Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re:

Bericht door Albaufstieg » wo 17 sep 2014, 16:33

Palance schreef: A12:
De Andel
Ik zou dit toch moeten weten als geboren Gouwenaar, maar kan geen enkel aanknopingspunt vinden. Een verklaarbare naam was bijvoorbeeld 'het Baarsje' geweest, vernoemd naar de Baarsjeskade die aan de andere kant van de A12 ligt.
Er staan ook geen boerderijen aan de kant van de Baarsjeskade die de naam 'de Andel' dragen en aan de kant van de VZP zelf ligt de Goudse Geluidswal met daarachter enkele Goudse wijken die er nog niet stonden toen de VZP in '76 opgeleverd werd. Misschien dat een stuk weiland of land daar vroeger zo geheten heeft. :confuuuse:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » wo 17 sep 2014, 17:25

Ik ken wel het plaatsje Andel, waarvan de naam etymologisch wordt uitgelegd als hoger gelegen bos. Dat zou in het geval van vzp De Andel kunnen wijzen op het naastgelegen Noorderhout, dat wat hoger gelegen is.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » wo 17 sep 2014, 21:37

^^ Zou evt. wel kunnen. Met het Noorderhout wordt de Geluidswal die ik eerder noemde bedoeld. Ik meen dat deze kunstmatig is aangelegd is voor de woonwijken erachter om deze te ontzien van overlast van de A12. Deze wijken zijn in de jaren '80 aangelegd. Toen was VZP de Andel er al (gereedgekomen in '76). Misschien dat 'ie later een naam heeft gekregen verwijzend naar het hoger gelegen Noorderhout?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wouter N14 » wo 17 sep 2014, 23:46

^^ Werden vzp's niet sowieso pas vanaf de jaren 80 voorzien van namen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » do 18 sep 2014, 11:13

Geen idee. Als dat het geval is zou de naam 'de Andel' dus te verklaren zijn. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » do 18 sep 2014, 20:22

Albaufstieg schreef:Geen idee.
Ja, jaren 80 (of misschien 90).
Albaufstieg schreef:Als dat het geval is zou de naam 'de Andel' dus te verklaren zijn.
Een meer historische verklaring lijkt me aannemelijker.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » do 18 sep 2014, 23:18

harry schreef: Een meer historische verklaring lijkt me aannemelijker.
Mij eigenlijk niet. De hoger gelegen geluidswal werd ergens in de jaren '80 opgeleverd. Men heeft toen wellicht de VZP een verwijzende naam gegeven, aangezien deze pal aan de geluidswal ligt. Voor die tijd was er niks op die locatie. Mijn opa is erg bekend in Gouda en kon ook al geen historische verklaring geven voor de naam 'de Andel.' Er is geen gebouw, wijk, stuk land, boerderij e.d. in die omgeving die zo heet. Misschien dat dat er ooit wél was voordat de bebouwing gereed kwam, maar dan zal het wel niets noemenswaardig geweest zijn. (net als bij Jool-Hul)

De uitleg van Wesso leek me wel een realistische suggestie van de herkomst van de naam. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » vr 19 sep 2014, 13:53

^^ Waarom zouden ze een naam kiezen die gebaseerd is op een middeleeuwse betekenis van het woord "andel", als die naam niet al sinds de middeleeuwen ter plaatse gebruikt wordt/werd?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door verfmeer95 » vr 19 sep 2014, 14:17

^^ Omdat niemand A12 30.3 een goede naam vindt. Ik denk Albaufstief's uitleg de meest logische verklaring is. Of ze toen geen beter konden vinden is een andere vraag, maar ik denk dat ze ook geen zin hadden om een jaar lang over een naam na te denken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » vr 19 sep 2014, 14:29

verfmeer95 schreef:maar ik denk dat ze ook geen zin hadden om een jaar lang over een naam na te denken.
Hier hebben ze toch ook behoorlijk over moeten nadenken.

