Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » zo 06 aug 2017, 14:48

Jackbauer1350 schreef:Een paar armatuurtjes uit het Botlek gebied.

Afbeelding
In de buurt van de Petroleumweg.

Deze ken ik nog uit mijn jeugd in Amstelveen. Hadden toen twee lampen in zich die beide branden behalve in de nacht. Na de oliecrisis hebben ze overal de tweede lamp eruit gehaald. Er staan er nog een paar langs de snelweg A9 bij Tango.

locatie

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » zo 06 aug 2017, 15:56

^^
Misschien een beetje vergezocht, maar dit armatuur doet me best wel denken aan een aantal, in de Verenigde Staten veelvuldig voorkomende, oude varianten van de "cobraheads" van General Electric. Sowieso dat deze erdoor geïnspireerd is.

(Deze heet trouwens de Philips HRP)
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 06 aug 2017, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » zo 27 aug 2017, 23:35

Wat me opvalt is dat ze tegenwoordig, op sommige stukken snelweg die heel breed zijn, besluiten geen gewone opschuifarmaturen of paaltoppers te gebruiken maar om over te gaan op een soort grote schijnwerpers. Voorbeelden hiervan zijn de A9 tussen de Gaasperdammertunnel en KNP Diemen, een stukje A8 bij KNP Coenplein, en een stukje A1 tussen Diemen en KNP Diemen. Heeft iemand toevallig vergelijkbare situaties op andere plekken in Nederland aangetroffen?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » ma 28 aug 2017, 9:40

Die schijnwerpers zag je vroeger ook al, de oude A4 had ze tussen Leiden ergens en het Ringvaartaquaduct. Dacht dat de A15 ook zo'n stuk had.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Willem » ma 28 aug 2017, 10:18

Op het IJsselmondseplein stonden vroeger ook hele grote schijnwerpers.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 28 aug 2017, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2017, 12:19

Dat waren deze dingen:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Victor » ma 28 aug 2017, 20:32

Die donkere kleuren vroeger maakten zulke boogbruggen een stuk indrukwekkender. Tegenwoordig is alles wit...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » ma 28 aug 2017, 21:31

AfbeeldingIJsselmonde by Chris, on Flickr

Op knooppunt Klein polderplein staan hoge masten, waar meerdere armaturen aan gemonteerd waren.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » di 29 aug 2017, 9:10

Op de A2 bij 's-Hertogenbosch staan ook van die schijnwerpers.
Svenlo

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door juupke » di 29 aug 2017, 10:57

Wat een joekels waren dat bij Rotterdam! :schrikreactie: Het lijken bijkans zendmasten. Ik zie zelfs een klein gebouwtje onder aan een mast.
Never drink and drive

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » di 29 aug 2017, 11:11

Jammer dat ik ze nooit in het echt heb gezien.
Dit moeten masten met schijnwerpers zijn geweest waar de DDR jaloers op kon zijn. Mogelijk een project van Philips? Ik kan me wel voorstellen dat ze verdwenen zijn vanwege de overlast.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 29 aug 2017, 11:56

Coen Tunnel schreef:Dat waren deze dingen:

Afbeelding
Afbeelding
Ik had voorheen in herinnering dat ze in knp Ridderkerk stonden. Maar ze stonden iets noordelijker dus.
Was een jaar of 7 toen ik er met mn pa een keer langs reed.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » di 29 aug 2017, 13:13

Chris079 schreef:AfbeeldingIJsselmonde by Chris, on Flickr

Op knooppunt Klein polderplein staan hoge masten, waar meerdere armaturen aan gemonteerd waren.

In 1965 werd tegelijk met de van Brienenoordbrug het verkeersplein IJsselmonde in gebruik genomen. Door de complexiteit van deze kruising is hier gekozen, voor Nederlandse begrippen bijzondere straatverlichting. In plaats van de standaard lantaarnpaal is hier gekozen voor 16 hoge verlichtingstorens. Die elk 100m uitelkaar staan.Door de " heuvelachtige" landschap heeft elke toren een andere hoogte, maar gezamenlijk liggen de platforms op 30m boven de kruising. Nagenoeg elk platform heeft 24 armaturen. Elk armatuur heeft een lagedruk natriumlamp van 200W (SOI), later 180W SOX. De armaturen zijn gemonteerd aan de buitenkant van het platform. Via een mechanisme kan de armatuur naar binnen gedraaid worden voor onderhoud. Het platform heeft een diameter van 9m. De toren zelf heeft een diameter van 1m, hierin zit een ladder om het platform te bereiken. Deze is toegankelijk via een deur welk geplaatst is in de betonnen fundering van de toren. Materiaal wordt via een luik in het platform buiten de toren op het platform gehesen.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » di 29 aug 2017, 15:43

Zo zonde dat ze deze masten hebben weggehaald. Dit was gewoon zo nostalgisch als het maar kan, en het zag ook nog eens heel futuristisch uit. Als die masten er nu nog stonden, hadden ze die LPS-armaturen mooi kunnen retrofitten met een soort hele felle LEDs met eveneens een B22-fitting. De blauwgroene gloed die dan van die "UFO's" het Ijsselmondeplein op zou stralen zou misschien wel nog sciencefiction-achtiger lijken dan met de originele LPS-lampen.

Weet iemand trouwens wanneer die masten precies verdwenen en wat daar de rede voor was?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 16:28

Even googlen op 'lichtmasten IJsselmondseplein' en ik kwam gelijk uit op de Facebookgroep Oud-IJsselmonde. Daar staat het volgende bericht:
  • De 16 lichtmasten zijn in 1963 ontworpen door professor en ingenieur N.A.Halbertsma en gemaakt in het bedrijf Verolme te Heusden.
    Daarna werden de masten afgewerkt in de Verolme fabriek aan de Oostdijk te IJsselmonde.
    Tevens werden daar de bordessen afgemaakt, per bordes 24 lichtbakken met natriumlampen.Het electrische gedeelte verzorgde Verolme Electra. Ik de kokervormige palen zat een ladder, waarmee de onderhoudsmonteur naar boven kon klimmen.Ook was er een telefoonverbinding tussen de voet en de top gemaakt.
    Twee jaar later werden de lichtmasten op de plaats van bestemming geplaatst op een voetstuk met een doorsnede van 9 meter.Samen met het bordes was zo'n lichtmast ongeveer 40 meter hoog en ze kosten destijds, inclusief fundering fl 1 miljoen.
    Voor de plaatsing van de 2e Van Brienenoordbrug had men extra ruimte nodig voor de aan- en afvoerwegen.
    De lichtmasten stonden in de weg en pasten ook niet meer in het zuiniger energiebeleid van Rijkswaterstaat.
    Dus in 1989 werd besloten ze in de verkoop te doen, eigenlijk wel jammer want de kraaiennesten gaven het IJsselmondseplein iets speciaals.
Afbeelding

Reden van verwijderen was dus vooral de aanleg van de tweede Van Brienenoordbrug en tevens het energiebeleid van RWS. Een aantal van de masten zou, volgens het krantenartikel, verhuisd zijn naar het Westelijk Havengebied. Geen idee of ze daar nog steeds staan. De foto is daar echter niet genomen, maar in de Botlek. Want daar zijn er ook een paar naar toe verhuisd, want via diezelfde Facebookgroep vond ik dit bericht:
  • Dankzij Google ontdek ik dat er nog 4 masten op Rotterdams gebied terecht zijn gekomen; namelijk op het terrein van C.Steinweg Handelsveem B.V aan de Professor Gerbrandyweg in de Botlek.
En jawel, die inmiddels 54 jaar oude masten staan er nog steeds! :wow:

https://www.google.nl/maps/@51.8956317, ... 312!8i6656

Nog een mooie luchtfoto van het IJsselmondseplein met de lichtmasten:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » di 29 aug 2017, 17:21

De laatste foto: Die ruimte :worship: Vooral aan de zijde waar nu Rivium ligt. Ik wist ook niet dat er een soort olieopslag op het eiland Van Brienenoord was.

Ik kan me de masten overigens nog goed herinneren. In 1979 verhuisden we naar Spijkenisse vanwaar we regelmatig richting Gouda reden via de Van Brienenoord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 17:29

^^ Afgaand op topotijdreis.nl is de olieopslag ergens tussen 1990 en 1994 verdwenen. Bijzondere locatie voor die olieopslag, alleen te bereiken via een smalle brug en een weg over het volkstuincomplex.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » di 29 aug 2017, 18:05

Mooi gevonden! Niet geheel toevallig is naast C. Steinweg Handelsveem B.V. de scheepswerf van Keppel Verolme gevestigd, waarmee het cirkeltje rond lijkt. Er staat nog wat oud spul daar, onder andere een intern verlichte RVV 1966-uitvoering van :D2: .

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Victor » di 29 aug 2017, 19:33

Coen Tunnel schreef:Dankzij Google ontdek ik dat er nog 4 masten op Rotterdams gebied terecht zijn gekomen; namelijk op het terrein van C.Steinweg Handelsveem B.V aan de Professor Gerbrandyweg in de Botlek.

En jawel, die inmiddels 54 jaar oude masten staan er nog steeds!
Zoekplaatje? Ik zie 3 op een rij, maar de 4e heb ik nog niet gevonden.
https://www.google.nl/maps/@51.894919,4 ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door keokiracer » di 29 aug 2017, 19:44

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 20:18

^^ Het is deze: https://www.google.nl/maps/@51.8943939, ... a=!3m1!1e3

Deze lichtmast is zo te zien van een ander type: https://www.google.nl/maps/@51.8927911, ... a=!3m1!1e3

Ook te zien in Streetview: https://www.google.nl/maps/@51.8920293, ... 312!8i6656

Op de beelden van 2016 is de lichtmast ook wel te zien, maar minder duidelijk.

Ik heb ook nog in het Westelijk Havengebied van Amsterdam zitten zoeken, maar daar heb ik niks kunnen vinden. Wellicht dat ze daar al verdwenen zijn, of misschien wel aangekocht maar nooit geplaatst...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 20:50

Nog wat mooi fotomateriaal van deze lichtmasten:

Afbeelding
Foto van Dick Lemke uit 1965, afkomstig uit het Stadsarchief van Rotterdam

Afbeelding
1 van de 16 kraaienesten word vanaf Verolme via de Benedenrijweg en Koninginneweg vervoerd naar het IJsselmondseplein.
De enorme lichtmasten die zo herkenbaar waren hebben dienst gedaan van 1965 tot 1992.

Transport van een lichtmast, foto van Ina Boer (Bron: Facebookgroep Oud-IJsselmonde)

Afbeelding
Lichtmast in 1982, gezien vanaf de Koninginneweg

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Bron: FotoJoop.nl

Afbeelding
Eén van de vier masten op het terrein van Steinweg. Foto: Jeffrey Van Dalen, bron: Twitter.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 29 aug 2017, 21:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » di 29 aug 2017, 21:02

Coen Tunnel schreef:Dankzij Google ontdek ik dat er nog 4 masten op Rotterdams gebied terecht zijn gekomen; namelijk op het terrein van C.Steinweg Handelsveem B.V aan de Professor Gerbrandyweg in de Botlek.

En jawel, die inmiddels 54 jaar oude masten staan er nog steeds! :wow:

https://www.google.nl/maps/@51.8956317, ... 312!8i6656
Nooit opgevallen, terwijl ik daar toch regelmatig vlakbij ben geweest (bij de AVR) :schrikreactie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Victor » di 29 aug 2017, 22:08

Dat zijn een boel mooie oude foto's :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mark » wo 30 aug 2017, 9:23

Mooie plaatjes zo. Wellicht leuk om nog te vermelden is dat het concept van deze schijnwerpers nog altijd 'voortleeft' in Rotterdam. Zowel bij de oude als nieuwe containerterminals zijn dit soort masten te vinden.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » do 31 aug 2017, 22:29

Mark schreef:Mooie plaatjes zo. Wellicht leuk om nog te vermelden is dat het concept van deze schijnwerpers nog altijd 'voortleeft' in Rotterdam. Zowel bij de oude als nieuwe containerterminals zijn dit soort masten te vinden.
Ik denk dat er weinig andere opties zijn om een dergelijk groot terrein goed te verlichten. Als je dit met normale masten zou doen, heb je misschien 10 keer zoveel masten nodig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Willem » do 31 aug 2017, 22:47

Een Brienenoordbrug met twee rijstroken per richting. Dat kun je je vandaag de dag toch niet meer voorstellen?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Victor » vr 01 sep 2017, 19:38

^^ De brug zelf en ook de rest van de A16 was 2x3 rijstroken. Alleen ter hoogte van knooppunt IJsselmonde was het 2x2, tussen de af- en opritten. Zie o.a. de op een na laatste foto.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » ma 04 sep 2017, 16:52

Is het hier in Nederland eigenlijk weleens voorgekomen dat er opschuifarmaturen naar beneden zijn gevallen en ongelukken hebben veroorzaakt? Die dingen zijn volgens mij loodzwaar en het lijkt me namelijk dat het nog al desastreuze gevolgen kan hebben als ze slordig zijn opgehangen en niet goed (te slap) zijn vastgeschroefd. (Zeker tijdens een storm)

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » za 09 sep 2017, 15:42

^^ Het is wel eens voor gekomen dat een een hele lantaarnpaal "spontaan" omviel, maar niet zo zeer van een armatuur. Mocht zo een armatuur eraf vallen door slechte montage, dan wordt de armatuur nog vast gehouden door de kabel. Welke is vastgeschroefd aan de armatuur.

Plaats reactie