDs zijn fel bij de bron) geeft toch een grauwe lichtval en kijkt niet echt lekker; het oranje licht van SON lampen kijkt veel rustiger, heb ik gemerkt, juist doordat je minder kleuren hebt.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 dec 2015, 21:09

De laatste streng lijnverlichting die er nog stond op de A6 tussen de Hollandse Brug en de Hogering is nu ook verdwenen. De masten lagen nog in de middenberm.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 21:43

Ik vind LED verlichting wel passender bij lijnverlichting, maar dat wordt voorzover ik weet nog nergens ter wereld toegepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 dec 2015, 17:02

SOXman schreef:Nog even voor de oude straatverlichting liefhebber;
Roosendaal - Bredaseweg. Deze palen zijn net naoorlogs volgens mij. 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 05 dec 2015, 17:37

Vinny schreef:Ik vind LED verlichting wel passender bij lijnverlichting, maar dat wordt voorzover ik weet nog nergens ter wereld toegepast.
Stationsplein in Eindhoven. Maar dat is meer voor de sier...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 dec 2015, 20:27

Helaas gaat de bredaseweg op de schop, dus dan gaan de palen weg. :(
http://www.nieuws.be/nieuws/Bredaseweg_ ... 7e1bb.aspx

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » ma 07 dec 2015, 9:41

LED-Lijnverlichting voor autosnelwegen wordt wel degelijk toegepast, bij Venetië in Italië:
https://goo.gl/maps/JVdByVsTHMu
Kijk bij deze link ook eens terug naar 2011 want een paar jaar geleden hingen hier nog de bekende Philips-armaturen die hier in Nederland gangbaar zijn voor lijnverlichting. Het kan dus wel!

De meeste LED-lijnverlichting in Nederland bestaat inderdaad uit kleine projectjes voor de sier en verder hebben we natuurlijk nog de "gootsteenontstoppers" bij Beilen op de afrit van de A28 naar de N381.

samotten
polderweggetje

Re: Roodlichtcamera's bij toeritdoseerinstallaties

Bericht door samotten » vr 18 dec 2015, 17:51

https://www.google.nl/maps/@51.4509689, ... 6656?hl=nl
Zou deze er nog staan van een oude parallelweg?

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Roodlichtcamera's bij toeritdoseerinstallaties

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2015, 17:57

^^ De spoorwegovergang staat pas in 1984 op de Topografische kaart. Het enige parallelweggetje dat er heeft gelegen was onverhard. Wel heeft hier ook een rangeerspoortje gelegen. Wellicht dat dit verlichting was voor dat rangeerspoor dat gebruikt werd door de goederentreinen naar het terrein van de VAM. Ik kan me voorstellen dat daar ook wel 's nachts treinen naar toe reden en als er dan een loc moet omlopen en aangekoppeld moet worden is het wellicht handig als er verlichting is.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 dec 2015, 1:44

Op de A4 tussen Prins Clausplein en Rijswijk is de lijnverlichting ook verwijderd. Er stonden toen ik er deze avond langs reed alleen nog enkele oude masten overeind.

Opvallend is dat de lijnverlichting op de A12 tussen Woerden en Oudenrijn slechts enkele lampen heeft die kapot zijn. Dit in tegenstelling tot de overgebleven lijnverlichting op bijvoorbeeld de A2, A4 en A10 waarvan het grootste deel van de lampen kapot zijn.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 9:16

Over lijnverlichting op de A12 gesproken: is die bij de Galecopperbrug nou wel of niet weg geweest tijdens de werkzaamheden? Indien wel, dan is het weer hersteld.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 dec 2015, 10:23

^^Bij de Galecopper waren er stukken tussenuit gehaald waar het verkeer tijdelijk door de geleiderail heen moest. Opvallend dat ze de lijnverlichting weer in ere hersteld hebben dan.

Phozagora
zandpaadje

Bericht door Phozagora » zo 03 jan 2016, 18:12

I took this photo in Terneuzen. Do you know these LEDs lanterns ?

Afbeelding

Afbeelding

In Middenweg, some SCHREDER GSO 90 have survived between SCHREDER TZ :

Afbeelding

I found two SCHREDER DM predecessors in Axel. I was surprised to find them in the Netherlands :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kremer
zandpaadje

Gezocht: Philips XRK/TRK kappen

Bericht door Kremer » do 07 jan 2016, 8:21

Ik ben op zoek naar kappen voor Philips XRK of TRK armaturen. Wie kan mij daarmee helpen?