Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 04 aug 2005, 20:24

Die lijnverlichting heeft idd het probleem dat het midden teveel verlicht wordt en de buitenste rijstrook niet goed genoeg. Vandaar dat men dat systeem aan het afbouwen is. Ik vind de huidige generatie SON*-lampen aan de hoge palen wel goed.

*SON: Hogedruknatriumlampen, geven witgeel licht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 04 aug 2005, 22:05

Lijnverlichting zal langzaam aan verdwijnen van de snelwegen. Hofleverancier Philips heeft de productie definitief gestaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 04 aug 2005, 22:11

Was toch wel een typerende manier van snelweg verlichting. RIP lijnverlichting. In Duitsland heb je het ook nog soms.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 04 aug 2005, 22:25

Lijnverlichting zie je ook op sommige stukken van Frankrijk.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 1:18

Die SON-lampen zijn inderdaad reeds een grote verbetering. Het nadeel van die hoge palen nu is dat het onderhoud ervan minder evident is door de hoogte en bijgevolg redelijk duur. Daarom zijn we in de cel Verkeers- en mobiliteitspraktijk van de Vlaamse overheid (waar ik werk) op zoek naar valabele alternatieven, in samenwerking met de universiteiten van Gent en Leuven. Men is immers bezig met de ontwikkeling van een soort superleds die op termijn heel interessant zullen worden voor wegverlichting. Op dat ogenblik zal men waarschijnlijk ook eerder trachten terug te keren naar kortere palen, de "hangers" zoals wij ze noemen (bijvoorbeeld de groene palen vroeger op de Antwerpse ring) in plaats van de huidige giraffen (de hoge palen). Tegen dan zal het immers makkelijker zijn om het armatuur over de weg te laten hangen tot ongeveer de middelste rijstrook, zodat er een soort centrale verlichting per rijrichting ontstaat, en de verschillen per rijstrook qua verlichting zullen verkleinen. Nu heb ik het uiteraard wel over het ogenblik waarop vervanging van de giraffen zich aandient en zolang de giraffen hun werk doen, laten we ze wel staan, aangezien ze er nog maar net staan. :P Een verdere ontwikkeling zal zijn dat er zonnecellen zullen ingewerkt worden in de bovenkap van de armaturen en eventueel gedeeltelijk in de palen zelf. Dit, in combinatie met de leds zal het verbruik (en bijgevolg de kostprijs) van de wegverlichting serieus naar beneden halen. Uiteraard zijn vele aspecten hiervan nog in studie, maar de grote lijnen zijn er wel al. Tegen dan kan er wel nog veel veranderen natuurlijk. ;)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 05 aug 2005, 2:43

eerlijk gezegd vind ik die felle witgrijze Tl-lantaarnpalen maar niks. zet die oranje dingen maar bij mij in de straat! Hoewel ze inderdaad minder licht geven, waardeer ik ze toch meer. Dat wit is zo'n harde en ongezellig uitziende kleur. Maar dat is mijn mening....
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 8:31

@R4:

Omdat je geen eilanden mag creëren bij wegwerkzaamheden (in elk geval in Nederland niet), betekent een ophanging centraal boven de rijbaan dat je voor onderhoud en vervanging van de armaturen niet één, maar twee rijstroken moet afsluiten. Met de werktijdentabel in de hand wordt de ruimte voor de aannemer om te werken dan wel heel erg klein - en dat verhoogt weer de onderhoudskosten.
In die zin zijn hoge lichtmasten in de middenberm qua beheer en onderhoud zo slecht nog niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 05 aug 2005, 10:45

Omdat je geen eilanden mag creëren bij wegwerkzaamheden (in elk geval in Nederland niet),
Sinds wanneer mag dat niet? Ik kan me nog herinneren dat de A 2 ooit gesplitst werd in twee rijstroken rechts en een derde aan de andere kant van het 'eiland'.
Met de werktijdentabel in de hand wordt de ruimte voor de aannemer om te werken dan wel heel erg klei
Ach de Antwerpse ring is twee keer een half jaar half afgesloten. In dat half jaar, kan er veel verlichting worden onderhouden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » vr 05 aug 2005, 11:06

