Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 30 apr 2017, 9:44

^^ Volgens mij is het eerder andersom, die nieuwe paal is niet opvallend hoog maar het toont aan dat lijnverlichting wat lager hangt dan normale palen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 30 apr 2017, 9:58

Davy schreef: Weet er iemand welk type armatuur dit is?
Afbeelding
Hellux GAP004. Lijkt inderdaad veel op de TB200.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » zo 30 apr 2017, 10:04

Ik zag dat parkeerplaats de Mark (A15, tussen kp Deil en Geldermalsen) lantaarnpalen heeft gekregen die in een Vinexwijk niet zouden misstaan. Foto's heb ik niet, en ik ben verder niet thuis in types e.d., maar het wijkt volstrekt af van wat je normaal gesproken langs de snelweg aantreft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 30 apr 2017, 11:23

^^ Langs de A2 valt dat nogal tegen. Daar is bij knooppunt Holendrecht ook de lijnverlichting vervangen door normale masten en ondanks dat lichtpunthoogte hoger is dan de lijnverlichting staan de masten aardig dicht bijelkaar.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 30 apr 2017, 11:25

Wouter N14 schreef:^^ Volgens mij is het eerder andersom, die nieuwe paal is niet opvallend hoog maar het toont aan dat lijnverlichting wat lager hangt dan normale palen :)
Lijnverlichting heeft een LPH van 10, 12 of 15m. Volgens mij was 12m het meest toegepast.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » zo 30 apr 2017, 19:20

Wouter N14 schreef:^^ Volgens mij is het eerder andersom, die nieuwe paal is niet opvallend hoog maar het toont aan dat lijnverlichting wat lager hangt dan normale palen :)
Volgens mij gaat dat verhaal bij led ook niet meer zo op. Daar kun je in het armatuur zelf veel meer richting aan het licht geven.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » vr 12 mei 2017, 20:55

Bij het googelen naar een bepaald armatuur kwam ik op een site van een Spaanse fabrikant (Carandini)
Daar hebben ze in een woonwijk armaturen met LED geplaatst met SOX kleur. Lijkt me wel wat voor onze snelwegen ;-)

http://www.carandini.com/en/news/post/led-zonae1/
Even niks

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 mei 2017, 22:04

De A12 bij Lunetten, volgens mij nog het enige punt waar verschillende stukken lijnverlichting zo samenkomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » vr 12 mei 2017, 22:19

^^ Als liefhebber van lijnverlichting maakt mij juist zo'n foto een beetje triest. :sorry:
Dan zie ik liever nog een mooie oude foto met lijnverlichting in volle glorie.
Toch bedankt voor de moeite.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 mei 2017, 22:30

^^Hier is het nog in volle glorie. De vraag is voor hoe lang nog. ;)
Viel mij nog mee dat ze na de renovatie van de Galecopperburg iets verderop het daar nog weer netjes hebben terug gehangen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » za 13 mei 2017, 15:23

Santaarnpaal schreef:Bij het googelen naar een bepaald armatuur kwam ik op een site van een Spaanse fabrikant (Carandini)
Daar hebben ze in een woonwijk armaturen met LED geplaatst met SOX kleur. Lijkt me wel wat voor onze snelwegen ;-)

http://www.carandini.com/en/news/post/led-zonae1/
Ik heb in Loon op Zand ook oranje ledverlichting gezien op een fietspad. Ik geloof dat het daar voor de vleermuizen is. Vind het voor het overige geen toegevoegde waarde hebben, dan liever een tintje groen erdoor zoals de oude kwiklampen.

Misschien is dit wel een optie voor Rome, waar protesten tegen kil ledlicht waren.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » vr 23 jun 2017, 0:05

Ik vind het wel een beetje jammer dat het toepassen van nieuwe hogedruknatriumverlichting (HPS) steeds verder wordt uitgefaseerd en plaats maakt voor het toepassen van LED-verlichting, en nu zelfs op snelwegen.

Aangezien de Philips Iridium2 de afgelopen paar jaar steeds meer begint op te duiken in Nederland had ik dat dan ook wel als een mooie kans gezien om dat armatuur op bijv. het project A27/A1 in HPS-uitvoering toe te passen, zoals ze onlangs op de A1 Muiden, A6 Almere en A9 Badhoevedorp ook hebben gedaan. Helaas is het vrijwel zeker dat A27/A1 LED krijgt.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » vr 23 jun 2017, 9:18

Jackbauer1350 schreef:De A12 bij Lunetten, volgens mij nog het enige punt waar verschillende stukken lijnverlichting zo samenkomen.

Afbeelding
De A76 bij Kerensheide heeft ook nog een klein stukje wat zo samenkomt
Svenlo

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » vr 23 jun 2017, 16:33

^^ @sven_engelen Een klein beetje off-topic misschien, maar hoe lukt het jou toch om voor ETS2 die armaturen tot in zulk diep detail na te maken? Ze zien er echt heel mooi en realistisch uit. Die 3D-modellen van de Philips SRS201 en Philips Iridium bijvoorbeeld lijken zo echt dat ze zo een keer door Philips zelf gemaakt zouden kunnen zijn voor in een brochure ofzo.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » vr 23 jun 2017, 18:59

^^ Recentelijk heb ik wat plaatjes gemaakt waarop een Phlips SRK te zie is:

Afbeeldingevening by Chris, on Flickr

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » vr 23 jun 2017, 20:14

^^ @Chris079 De Philips SRM, en ook heel mooi nagemaakt. :) Wat voor software en technieken gebruiken jullie voor het zo realistisch maken van 3D-modellen van de armaturen, als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » za 24 jun 2017, 0:26

^^ Ega merkt hier op dat gras een moeilijk na te bootsen product blijft. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » za 24 jun 2017, 1:14

^^ @Naturist Hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 25 jun 2017, 0:03

Mijn echtgenote zag dat er in het gras in deze digitale afbeelding een sterk repeterend patroon zichtbaar is.
Gras en water zijn 2 figuren die erg moeilijk digitaal te produceren zijn.
Ook daarin komt de techniek steeds dichterbij de werkelijkheid, denk aan de film "Finding Nemo", maar voor een dergelijke presentatie behoeft het digitale gras niet zo sterk op echt gras te lijken.
Het gras is in deze een min of meer onbeduidend detail, on tegenstelling tot de digitale nagemaakte Uitlichting van de VRI, het wegbeeld en de voertuigen.

Maar je mag mij corrigeren als ik het verkeerd zie. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » zo 25 jun 2017, 13:24

YORAMRW schreef:^^ @sven_engelen Een klein beetje off-topic misschien, maar hoe lukt het jou toch om voor ETS2 die armaturen tot in zulk diep detail na te maken? Ze zien er echt heel mooi en realistisch uit. Die 3D-modellen van de Philips SRS201 en Philips Iridium bijvoorbeeld lijken zo echt dat ze zo een keer door Philips zelf gemaakt zouden kunnen zijn voor in een brochure ofzo.
Om eerlijk te zijn: Ik maak ze bijna niet. Ik mesh ze alleen maar zodat ze dikker of dunner worden. Mandelsoft is degene die die armaturen zo mooi en diep in detail brengt. Het enige wat ik heb gedaan is bijvoorbeeld de SRS201 dikker gemaakt en de SRM in een goede vorm gezet. Enkele voorbeelden in de spoiler:
SPOILER: TOON

SRS201:
Afbeelding
SRM:
Afbeelding
Svenlo

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » zo 25 jun 2017, 14:40

^^ Ah, bedankt voor de info. Nog steeds prachtig werk hoor. :)
Ik zal Mandelsoft dan ook maar een keer proberen te contacteren.

PS: Wanneer komen de provincies Noord-Holland en Utrecht beschikbaar in de simulatie, voor als ze er nog niet inzitten?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 27 jun 2017, 0:35

Voor de verlichtingsliefhebbers, een tweetal type armaturen die op de A27 voorkomen:

Afbeelding
Deze staan aan de oostzijde van Utrecht. Ook op de A28.

