Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » di 31 jan 2006, 20:19

ViaHaaren schreef:Kreeg je die zomaar mee? Dan zal ik ook eens vragen als ze in Haaren beginnen. ;)
Over het algemeen krijg je wel een armatuur mee als je het vraagt. Dat is mijn ervaring. Je kan beter direct naar de monteurs toe gaan dan het vragen om het armatuur bij het nutsbedrijf zelf.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 0:52

Ik heb mij laten wijsmaken dat de verlichting op de belische snelwegen en grote rijkswegen een overschot is aan elektriciteit :D geloof ik tog ni hoor :s

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 11 feb 2006, 13:03

Santaarnpaal schreef:
ViaHaaren schreef:Kreeg je die zomaar mee? Dan zal ik ook eens vragen als ze in Haaren beginnen. ;)
Over het algemeen krijg je wel een armatuur mee als je het vraagt. Dat is mijn ervaring. Je kan beter direct naar de monteurs toe gaan dan het vragen om het armatuur bij het nutsbedrijf zelf.
Ons verlichtingsplan is officieel vastgesteld door de gemeenteraad. Dus wie weet heb ik binnenkort een armatuur. ;)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 11 feb 2006, 13:07

@ Santaarnpaal, hier in Helmond (hoewel voor jou ver weg) hangen mooie armaturen, zien er ook erg luxe (en duur :) ) uit, ik zal eens kijken of daar een keer een foto van maken... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 11 feb 2006, 19:11

ViaHaaren schreef:Ons verlichtingsplan is officieel vastgesteld door de gemeenteraad. Dus wie weet heb ik binnenkort een armatuur. ;)
Ik ben benieuwd wat voor armatuur je in de vingers kan krijgen ;)

Ik was vandaag nog even in Hengelo en het viel me op dat veel hoofdwegen opnieuw zijn ingericht en dat de oude lantarenpalen met SRK/SRM/SRS armaturen veelal zijn vervangen door designpalen met Industria ARC en Clip armaturen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 12 feb 2006, 12:33

Taurus schreef:Ik ben benieuwd wat voor armatuur je in de vingers kan krijgen ;)
Zou een Industria 2600 of Friso Kramer kunnen zijn. Of wellicht een Philips SRM. ;)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 20 feb 2006, 0:28

Heb zaterdag nog leuke wegverlichting gezien. Ik reed op de A50 tussen knp. Beekbergen en knp. Waterberg en met de aanleg van spitsstroken is het hele stuk nu voorzien van lichtmasten met Industria ARC armaturen maar een aantal lichtmasten vond ik wel erg bijzonder. Ter hoogte van de wildwissels bij Terlet en de Woeste Hoeve hebben ze speciale houtkleurige palen gebruikt die steeds lager werden bij het ecoduct. Verder zag ik bij Terlet een aantal lichtmasten waarvan de armaturen rood-wit waren geverfd speciaal voor vliegtuigen. Dit had ik nog nooit eerder gezien :D

De speciale lichtmasten bij de wildwissels zijn trouwens goed te zien in het nieuwe filmpje van Frits ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 20 feb 2006, 18:34

Ik ben zeer te spreken over die houten palen. Ik vind ze prachtig in die omgeving passen. Top! :toppie:

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » ma 20 feb 2006, 19:11

Waar staat het nieuwe filmpje van Frits? Ben wel benieuwd!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 20 feb 2006, 19:16

De autogordel: een band voor het leven.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » ma 20 feb 2006, 19:34

Bedankt! Mooi gedaan Frits!

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » zo 05 mar 2006, 20:32

Ik heb vandaag het nieuwe armatuur van Industria gespot. De Libra.
http://www.lighting-gallery.net/display ... ?pos=-5042

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 05 mar 2006, 20:34

Das een mooie! Lijkt wel op die van Philips, de Residium ofzoiets. :)

En wat is CFL nou weer voor lamptype?