"Hoe zullen we die vzp gaan noemen?"
"Er is een hoogte in de buurt met een bos erop. Wat denk je van De Hoogte?"
"Naah, da's te simpel. Het moet iets chiquer."
"Heel ergens anders in Nederland ligt een plaats die genoemd is naar een bos op een hoogte. Andel. Laten we het dus De Andel noemen, hoewel het geen enkel verband heeft met deze omgeving en niemand meer weet dat Andel eigenlijk bos op een hoogte betekent, klinkt het wel chic."
"OK, laten we dat doen, want we hebben geen zin om er een jaar lang over na te denken."
:hm:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » vr 19 sep 2014, 14:44

^^ Je kunt er flauw over doen, maar ik vind het de moeite waard om het Wegenwiki-artikel bij te werken :yes:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 15:01

^^ Ik ook. Aangezien we het niet zeker weten kun je bij de uitleg vermelden dat het een 'vermoedelijke' verklaring betreft. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 15:10

Nee. Wegenwiki-artikelen moet je niet op verzinsels baseren. Dan moet er gewoonweg staan: onbekend.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » vr 19 sep 2014, 15:15

Ok.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 15:31

Ik heb het Wegenwiki-artikel aangepast. De gegevens over het shopgebouw zijn voldoende bewijs om de datering in de box op 1976 te zetten.
Maar het verhaal over de herkomst, dat heb ik verwijderd.

Overigens: mocht je ooit bewijs over jullie hypothese in handen weten te krijgen, dan ben ik de eerste om deze verwijdering weer ongedaan te maken.

Punt is dat we de Wegenwiki zoveel mogelijk moeten willen baseren op feiten. Niet altijd is het bewijs voor de naamgeving voorhanden, maar dan is iets plausibel of geloofwaardig omdat in de omgeving of geschiedenis zeer duidelijke aanwijzingen zijn. Hier ontbreken deze aanwijzingen volledig. Daar zit het moeilijke punt, dus in die situatie beter niets noemen, dan iets.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 15:31

Oké. Volgens mij worden er wel meer suggestieve verklaringen over de namen van VZP's geplaatst op de Wegenwiki, zoals deze. In dit geval is het toch ook niet te bevestigen, al is het verschil hier dat er wél een aanknopingspunt is.
De verklaring van Wesso lijkt me juist een goed onderbouwde, die een bezoeker van de betreffende Wegenwiki-pagina een idee kan geven over de mogelijke naamgeving. Maar dat is mijn mening en ik beheer Wegenwiki.nl niet. ;)
TOEVOEGING
Ik lees het laatste bericht van René nu pas. Duidelijk uitgelegd! Mocht ik ooit nog wat vinden ben ik de eerste die het zal melden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 15:35

^^
Bij Bloemheuvel is er dus het bewijs dat er een hofstede geweest is. Dat maakt het verhaal plausibel.

Het totale gebrek om de hypothese van De Andel ook maar aan iets tastbaars te kunnen toetsen, is het probleem.
Als er nou maar ergens in een stuk iets stond dat de Ree naar Sluipwijk vroeger ook wel de Andel werd genoemd, dan ben je een stuk verder... :idea:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » vr 19 sep 2014, 16:23

^^ Ik begrijp je beslissing. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat er nog een andere herkomst van "de Andel" wordt gevonden.
De enige manier om bewijs te vinden voor de naamgeving is navragen bij Rijkswaterstaat en/of gemeente Gouda, denk ik.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 16:39

Rene schreef:^^
Bij Bloemheuvel is er dus het bewijs dat er een hofstede geweest is. Dat maakt het verhaal plausibel.
Ik begrijp de uitleg, bij Bloemheuvel is er wél een aanknopingspunt.
Rene schreef:Als er nou maar ergens in een stuk iets stond dat de Ree naar Sluipwijk vroeger ook wel de Andel werd genoemd, dan ben je een stuk verder... :idea:
Omdat de Ree in het horizontale verlengde ligt van de VZP? Daar moet je het niet zoeken denk ik. Als er al een historische verklaring is, zal die eerder liggen in de voormalige Bloemendaal polder waar nu meerdere Goudse wijken staan, of aan de andere kant van de A12.

In de spoiler zitten twee gedetailleerde kaarten van 1969. Zelfs namen van boerderijen, bruggen en overige aanbrengingen in het landschap staan op watwaswaar.nl. Ook hier blijken er geen aanknopingspunten te zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Wesso schreef:^^Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat er nog een andere herkomst van "de Andel" wordt gevonden.
De enige manier om bewijs te vinden voor de naamgeving is navragen bij Rijkswaterstaat en/of gemeente Gouda, denk ik.
Ik sluit me daarom bij Wesso aan. Navragen bij de gemeente Gouda gaat denk ik erg lang duren: ik vermoed dat men weinig zin heeft om hiervoor in de archieven te duiken. En ik weet ook niet of RWS op dit soort vragen zit te wachten. Ben wel benieuwd eigenlijk naar een bevestigend antwoord.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 18:42

Albaufstieg schreef:Omdat de Ree in het horizontale verlengde ligt van de VZP? Daar moet je het niet zoeken denk ik. Als er al een historische verklaring is, zal die eerder liggen in de voormalige Bloemendaal polder waar nu meerdere Goudse wijken staan, of aan de andere kant van de A12.
Waar baseer je dat op ? Juist die scheiding van verkaveling maakt de locatie specifiek.