En deze op het deel tussen Hilversum en Maarssen. Niet lang meer want met de verbreding zullen ze geheid gaan sneuvelen.
Ook op de A12 hebben deze gestaan.
Afbeelding
Afbeelding

Met het noodlampje waar een simpele spaarlamp in zit.
Afbeelding
Afbeelding

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » di 27 jun 2017, 9:57

^^ @Jackbauer1350 Dat zijn de Schréder Saffier met "cutoff" optiek, en de extra lange uitvoering van de Philips SRS201.

Op stukken A27 daar in de buurt komt trouwens ook nog de Philips TrafficVision voor, zowel met een "cutoff" optiek als met een bolle kap, langs Utrecht ten zuiden van het deel met de SRS201, en ten noorden van het SRS201-deel vanaf Hilversum tot net iets ten noorden van KNP Eemnes.

Die TrafficVision's gaan met de verbreding ook geheid sneuvelen.
Zowel de TrafficVision's op de A27 en de A1 tussen Witte Bergen en KNP Hoevelaken, als de SRS201's tussen Utrecht en Hilversum, komen hoogstwaarschijnlijk beide uit circa 1995. Daarvoor stond er op de A1 Eemnes-Hoevelaken lijnverlichting, en op het stuk A27 door de Utrechtse Heuvelrug voor zover ik weet helemaal niks.
Laatst gewijzigd door YORAMRW op di 27 jun 2017, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » di 27 jun 2017, 9:57

De enige plek waar ze dan nog zullen staan zijn de A28 en de A4. Jammer want ik vond ze altijd zo mooi op de snelweg :geenlach:
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 27 jun 2017, 10:08

Ik ben benieuwd wat er voor in de plaats komt.
Wellicht dat die sierlijke masten zoals nu langs Utrecht staan nog worden geplaatst op het deel tot bij de aansluiting Maarssen maar dan met LED-armaturen.
Wanneer de lijnverlichting tussen Lunetten en Oudenrijn eraan gaat zullen dat vast ook dat soort masten worden om het consistent te houden. (Alhoewel de masten op het A2-deel langs Utrecht dan weer afwijken.
En dat het A27-deel tot Hilversum dezelfde masten met LED krijgt als nu op de A2 tussen Holendrecht en Amstel of de A6 tussen Almere-Haven en-Stad zijn geplaatst.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » di 27 jun 2017, 10:15

Het is in ieder geval vrijwel zeker dat de verbrede/vernieuwde A27/A1 LED-verlichting zullen krijgen. Beetje jammer vind ik, want ik had liever nieuwe hogedruknatrium-verlichting gezien. Maarja, je kunt niet alles hebben. ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » di 27 jun 2017, 11:14

Led verlichting is ook energieneutraler
Svenlo

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mandelsoft » di 27 jun 2017, 14:56

Trouwens, wat ik me al een tijdje afvraag: wat is nu het nut van een bolle kap en een platte kap?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » di 27 jun 2017, 15:19

^^ In verband met lichtspreiding. Een bolle kap geeft een grotere lichtspreiding dan een vlakke kap. Het verlichte opppervlak is dus groter. Hierdoor zou bij armaturen met een bolle kap de masten op een groter h.o.h. afstand kunnen staan, dan bij armaturen met een vlakke kap.

Nadeel van een bolle kap is wel dat je meer "lichtvervuiling" en lichthinder krijgt, maar dat zou met goede reflectoren ondervangen kunnen worden.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door YORAMRW » di 27 jun 2017, 17:13

^^ Dat verklaart eigenlijk ook wel de motivatie die ze hadden rond 1995 om een deel van de TrafficVision's met platte kap te doen, en een deel met bolle kap, bedenk ik me nu. Het gedeelte met de platte kap loopt door de Utrechtse Heuvelrug, vermoedelijk om verstrooiing van licht in het beschermde bosgebied te voorkomen. De gedeeltes met de bolle kap lopen meer langs bebouwing en weilanden, waar lichtvervuiling minder erg is.

Plaats reactie