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » zo 05 mar 2006, 20:36

ViaHaaren schreef:Das een mooie! Lijkt wel op die van Philips, de Residium ofzoiets. :)

En wat is CFL nou weer voor lamptype?
Hij lijkt idd erg op de Philips Residium alleen het aansluitstuk is echt anders. CFL is de algemene naam voor PL-L lampen en dergelijke. Compact FLuorescent.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 05 mar 2006, 21:57

Zo te zien is het de directe tegenhanger van de Residium :) Ik denk dat we deze in de toekomst veel gaan zien, aangezien de Residium momenteel ook snel terrein wint. Ben benieuwd wanneer het eerste exemplaar in Almelo opduikt ;)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » zo 14 mei 2006, 11:10

Ik heb nu een lijnverlichtingsarmatuur in mijn collectie gekregen. Een Philips SDP 252.
http://www.lighting-gallery.net/display ... ?pos=-6704

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 14 mei 2006, 12:38

Santaarnpaal schreef:Ik heb vandaag het nieuwe armatuur van Industria gespot. De Libra.
http://www.lighting-gallery.net/display ... ?pos=-5042
Die zag ik gisteren in Haaren hangen ter vervanging van een straat stokoude Philips HRL 10-armaturen. Eindelijk gaat ook de straatverlichting in Haaren erop vooruit, compleet met PLL i.p.v. SOX in de woonwijken. :D

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 14 mei 2006, 18:26

Wow, dat lijnverlichtingsarmatuur is een hele leuke aanwinst voor je collectieAfbeelding

De Libra heb ik hier in de omgeving nog steeds niet gezien maar dat zal ongetwijfeld snel komen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 15 mei 2006, 13:47

Taurus schreef:De Libra heb ik hier in de omgeving nog steeds niet gezien maar dat zal ongetwijfeld snel komen.
Als ie al in Haaren hangt, zal hij zeker bij jullie ook wel snel komen. Want hier was eigenlijk de Iris opgenomen voor de gebogen masten in kleinere straten in het verlichtingsplan. Gelukkig komt er dus iets fraaiers te hangen. Want dat is de Libra zeer zeker. :D

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 15 mei 2006, 17:08

Ik zal het in de gaten houden. Zodra de Libra in onze gemeente opduikt zal ik een foto posten ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 02 jun 2006, 16:41

In Helvoirt hangt het halve dorp al vol met Libra's! :shock:

Gelukkig krijgen we dus mooie verlichting in de woonwijken, op de hoge palen de Industria Libra en op de lage de Philips CityZen (beiden PLL-L). Dit ter vervanging van Industria 2600 en 2000-armaturen met SOX. Ik vind het een hele vooruitgang, zowel qua licht als design. :toppie:

@Santaarnpaal: Wanneer komt de straatverlichting in de zuidelijke steden aan bod op je site? ;)

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » vr 02 jun 2006, 17:40

@Santaarnpaal: in Den Haag hangen op de Oostduinlaan nog (grote) armaturen van het type Friso Kramer II. Naar mijn weten is dit nog de enige Haagse straat met deze armaturen. De Laan Copes van Cattenburgh heeft ze niet meer.

Afbeelding

In Utrecht werd vroeger het Rech 612 armatuur veel toegepast in woonstraten. Ongeveer 10 jaar geleden werden ze vervangen door het Philips F/XGS 103 armatuur. Achter de Snoekstraat langs het Merwedekanaal is nog een oud Rech-armatuur te vinden. Volgens mij is dit het laatste nog overgebleven armatuur van dit type.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » vr 02 jun 2006, 18:13

Het waren geen Rech 612 armaturen in Utrecht maar een ander armatuur van Rech wat er sterk op leek. Type nummer weet ik niet meer. Jacques (een andere armatuurverzamelaar) heeft zo'n armatuur in zijn collectie en die iets anders en deze komt uit Utrecht. Misschien wel van die plek waar jij het over had Stefan. Jacques heeft hem nog niet zo lang.

Ja die Industria Friso Kramer armaturen. Ik kan me als kind goed herinneren dat Den Haag er vol mee stond.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 03 jun 2006, 13:06

Santaarnpaal schreef:Het waren geen Rech 612 armaturen in Utrecht maar een ander armatuur van Rech wat er sterk op leek. Type nummer weet ik niet meer. Jacques (een andere armatuurverzamelaar) heeft zo'n armatuur in zijn collectie en die iets anders en deze komt uit Utrecht. Misschien wel van die plek waar jij het over had Stefan. Jacques heeft hem nog niet zo lang.

