Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » wo 23 mar 2005, 17:39

In navolging van het oude forum ook hier een topic over de verlichting van de Nederlandse wegen. Nu hebben we ook de kennis en ervaring van Santaarnpaal erbij. :P

Om te beginnen met mijn eigen gemeente, Haaren. Ik vind dat die een slecht verlichtingsbeleid hebben. Het lijkt alsof de ontwikkeling van verlichting hier voor jaren stil heeft gestaan. Overal staan SOX-lampen (oranje-rood licht) en ook plaatst men al jaren alleen maar Industria 2600 en 2000 modellen armaturen. Maar er zijn ook nog redelijk veel oude Philipsarmaturen te vinden hier. Ik vind de verlichting slecht, in woonwijken van de omliggende gemeenten staan allemaal TL-palen. Dat zou in Haaren ook wel eens mogen komen vind ik. In woonwijken TL en op hoofdwegen SOX of SON (wit-geel licht) lampen. Oranje geeft mi veel te weinig licht. :cry:

De snelwegen in Nederland vind ik wel goed verlicht op zich. Ga op deze weg verder, alleen hoeft niet elke snelweg van mij verlicht te worden. :D

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 23 mar 2005, 20:53

Het verlichtingsbeleid is in de gemeente Almelo wel beter geworden de laatste jaren. Ik kan me nog herinneren dat midden jaren '80 de oude hogedruk kwikdamplampen (HPL) op grote schaal werden vervangen door lagedruk natrium(SOX). Sinds een jaar of tien gebruikt men echter steeds meer spaarlampen (PL) en met nieuwe hoofdwegen wordt ook geen SOX meer toegepast maar SON-T. Druppelsgewijs worden nu de oude SOX-armaturen vervangen want die beginnen nu ook 20 jaar oud te worden en sommige daarvan zijn aardig verweerd...

Over snelwegverlichting in het oosten valt weinig te vertellen :P

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » wo 23 mar 2005, 21:11

Hier in België is er gewoon geen sprake van een beleid.Iedereen doet maar wat wat leid tot een gevarieerd aanbod.Soms op 1 km 4 verschillende types.Uitzondering vormen de snelwegen en de gewestwegen van de jaren 60/70.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 23 mar 2005, 21:16

Mij valt vooral het gebrek aan afwisseling op in België. Vroeger was er verschil in de verlichting op de E 19 en de E 17 maar dat is er ook al jaren niet meer. De E 40 heeft tussen Oostende en Brussel ook al dezelfde 'typisch Belgische' lantaarnpalen met vier lampen erop. Ook alle afritten en veel N wegen hebben de typische zeer fors uitgevallen armaturen met grote lichtmasten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 23 mar 2005, 21:28

Wat is eigelijk het nut van die 4-armige lantaarnpalen? zoveel extra licht zal het niet geven.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » do 24 mar 2005, 17:09

Hier in Vlaardingen zij de straten ansich wel goed verlicht. Wel vallen me de vele kabelbreuken op waardoor vaak een deel van de verlichting het niet doet.

De meest gebruikte lampen op het moment hier in Vlaardingen is de PL-L (wit licht) en de SON-T (goudgeel licht). Op sommige wegen doorgaande wegen hebben we nog de SOX (oranje licht) staan. Een paar wegen hebben nog de HPL-N lampen (koel witlicht) in AEG Kofferarmaturen maar dat zijn er nog maar een paar straten. Vroeger was Vlaardingen echt een HPL-N stad. Daarvoor was de TL lamp in. De laatste armaturen met TL zijn ergens in 1995 vervangen.
Waar ik me in Vlaardingen aan stoor is het door elkaar gebruiken van armaturen. In een bepaalde wijk staan Industria 2000 en Hogro KFK armaturen doorelkaar en ergens anders weer de Philips FRS 104, Industria Iris en de Schréder Altra 2 worden door elkaar gebruikt. Blijkbaar denkt men een leek ziet het toch niet. OK een normaal mens kijkt amper naar een design van een mast of armatuur maar voor iemand zoals ik is dat nogal storend.
Wat ik ook niet snap is het beleid van welk armatuur we gebruiken. Een tijd terug was de Industria Iris de standaard, toen de Schréder Altra, en nu weer de Iris :?
Variatie mag ook wel meer in Vlaardingen. Het Industria 2000 armatuur komt zowat mijn neus uit. Vroeger had Vlaardingen een grote variatie in paaltop armaturen maar daar is nu weinig meer van over.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 17:39

Weet iemand misschien de voorschriften voor het gebruik van de verschillende soorten verlichting?