praatpaal schreef:eerlijk gezegd vind ik die felle witgrijze Tl-lantaarnpalen maar niks. zet die oranje dingen maar bij mij in de straat! Hoewel ze inderdaad minder licht geven, waardeer ik ze toch meer. Dat wit is zo'n harde en ongezellig uitziende kleur. Maar dat is mijn mening....
Zal wel geen TL-verlichting zijn maar PL-L. TL is nooit zo fel in straatverlichting en je komt het alleen maar tegen in oude installaties die nu met een hoge snelheid vervangen worden overal.
De meeste mensen vinden juist dat witte licht prettig. Mij maakt het niet uit. Ik heb ook geen last van een onveiligheidsgevoel.
René schreef:Lijnverlichting zal langzaam aan verdwijnen van de snelwegen. Hofleverancier Philips heeft de productie definitief gestaakt.
Jammer ergens maar wel begrijpelijk. Volgens mij is het ook wel erg onderhoudsgevoelig met al die kabels boven de grond.
SON-T lampen voor snelwegverlichting wordt ook toegepast omdat je het kan dimmen in tegenstelling tot SOX verlichting zodat je op stille tijden de wegen niet meer fel hoeft te verlichtingen.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 05 aug 2005, 15:16

R4 schreef:Men is immers bezig met de ontwikkeling van een soort superleds die op termijn heel interessant zullen worden voor wegverlichting.
...
Een verdere ontwikkeling zal zijn dat er zonnecellen zullen ingewerkt worden in de bovenkap van de armaturen en eventueel gedeeltelijk in de palen zelf. Dit, in combinatie met de leds zal het verbruik (en bijgevolg de kostprijs) van de wegverlichting serieus naar beneden halen.
Superleds? Ik wist niet dat ze al zo ver waren met ontwikkelen! Ik weet dat die zaklampjes met leds van tegenwoordig veel licht geven, maar ik had niet verwacht dat deze ook ooit nog eens in straatverlichting komen.
Maar het is zeker een positieve ontwikkeling samen met die zonnepanelen. :)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 15:59

René schreef:@R4:

Omdat je geen eilanden mag creëren bij wegwerkzaamheden (in elk geval in Nederland niet), betekent een ophanging centraal boven de rijbaan dat je voor onderhoud en vervanging van de armaturen niet één, maar twee rijstroken moet afsluiten. Met de werktijdentabel in de hand wordt de ruimte voor de aannemer om te werken dan wel heel erg klein - en dat verhoogt weer de onderhoudskosten.
In die zin zijn hoge lichtmasten in de middenberm qua beheer en onderhoud zo slecht nog niet.
Daar wordt bij het ontwerp van die palen rekening meegehouden, het onderhoud zal volledig vanuit de middenberm kunnen gebeuren, dus zonder zelfs maar 1 rijstrook te moeten afsluiten (tenzij de middenberm op die plaats te smal is). Er wordt momenteel gedacht aan een systeem waarbij men de hangarmen van de armaturen zou kunnen verdraaien, zodat ze parallel met de rijbaan boven de middenberm komen te hangen. Inklapbare hangarmen zijn ook een optie, maar dat systeem zou minder veilig zijn.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 05 aug 2005, 16:27

Omdat het toch over de lantaarnpalen in belgië gaat, de straatverlichting op de snelwegen rond Groningen, is dat armatuur de Schreder TXS (santaarnpaal)? Zie hier een plaatje van harry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 16:30

Overigens kan de afscherming van armaturen op hoge mast stukken beter, waardoor rondzaaiing van licht optimaal wordt voorkomen. Zie de verlichting op de Nederlandse A5.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 16:34

René schreef:Overigens kan de afscherming van armaturen op hoge mast stukken beter, waardoor rondzaaiing van licht optimaal wordt voorkomen. Zie de verlichting op de Nederlandse A5.
Klopt, hoewel de nieuwste modellen toch al een stuk vooruit zijn op hun voorgangers.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 16:35

Tims schreef:Omdat het toch over de lantaarnpalen in belgië gaat, de straatverlichting op de snelwegen rond Groningen, is dat armatuur de Schreder TXS (santaarnpaal)?
Zou wel kunnen, moeilijk zichtbaar op de foto, maar het lijkt er precies wel op.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 05 aug 2005, 16:43

Hier een duidelijkere foto:
Afbeelding

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 17:04

Ziet er inderdaad nogal TXS-achtig uit. Die worden hier stilletjesaan vervangen, wegens veel te veel palen nodig voor goeie verlichting en heel slecht wegens veel te veel lichtverspreiding.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » vr 05 aug 2005, 17:19

De versie in Groningen is de TXN, die is voor 1 x of 2 x een SON-T lamp (hoge druk natrium), dit armatuur kom je ook veel tegen op de Franse snelwegen richting Parijs.
Die op de Belgische snelwegen ziet is de 180 watt SOX lamp versie (lage druk natrium) en is de TXS.
http://www.schreder.com/nl/products/public/default.htm

Je komt in België ook nog veel de oude versie van de TXN/TXS tegen, dat is de RX armatuur, die heeft een diepere rechthoekige lichtkap.
http://www.geocities.com/lichtmasten/rx.html
Laatst gewijzigd door Santaarnpaal op vr 05 aug 2005, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 05 aug 2005, 17:21

Hoe dat die armaturen toch helemaal in Groningen terecht komen...

