Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chrysa » do 10 nov 2016, 23:30

Dat is mooi inderdaad, maar dan zie je weer niks. Oranje geeft wel veel licht terwijl het veel prettiger is voor mijn ogen.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » vr 11 nov 2016, 22:26

Mee eens. Ik vind dat LED-licht ook niet echt mooi. Het is de toekomst maar geef mij maar die SOX en SON lampen.
Even niks

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » za 12 nov 2016, 17:41

Volledig mee eens!
Ik mis het oude vertrouwde oranje nu al!
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 13 nov 2016, 9:52

^^ Zou dat met LED eventueel ook te realiseren zijn? En dan bedoel ik de lichtkleur?

Grappig onderschrift trouwens, het heeft iets weg van een ander onderschrift. :p
Welkom op het forum trouwens, Ferdi
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 13 nov 2016, 10:38

^^ Interessante vraag. In principe kan er met led heel veel, kijk naar het Philips Hue-systeem voor binnenshuis. Allerlei kleuren die naadloos zijn te variëren en in te stellen naar gelang de omstandigheid (sfeer). Op een weg zou dat misschien ook nuttig kunnen zijn, meer wit licht tijdens slecht weer en meer gelig tijdens heldere omstandigheden - ik noem maar wat. Maar of het ook technisch mogelijk is om de krachtige led-systemen voor straatverlichting ook in kleur te laten variëren?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Vinny » zo 13 nov 2016, 10:41

Ik hoop zelf dat ze nog eens lijnverlichting met LEDS gaan uitvinden. Ik vind de LED armaturen namelijk zo enorm lelijk, terwijl me in tunnels wel opvalt dat als LEDS in een lijn worden gemonteerd ze er best funky uitzien :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 nov 2016, 16:46

^^ Lijnverlichting met LED-armaturen wordt al toegepast. Zoals hier in Italië: https://goo.gl/maps/ubyo6sVgDSk

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mandelsoft » zo 13 nov 2016, 16:47

Naturist schreef:^^ Zou dat met LED eventueel ook te realiseren zijn? En dan bedoel ik de lichtkleur?
Makkelijk! Oranje LEDs bestaan al heel lang en zijn zelfs nog goedkoper en makkelijker om te maken dan witte. Voor witte LEDs heb je namelijk ook korte golflengten nodig van blauw licht en dat is nu net moeilijker te maken.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » zo 13 nov 2016, 18:46

http://www.innolumis.com/lichtkleuren

Hier zie je wat mogelijkheden. Zo kan de gele SON-kleur worden behouden, maar ook een witte kleur met een vleugje groen zoals je vroeger wel bij hogedrukkwiklampen zag. Vind ik zelf ook fraai.

Hier gaat vanaf komende week eindelijk de (nog best wel veel) resterende SOX-verlichting binnen de bebouwde kom vervangen worden door witte LED-verlichting. Ik zal die veel te donkere straten met oranje gloed en een flink aantal doorgebrande lampen in ieder geval totaal niet missen. De eerste al geplaatste LED-armaturen geven veel meer en een prettiger en egaler licht.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » za 19 nov 2016, 0:07

Naturist schreef:^^ Zou dat met LED eventueel ook te realiseren zijn? En dan bedoel ik de lichtkleur?

Grappig onderschrift trouwens, het heeft iets weg van een ander onderschrift. :p
Welkom op het forum trouwens, Ferdi
Thanks!
En ach, inspiratie van een ervaren expressweg, beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd ;) .
Via schreef:http://www.innolumis.com/lichtkleuren

Hier zie je wat mogelijkheden. Zo kan de gele SON-kleur worden behouden, maar ook een witte kleur met een vleugje groen zoals je vroeger wel bij hogedrukkwiklampen zag. Vind ik zelf ook fraai.

Hier gaat vanaf komende week eindelijk de (nog best wel veel) resterende SOX-verlichting binnen de bebouwde kom vervangen worden door witte LED-verlichting. Ik zal die veel te donkere straten met oranje gloed en een flink aantal doorgebrande lampen in ieder geval totaal niet missen. De eerste al geplaatste LED-armaturen geven veel meer en een prettiger en egaler licht.
Via, ik snap je punt. Maar vroeger in de tijd dat het verkeer wat minder druk was en je 's avonds over een provinciale weg reed met oranje SOX-verlichting, dat noem ik pas sfeer. En dat lampen bewust niet worden vervangen, dat is wel jammer.
Ik raad je eens aan langs Woerden te rijden, hier hebben we namelijk nog oranje lijnverlichting. Dan voel je de sfeer pas goed.
https://drive.google.com/file/d/0BxEgqy ... hhaGc/view
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » za 19 nov 2016, 0:45

