Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 15 jan 2006, 16:00

Ten eerste: er moesten nieuwe lichtmasten komen omdat lijnverlichting (wat er vroeger stond) niet langer geleverd wordt.

Uit oogpunt van onderhoud is het op lange termijn goedkoper om deze aan de buitenzijden te doen, want je hoeft dan bij de lampvervangingen niet steeds de linker rijstrook af te sluiten, waarvoor strenge tijdvensters gelden. Je kunt dan slechts volstaan met een vluchtstrookafzetting. Dat betekent meer werkbare uren per jaar en daarmee lagere kosten, bij minder verkeershinder.

Tenslotte geldt dat op deze weg spitsstroken zijn voorzien, en de verlichting aan de buitenzijde maakt dat bij schouwen in het donker er beter zicht is: vrachtwagens zorgen dan niet voor afdekking van het licht dat op het wegdek valt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 15 jan 2006, 16:15

Is het tegenwoordig dan standaard geworden om lantaarnpalen aan de buitenkant van de weg te zetten? Op de A16 is tussen de Moerdijkbrug en afrit 's-Gravendeel een paar jaar geleden namelijk nog nieuwe lijnverlichting aangebracht in de middenberm.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 18 jan 2006, 16:55

Gelukkig, we krijgen in Haaren een beleidsplan openbare verlichting. En het blijkt dat 70% van de huidige verlichting is afgeschreven. :shock:

Niet zo vreemd, het stikt hier van de kapotte lantaarnpalen en ik hoop dat ze nu al die SOX-rommel wegdoen en we er mooie PL-L lampen voor terugkrijgen. Wij lopen nu ook echt achter als het om straatverlichting gaat. :?

EDIT: We gaan van een systeem van om-en-om uitschakelen naar een systeem waarbij alle lampen 's nachts gedimd branden. Dit geeft een beter straatbeeld en ook een energiebesparing. Kun je SOX-lampen eigenlijk dimmen? Want dan weet ik zeker of we eindelijk eens ''wit'' licht gaan krijgen. ;)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 18 jan 2006, 17:41

SOX kan niet gedimd worden dus ik denk dat men overgaat op SON-T lampen. Het is een algemene tendens geworden dat langs hoofdwegen SOX steeds meer vervangen wordt door SON-T. Kleinere SOX lampen in woonwijken zie ik steeds meer vervangen worden door PL-L.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 18 jan 2006, 18:37

Taurus schreef:SOX kan niet gedimd worden dus ik denk dat men overgaat op SON-T lampen. Het is een algemene tendens geworden dat langs hoofdwegen SOX steeds meer vervangen wordt door SON-T. Kleinere SOX lampen in woonwijken zie ik steeds meer vervangen worden door PL-L.
Mooi zo. Dan krijgen we idd PL-L in de woonstraten en misschien SON langs de hoofdwegen?

En waarschijnlijk worden er dus ook een heleboel Friso Kramer armaturen vervangen door de nieuwe Philips CityZen (heb ik al één gezien). Het dorp zal er fraaier op worden. :toppie:

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 18 jan 2006, 22:03

Denk het wel. Hetzelfde is hier in een aantal wijken al gebeurd. Oude verweerde Friso Kramer armaturen met SOX-E 18W zijn vervangen door CityZen armaturen met PL-L 24W. De opschuif armaturen met SOX zijn vervangen door Residium armaturen met PL-L 36W en 55W dus grote kans dat jullie die ook gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 jan 2006, 18:06

Taurus schreef:Denk het wel. Hetzelfde is hier in een aantal wijken al gebeurd. Oude verweerde Friso Kramer armaturen met SOX-E 18W zijn vervangen door CityZen armaturen met PL-L 24W. De opschuif armaturen met SOX zijn vervangen door Residium armaturen met PL-L 36W en 55W dus grote kans dat jullie die ook gaan krijgen.
Ja ik denk dat er dan een contract met Philips gaat komen. Ik heb tenminste al een CityZen gezien ter vervanging van een Friso Kramer. En ik vind die Residium-armaturen heel erg fraai! :)

En bovendien hebben we al meer Philips hier (oudjes als SRM enzo). Dus dan herleeft een periode.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 jan 2006, 20:24

Hmm, ik zit er toch langs. In de kom komt wel overal PL-L verlichting, met de volgende armaturen:

- Philips SRS
- Industria Iris
- Friso Kramer/Philips HPS, maar die laatste ken ik niet.

