Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 nov 2020, 15:36

Oude armaturen behouden kan prima, de A1 tussen Naarden-West en Bussum is een mooi voorbeeld. Bij de oude lijnverlichting en de masten langs de toe- en afritten zijn de bestaande armaturen omgebouwd en is er LED-verlichting in gemaakt.
Wellicht dat het duurder is dan de masten te voorzien van nieuwe armaturen maar ik vind het wel mooi om te zien.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » di 24 nov 2020, 16:44

Chris079 schreef: di 24 nov 2020, 9:38 Als andere zaken die veel meer CO2 uitstoten net zo voortvarend en snel werden aangepakt, dan waren we goed bezig en maken we veel grotere stappen. In vergelijking met andere vervuilers, stelt de straatverlichting niet zo veel voor.
Wat jij vergeet en nu ook deels gebeurd, is dat door deze LED vervangingsdrift armaturen vervangen worden, die nog helemaal niet aan het einde van hun economische, laat staan technisch levensduur zijn.
Normaal moet een armatuur zo een 15 jaar meekunnen. Wat je nu ziet gebeuren, is dat er armaturen vervangen worden, die jonger zijn dan 10 jaar.
Goed voorbeeld is de verlichting langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. In 2009 geplaatst en in 2017 al vervangen door LED.
Dat is een dubbele drogreden.
  1. Als je een nieuwe, zuinigere, technologie hebt, kan je (voor het milieu) beter niet wachten tot de oude spullen economisch afgeschreven zijn, maar direct vervangen.
    Onder twee voorwaarden:
    1. de nieuwe technologie moet wel echt beter zijn en naar verwachting een afschrijfcyclus meegaan (dus niet dat je elk jaar alles vervangt door de nog 2% zuiniger techniek, maar dat je nu redelijk zeker bent dat de komende 15 jaar er niet nog eens een 30% zuiniger techniek komt)
    2. de milieutechnische eenmalige kosten voor de nieuwe techniek moeten lager zijn dan de mileuwinst over een (economische) afschrijftermijn.
    Economisch kan de vergelijking natuurlijk heel anders uitpakken, maar voor het milieu kan je beter vandaag dan morgen al je lampen door LED vervangen en ook die gloednieuwe benzineauto in de shredder gooien en door een E-wagen vervangen.
  2. Het feit dat er grotere winsten elders te halen zijn, betekent niet dat je die bij verlichting niet ook moet pakken.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 24 nov 2020, 16:44

playertwo schreef: ma 23 nov 2020, 22:11
sven_engelen schreef: za 21 nov 2020, 21:00 Dan gaat dus het laatste snelwegvak waar de SRS 201 als hoofdverlichting functioneert, in de geschiedenis verdwijnen. Een trieste dag... :sadley:
Zijn die op de A50 / N50 rondom Hattemerbroek dan ook vervangen door Led?
Die paar op de A50 iig. Op de N50 weet ik niet. Ik vermoed van wel tot waar de A28 boog erbij komt of afgaat
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 nov 2020, 17:02

Jackbauer1350 schreef: di 24 nov 2020, 15:36 Wellicht dat het duurder is dan de masten te voorzien van nieuwe armaturen maar ik vind het wel mooi om te zien.
Wat ik me vooral kan voorstellen is dat het arbeidsloon en eventueel langere afsluitingen al ervoor zorgen dat het gewoon kostentechnisch niet uit kan om armaturen om te bouwen i.p.v. geheel te vervangen. Uiteindelijk zal het vooral een centenkwestie zijn i.c.m. beleid om alles zsm naar LED omgebouwd te willen hebben op termijn. Denk dat we over pakweg 5-10 jaar maar weinig niet LED wegverlichting meer zien en zeker niet langs de autosnelwegen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 24 nov 2020, 17:29

In Aardenburg op een privé-terrein staat nog deze "droogkap". Wat was alweer de officiële naam van dit armatuur?Afbeelding

Chris079
stadsweg

Bericht door Chris079 » di 24 nov 2020, 18:05

^^
Industria 36.603

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 24 nov 2020, 18:36

captain007 schreef: di 24 nov 2020, 17:02Denk dat we over pakweg 5-10 jaar maar weinig niet LED wegverlichting meer zien en zeker niet langs de autosnelwegen.
Dat denk ik ook, veel gemeentes hebben nu ook meerjarenplannen voor volledig led in 2030. Wel jammer dat de variatie een beetje verdwijnt, maar ik hoop eigenlijk dat sommige armaturen uit de jaren 70 en 80 nog een remake in led krijgen. Zou wel passend zijn voor een hoop woonwijken.