^^ dat noemen ze soms het thuiskomgevoel.
Ben trouwens benieuwd of wij nog meer raakvlakken hebben als alleen SOX en lijnverlichting en verlangen naar de goede dingen uit het verleden, kom eens naar het wegrestaurant zou ik zeggen. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 20 nov 2016, 15:46

Of je oranje of wit licht prettiger vindt, is ook afhankelijk van wanneer je geboren bent en wat je gewend bent. De lage druk natriumlamp werd eind jaren 50 begin jaren zestig op grote schaal toegepast. Denk dat de piek rond de jaren 70/80 zit. Toen was kleurweergave ondergeschikt aan de energiebesparing en hoeveelheid licht. De kleurweergave werd verbeterd met de komst van de SON-T (jaren 90) en nog later de CDM lampen. De SOX heeft een goede 50 jaar volgehouden. Geen wonder dat je dat van huis uit gewend bent, dat straten en wegen geel/oranje verlicht werden.
Nu met de toepassing van witte LED gaat men terug naar voor die periode van de SOX. Toen had je HPL, TL, menglicht en gewone gloeilampen als voornaamste lichtbronnen voor straatverlichting.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2016, 15:52

Ik rij vaak 's nachts en ik moet zeggen dat als er wegverlichting is, ik wit licht toch wel veel prettiger vind, ondanks dat ik dat niet van jongs af aan gewend ben.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 20 nov 2016, 15:56

^^ Tuurlijk een kwestie van tijd, dat je hier weer ondermijnd wordt, door iemand die er totaal niet mee eens is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » zo 20 nov 2016, 16:12

Ik weet niet zo goed of ik geel/oranje verlichting prettiger vind rijden dan wit licht. Ik rijd niet vaak in het donker en als ik dat doe, kom ik haast geen geel/oranje verlichting meer tegen. :geenlach:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2016, 16:47

Chris079 schreef:^^ Tuurlijk een kwestie van tijd, dat je hier weer ondermijnd wordt, door iemand die er totaal niet mee eens is.
Ik wil niemand ondermijnen, maar ik merk gewoon sinds ik zelf rijd dat wit licht voor mij veel prettiger is. Ik begrijp het nostalgische gevoel van geel/oranje licht en het ziet er ook wel sfeervol uit en ik ken het ook uit mijn jeugd, maar voor mij is het ook wel iets van het verleden waarvoor nu betere alternatieven beschikbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 20 nov 2016, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2016, 16:52

Exact. Daarnaast moeten we ook kijken naar (onderhouds)kosten en verkeersveiligheid. Sfeer is mooi, maar meer als bijkomstigheid. Het is geen doel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 20 nov 2016, 17:02

Laten weten even stemmen wat wel waar het liefst voor kleur boven hebben:

Boven de snelweg

Boven het onderliggend wegennet
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 20 nov 2016, 18:12

Hoe dan ook. Wat ik wel zal missen als het gele licht verdwijnt, is de herkenbaarheid van bepaalde wegen. Veelal worden doorgaande wegen verlicht met SOX en of SON-T. De overige wegen door PL-L etc... Op deze manier kan je in het donker de doorgaande wegen herkennen in een dorp of stad waar je nog nooit bent geweest.
Nu alles wit wordt, is die onderscheid weg.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2016, 18:18

Dat is een onderscheid wat jij en enkele andere verlichtingskenners weten en herkennen, maar dan ben je toch echt uniek.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » zo 20 nov 2016, 18:38

Veel mensen zien het verschil tussen de bewegwijzeringstypen niet eens...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 20 nov 2016, 18:45

Snelwegfreak schreef:Dat is een onderscheid wat jij en enkele andere verlichtingskenners weten en herkennen, maar dan ben je toch echt uniek.
Weet niet of ik dit nu moet opvatten als een compliment of belediging.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2016, 18:47

Ik zou niet weten waarom je het als belediging zou zien? Ik vind het knap.
Enne gojje mins blieft altied leave.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » zo 20 nov 2016, 22:03

Snelwegfreak schreef:Dat is een onderscheid wat jij en enkele andere verlichtingskenners weten en herkennen, maar dan ben je toch echt uniek.
Nee hoor, als je veel rijdt dan herken je het Absoluut.
Als je veel binnendoor moet rijden dan houdt het je soms goed wakker.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2016, 22:05

Geloof mij nou maar, 99,9% van de mensen ziet dat niet. Ik zie het niet en ik rijd best veel, maar een echt onderscheid in type verlichting tussen own/hwn? Geen idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2016, 22:09

^^ Ik rij veel, maar ik zie het ook niet. Ik vind het wel knap dat het sommige mensen blijkbaar wel opvalt. :) In ieder geval, het is mij nog nooit opgevallen en het is meestal toch aan wel meer zaken dan alleen verlichting te zien wat de doorgaande wegen zijn.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » zo 20 nov 2016, 22:36