Hier in de buurt bij de overgang van de A65 in de N65 veranderd het licht ook opvallend, van SON-lampen aan heel hoge palen naar SOX aan lagere palen. De hele N65 is SOX verlicht.

Ik zou het wel graag willen weten, maar in het geval van de N65 kan het ook met snelheid of met de vele bomen in de middenberm te maken hebben. :)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » do 24 mar 2005, 18:00

Nee, dat weet ik ook niet wel valt me op dat bij snelwegen in de middenberm tegenwoordig SON-T armaturen gebruiken maar bij afslagen en afslagen van knooppunten gewoon de SOX lamp blijven gebruiken over het algemeen. Ik heb maar op een paar plekken SON-T armaturen gezien bij afslagen (oa Apeldoorn, A16 globaal tussen Moerdijkbrug en Breda).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 24 mar 2005, 18:13

Mark schreef:Wat is eigelijk het nut van die 4-armige lantaarnpalen? zoveel extra licht zal het niet geven.
Dat is gedaan omdat men palen wilde besparen en men toen slechts 1 of 2 types lamp gebruikte op snelwegen.

Pas later is de snelwegverlichtingsontwikkeling (wat een woord) van start gegaan en nu kan het men met de helft minder palen.

De ontwikkelingen zijn zeer duidelijk.In het begin gebruikte men de "antwerpen ring"-palen (die groene).Nadeel is dat je schandalig veel palen nodig hebt.Later dan die lelijke typisch belgische 4-armenmast maar de lamp was nog niet in de ontwikkelingsfase dus een hogere paal maar om geen lichtsverlies te hebben dan maar 4 lampen per paal.En dan de huidige modellen.Dus steeds minder palen wel alsmaar hoger.Ik vind dat de huidige snelwegspalen een beetje te hoog zijn, net voetbalveldverlichting.

(Weet er soms iemand hoe hoog de huidige modellen zijn?)
Laatst gewijzigd door Alfa op do 24 mar 2005, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 18:14

Misschien een idee om voor je site een keer de verlichting van Haaren te komen vastleggen? ;)

Dat Industria 2600 en 2000 is misschien wat te kort door de bocht genomen. De lantaarns die hier voorkomen zijn: Industria 2000 (SOX), 2500 (SOX), 2600 (SOX) en Padvinder (PLL) en op het plein de wat luxere Osiris (PLL). Van Philips: veel oude SRM-armaturen op de hoofdwegen en ook nog heel oude kleine SOX-armaturen in het buitengebied. Onlangs is wel een oude 2000-SOX vervangen door een CityZen van Philips met PLL, misschien dat dit eindelijk eens een vernieuwing betekent in het beleid van de gemeente. Ook vindt je hier en daar eens een Philips FGS armatuur.

Zoals jullie zien vrijwel uitsluitend SOX-verlichting behalve in achterpaden en op het dorpsplein. :(

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » do 24 mar 2005, 18:35

Verlichting van Haaren, misschien komt het er ooit van. SOX verlichting in woonwijken vind ik ook niet zo geslaagd, bij dit soort wijken is de kleurherkenning belangrijk. Maar de SOX lamp was een energiezuinige lamp die voor weinig geld veel licht gaf. De PL verlichting stond nog in de kinderschoenen dus was er haast geen alternatief. Nu er heel veel PL-L armaturen op de markt zijn zie je je bij al de gemeentes die vroeger SOX lampen in woonwijken hadden toegepast deze armaturen vervangen door PL armaturen.
Van Philips: en ook nog heel oude kleine SOX-armaturen in het buitengebied.
Je boelt zeker de HRL 10 van Philips. Dit armatuur had vroeger gewoon een HPL lamp maar die zijn toen omgebouwd naar SOX 18 watt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 18:40

Santaarnpaal schreef:Verlichting van Haaren, misschien komt het er ooit van. SOX verlichting in woonwijken vind ik ook niet zo geslaagd, bij dit soort wijken is de kleurherkenning belangrijk. Maar de SOX lamp was een energiezuinige lamp die voor weinig geld veel licht gaf. De PL verlichting stond nog in de kinderschoenen dus was er haast geen alternatief. Nu er heel veel PL-L armaturen op de markt zijn zie je je bij al de gemeentes die vroeger SOX lampen in woonwijken hadden toegepast deze armaturen vervangen door PL armaturen.
Van Philips: en ook nog heel oude kleine SOX-armaturen in het buitengebied.
Je boelt zeker de HRL 10 van Philips. Dit armatuur had vroeger gewoon een HPL lamp maar die zijn toen omgebouwd naar SOX 18 watt.
Dat armatuur bedoel ik inderdaad.

Toch woon ik in een wijk die in 1999 is afgerond en daar staan nog steeds allemaal 2000 en 2600-SOX lampen. Vandaar mijn opmerking dat de ontwikkeling van verlichting hier stil heeft lijken te staan. Maar goed nieuws dat de nieuwste vervanging van een paaltopper een PLL-CityZen is geworden, het geeft variatie en prettiger licht in woonstraten. :D

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 28 mar 2005, 0:04

Verschillende armaturen door elkaar gooien kunnen ze hier in Almelo trouwens ook goed, bijvoorbeeld Industria 2500, Industria Iris, Philips XGS104, Schréder Altra en Schréder VN, allemaal armaturen voor SOX55W te vinden binnen een paar honderd meter binnen dezelfde straat.

Wat trouwens ook leuk is om op te merken wat betreft de verlichting in Almelo is dat je hier nog steeds veel gietijzerenpalen kunt vinden met brede basis. Tot in de jaren tachtig stonden op de basis kromstafmasten met Philips TB200 of Schréder PQ armaturen. Halverwege de jaren '80 zijn deze allemaal vervangen door de bekende natriummodellen (XGS201/Industria 2500) door een nieuwe mast op de oude basis te plaatsen. Ondertussen zijn van die armaturen er ook alweer veel vervangen zodat ook hier inmiddels veel verschillende combinaties te vinden zijn met o.a. PL-L armaturen als de FGS104 en de Residium en onlangs zag ik op een gietijzerenpaal een gloednieuw Industria ARC, wat betreft de straatverlichting is Almelo niet saai te noemen ;)

In nieuwere wijken wordt wel consequent hetzelfde type armatuur toegepast zoals de Clip en in een andere wijk de Bobek van Industria.

Wie straatverlichtingsfoto's uit Almelo wil zien moet maar op de site van forumlid Santaarnpaal kijken :)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 02 apr 2005, 23:16

Afgelopen week viel me op dat men in het eerste gedeelte van de windmolenbroek ook druk aan het vervangen is. De oude 2000 en XGS201 armaturen voor SOX lampen (meestal zwaar verweerd en onder de korstmossen) worden hier nu vervangen door Philips CityZen en Residium armaturen met PL-L lampen. Dus ook bij ons is men stukje bij beetje de boel wel aan het vernieuwen :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 apr 2005, 11:17

Hier wordt niet veel vervangen. :(

Er is hier weer een nieuwe Industria SOX 2600 geplaatst, eigenlijk te gek voor woorden dat ze hier zo in zijn achtergebleven. Hopelijk brengt de toekomst ons ook Philips-armaturen want die nieuwste vind ik wel mooi.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!

Bericht door Bart71298 » vr 08 apr 2005, 15:40

Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!
Namelijk de volkskrant van gisteren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!

Bericht door Matthijs » vr 08 apr 2005, 15:47

Bart71298 schreef:Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!
Namelijk de volkskrant van gisteren
Het viel mij ook al op. Het ging over ene Sander, dus ik nam ook al aan dat het over Santaarnpaal ging. En in de Kunstbijlage nog wel!

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!

Bericht door Santaarnpaal » vr 08 apr 2005, 21:30

Bart71298 schreef:Santarenpaal: volgens mij sta je in de krant!
Namelijk de volkskrant van gisteren
Klopt, dat was ik. Alleen wist ik er niks van. Via via ben ik er achter gekomen.

Het leuke is dat ik morgen samen met een andere verzamelaar in het radioprogramma "Spijkers met Koppen" ben te beluisteren. Dat is op Radio 2 tussen 12:00 en 14:00. Dit is weer naar aanleiding van dat stukje in Volkskrant.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 09 apr 2005, 12:50

Ik heb een stuk van het programma gehoord. Men vond het wel een grappige hobby. :)

Sander en Jacques ofzoiets? Is dat toevallig Taurus?