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 24 nov 2020, 18:48

Als ik die foto van die droogkap zie, daar kan geen led-armatuur tegenop.
PeterSchoeber schreef: zo 22 nov 2020, 19:08 Voor nostalgie is met dit soort zaken, vind ik, eigenlijk geen plek gelet op de taakstelling van het terugdringen van de CO2 uitstoot.
Ook alle oldtimers maar de shredder in en vervangen voor een elektrische auto?
Even niks

Chris079
stadsweg

Bericht door Chris079 » di 24 nov 2020, 19:27

IIVQ schreef: di 24 nov 2020, 16:44
Chris079 schreef: di 24 nov 2020, 9:38 Als andere zaken die veel meer CO2 uitstoten net zo voortvarend en snel werden aangepakt, dan waren we goed bezig en maken we veel grotere stappen. In vergelijking met andere vervuilers, stelt de straatverlichting niet zo veel voor.
Wat jij vergeet en nu ook deels gebeurd, is dat door deze LED vervangingsdrift armaturen vervangen worden, die nog helemaal niet aan het einde van hun economische, laat staan technisch levensduur zijn.
Normaal moet een armatuur zo een 15 jaar meekunnen. Wat je nu ziet gebeuren, is dat er armaturen vervangen worden, die jonger zijn dan 10 jaar.
Goed voorbeeld is de verlichting langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. In 2009 geplaatst en in 2017 al vervangen door LED.
Dat is een dubbele drogreden.
  1. Als je een nieuwe, zuinigere, technologie hebt, kan je (voor het milieu) beter niet wachten tot de oude spullen economisch afgeschreven zijn, maar direct vervangen.
    Onder twee voorwaarden:
    1. de nieuwe technologie moet wel echt beter zijn en naar verwachting een afschrijfcyclus meegaan (dus niet dat je elk jaar alles vervangt door de nog 2% zuiniger techniek, maar dat je nu redelijk zeker bent dat de komende 15 jaar er niet nog eens een 30% zuiniger techniek komt)
    2. de milieutechnische eenmalige kosten voor de nieuwe techniek moeten lager zijn dan de mileuwinst over een (economische) afschrijftermijn.
    Economisch kan de vergelijking natuurlijk heel anders uitpakken, maar voor het milieu kan je beter vandaag dan morgen al je lampen door LED vervangen en ook die gloednieuwe benzineauto in de shredder gooien en door een E-wagen vervangen.
  2. Het feit dat er grotere winsten elders te halen zijn, betekent niet dat je die bij verlichting niet ook moet pakken.

En wat was de belasting voor het milieu om een nieuwe benzine auto te produceren, om deze vervolgens binnen 3 jaar weer naar de sloop te brengen? Er is namelijk ook nog iets als duurzaamheid.
Led heeft zich op de lange termijn nog niet bewezen, maar gezien het feit dat ze storingsgevoeliger zijn dan de "traditionele" lampen, zijn dat geen gunstige signalen.
Laatst gewijzigd door Chris079 op di 24 nov 2020, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 24 nov 2020, 19:27

De gemeente Sluis is al behoorlijk "verLED", er zijn nog weinig oranje gasontladingslampen te vinden en deze die er nog staan zijn de recentere modellen. Armaturen als de SRM en de Schreder DM waar het hier vroeger vol mee stond zijn overal verdwenen. Verder zijn in de woonwijken al de meeste oudere armaturen met "spaarlampen" erin al vervangen door LED.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 nov 2020, 20:50

Aan deze foto in het old school bewegwijzeringtopic te zien is dit uitzicht met lijnverlichting ook verleden tijd.

Afbeelding
DSCN9631 by DutchRoadMovies, on Flickr

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » di 24 nov 2020, 22:14

Santaarnpaal schreef: di 24 nov 2020, 18:48
PeterSchoeber schreef: zo 22 nov 2020, 19:08 Voor nostalgie is met dit soort zaken, vind ik, eigenlijk geen plek gelet op de taakstelling van het terugdringen van de CO2 uitstoot.
Ook alle oldtimers maar de shredder in en vervangen voor een elektrische auto?
Voor het milieu: Ja. Dwz, niet als ze als oldtimer gebruikt worden, dus de auto's waar hooguit een paar duizend KM of minder mee gereden wordt.

Maar het met een 30 jaar oude Mercedes 30k per jaar doorrrijden heeft niets met milieuvriendelijkheid te maken.
Chris079 schreef: di 24 nov 2020, 19:27 En wat was de belasting voor het milieu om een nieuwe benzine auto te produceren, om deze vervolgens binnen 3 jaar weer naar de sloop te brengen? Er is namelijk ook nog iets als duurzaamheid.
Led heeft zich op de lange termijn nog niet bewezen, maar gezien het feit dat ze storingsgevoeliger zijn dan de "traditionele" lampen, zijn dat geen gunstige signalen.
De benzineauto of de oude armatuur zijn al geproduceerd, de kosten daarvan zijn al gemaakt. Klaar.