Coen Tunnel schreef:^^ Ik rij veel, maar ik zie het ook niet. Ik vind het wel knap dat het sommige mensen blijkbaar wel opvalt. :) In ieder geval, het is mij nog nooit opgevallen en het is meestal toch aan wel meer zaken dan alleen verlichting te zien wat de doorgaande wegen zijn.
Snelwegfreak schreef:Geloof mij nou maar, 99,9% van de mensen ziet dat niet. Ik zie het niet en ik rijd best veel, maar een echt onderscheid in type verlichting tussen own/hwn? Geen idee.
Ik snap wat jullie bedoelen, maar bij mij in de buurt is het meer regelmaat dan uitzondering dat bij bubeko oranje/gele verlichting brand en in bibeko witte. Als ik dan de kleur van de verlichting ineens zie veranderen weet ik gelijk of ik harder of zachter moet rijden. En ik zie die reactie ook bij veel andere weggebruikers. Als de verlichting veranderd in wit, oftewel bibeko, ontstaat nog net geen kettingbotsing of file, terwijl pas anderhalve kilometer verderop een bord met een lagere maximumsnelheid staat.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Rene » ma 21 nov 2016, 0:01

Ik kan SOX, SON en LED basaal onderscheiden. Maar dat onderscheid bibeko en bubeko is echt onzin.

Voordat de natriumverlichting haar intrede deed, was de straatverlichting bijna overal helder tot wit. Gloeilampen of kwiklampen, ook langs de rijkswegen.
De grootschalige uitrol van SOX met de standaardmasten in de jaren '60-'80 en het uitfaseren van gloeilampen en kwiklampen om economische en milieuredenen maakte dat het gele natriumlicht vrijwel overal de standaard werd, ook binnen de bebouwde kom, terwijl juist binnen de bebouwde kom omwille van de sociale veiligheid het kunnen zien van kleuren in het donker belangrijk werd geacht. Het is dan ook logisch dat met de introductie van wit LED-licht veel gemeentes binnen de bebouwde kom weer terugkeren naar wit licht. Dat heeft niets te maken met hoe een weggebruiker daarop reageert, maar met de sociale veiligheid.

Op verkeerswegen buiten de bebouwde kom speelt het aspect van de sociale veiligheid veel minder, maar ook op GOWs en ETWs bubeko waar fietsers en voetgangers op voorkomen is wit licht zeker een lichte vooruitgang.

Als we naar de snelwegen kijken, dan zien we dat SOX en SON uiteindelijk een hoger energieverbruik hebben dan LED. Dus tendeert het ook hier naar LED. Maar dan moet je jezelf de vraag stellen of het nadeel van natriumverlichting, namelijk een beperkt kleurenspectrum, zou moeten worden voortgezet in LED? Ik denk dat die vraag gerust met NEE mag worden beantwoord. Geel licht in de avond- en nachtelijke uren is voor velen inmiddels zo ingeburgerd dat ze eraan gewend zijn, en mensen zijn nu eenmaal conservatief. Maar er is hoegenaamd geen goed argument voor om die vooral nostalgische gevoelens te laten prevaleren in de keuze voor de kleur van de verlichting. Want voor verlichting geldt de belangrijkste functionele eis: goed zicht in het donker - en hoe breder het kleurenspectrum dat wordt bediend hoe beter. Bedenk daarbij dat er groepen zijn met een visuele kleurenbeperking die bij dezelfde intensiteit wit licht simpelweg meer kunnen onderscheiden dan bij geel natriumlicht.

De idee dat mensen bij wit licht langzamer gaan rijden dan bij geel licht kan ik ondanks mijn vele rij-uren in het geheel niet staven. Ik zie het in elk geval niet gebeuren.

Tenslotte is er nog de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Voor de sensoren die contrast moeten oppikken, is het uiteraard erg fijn als overal in de nachtelijke uren hetzelfde kleurenspectrum geboden wordt.

Mijns inziens geen reden om naast wit LED-licht ergens nog geel licht toe te blijven passen.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door rbtvdijk » ma 21 nov 2016, 13:02

Wat ik me afvraag: (Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld)
Als de snelwegverlichting overal is vervangen door LED, zal dan het lichtbeleid (Uitgeschakelde verlichting gedurende de nacht) worden teruggedraaid?

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » ma 21 nov 2016, 13:31

^^ Het zal waarschijnlijk deels worden teruggedraaid. Op dit moment zijn ze nog steeds aan het testen op de A44 met het dimmen van led-verlichting naar 20% licht na 21:00 tot 06:00. Als dit positief uitpakt, zal dit waarschijnlijk overal waar led-verlichting staat worden toegepast.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Plaats reactie