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » za 09 apr 2005, 17:27

Nee dat is niet Taurus.

Jacques komt uit Dordrecht. http://www.hovanijsseldijk.nl/

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 17 apr 2005, 11:33

Even on-topic: de gemeente Haaren heeft weer een aantal nieuwe palen geplaatst, namelijk Philips SRS201 met SOX-lampen. Deze zijn als vervanging voor de oude SRM-armaturen. Maar toch zie ik voor de grotere ''hoofdwegen'' (erftoegangswegen) liever Clip-, Onyx- of Aurora-armaturen verschijnen, lekker modern. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 13 jun 2005, 22:21

Toevallig nog wat over het beleid van verlichting gehoord vandaag. ;)

In Haaren (en waarschijnlijk ook de rest van het land) wil men binnen de bebouwde kom herkenbare verlichting, d.w.z. herkenbaar voor mensen en verkeerssituaties. Buiten de bebouwde kom wil men zo min mogelijk verlichting, alleen daar waar het nodig is, zoals in bochten en op kruispunten. Dat heet ook wel orientatieverlichting en wordt toegepast om lichthinder tegen te gaan. Ben ik wel een voorstander van, want een licht buitengebied is ook niet alles, zowel voor mensen als dieren.

Sjef

Bericht door Sjef » di 14 jun 2005, 9:26

Sjef houdt zich uit deze discussie...al die technische termen over lantaarnpalen, daar rijkt zijn kunde niet ver genoeg voor. ;)
:denk:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 04 aug 2005, 16:19

Toevallig deze foto gevonden op de site van Santaarnpaal:

http://www.geocities.com/straatverlichting/Rim00041.jpg

Vind ik een hele mooie en duidelijke manier van rotondes verlichten. Goed gedaan in Apeldoorn! :toppie:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 04 aug 2005, 16:25

DIt ziet er heel goed uit! Landelijk invoeren!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 04 aug 2005, 16:48

En wel meteen! :D

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 04 aug 2005, 17:26

Ziet er inderdaad goed uit!

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » do 04 aug 2005, 17:41

De mooiste manier van straat- danwel snelwegverlichting vind ik: de lampen ophangen aan kabels, en de kabels vastmaken aan masten. Zo is het ook op de A2 rond Amsterdam gedaan, en ook op veel plaatsen in Amsterdam zelf (waarbij ook de masten voor de bovenleidingen van de tram meteen gebruikt worden om de verlichting op te hangen).

Autopalya
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 13:01
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Bericht door Autopalya » do 04 aug 2005, 17:46

ViaHaaren schreef:Toevallig deze foto gevonden op de site van Santaarnpaal:

http://www.geocities.com/straatverlichting/Rim00041.jpg

Vind ik een hele mooie en duidelijke manier van rotondes verlichten. Goed gedaan in Apeldoorn! :toppie:
Iets dergelijks hebben ze ook op de nieuwe Brusselse rotondes geplaatst. Als ik er eens langskom zal ik ze fotograferen. (ik ben nu toch op dreef)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 04 aug 2005, 17:54

Mus schreef:De mooiste manier van straat- danwel snelwegverlichting vind ik: de lampen ophangen aan kabels, en de kabels vastmaken aan masten. Zo is het ook op de A2 rond Amsterdam gedaan, en ook op veel plaatsen in Amsterdam zelf (waarbij ook de masten voor de bovenleidingen van de tram meteen gebruikt worden om de verlichting op te hangen).
Dat vind ik niet echt de mooiste manier van snelwegverlichting, voor straatverlichting kan het er wel mee door. Geeft leuke effecten bij stormwind. :P Het probleem met snelwegverlichting is dat je eigenlijk hoofdzakelijk de middenberm verlicht en dat de rechterrijstrook het meestal met beduidend minder licht moet stellen. De nieuwere hoge palen in België en op sommige plaatsen in Nederland zijn op dat vlak al een verbetering, maar die lijnverlichting zoals op de A76 in Nederland is slecht, op het rechterrijvak merk je daar niet veel van, terwijl de middenberm in volle glorie verlicht is. Het was logischer geweest om die lijnverlichting over de hele autostrade te spannen, dus over alle rijstroken heen, telkens met afwisselend masten links en rechts.

Plaats reactie