Ik had in plaats van die SRS liever een Iridium of Aurora gezien, stukken fraaier. En een Residium vind ik ook fraaier dan de Iris. Maargoed, het is allang goed dat we eindelijk van die natriumtroep afkomen. :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 19 jan 2006, 21:13

Heb je het soms over je Dualcore Pentium PC met S-ATA 250 GB schijf, 1024 MB RAM DDR2, nVIDIA GeForge 7800GXT met SLI en je Lightscribe DVD Writer en Dolby Digital DTS Surround ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 19 jan 2006, 21:23

:yes:
Zou best wel eens zo gemaakt kunnen zijn ;)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » do 19 jan 2006, 21:32

ViaHaaren schreef:Hmm, ik zit er toch langs. In de kom komt wel overal PL-L verlichting, met de volgende armaturen:

- Philips SRS
- Industria Iris
- Friso Kramer/Philips HPS, maar die laatste ken ik niet.

Ik had in plaats van die SRS liever een Iridium of Aurora gezien, stukken fraaier. En een Residium vind ik ook fraaier dan de Iris. Maargoed, het is allang goed dat we eindelijk van die natriumtroep afkomen. :)
Philips HPS 100 is de type aanduiding van het CityZen armatuur.

Iridium en de Industria ARC vind ik zelf fraaie armaturen, zeker als ze gebruikt worden op decoratieve lantarenpalen :) De Aurora vind ik minder maar die is ook al langer op de markt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 19 jan 2006, 22:29

Dit topic is ook niet aan mij besteed hoor [IQ] :oh-no:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 20 jan 2006, 14:50

Kijk voor het hele beleidsplan op http://www.haaren.nl > raadsvergadering > openbare verlichting > beleidsplan. Dat ze maar snel aan het vervangen slaan. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:09

Wat mij op de A15 altijd opvalt, is dat er vanaf de oostelijke op- en afrit van Arkel (29) "opeens" lijnverlichting in de midden-berm komt en portaalborden boven de autosnelweg komen te hangen. Dit heeft te ongetwijfeld te maken met de overgang van de provincie Zuid-Holland in Gelderland. Het is zelfs zo abrupt dat de eerste afritborden van Arkel, komende vanuit Tiel in de richting van Gorinchem, in de rechterberm staan en het laatste afritbord op een portaal is bevestigd. Komt dit door een verschil in beleid tussen beide provincies; dat Gelderland de A15 "onbelangrijk" genoeg vindt voor het gebruik van portaal-borden bij afritten en wegverlichting? Of is er misschien een andere reden?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 24 jan 2006, 15:17

Sinds wanneer zou Gelderland zeggenschap hebben over de A15? Volgens mj heeft het gewoon te maken bij met de drukte. Bij Gorichem wordt de A15 zodanige druk, dat er verlichting en signalering nodig is.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:24

Mark schreef:Sinds wanneer zou Gelderland zeggenschap hebben over de A15? Volgens mj heeft het gewoon te maken bij met de drukte. Bij Gorichem wordt de A15 zodanige druk, dat er verlichting en signalering nodig is.
Maar Mark...precies bij het provinciebordje van Gelderland houden zowel de portalen, als de lijnverlichting op. En wat ik al zei: "Het is zelfs zo abrupt dat de eerste afritborden van Arkel, komende vanuit Tiel in de richting van Gorinchem, in de rechterberm staan en het laatste afritbord op een portaal is bevestigd." Als je jouw redenering volgt, zouden alle borden van afrit Arkel langs de berm moeten staan (en dat is ook veel logischer dan een gedeelte wel en een gedeelte niet op een portaal bevestigd).
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 15:27

De lijnverlichting op de A15 begint nog wat westelijker; nl. vlak voor knooppunt Gorinchem (tussen km 98 en 97). Op de A27 hangt evenzo lijnverlichting nabij Gorinchem, nl. circa 1,5 km ten noorden en zuiden van Knooppunt Gorinchem. Het klopt wel dat in oostelijke richting de verlichting abrupt stopt op de provinciegrens. Het wegdek werd daar ook minder; kan overigens een sectorgrens bij RWS zijn :!:

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:30

En de abrupte stop van de portaalborden?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 jan 2006, 15:30

Mark schreef:Sinds wanneer zou Gelderland zeggenschap hebben over de A15?
Ik denk dat Tom Dienstkring Gelderland van Rijkswaterstaat bedoeld. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:34

Ik bedoelde in de zin "...dat Gelderland de A15 "onbelangrijk" genoeg vindt voor het gebruik van portaal-borden bij afritten en wegverlichting..." inderdaad de Dienstkring Gelderland van RWS en niet de provincie Gelderland.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 15:38

Ik zou het niet weten: rond Arnhem/ Apeldoorn is Gelderland wat scheutiger geweest met lijnverlichting en portaalborden. Arkel is echt een uithoek vanuit Arnhem gezien (75 km).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 24 jan 2006, 15:41

waldo79 schreef:Ik zou het niet weten: rond Arnhem/ Apeldoorn is Gelderland wat scheutiger geweest met lijnverlichting en portaalborden. Arkel is echt een uithoek vanuit Arnhem gezien (75 km).
Hmm...interessant gegeven, Waldo. Gelderland is nogal Apeldoorn-Arnhem-Nijmegen - centrisch gericht, inderdaad. Maar toch blijf ik me over de abruptheid bij Arkel verbazen. Om even aan te sluiten bij de opmerking "Het wegdek werd daar ook minder": er zijn trouwens tussen Arkel en de afrit Meteren genoeg borden die aan vervanging toe zijn.

Afbeelding

Dat is toch geen gezicht. :neenee:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 jan 2006, 15:43

Die mag wel vervangen worden, maar toch zijn er ergere gevallen...

En vaak doet een reinigingsbeurt ook al wonderen, ik snap werkelijk niet waarom sommige borden zo lang groen zien van de algen. :?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 24 jan 2006, 15:46

Staat die er nog dan :?: Van de laatste keer dat ik daar langs kwam (6 januari jl.) kan ik hem niet meer herinneren; zal er as. zondag eens op letten. Merk op dat de afstanden laatst zijn aangepast (Tiel was '11' en is nu '14' bij afrit Meteren). Mijn gevoel zegt dat die afstand nog steeds foutief is. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 24 jan 2006, 17:01

In vervolg over de stop van portaalborden bij Arkel

Nja, ik geloof dan wel dat de Dienstkring van Gelderland mee te maken heeft, maar ik blijf erbee dat het ze het ook niet doen omdat de A15 daar (volgens hun, ik vond de A15 laatst nou niet echt rustig) te rustig is voor uitgebreide signalering, portaalborden en verlichting.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 24 jan 2006, 19:34

Gelieve verder te discussieren over portaalborden in dit topic

Vriendelijke groeten,
ViaHaaren, NL-moderator

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 24 jan 2006, 21:42

waldo79 schreef:Staat die er nog dan :?: Van de laatste keer dat ik daar langs kwam (6 januari jl.) kan ik hem niet meer herinneren; zal er as. zondag eens op letten. Merk op dat de afstanden laatst zijn aangepast (Tiel was '11' en is nu '14' bij afrit Meteren). Mijn gevoel zegt dat die afstand nog steeds foutief is. ;)
Ik heb mijn eigen administratie er maar eens op nageslagen en volgens mij zou 12 km de juiste afstand moeten zijn (via afrit Tiel (33) tot het plaatsnaambord).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 26 jan 2006, 18:09

waldo79 schreef:Staat die er nog dan :?: Van de laatste keer dat ik daar langs kwam (6 januari jl.) kan ik hem niet meer herinneren; zal er as. zondag eens op letten.
Ik ben er gisteravond nog langs gekomen, en het bord staat er nog steeds zoals het op de foto te zien is.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » di 31 jan 2006, 19:53

Taurus schreef:Denk het wel. Hetzelfde is hier in een aantal wijken al gebeurd. Oude verweerde Friso Kramer armaturen met SOX-E 18W zijn vervangen door CityZen armaturen met PL-L 24W. De opschuif armaturen met SOX zijn vervangen door Residium armaturen met PL-L 36W en 55W dus grote kans dat jullie die ook gaan krijgen.
Ik had mazzel vandaag. Door het mooie weer ging ik op pad om straatverlichting te fotograferen maar ik ben niet ver gekomen. In Schiedam waren ze Industria 2000 (Friso Kramer) armaturen met SOX-E 26 watt aan het vervangen door Industria 2060 met PL-L 36 watt. Natuurlijk heb ik meteen gevraagd of ik een armatuur mee mocht nemen 8-)

http://www.lighting-gallery.net/thumbna ... ?album=122

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 31 jan 2006, 20:16

Kreeg je die zomaar mee? Dan zal ik ook eens vragen als ze in Haaren beginnen. ;)

Plaats reactie