Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » vr 15 feb 2019, 18:37

^^ foto's of het is niet waar. :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Seat » vr 15 feb 2019, 22:02

Op de A2 vlak ten noorden van de Leidsche Rijn Tunnel is de verlichting in de middenberm tussen hoofd- en parallelbaan richting Amsterdam vervangen tot en met afrit 7, Leidsche Rijn. Het gaat om zo’n 25 masten waarbij de armaturen zijn vervangen door een LED-versie. Ben benieuwd of de rest binnenkort volgt, en ook dat laatste stuk A2 tussen Oudenrijn en Holendrecht overgaat op LED. Wel opvallend aangezien dat hele traject rond 2008 nog is voorzien van nieuwe verlichting.

Werkenaandewegen
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 16:35

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Werkenaandewegen » za 16 feb 2019, 20:29

Ondertussen is de lijnverlichting op de A12 bijna helemaal weg tussen Woerden/Oudenrijn. Alleen een klein stukje thv oudenrijn en afrit de Meern staat er nog.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 17 feb 2019, 0:24

Afbeelding

Afbeelding
Een hoopje lichtmasten dat langs de Noorderdreef en de voormalige toe- en afritten heeft gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een paar masten met LED-armaturen van dichtbij.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 22 feb 2019, 20:02

Het nieuwe LED-spul op de A12. Deels voluit, deels op dimstand.
Link
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Willem » za 23 feb 2019, 20:35

Het geeft minder lichtvervuiling dan vroeger.

Werkenaandewegen
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 16:35

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Werkenaandewegen » di 05 mar 2019, 13:02

En de led verlichting is vannacht ook geplaatst op de A12 tussen Knooppunt Ouderrijn en de Galecopperbrug.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » di 05 mar 2019, 16:52

Werkenaandewegen schreef: di 05 mar 2019, 13:02 En de led verlichting is vannacht ook geplaatst op de A12 tussen Knooppunt Ouderrijn en de Galecopperbrug.
Dan gaat t hard! Benieuwd of ze Oostwaarts meer gaan vervangen

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » wo 06 mar 2019, 11:39

Alle lijnverlichting is inmiddels verdwenen tussen Oudenrijn en Woerden. Ik denk dat de lijnverlichting op de Galecopperbrug ook nog gaat verdwijnen op korte termijn...
Svenlo

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Piles » wo 06 mar 2019, 13:07

^^ Zouden ze dat niet pas doen als men de parallelbaan naar 3 stroken gaat verbreden?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » wo 06 mar 2019, 14:22

Dat gebeurt toch aan de buitenkant? Ik verwacht niet dat de bermen tussen de hoofdrijbaan en de parallelbaan aangeraakt zal worden. Dus het zou me niets verbazen als daar de lijnverlichting alsnog weggehaald wordt.
Svenlo

Snelweg
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 11:13

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelweg » do 07 mar 2019, 18:45


hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » ma 15 apr 2019, 9:41

rbtvdijk schreef: di 22 jan 2019, 11:39 Het valt mij op dat op veel plaatsen aan de lijnverlichting grote hoeveelheden lampen defect zijn.
Dit zie ik op de A12 bij Duiven.
Is dit omdat men geen onderhoud verricht omdat de verlichting toch vervangen gaat worden?
Hier heb ik een vraag over gesteld bij RWS via hun contactformulier.
Na 3 maanden eindelijk een inhoudelijk antwoord:
Onze aannemer is bezig met een pilot t.a.v. Openbare Verlichting (OV).

Deze pilot houdt in dat op de kritische locaties in het areaal (bijv. knooppunten en afritten) de verlichtingsknelpunten (lampen die niet branden) zullen worden hersteld. De voorbereidingen zijn nu gestart en de verlichting op deze kritische locaties zal rond de 1ste week van juli 2019 zijn opgelost.

Hierna zullen de overige locaties worden hersteld. Deze verlichtingsknelpunten zullen vóór oktober 2019 worden opgelost.
Zal dus nog een half jaar duren voor dat alles is hersteld. Benieuwd of ze dan de lijnverlichting weer vervangen door SOX (worden die lampen nog gemaakt?)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 apr 2019, 23:28

Lijnverlichting bij kruispunten van de Europaboulevard aan de zuidzijde van de A10.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pieter-jan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 mar 2019, 13:59

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door pieter-jan » vr 26 apr 2019, 7:18

Werkenaandewegen schreef: di 05 mar 2019, 13:02 En de led verlichting is vannacht ook geplaatst op de A12 tussen Knooppunt Ouderrijn en de Galecopperbrug.
Inmiddels lijken ze ook klaar met het vervangen van de lichtmasten bij de afritten van onder meer Woerden, De Meern en Harmelen. Maar bij de afrit Harmelen lijkt de helft van de lichtmasten (al) niet (meer) te werken. Benieuwd of daar nog wat aan gedaan gaat worden. Ook staan er nog enkele oude lichtmasten tussen de nieuwe.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 27 apr 2019, 17:39

Afbeelding

Afbeelding
Een van de lichtmasten die ook één van de herkenbare elementen is van de Randweg Eindhoven. De variant die aan de buitenzijde van de rijbaan staat is ook toegepast op de N261.

Afbeelding
Nog veel voorkomend is dit type zoals op de A58 waar deze foto is genomen.

Burg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 21:44

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Burg » ma 20 mei 2019, 23:01

Hallo allemaal,

In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met lampen, waarbij ik een voorkeur heb voor beroepsmatig gebruikte lampen en technische verlichting, hierbij is Industria Rotterdam mijn favoriet.

Nu viel het mij op dat er online bijna niets te vinden was over dit merk, dus ik ben op zoek gegaan naar bronnen om daar veranderingen in te brengen.
Dit is gelukt en ik heb een website gemaakt met de historie van dit bedrijf en met armaturen.

Er staan al wat armaturen op, maar ik wil hier nog veel meer opzetten, mocht iemand foto's met de namen van de armaturen hebben welke ik erbij zou kunnen zetten, dan zou dat erg mooi zijn. Gezien ze ontzettend veel wegverlichting hebben geproduceerd leek me dit de juiste plek om te vragen.
Als iemand een oude catalogus heeft zou natuurlijk helemaal top zijn.
Wel is het van belang dat het rechtenvrije afbeeldingen zijn, er staan wel wat meer foto's online, maar wil hier geen risico mee lopen.

Hieronder een link naar de historie en de armaturen die ik al gevonden heb.
https://delampenman.nl/Industria-Rotterdam/
https://delampenman.nl/Industria-Armaturen/

Groet Remco van den Burg

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » di 21 mei 2019, 18:25

Ik ben er ooit een keer op bezoek geweest in de fabriek in Emmen. Dat was heel leuk. Jammer dat het bedrijf niet meer bestaat sinds het door Philips is overgenomen.
Even niks

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » di 21 mei 2019, 18:44

Hoe lang zou het duren voordat alles LED is?

Gewone lampen hebben iets van 10.000 - 20.000 branduren. Ik heb gelezen dat openbare verlichting gemiddeld 48% van de tijd aan zou staan. Met 20.000 branduren moet je die lampen dus na ruim 4,5 jaar vervangen.

LED wordt vaak tot 80% gegarandeerd met 100.000 branduren. Zeker de laatste paar jaar lijkt het snel te gaan met LED.

Burg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 21:44

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Burg » di 21 mei 2019, 20:06

@Santaarnpaal, heb je hier foto's van? Heb totaal geen (rechtenvrije) foto's van de fabriek in Emmen.

@ Chris, in mijn zoektocht ben ik veel beleidsplannen van gemeentes tegengekomen en al redelijk wat gemeentes met een plan om alle armaturen voor LED te vervangen, maar vraag me af hoe snel alles vervangen wordt.
Na 4,5 jaar een nieuwe lamp erin is nog steeds een stuk goedkoper dan volledig vervangen van het armatuur en denk dat voor veel gemeentes deze investering niet veel prioriteit heeft.
Wat me opvalt in de gemeente waar ik woon, is dat ze pas de paaltoparmaturen vervangen als ze ook ander onderhoud doen aan de weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » di 21 mei 2019, 20:13

Wellicht zijn de provincies het snelst met alles vervangen door LED. Zij hebben relatief weinig openbare verlichting in het beheer, in veel gevallen alleen kruispunten en rotondes.

Bij gemeenten is het wellicht ook afhankelijk van de politieke kleur, gaat besparing van elektriciteit / CO2 voor op de kosten van het vervangen van alle armaturen?

Burg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 21:44

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Burg » di 21 mei 2019, 20:15

Dat denk ik inderdaad ook, kijk eens naar de verlichting in bestaande woonwijken e.d. hier zie je alleen maar oude armaturen en nog bijna geen LED.

Retrolicht Chris
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 4:29

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Retrolicht Chris » zo 02 jun 2019, 4:45

hurricane schreef: ma 15 apr 2019, 9:41
rbtvdijk schreef: di 22 jan 2019, 11:39 Het valt mij op dat op veel plaatsen aan de lijnverlichting grote hoeveelheden lampen defect zijn.
Dit zie ik op de A12 bij Duiven.
Is dit omdat men geen onderhoud verricht omdat de verlichting toch vervangen gaat worden?
Hier heb ik een vraag over gesteld bij RWS via hun contactformulier.
Na 3 maanden eindelijk een inhoudelijk antwoord:
Onze aannemer is bezig met een pilot t.a.v. Openbare Verlichting (OV).

Deze pilot houdt in dat op de kritische locaties in het areaal (bijv. knooppunten en afritten) de verlichtingsknelpunten (lampen die niet branden) zullen worden hersteld. De voorbereidingen zijn nu gestart en de verlichting op deze kritische locaties zal rond de 1ste week van juli 2019 zijn opgelost.

Hierna zullen de overige locaties worden hersteld. Deze verlichtingsknelpunten zullen vóór oktober 2019 worden opgelost.
Zal dus nog een half jaar duren voor dat alles is hersteld. Benieuwd of ze dan de lijnverlichting weer vervangen door SOX (worden die lampen nog gemaakt?)
Wordt gewoon nog gemaakt, zal in de meeste gevallen SOX-E zijn (zelfde licht dan Sox)

Gebruikersavatar
Marcel1968
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 16 jul 2016, 19:36
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Marcel1968 » zo 02 jun 2019, 16:38

Pas geleden een oude Hellux armatuur toegevoegd aan mijn collectie.
Wat mij opvalt dat hier nog fittingen in zitten voor de eerste generatie natriumlampen, de SO.
De SO natriumlampen zijn gemaakt tot ongeveer 1960, daarna opgevolgd door de SOI natriumlampen.

Wie weet welk modelnummer of modeltype de Hellux is, en in welk periode de armatuur gemaakt is?
Ik zou zeggen eind jaren 50 of begin jaren 60 met fittingen voor de eerste generatie natriumlampen.
Mocht de Hellux van rond 1960 zijn, dan was deze wel z´n tijd vooruit.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door waldo79 » zo 02 jun 2019, 18:24

Interessant, Marcel 1968. Hopelijk logt een gebruiker als Santaarnpaal binnenkort in. Dat is een echte liefhebber.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » di 30 jul 2019, 23:28

De verlichting op autosnelwegen gaat weer aan:
  • Tot het voorjaar van 2013 was de aanwezige verlichting langs de Nederlandse autosnelwegen de hele nacht ingeschakeld. Het vorige Kabinet besloot de verlichting in bepaalde situaties tussen 21.00 en 05.00 uur of tussen 23.00 uur en 05.00 uur uit te zetten. Het op dit moment geldende Uitvoeringskader Verlichting dat in 2013 is ingegaan heeft de volgende kenmerken:
    * Langs de stedelijke ringwegen (D-categorie wegen) en op plaatsen met rijtaakverzwarende omstandigheden (onder andere bij bepaalde knooppunten of krappe boogstralen): brandt de verlichting de hele avond en nacht;
    * Langs de internationale assen en de wegen van en naar de Randstad (C-categorie wegen) en op B-categorie wegen: is de verlichting uit tussen 23.00 05.00 uur;
    * In natuurgebieden (met name De Veluwe): is de verlichting uit tussen 21.00 05.00 uur;
    * Daarnaast zijn er autosnelwegen waar geen verlichting is geplaatst.

    Dit Uitvoeringskader was voor 26% geïmplementeerd toen ik eind 2017 het verlichtingsregime bevroren heb en waarmee de uitrol van het ’s nachts uitzetten van verlichting langs de snelweg gestopt is. Op dat moment was de verlichting langs ongeveer 550 kilometer snelweg uitgezet.

    Naar aanleiding van het Regeerakkoord is het generieke effect van verlichting op verkeersveiligheid opnieuw afgewogen. De SWOV concludeert dat het algemene beeld uit internationaal onderzoek is dat verlichting bijdraagt aan zowel de verkeersveiligheid als aan de beleving hiervan. De effecten kunnen wel per situatie verschillen. Door het positieve effect van verlichting op verkeersveiligheid en de beleving hiervan ben ik voornemens om ’s avonds en ’s nachts de verlichting weer aan te zetten. Daarbij dien ik wel rekening te houden met de Wet Natuurbescherming.

    De Wet Natuurbescherming verbiedt activiteiten die leiden tot het opzettelijk verstoren van beschermde diersoorten en/of het beschadigen van voortplantingsplaatsen- of rustplaatsen van deze soorten. Het (weer) aanzetten van verlichting zou kunnen leiden tot een dergelijke verstoring. Hierdoor is het noodzakelijk om te toetsen welke effecten er zijn als verlichting weer wordt aangezet. Er moet daarvoor in kaart gebracht worden welke soorten zich waar bevinden en of dit een knelpunt oplevert. In het geval van een knelpunt is het noodzakelijk om eerst mitigerende of compenserende maatregelen te treffen voor beschermde diersoorten.

    Met het weer aanzetten van verlichting is dus zorgvuldigheid geboden. Ik laat Rijkswaterstaat middels quickscans op locatie onderzoeken waar zogenoemde hotspots van beschermde soorten zijn die een knelpunt opleveren. De quickscans naar soorten kunnen alleen in bepaalde seizoenen worden uitgevoerd aangezien de verblijfplaatsen van dieren per seizoen wisselen. Binnen zes maanden zullen alle quickscans uitgevoerd zijn langs de 550 kilometer snelweg waar het om gaat. Naar verwachting van Rijkswaterstaat zal op het merendeel van de locaties dat onderzocht wordt geen knelpunt gevonden worden. In die gevallen kan de verlichting hier weer ingeschakeld worden.

    Voor de locaties waar een potentieel knelpunt gevonden wordt, dient aanvullend veldonderzoek (dat in maximaal 12 maanden gereed is) gedaan te worden. Mocht hier uiteindelijk geen definitief knelpunt gevonden worden, dan kan de verlichting hier alsnog ingeschakeld worden. Mocht er wel een definitief knelpunt blijken, dan moet er bekeken worden of er mitigerende/compenserende maatregelen getroffen kunnen worden. Als dit mogelijk is zullen deze maatregelen afgewogen worden tegen de baten op het gebied van verkeersveiligheid.
Uit de kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -snelwegen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Kaaiman » wo 31 jul 2019, 7:41

Medio 2017 was maar 26% van de bezuinigingsronde van 2013 geïmplementeerd. Dan heeft het beperken van de verlichting maar weinig prioriteit gehad. Waarschijnlijk omdat de kosten nauwelijks opwogen tegen baten. Wellicht alleen als er toch al onderhoud nodig was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mavas » wo 31 jul 2019, 9:20

Stelletje kontendraaiers. Eerst ingevoerd als bezuinigingsmaatregel om kosten te besparen, nu wordt de hele boel weer teruggedraaid.
Destijds zijn er tientallen onderzoeken uitgevoerd naar wat de maatregel zou betekenen voor de verkeersveiligheid. Zonde van al dat weggegooid onderzoeksgeld.

Ik weet wel dat er in het begin problemen waren met de invoering, met name op plekken waar wegwerkzaamheden waren, kon de verlichting niet meer op verzoek ingeschakeld worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 9:27

Volgens mij was dat één van die bezuinigingen uit het lente-akkoord van 2013, na de val van kabinet Rutte I. Daaronder viel ook het gedeeltelijk afschakelen van DVM (DRIPs en matrixborden).

Je vraagt je af of die onderzoeken niet meer hebben gekost dan de bespaarde elektriciteit. :duck:

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door NWH » wo 31 jul 2019, 9:37

Ik gok dat de besparing vs. de kosten van de verschillende onderzoeken en quick-scans zal elkaar per saldo wel in evenwicht houden. :nahzeg:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Plaats reactie