Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » wo 30 nov 2016, 14:32

^^ Soms vraag ik me wel af of je de binnen de kom wel de verlichting van de auto aan moet zetten. De wegen zijn goed verlicht, dus jijzelf en de andere voertuigen zou net zo goed zichtbaar moeten zijn. Ik ervaar autoverlichting van andere weggebruikers binnen de kom en zeker bij nat weer als hinderlijk. Je wordt afgeleidt door al die lampen, zeker die xenon lampen, dat ik minder aandacht heb voor de omgeving. "Donkere" fietsers en voetgangers zijn dan minder (snel) zichtbaar. Zeker wanneer het wegdek nat is en het begint te glinsteren. De ogen schakelen constant van licht naar donker.
Het wegbeeld zou rustiger worden wanneer autoverlichting uit staat. Goed het onderscheidt tussen een geparkeerde auto en een rijdende auto wordt minder.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door JGB07 » wo 30 nov 2016, 16:35

^^

Ben ik niet met je eens.
Veel liever dat de bewegende objecten (fietsers, voetgangers en auto's) verlichting aan hebben, dan stilstaande objecten.
Wat mij betreft starten we dan ook experimenten waarbij de straatverlichting ook binnen de bebouwde kom uitgaat.
Zo wordt het rustiger aan de ogen en zie je juist meer, zodat de kans op ongelukken afneemt.
Neem daarnaast een voetgangersverlichtingsverplichting op en het wordt mogelijk een stuk veiliger.


Als auto's geen licht meer aan hoeven, dan zullen fietsers nog minder licht voeren en krijg je situaties zoals door Afrit 13 gesteld:
Afrit13 schreef: Ik stoor me er overigens wel aan als mensen zonder licht ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg fietsen, of heel erg slingeren (alhoewel dat ook door iets anders kan komen), want je verwacht niet dat ze aan de verkeerde kant zitten en je ziet het ook niet.
Overigens vind ik het verdedigbaar dat je niet aansprakelijk zou moeten zijn als je dergelijke mensen aanrijdt.
Tegen het verkeer in fietsen is levensgevaarlijk.
Zonder licht fietsen ook.
Ergo: het slachtoffer had behoren te weten dat het gevaarlijk was en heeft zelf (bewust) dat risico genomen en moet dus zelf op de blaren zitten / in de doodskist liggen.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Afrit13 » wo 30 nov 2016, 18:48

^^ Geldt overigens voor meer zaken, bijvoorbeeld auto's die van rechts uit een eenrichtingsweg komen waar dat niet mag. Sowieso doen fietsers door hun onschendbaarheid hele gekke dingen (en daar maak ik me zelf ook schuldig aan :oops:).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » wo 30 nov 2016, 21:18

JGB07 schreef:Wat mij betreft starten we dan ook experimenten waarbij de straatverlichting ook binnen de bebouwde kom uitgaat.
Qua sociale veiligheid en inbraakgevoeligheid is dit een heel slecht idee. Verkeersveiligheid is binnen de bebouwde kom niet het hoofddoel van verlichting. :idea:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » wo 30 nov 2016, 21:20

Naturist schreef:
Basjuh1981 schreef:dondere
Je bedoelt donkere gekleurde? :)
TOEVOEGING
want als het dondert en het bliksemt zie je de auto's ook, maar dan heel kort. :mrgreen:
:lol: Ja inderdaad. Donker gekleurd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re:

Bericht door Via » wo 30 nov 2016, 21:50

Via, in 2006(!) schreef:
Santaarnpaal schreef:Ik heb vandaag het nieuwe armatuur van Industria gespot. De Libra.
http://www.lighting-gallery.net/display ... ?pos=-5042
Die zag ik gisteren in Haaren hangen ter vervanging van een straat stokoude Philips HRL 10-armaturen. Eindelijk gaat ook de straatverlichting in Haaren erop vooruit, compleet met PLL i.p.v. SOX in de woonwijken. :D
Even een quote van mezelf van 10 jaar geleden. Door geldgebrek is destijds het project halverwege stopgezet, maar nu is men de toch nog flink aanwezige SOX-verlichting binnen de kom aan het vervangen door LED. De Libra is inmiddels alweer uit de handel, nu wordt hier de Schréder Frisa toegepast als vervanging van de Industria 2000 (Kegel) en de Philips Iridium gen3 LED ter vervanging van de Industria 2600, Philips XRK op 6-meterse masten en de Philips SRM op 8 meterse masten, die dan ook worden vervangen door 6 meterse masten. De eerste straten zijn inmiddels aangepakt en zien er prima uit. Een stuk beter en helderder LED-licht dan het sfeerloze en grauwe SOX-licht.

Het museum aan straatverlichting verdwijnt hier dus volkomen. Er zijn nog wel vrij nieuwe PLL Libra's en Kegels aanwezig en die blijven voorlopig ook nog wel.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » wo 30 nov 2016, 22:29

^^ Haaren gaat mee in de vaart der volkeren, hoezee :lol:

Goed bezig :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door JGB07 » do 01 dec 2016, 16:00

Via schreef:
JGB07 schreef:Wat mij betreft starten we dan ook experimenten waarbij de straatverlichting ook binnen de bebouwde kom uitgaat.
Qua sociale veiligheid en inbraakgevoeligheid is dit een heel slecht idee. Verkeersveiligheid is binnen de bebouwde kom niet het hoofddoel van verlichting. :idea:
Stip je een goed punt aan. Ik wou overigens ook niet zeggen dat de verlichting overal uit moet, maar er zijn misschien wel plekken waar deze nevenfuncties er niet of nagenoeg niet zijn.

Reed overigens vanochtend rond kwart voor 8 op de A2 van Adam naar Utrecht en toen stond de wegverlichting rond Breukelen niet aan.
Kon toen dus mooi even vergelijken wat het verschil is qua zicht, concentratie, etc.
Mijn conclusie was dat ik, zeker in de spiegels, juist met de verlichting uit het verkeer naast en achter mij beter zag dan met de wegverlichting aan.
Mede met het oog op de kosten en een duurzamere wereld zou ik ook voor willen stellen om de lichten op alle snelwegen te verwijderen.
Eventueel met uitzondering van de knooppunten met "lastige" verbindingsbogen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 01 dec 2016, 18:11

^^ Als je dit even in het bewuste topic aanklikt, dan klopt de poll ook weer ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door nederland24 » do 01 dec 2016, 21:35

Via schreef:
JGB07 schreef:Wat mij betreft starten we dan ook experimenten waarbij de straatverlichting ook binnen de bebouwde kom uitgaat.
Qua sociale veiligheid en inbraakgevoeligheid is dit een heel slecht idee. Verkeersveiligheid is binnen de bebouwde kom niet het hoofddoel van verlichting. :idea:
Dat is waar, maar dan is het beter om verlichting te hebben met bewegingssensors. 90% van de tijd staan die onnodig te branden en dat is ook niet altijd even fijn als je gewoon thuis zit.

FerdivdGeest
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 17:47

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door FerdivdGeest » di 06 dec 2016, 18:21

^^ Mee eens, al lijkt het me beter om het licht dan te dempen ipv volledig uitschakelen ivm veiligheidsgevoel.
Ik verlang naar de tijd waar geen spits- en plusstroken bestaan, maar gewone snelwegen, met gewoon 120km/h als snelheid.
Gewoon, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » di 06 dec 2016, 18:24

^^ Uit! :lampje:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » wo 07 dec 2016, 23:57

^^ we hebben sinds 1900 of zo straatverlichting. Jaren brandde dat voluit en zelf meer in aantal en met meer stroomvragende lampen. Nu gaan we over op led en dan moet die lampen uit (wanneer ze "niet worden gebruikt")... aparte benadering....

Ik ben het eens met een aantal schrijvers. Niet verlichten in bebouwde kom is inderdaad onveilig gevoel verhogend. Zie het nut ook niet zo in.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 08 dec 2016, 9:09

^^ Nu moet ik naar de binnenlanden van Frankrijk om 's avonds de melkweg te kunnen zien.
Met al de aanwezige technologie kan in feite alle licht uit, en zodra iemand over straat rijd, fietst of loopt gaat het daar aan.
En qua lichtkleur mag het afhankelijk zijn van de omgeving.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 08 dec 2016, 9:56

^^ Onzin, die zag ik zaterdag nog boven Heiloo. Evenals orion en zeer waarschijnlijk zagen we zelfs de andromedanevel. Als het maar helder genoeg is...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 08 dec 2016, 13:00

^^.... en niet zoveel lichtvervuiling.
Het is juist de combinatie van lucht- en lichtvervuiling die maakt dat je er niet (goed) doorheen kunt kijken.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 dec 2016, 15:12

Een artikel op de site van BN De Stem vandaag over die groene verlichting.
Ondanks de goede bedoelingen schijnt het juist niet zo goed te zijn voor veel beestjes.

Paar kleine citaten uit het artikel:
,,We dachten toen dat het vleermuisvriendelijker was'', verklaart de gemeentewoordvoerder aldaar. ,,Maar achteraf blijkt het alleen voor een specifieke vleermuissoort beter te zijn, niet voor alle soorten.'' De gemeente plaatst tegenwoordig weer witte verlichting, om die 's nachts voor 50 procent te dimmen.
,,Voor de natuur is groene verlichting écht niet goed. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vleermuizen en bosmuizen hun activiteiten daardoor sterk veranderen. Ook voor insecten is het niet goed. Die worden aangetrokken door groen licht waardoor ze rechtstreeks in spinnenwebben vliegen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door captain007 » do 08 dec 2016, 15:20

^^ Oftewel die trend waait ook weer over. Bij mij in de buurt staan op de N322 van die palen met groene LED verlichting bij rotondes en kruisingen, maar ik vind het maar irritant kijken. Omdat het kleurspectrum beperkt is zie je gewoon een stuk minder dan bij wit licht.

woude
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 15:41
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door woude » vr 16 dec 2016, 9:25

Naturist schreef:^^ Nu moet ik naar de binnenlanden van Frankrijk om 's avonds de melkweg te kunnen zien.
Met al de aanwezige technologie kan in feite alle licht uit, en zodra iemand over straat rijd, fietst of loopt gaat het daar aan.
En qua lichtkleur mag het afhankelijk zijn van de omgeving.
Hoeft niet hoor. In het waddengebied, waddenkust, kun je nog een prachtige sterrenhemel ervaren. Officieel het donkerste gebied van NL en één van de donkerste gebieden in Europa op een uurtje rijden van 1 van de meeste verlichte plekken van de wereld (randstad). Je hoeft niet naar Frankrijk.

Op de Nacht van de Nacht hebben 43 partijen in en rond het Werelferfgoed een intentieovereenkomst gesloten voor het behoud van de nacht. In de praktijk levert dit nu al een, goede, discussie op tussen overheden. Qua lichtvervuiling hoeft de bebouwde kom (3,5 meters etc.) niet uit. Dat licht schijnt, bijna niet naar boven. Met het oog op de bescherming van de nacht én de sociale veiligheid, is het veel beter om bijvoorbeeld ringwegen (8 en 10 meters) aan te pakken, te dimmen of uit te doen (maar dan heb ik het wel over het noorden van het land, waar niemand na het 20.00 uur journaal meer buiten komt :D ). Of industrieterreinen, dorpsranden, fietspaden in het buitengebied. Dan heb je meteen effect.

We hebben hier in februari een pilot gehad met een vliegtuig van Slagboom en Peeters die, in samenwerking met Miramap, een nachtvlucht heeft gemaakt. Ze hebben, op een hoogte van 3000 meter, haarscherpe foto's gemaakt bij nacht. Hierdoor kun je heel mooi de lichtvervuiling zien en de bronnen ervan. Ook kun je mooi zien dat juist wijken niet aangepakt hoeven worden. Het licht 'verdwijnt' omdat de huizen vaak hoger zijn dan de lichtmasten.

Voor de geïnteresseerden: http://miramap.com/userfiles/dsgmaps/na ... esland.htm.
Tip: Gebruik de schuiver rechtsboven om het 'nacht' te maken. En zet de satellietlaag uit en maps kaart aan, dan kun je zien waar je bent (plaatsnamen).

Leuk feitje: Toen de piloot noordelijk van Dokkum vloog, vroeg hij aan de fotomaker of ze niet al lang boven de Noordzee zaten. Hij zag niets meer. Zo donker was het op de grond. 8-)

Paar zaken die op kunnen vallen:
- De felverlichte vlekken in bijna elk dorpje zijn natuurlijk sportvelden. Gaan vaak om 10 uur uit, dus geen invloed op de nacht.
- De nieuwe stallen van onze bouwgekke boeren zijn ook goed te zien in het buitengebied.
- Check de verlichting van het nieuwe knooppunt Werpsterhoek aan de zuidkant van Leeuwarden. Hier staan gedimde Speedstars van Philips. Goed verlicht vanaf de grond en van bovenaf 'bijna' niet te zien. Goede keus dus.
- Nieuwe ledverlichting is goed te vergelijken met oude verlichting. Sommige ledlampen zijn zo fel dat het licht vanaf het wegdek meteen omhoog kaatst. Tot zover het voorkomen van lichtvervuiling wanneer ze zulke kanonnen gaat plaatsen.

Mochten jullie meer willen weten, vraag het zou ik zeggen!

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door michaelgse » vr 16 dec 2016, 9:43

Oude gebouwen met philips Ta500?

AfbeeldingPhilips Ta500? by michael Mc donald, on Flickr

AfbeeldingPhilips Ta500? by michael Mc donald, on Flickr

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » vr 16 dec 2016, 13:14

woude schreef:Hoeft niet hoor...
Hartelijk dank voor de mooie tips, ben blij dat er op dat gebied, ontwikkeling gaande is.
Binnenkort ga ik weer genieten van de omgeving van Holten, alvast een stukje donkerder dan hier in het Brabantse.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door michaelgse » zo 25 dec 2016, 23:08

Nog een paar oude lampen ontdekt:

ca 10 stuks van deze industria armaturen.
Afbeelding

Afbeelding



Op het zelfde terrein een hoop van deze lampen:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » wo 28 dec 2016, 13:14

^^ Waar is dat?

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door michaelgse » wo 28 dec 2016, 15:52

Deze foto's zijn genomen op "Helhoek" bij Groessen. Dit terrein ligt er al jaren verlaten en verloren bij. Veel leegstand en overwoekerde stukken weg. Alle straatverlichting is sterk verouderd en functioneert dacht ik ook al jaren niet meer.
https://goo.gl/maps/5BxFKsSKqau

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » wo 28 dec 2016, 16:23

Interessant. Het lijkt wel begin jaren 60 verlichting.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » wo 28 dec 2016, 19:41

Zie ook het A15 Ressen -Zevenaar topic, ik meen pagina 23.
Daar moeten ook nog wat foto's staan van dat terrein.
TOEVOEGING
De foto's zijn verdwenen, door de toenmalige imagehoster in de prullenbak gedaan. :sorry:
TOEVOEGING
Ik kan nog wel vertellen dat het een kantoor, misschien wel het hoofdkantoor van Unilever moest zijn geweest.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 20:33

LED op de afrit Lelystad van de A6:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door waldo79 » do 05 jan 2017, 8:52

Die foto toont geen afrit van de snelweg :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door boe! » do 05 jan 2017, 22:06

^^ Rijkswaterstaat schreef het volgende:
In december 2016 hebben we ter hoogte van de A6 op –en afrit Lelystad (10) de verlichting vervangen door ledlampen.

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door michaelgse » do 05 jan 2017, 23:31

Snelwegenkenner schreef:Interessant. Het lijkt wel begin jaren 60 verlichting.
Zou goed kunnen dat dit uit begin 60 komt. Ze staan naar horen zeggen namelijk in een catalogus uit 1965.

Plaats reactie