Heeft er heel vroeger een dijk(je) op de Ree gelegen, die later is afgegraven ?

Zo is de Genieweg tussen Beverwijk en Assendelft van oorsprong een dijkje geweest - maar het dijklichaam is al lang geleden afgegraven.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 19:05

Die opmerking is gebaseerd op het feit dat ik op de oude kaarten (ook pré 1900) niets kan vinden over 'iets' dat de naam 'de Andel' draagt. Ook niet in Sluipwijk, hoewel ik het met je eens ben dat er wel duidelijk een scheiding van verkaveling aanwezig is.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Zo toont dit kaartje uit 1911 ook al de naam 'Ree' in Sluipwijk. Als er een dijk op had gelopen moet dat toch ook cartografisch te achterhalen zijn? De Nieuwenbroeksche Dijk staat verderop ook aangegeven. En hoe ver wil men in de historie duiken om een naam te verzinnen voor een VZP?

Indien het daadwerkelijk klopt dat men ongeveer begon met het geven van namen aan VZP's terwijl de geluidswal werd opgeleverd, lijkt me dat eerder voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Vinny » vr 19 sep 2014, 20:01

Albaufstieg schreef:^^ Zou evt. wel kunnen. Met het Noorderhout wordt de Geluidswal die ik eerder noemde bedoeld. Ik meen dat deze kunstmatig is aangelegd is voor de woonwijken erachter om deze te ontzien van overlast van de A12. Deze wijken zijn in de jaren '80 aangelegd. Toen was VZP de Andel er al (gereedgekomen in '76). Misschien dat 'ie later een naam heeft gekregen verwijzend naar het hoger gelegen Noorderhout?
Misschien heeft Noorderhout eerst "Andel" geheten. Of was het slechts een werknaam. Dat komt voor namelijk, je ziet het ook wel met knooppuntnamen gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » vr 19 sep 2014, 21:17

"Andel" blijkt ook Oost-Fries voor "kweldergras" te zijn.
Wacht, er komt een limerick aan.

Een rijksambtenaar uit het noorden des lands
Bedacht op locatie iets heel bijdehands
Hij ging aan de wandel
En riep: "Noem het De Andel!"
Want het gras had toch wel iets charmants.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 23:38

Zo zijn er dus verschillende ideeën over de herkomst van de naam. Zouden RWS/gemeente Gouda hier écht uitsluitsel over kunnen geven? Ben stiekem wel benieuwd inmiddels, maar dat hadden jullie ongetwijfeld al opgemerkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 23:58

De kans dat men dat bij RWS weet acht ik extreem klein. Heeft Gouda geen historisch genootschap of zo ?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 sep 2014, 0:15

Kan de naam hier vanaf geleid zijn?

Het is een pagina uit het boek Gouda in de Tweede Wereldoorlog. Hier wordt een luitenant-generaal Van Andel genoemd

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » za 20 sep 2014, 0:21

Een dergelijk genootschap blijkt er te zijn! Direct een mailtje gestuurd. 8-)

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » za 20 sep 2014, 10:47

Jackbauer1350 schreef:Kan de naam hier vanaf geleid zijn?

Het is een pagina uit het boek Gouda in de Tweede Wereldoorlog. Hier wordt een luitenant-generaal Van Andel genoemd
Dan moet er ook nog een link zijn met de specifieke locatie van de VZP.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » za 20 sep 2014, 10:54

En zijn naam was Van Andel, niet De Andel :roll:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 sep 2014, 11:08

^^Dan kan de VZP naam er evengoed vanaf geleid zijn

Albaufstieg schreef: Dan moet er ook nog een link zijn met de specifieke locatie van de VZP.
De VZP ligt bij Gouda.

Er zijn wel meer VZP's vernoemd naar historische dingen die niet exact op de plek van de locatie van de VZP bevonden. De eerder aangehaalde VZP Bloemheuvel lig enkele kilometers bij de voormalige hofstede in Maarsbergen vandaan.
Dat is nu juist ook het probleem met herleiden van dit soort benamingen. Je gaat om de naam te herleiden al snel op de plek waar de VZP zelf ligt zoeken wat eigenlijk voor de hand ligt maar de ligging van de VZP hoef niet altijd direct verband te hebben met de naam.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 20 sep 2014, 11:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie