Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door NSDaniel » za 09 sep 2017, 15:59

Afgelopen voorjaar hing de armatuur los aan een lantaarnpaal bij knooppunt Joure: https://twitter.com/danielderuig/status ... 9600650240
Deze werd inderdaad 'opgevangen' door de stroomkabel.

Geen idee wat daar aan was voorgevallen...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » za 09 sep 2017, 16:48

^^ Denk dat de mast is aangereden, gezien het feit dat er een deel van de armatuur nog aan de mast zit. Zeg maar dat de armatuur is afgebroken.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » wo 27 sep 2017, 17:49

Snapt iemand toevallig waarom RWS zo gauw geneigd lijkt relatief nieuwe armaturen bij het schroot te doen i.p.v ergens anders opnieuw op te hangen? Een voorbeeld is de Philips Iridiums en Schéder Ipso's uit 2006 die langs de oude A9 door Badhoevedorp stonden

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » wo 27 sep 2017, 23:45

^^ Hergebruik is slecht voor de handel
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » do 28 sep 2017, 0:23

^^ Daar zit zeker wat in. Maar past het dan niet juist beter bij een efficiënte vrije markt dat het probleem bij de bedrijven ligt als we minder bestellingen voor nieuwe armaturen doen vanwege toenemend hergebruik van armaturen?

Het zou denk ik een hoop schelen in de begroting, en zelfs al zouden we nog armaturen vroegtijdig blijven wegdoen, dan zou doorverkopen aan particulieren of armere landen de staatskas denk ik meer spekken dan demonteren totop de grondstoffen.

Amerika is er trouwens een mooi voorbeeld van hoe het ook zuiniger kan dan hier. Daar vinden 'vervangingsrondes" vrij weinig plaats (al helemaal buiten de snelwegen) en wordt voornamelijk incidentele vervanging toegepast op armaturen die totop het bot zijn versleten. Zo valt het in Amerika maar al te vaak aan te treffen dat er armaturen uit de jaren '40/'50/'60 hangen met daartussen enkele nieuwe exemplaren van diverse LED's en de 1997 GE M400R.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door captain007 » do 28 sep 2017, 11:33

^^ Gek genoeg denk ik dat hergebruik duurder is. Je zal toch alle armaturen moeten testen en nakijken. Dat is iets wat handmatig zal moeten gebeuren en dat kost dus geld. En dan is het nog maar de vraag of een refurbished armatuur nog wel goedkoper is dan een nieuwe. Komt nog bij dat men tegenwoordig vol op LED inzet, dus alles wat dat niet is komt hier al niet eens in aanmerking voor herplaatsing. En verkopen aan het buitenland, de vraag is of het dan nog wel economisch gezien interessant is voor andere partijen als nieuwe armaturen misschien in verhouding nog goedkoper zijn ook. En dan moet je niet alleen naar de aanschafkosten kijken, maar ook naar kosten voor plaatsing, onderhoud en totale levensduur.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 28 sep 2017, 13:13

^^ Dat waren nou de argumenten waar ik naar zocht; die van mij komen er alleen nog maar bij :write:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 28 sep 2017, 19:52

Met de masten en armaturen bij Badhoevedorp is idd niet zachtzinnig omgegaan bij verwijdering.
Die langs de A1 stonden bij Muiden is wel netjes omgesprongen. Maar die waren net een paar jaar jonger als ik het goed heb.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » do 28 sep 2017, 21:32

Jackbauer1350 schreef:Die langs de A1 stonden bij Muiden is wel netjes omgesprongen. Maar die waren net een paar jaar jonger als ik het goed heb.
Die waren uit 2010 en 2011, Schréder Saffier. Ik kan me maar al te goed herinneren dat ze geplaatst werden. Ik was toen 12 en 13 en totaal niet met wegenbouw bezig dus ik wist niet van SAA af en dacht dat die verlichting daar permanent kwam voor de komende 30 jaar ofzo. De plaatsing van de Schréder Ipso's langs de A4 en A10 in 2006 kan ik me ook nog goed herinneren.
captain007 schreef:^^ Gek genoeg denk ik dat hergebruik duurder is. Je zal toch alle armaturen moeten testen en nakijken.
Dat hoeft denk ik niet persé. Gewoon laten hangen of opnieuw ophangen tot ze stuk gaan en dan incidenteel steeds alleen de stukke exemplaren vervangen door nieuwe modellen. Net zoals hoe ze het bijna overal in Amerika doen. Eventueel zouden ze na 30/40/50 jaar bij een vervangingsronde alle armaturen die in de tussentijd nooit vervangen zijn alsnog kunnen vervangen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mark » ma 02 okt 2017, 0:35

AfbeeldingEuropoort by Frank Schouten, on Flickr

Bijzondere vorm van lijnverlichting, let op de ophanging rechts. Foto is gemaakt bij de OCI Terminal in de Europoort.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » za 07 okt 2017, 12:42

Misschien wel de laatste SRD armaturen in Eindhoven:

AfbeeldingPhilips SRD by Chris, on Flickr

AfbeeldingPhilips SRD by Chris, on Flickr

AfbeeldingPhilips SRD by Chris, on Flickr

AfbeeldingPhilips SRD by Chris, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hajo » za 07 okt 2017, 23:17

^^ Nu we het over Eindhoven hebben: het viel mij op dat in de omgeving van het vliegveld de straatverlichting blauw is. Heel apart vond ik dat.