Waar het om gaat is dat een nieuwe e-auto zich, in CO2-uitstoot-equivalenten, in 8 maanden tot 2 jaar terugverdient t.o.v. een nieuwe auto benzine- of dieselauto (van dezelfde klasse), maar ook binnen een jaar of 5 t.o.v. doorrijden met een oude benzineauto en iets langer voor een diesel.
Dat betekent dat als je je benzineauto nú in de shredder gooit (ook als heb je hem gister van de dealer gehaald), je over 5 jaar inclusief productie evenveel CO2 uitgestoten hebt met je benzine- of e-auto. Maar in de jaren daarná blijf je besparen, en die besparing gaat alleen maar harder naarmate de energiemix groener wordt.
Als je nu eerst 15 jaar doorrijdt met je nieuwe benzineauto en hem dán naar de sloop brengt, ga je pas over 17 jaar er op vooruit qua CO2e-uitstoot. Dat is zéker niet duurzaam. En qua materiaal: de meeste bedrijfsmatig geproduceerde e-waste kan prima gerecycled worden.

Zie o.a. https://decorrespondent.nl/6601/waarom- ... 5-4e3a4cf5

Datzelfde geldt uiteraard ook voor LED-armaturen (of welk energiebezuinigend apparaat dan ook), met de grote maar dat de CO2e-"investering" van productie lager moet zijn dan de besparing die je gaat halen over de economische levensduur van de nieuwe armatuur.

Overigens is dit niet anders dan het de berekening bij het oversluiten van een hypotheek. Je hebt een hypotheek die je nog 15 jaar moet afbetalen. Maar de rente is nu zó laag dat zelfs met een boete op de oude, het over de resterende 15 jaar toch voordeliger is om over te sluiten; ook al ben je op de korte termijn (zeg tot 5 jaar) duurder uit. Als je nog 5 jaar wacht win jr nu niets en kan je pas over 10 jaar (5 jaar later) netto gaan besparen.

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » wo 25 nov 2020, 9:27

Ik heb niet eens een auto op dat gebied is mijn CO2 uitstoot sowieso nihil.
Net dat ik geniet van een oldtimer die ik af en toe voorbij ziet komen of ziet staan ik het ook leuk zou vinden dat er af en toe een straatje is met nog van die klassieke gasontladingslampen. Net ook dat ik het leuk vind of door het historische centrum van Doesburg te lopen of dat ik geniet van mooie jaren 50 flatjes.

Als je CO2 wilt verminderen zouden we sowieso minder moeten rijden ook met de elektrische auto. Veel dingen kunnen makkelijk op de fiets, dat aangaat mogen van mij al die boodschappenauto's wel weg.
Even niks

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 dec 2020, 20:21

Op de A1 de aangepaste lijnverlichting met LED.
Het segment tussen Muiderberg en Diemen is sinds kort ook door LED-lampen verlicht. De vorige verlichting hing daar pas een jaar of drie.
En de nieuwe Gaasperdammer heeft uiteraard ook LED.
Valt dan ook gelijk op wanneer er een aantal lampen stuk is zoals aan het einde van de video op de A2.
Link

Hoop dat de lijnverlichting die nog rest op de A4, A9 en A22 dezelfde aanpassing gaat krijgen als op de A1. Dat korte strengetje op de A10 bij Amstel zal sowieso wel verwijderd worden.
Naast het stukje op de A12 bij de IJsselburg in Gelderland is alleen nog in Noord-Holland lijnverlichting op de snelwegen te vinden.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » do 10 dec 2020, 18:08

Ook rond Schipholtunnel bestaande armituren (inclusief lijnverlichting :woop: ) nu met LED...

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » do 10 dec 2020, 18:13

Dat is mooi
Even niks

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 dec 2020, 11:21

De lichtmasten / armaturentuin van Philips / Signify in Valladolid. Ze hebben daar een aardig grote fabriek staan.

https://goo.gl/maps/SUQf5PvdnVH2Mu9m9

Afbeelding

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » vr 11 dec 2020, 16:43

Dat was het vroegere Indal (Indalux). Philips heeft toen Indal overgenomen. Heeft wat fabrieken afgestoten in Nederland en Frankrijk maar deze behouden.
Even niks

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » vr 11 dec 2020, 19:31

Jackbauer1350 schreef: wo 02 dec 2020, 20:21 Naast het stukje op de A12 bij de IJsselburg in Gelderland is alleen nog in Noord-Holland lijnverlichting op de snelwegen te vinden.
Je bent de lijnverlichting langs de A12 bij Utrecht vergeten; die wordt ook voorzien van LED zag ik van de week.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 11 dec 2020, 19:33

Hensepens schreef: do 10 dec 2020, 18:08 Ook rond Schipholtunnel bestaande armituren (inclusief lijnverlichting :woop: ) nu met LED...
Tof dat dit gedaan wordt. Geeft ook hoop op het voortbestaan van de lijnverlichting op de A9 en A22. Hoewel die masten op de A22 wel erg roestig zijn inmiddels.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 13 dec 2020, 22:43

Wouter N14 schreef: ma 07 sep 2020, 12:10 Vanaf volgende week wordt er verlichting geplaatst op de Haringvlietbrug:
https://www.bndestem.nl/hoeksche-waard/ ... ~a8de1908/
Dashcamstill:
Afbeelding
Svenlo

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 14 dec 2020, 10:16

Die iele mastjes zullen met harde wind wel lekker heen en weer gaan.

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » ma 14 dec 2020, 12:24

Steyn_E schreef: vr 11 dec 2020, 19:31
Jackbauer1350 schreef: wo 02 dec 2020, 20:21 Naast het stukje op de A12 bij de IJsselburg in Gelderland is alleen nog in Noord-Holland lijnverlichting op de snelwegen te vinden.
Je bent de lijnverlichting langs de A12 bij Utrecht vergeten; die wordt ook voorzien van LED zag ik van de week.

Hele slechte foto, maar dit zag ik inderdaad op de a12 vanaf driebergen naar Utrecht vorige week vrijdag. Verderop bij het dubbele stuk met lijnverlichting was het nog wel geel.
Afbeelding

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 14 dec 2020, 12:49

Steyn_E schreef: vr 11 dec 2020, 19:31
Je bent de lijnverlichting langs de A12 bij Utrecht vergeten;
O ja, dan vergeet ik nog wel het mooiste stukje eigenlijk :oops:
die wordt ook voorzien van LED zag ik van de week.
8-)

NNN05
zandpaadje

Bericht door NNN05 » ma 14 dec 2020, 21:41

Weet iemand wat er aan de hand is met het vervangen van de wegverlichting rondom het Prins Clausplein naar Led-verlichting. Dit had reeds zomer 2020 gereed moeten zijn. Ik vraag mij ook af of de verlichting verderop de A12 richting Den Haag wordt vervangen voor led verlichting. Er is tevens een stukje oude verlichting op de A12 tussen afslag Nootdorp en de fly-over van de A4. Zou mooi zijn als dit ook vervangen wordt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 14 dec 2020, 22:17

Waarom nu toch ineens de keuze om de lijnverlichting te "restaureren" naar LED?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 15 dec 2020, 10:20

Ik vind dat ook wel verrassend. Misschien leest RWS mee op dit forum en zag posts mensen zijn die het jammer vinden dat het verdwijnt. :p

De lijnverlichting die er nu nog staat is inmiddels wel 25 jaar oud, minstens. Dan zou je verwachten dat onderdelen ervan wel het einde van de technische levensduur naderen.
Maar zou dat het geval zijn dan was men niet aan dat retrofitten begonnen want dat kost volgens mij ook een smak geld.
Zou mij overigens niets verbazen dat er behoorlijk wat armaturen ergens in een opslag liggen van eerder verwijderde lijnverlichting en dat er daar een aantal van zijn aangepast. Dan is ook makkelijk te inspecteren welke nog in goede staat zijn. Kwestie van omwisselen.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 15 dec 2020, 12:07

Jackbauer1350 schreef: di 15 dec 2020, 10:20 Ik vind dat ook wel verrassend. Misschien leest RWS mee op dit forum en zag posts mensen zijn die het jammer vinden dat het verdwijnt. :p
Laten ze dan in godsnaam ook de lijnverlichting langs de A12 repareren tussen Arnhem en Duiven. Mailen naar RWS helpt in ieder geval niet. :geenlach:

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 15 dec 2020, 12:38

^^
Daar zag ik wel dat er twee deden en er een LED lamp in zat.
Even niks

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 15 dec 2020, 13:13

Santaarnpaal schreef: di 15 dec 2020, 12:38 ^^
Daar zag ik wel dat er twee deden en er een LED lamp in zat.
De eerste vier (vanaf Arnhem bekeken) zijn idd LED, waarvan twee het niet meer doen :(