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » vr 05 aug 2005, 17:24

Tims schreef:Hoe dat die armaturen toch helemaal in Groningen terecht komen...
Dezelfde manier als een Franse auto bij een Groningse dealer kan komen. Essent/Nuon/CityTec etc kunnen die armaturen gewoon bestellen bij Schréder. Er is namelijk ook een Nederlandse vestiging van deze Belgische armaturenfabriek.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 17:33

Aha, TXN, waarvan TXS een optie is eigenlijk.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 05 aug 2005, 17:34

In Belgie lijkt Schréder ook wel het alleenrecht te hebben op lantaarnpalen. Komen ze daar vandaan ofzo?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 05 aug 2005, 17:38

Bij mijn weten is Schréder een Belgisch bedrijf dat een goedbetaald contract met de overheid heeft. ;)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » vr 05 aug 2005, 17:40

ViaHaaren schreef:In Belgie lijkt Schréder ook wel het alleenrecht te hebben op lantaarnpalen. Komen ze daar vandaan ofzo?
Yep, Schréder is van origine een Belgische fabrikant die nu wereldwijd vestigingen heeft. Het is de grootste armaturenfabriek van de wereld. Nog groter dan bijv. de armaturentak van Philips.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 27 nov 2005, 18:04

Even dit topic nieuw leven inblazen. ;)

Net tijdens een wandelingetje viel me op dat van de lantaarnpalen die ik tegenkwam zeker een derde (half-)doorgebrande lampen had. Dit komt naar mijn mening veel te vaak voor bij natriumverlichting. Haaren staat vol met natrium (SOX) lampen, zelfs in woonstraten. Ik kan niet wachten tot er witte verlichting komt.

Zijn er trouwens richtlijnen voor de soort verlichting op welk wegtype enzo?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 27 nov 2005, 18:56

Nu we het toch over witte verlichting hebben...

Het valt me op als ik naar school fiets, en langs een parkeerterrein komt die verlicht is met witte lampen, dat dat veel beter zicht geeft dan dat oranje natrium licht.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 27 nov 2005, 19:06

Die half doorgebrande SOX-lampen zie ik hier in Almelo ook veel. Een straat had daardoor nauwelijks nog licht. Die lantarenpalen (Schréder TZ met SOX-35W) zijn bij een reconstructie van die straat onlangs vervangen voor Philips Residiums met PL-L55W en dat is een enorm verschil ;)

De modernere PL-L lampen geven mij ook de indruk dat ze een betere lichtopbrengst hebben maar dat kan ook komen doordat veel oudere armaturen met SOX-lampen al aardig verweerd zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 27 nov 2005, 19:19

Mark schreef:Het valt me op als ik naar school fiets, en langs een parkeerterrein komt die verlicht is met witte lampen, dat dat veel beter zicht geeft dan dat oranje natrium licht.
Daarom ben ik er in woonstraten ook zo'n voorstander van. Op hoofdwegen vind ik SON-verlichting (witgeel licht) het best en in het buitengebied wel SOX om lichtvervuiling tegen te gaan.

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Bericht door Meneer de Boden » wo 30 nov 2005, 1:15

Misschien een leuk idee om op afgelegen snelwegen en autowegen verlichte rijstrookmarkeringen te gebruiken.
Ik bedoel, je voorganger zie je dankzij zijn achterlichten en je koplampen en waar heb je voor de rest nog verlichting voor nodig dan???
Verlichte rijstrookmarkeringen maakt het overige snelweg verlichting in principe overbodig, op niet auto en autosnelwegen heb je ook met andere verkeersdeelnemers te maken en dan is het wel minder van toepassing.

Het voordeel van verlichte rijstrookmarkering is ook de dynamische rijbaan aanduiding. Stel dat er op een driebaansweg op de linkse rijstrook een ongeval is gebeurd, dan kun je in principe met dat systeem er tijdelijk een 2 (of enkel)baansweg van maken zodat hulpdiensten ongestoord hun werk kunnen verrichten.
Maar ook wissel en spitsstroken zijn een toepassing.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 30 nov 2005, 7:55

Dat klinkt erg leuk, maar dat is het niet. Er zijn op verschillende locaties getest, maar meestal werden de lampen (LED) kapot gereden. Op het AVV vertelde ze dat ze het best de verlichting die gebruikt wordt op vliegvelden. Maar dit maakt het onderhoud ook weer duurder. Je zou dan beter verlichting op de vangrail kunnen plaatsen.

Plaats reactie