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Lightning-Chris » do 19 okt 2017, 5:19

Dat kan kloppen. Er wordt de laatste tijd veel led verlichting geplaatst in Eindhoven. Vaak zijn de Lagedruk Natriumlampen het slachtoffer, waardoor het licht ineens van Oranje naar wit-blauw veranderd. Op een groot deel van de rondweg is dat ook al het geval...

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Dennal » ma 23 okt 2017, 11:02

^^ LED verlichting op de rondweg Eindhoven stond al tijdje gepland, 3/4 is intussen LED.

http://www.studio040.nl/nieuws/40645-ei ... hting.html

Wat betreft het blauwe licht bij Flight Forum, dit is al sinds 2002 8-)

http://www.omroepbrabant.nl/?news/64814 ... opend.aspx

Eindhovens Dagblad plaatste laatst nog een mooie foto waar het verschil goed te zien is op Flight Forum met de rest van de omgeving (Eindhoven-west).
https://www.ed.nl/eindhoven/bijzondere- ... /75274273/
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » ma 23 okt 2017, 11:37

LED... ik ben er nog steeds niet weg van, vooral die typische wafelijzers met witblauw licht kunnen me maar matig bekoren. Het licht is fel en flets, en van zodra het armatuur ook maar beetje verkeerd afgesteld staat ook verblindend. Een ander nadeel is dat er veel reflectie van de lampen is bij nat wegdek.

Voor verlichting op hoofdwegen gaat er nog steeds niks boven de ouderwetsche lagedruk natriumlamp.

Voor verlichting in woonwijken scoort LED wel goed, zeker als ze de versies met zachtwit licht gebruiken.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » ma 23 okt 2017, 15:05

Dennal schreef:Wat betreft het blauwe licht bij Flight Forum, dit is al sinds 2002 8-)

http://www.omroepbrabant.nl/?news/64814 ... opend.aspx
Was dit dan een zeer vroeg voorbeeld van LED-verlichting, of zijn het ander soort lampen dan LED of natrium?
Davy schreef:LED... ik ben er nog steeds niet weg van, vooral die typische wafelijzers met witblauw licht kunnen me maar matig bekoren.
...
Voor verlichting in woonwijken scoort LED wel goed, zeker als ze de versies met zachtwit licht gebruiken.
Grappig want bij mij zijn het juist die LED-armaturen op snelwegen waar fel blauw+groen licht uit komt waar ik tegenwoordig wel mee kan leven.
In kleinere straten in woonwijken gaat zachtewitte LED ook wel.
Toch geef ik op snelwegen, provinciale wegen en doorgaande wegen nog steeds de voorkeur aan hogedruknatriumlampen (SON/HPS).
Laatst gewijzigd door YORAMRW op ma 30 okt 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » ma 30 okt 2017, 21:54

Sinds een jaar of 15 geleden heeft de gemeente Amsterdam de gewoonte om in sommige straten in armaturen waar vroeger een HPS-lamp in zat, die te vervangen door een soort lamp die op dezelfde voorachakelapparatuur schijnt te werken maar wit licht (soms met een beetje roze erdoor) geeft i.p.v het gebruikelijke knaloranje van de HPS.

Weet iemand toevallig wat dit HPS-alternatief is? CosmoWhite kan het volgens mij niet zijn, want dat is als ik het goed had altijd een klein lampje met een ander soort fitting dan E27 of E40. Ik zit te denken aan 'metal halide', maar not sure.

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Lightning-Chris » di 31 okt 2017, 2:44

Waarschijnlijk CDO-ET, dus inderdaad Metaalhalide. Namen als Cosmo, of City-White zijn weer extra bedacht, het blijven metaalhalide lampen welke in sommige gevallen functioneren op een Son voorschakelapparaat.

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Lightning-Chris » di 31 okt 2017, 3:08

Davy schreef:LED... ik ben er nog steeds niet weg van, vooral die typische wafelijzers met witblauw licht kunnen me maar matig bekoren. Het licht is fel en flets, en van zodra het armatuur ook maar beetje verkeerd afgesteld staat ook verblindend. Een ander nadeel is dat er veel reflectie van de lampen is bij nat wegdek.

Voor verlichting op hoofdwegen gaat er nog steeds niks boven de ouderwetsche lagedruk natriumlamp.

Voor verlichting in woonwijken scoort LED wel goed, zeker als ze de versies met zachtwit licht gebruiken.
Ik kan me hier wel in vinden, ik denk dat de LED techniek zich heel goed kan bewijzen in woonwijken, maar op een hoofdweg is het alleen de bestuurder die ermee te maken heeft, en dan ga ik ook voor het oranje Natriumlicht want dat is overzichtelijker, minder storend voor het oog,en een ideale uitkomst bij mist. Met andere woorden: Prettiger rijden.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » di 31 okt 2017, 7:47

^^ Grappig. Ik ervaar de LED verlichting op de A2 inmiddels als een zegen. Zeker wanneer je uit het donkere (gedimde deel) bij Leidscherijn komt is de A2 naar Amsterdam een verademing.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » di 31 okt 2017, 9:20

^^ Idem. Het is veel overzichtelijker met het witte "daglicht" wat uit de LED-Armaturen komt in plaats van het gedimde natriumlicht.
Svenlo

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » di 31 okt 2017, 22:29

YORAMRW schreef:Sinds een jaar of 15 geleden heeft de gemeente Amsterdam de gewoonte om in sommige straten in armaturen waar vroeger een HPS-lamp in zat, die te vervangen door een soort lamp die op dezelfde voorachakelapparatuur schijnt te werken maar wit licht (soms met een beetje roze erdoor) geeft i.p.v het gebruikelijke knaloranje van de HPS.

Weet iemand toevallig wat dit HPS-alternatief is? CosmoWhite kan het volgens mij niet zijn, want dat is als ik het goed had altijd een klein lampje met een ander soort fitting dan E27 of E40. Ik zit te denken aan 'metal halide', maar not sure.
Ben je er zeker van dat de voorschakelapparatuur is blijven zitten en/of ook aangesloten is gebleven? Toen ik de glasdamplamp uit een oude Philips armatuur verving door retrofit LED had ik ook het voorschakelapparaat hebben kunnen laten zitten, door de bedrading er langsheen te laten gaan.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 02 nov 2017, 0:28

Hensepens schreef:^^ Grappig. Ik ervaar de LED verlichting op de A2 inmiddels als een zegen. Zeker wanneer je uit het donkere (gedimde deel) bij Leidscherijn komt is de A2 naar Amsterdam een verademing.
A2 tussen Amsterdam en Maarssen in een zee van licht terwijl lichtvervuiling buiten de snelweg erg meevalt.
Bij Holendrecht-Zuid is nog een stukje met de armaturen uit 2010. Ook bij de kruisende hoogspanningslijn net na Vinkeveen zitten nog oude armaturen aan de lage mastjes.
Link

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Matti » vr 03 nov 2017, 14:48

Toen ik afgelopen maand een keer moest lossen in Rotterdam vielen mij deze armaturen op.
https://www.google.nl/maps/@51.9364332, ... 6656?hl=nl
Ik heb ze nog nooit eerder gezien zijn ze zeldzaam?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » vr 03 nov 2017, 22:56

Voor zover ik weet wel. Ik heb ze tot nu toe alleen op de A20 bij Rotterdam en de A13 bij Delft gezien. Verder nergens anders.
Svenlo

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » za 04 nov 2017, 22:13

Het lijken me in ieder geval wel best oude armaturen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Willem » zo 05 nov 2017, 8:24

Die staan er vermoedelijk al sinds de opening van die weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Rene » zo 05 nov 2017, 9:33

Hensepens schreef:^^ Grappig. Ik ervaar de LED verlichting op de A2 inmiddels als een zegen. Zeker wanneer je uit het donkere (gedimde deel) bij Leidscherijn komt is de A2 naar Amsterdam een verademing.
Eens. Dat witte licht is echt een verademing in vergelijking met dat vale oranje. Zolang de armaturen maar hoog genoeg staan, wordt een bestuurder ook niet verblind.

Ik heb alleen wat met verblinding als LED-licht via het portierraam aan de bestuurderskant laag binnenkomt. Zoals bij die hele lage mastjes op de A4 Delft-Ketheltunnel. Dat vind ik echt dramatisch.

Maar voor de rest zie ik LED echt als een enorme vooruitgang ten opzichte van SOX/SON/HPL.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » zo 05 nov 2017, 22:36

^^ Bij de A4 Ketheltunnel hangen geen LED-armaturen, maar HPS-versies van de Philips Iridium2 met CDO-ET/metaalhalide lampen erin

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » ma 06 nov 2017, 21:09

^^ Mooiste stuk is nu het laatste deel bij knooppunt Holendrecht. Zowel masten in het midden als aan de buitenzijde van de parallelbaan. Mat een mooie oase van helder goed verlichte snelweg. Bijna eng ouderwets goed verlicht. Wat een afknapper daarna wanneer je daarna de A10 zuid oprijdt naar Schiphol.

Plaats reactie