Ja die Industria Friso Kramer armaturen. Ik kan me als kind goed herinneren dat Den Haag er vol mee stond.
Ik dacht (lees: ik weet het bijna wel zeker) dat de lantaarnpaal met het Rech-armatuur (type 5) nog steeds langs het Merwedekanaal stond. Tot voor kort hebben op het terrein van de vroegere gasfabriek aan de Blauwkapelseweg ook nog een of twee lantaarnpalen gestaan met het oude Rech-armatuur. Overigens staat daar nu nog één lantaarnpaal met een oud armatuur (type 7) dat de hoofdwegen in de stad Utrecht verlichtte.

Overigens komen de oude Utrechtse masten van de NEDAL, de Utrechtse aluminiumfabriek. Op sommige lantaarnpalen zitten nog de schildjes van de fabriek.
Afbeelding

Toelichting:
-type 1: veel te vinden in de kleine straten van Utrecht. Introductie eind jaren '50. Is veel te vinden in de naoorlogse wijken Kanaleneiland en Overvecht. Armatuur wordt nog steeds gemaakt.
-type 2: staat veel in Lombok en op De Uithof.
-type 3: stond tot en met 2004 op de grote Utrechtse wegen. Armatuur was in enkele-, dubbele-, driedubbele- en vierdubbele uitvoering leverbaar. Op het Jaarbeursplein stonden vierdubbele. De laatste exemplaren stonden tot vorig jaar op het Veemarktterein en op het Stationsplateau. Introductie rond 1966.
-type 4: geïntroduceerd rond 1968. Staat op de grotere Utrechtse wegen. Armatuur is nog steeds in enkele-, dubbele-, driedubbele- en vierdubbele uitvoering leverbaar. De armaturen van het type 3 zijn ook door dit type vervangen.
-type 5: stond tot en met eind jaren '90 in de wijkwegen. Introductie eind jaren '50. De eerste exemplaren die werden vervangen (rond 1993) stonden op de Eisenhouwerlaan.
-type 6: stond op de middelgrote wijkwegen. Introductie begin jaren '60.
-type 7: stond op de grotere Utrechtse wegen. Introductie rond 1964. Een van de laatste straten die werden verlicht door dit armatuur, waren de Everard Meijsterlaan, de Koningin Wilhelminalaan en de Churchilllaan.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » zo 04 jun 2006, 23:51

Ja type 7 kan ik me nog goed herinneren dat die overal te zien was in Utrecht. Verder ben ik dat armatuur nergens anders tegengekomen behalve aan een loods voor jachten hier in Vlaardingen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 05 jun 2006, 1:47

ViaHaaren schreef:Vind ik een hele mooie en duidelijke manier van rotondes verlichten. Goed gedaan in Apeldoorn! :toppie:
Het ziet er mooi en duidelijk uit, maar ik vraag me af of het met LEDs werkt, want anders zal het gruwelijk wat(tuur) aan energie verbruiken...

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » ma 05 jun 2006, 11:51

Santaarnpaal schreef:Ja type 7 kan ik me nog goed herinneren dat die overal te zien was in Utrecht. Verder ben ik dat armatuur nergens anders tegengekomen behalve aan een loods voor jachten hier in Vlaardingen.
Ja, je had ze volgens mij voor SOX en SON-lampen. De armaturen zijn vervangen door Philips SRM-armaturen (kort en middellang) en Philips SGS-armaturen. Die nieuwe Lura's vind ik ook wel mooi (staat nu ook in Woerden!). Ik vond die armaturen van het type 3 altijd wel bijzonder.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/fotodi ... =PhotoBase

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » di 06 jun 2006, 23:28

Heb de eerste Libra's in Almelo gespot :D Vanavond toen ik naar m'n kameraad fietste kwam ik ze tegen bij de nieuwe fietstunnel onder het spoor bij station Almelo de Riet. Ziet er strak uit en ik vind het armatuur mooier vormgegeven dan de Residium :)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 07 jun 2006, 23:53

Heb vanavond een paar foto's gemaakt van de Libra's. Ik zag dat ze vandaag de lange versie ook hadden geplaatst bij het tunnelje. De foto's zijn te vinden op:
http://www.lighting-gallery.net/thumbna ... ?album=216
Het blijven fraaie armaturen :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 08 jun 2006, 14:11

Daar heb je gelijk in, Haaren zal er een stuk fraaiere straten door krijgen. ;)

Plaats reactie