Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » za 20 sep 2014, 11:12

Zolang er geen link valt aan te tonen met die locatie zie ik daar weinig reden toe.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 11:59

Ik heb de gemeente Gouda een e-mail gestuurd en men reageerde erg snel met een duidelijk antwoord. Zie hieronder de complete mail van dhr. Maarten Peters van de Gemeente Gouda.
Gemeente Gouda schreef:Geachte heer,

Ik ontving uw vraag met betrekking tot de oorsprong van de naam De Andel. De benaming is vastgesteld bij besluit van 12 juni 1984. De naam is ontleend aan de naam van een kleistrook langs de Gouwe, waarop een huis was gevestigd met de naam De Andel.

Dat is de tekst uit het besluit.

De naam is gegeven aan het deel van het terrein dat ligt op het grondgebied van de gemeente Gouda.

Het deel op het grondgebied van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft, voor zover mij bekend, geen benaming.

Afbeelding

Ik hoop dat ik u voldoende heb kunnen informeren.

Met vriendelijke groeten,

Maarten Peters

Beheerder BAG - WKPB
RO/BOR-Geo informatie
Gemeente Gouda

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » di 23 sep 2014, 12:12

Dit antwoord had ik totaal niet verwacht.
Dus toch een huis met de naam "De Andel". Dat het op een gelijknamige kleistrook aan de Gouwe lag, kilometers van de huidige verzorgingsplaats, was kennelijk niet van belang voor de keuze. :dontknow:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 12:15

Ik vind het ook een aparte keuze. Nu kan de Wegenwiki wel aangepast worden, toch? ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door waldo79 » di 23 sep 2014, 12:49

De Wegenwiki kan met dit antwoord aangevuld worden, dat mag je ook zelf doen :)<>:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 sep 2014, 13:24

VZP Goudse Poort of Gouwe als naam lag veel meer voor de hand. Maar ja, benamingen van knooppunten en VZP's zijn in Nederland het liefst zo min mogelijk voor de hand liggend heb ik het idee.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » di 23 sep 2014, 14:00

Leuke informatie!
Grappig dat er een gemeentegrens door die Vzp loopt. En dat het dan dus niet duidelijk is of het achterste deel wel een naam heeft.
(In Gouda is "de Andel" een officiële straatnaam met één huisnummer. In Reeuwijk staan er geen gebouwen.)
Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » di 23 sep 2014, 14:01

Jackbauer1350 schreef:benamingen van knooppunten en VZP's zijn in Nederland het liefst zo min mogelijk voor de hand liggend heb ik het idee.
Het is in ieder geval niet handig om een knooppunt en een Vzp dezelfde naam te geven (Gouwe)!
De naam Goudse Poort had gekund, maar in de vorige eeuw was de Poortziekte nog niet begonnen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door RSK » di 23 sep 2014, 14:43

harry schreef:Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
Voor wat betreft de Andel kan ik je geen uitsluitsel geven, maar je hebt vanaf daar nu wel mooi zicht op de aanleg van de rondweg Reeuwijk-Brug. De ligging daarvan is wel heel sterk door de gemeentegrens gedicteerd: Gouda wilde niets met die weg te maken hebben, dus hij loopt pal langs de grens.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Palance » di 23 sep 2014, 15:31

Wesso schreef: Dus toch een huis met de naam "De Andel". Dat het op een gelijknamige kleistrook aan de Gouwe lag, kilometers van de huidige verzorgingsplaats, was kennelijk niet van belang voor de keuze. :dontknow:
VZP Portland is vernoemd naar een boerderij Portland, die op enkele honderden meters van de VZP afligt (en trouwens ook nog bestaat). En waar trek je de grens? Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 17:07

waldo79 schreef:De Wegenwiki kan met dit antwoord aangevuld worden, dat mag je ook zelf doen :)<>:
Misschien dat iemand het voor me wil doen? Ik wil eigenlijk geen account en denk ook niet dat ik het voor andere doeleinden zal gebruiken dan deze VZP.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » di 23 sep 2014, 17:45

^^ Voor elkaar :top:
harry schreef:Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
Ik heb er nog nooit iets opmerkelijks van gezien. Het Goudse Noorderhout houdt op bij de gemeentegrens en zoals RSK al zei zal er wat te zien zijn van werkzaamheden aan de Reeuwijkse rondweg.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 18:56

^^ Bedankt!

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 20:18

Ik vroeg me nog af waarom de gemeente Gouda het besluit nog in de archieven heeft. Is het geven van de naam aan deze VZP geen Rijksbesluit geweest?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door RSK » di 23 sep 2014, 22:27

^^ Dat zal wellicht te maken hebben met de straatnaam, vermoed ik.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » di 23 sep 2014, 23:14

^^ Het gaat inderdaad om de straatnaam. Voor alle straatnamen is een gemeenteraadsbesluit nodig. En die besluiten komen dus in de archieven.
Palance schreef:Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
Namen van plaatsen worden nooit gegeven aan verzorgingsplaatsen. Dat zou ook wel erg verwarrend zijn.

In de jaren 70 werd er wel vaker iets nieuws aangelegd op een plek waar voor die tijd niks lag waaraan een naam ontleend kon worden.
Dus men ging dan kilometers verderop "buurten".
In Groningen is de nieuwbouwwijk Lewenborg genoemd naar een boerderij nabij de Leeuwenburgstraat. Dat is kilometers naar het westen, en inmiddels ligt de N46 er ook nog tussen.
Mijn oude school aan de Leeuwenburgstraat heette Leeuwenburgschool, maar moest zijn naam veranderen toen er veel mensen in Lewenborg kwamen wonen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Palance » wo 24 sep 2014, 5:57

harry schreef:Het gaat inderdaad om de straatnaam. Voor alle straatnamen is een gemeenteraadsbesluit nodig. En die besluiten komen dus in de archieven.
Palance schreef:Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
Namen van plaatsen worden nooit gegeven aan verzorgingsplaatsen. Dat zou ook wel erg verwarrend zijn.
Portland is een plaats in de VS :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Jackbauer1350 » wo 24 sep 2014, 10:00

Deze zijn ook naar plaatsen vernoemd:

VZP Klimmen
VZP Holkerveen
VZP Nunspeet Noord en Zuid
VZP Zaandam

ER zijn er nog een aantal maar daarvan is de naam niet op de bebording vermeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 10:46

^^ Zijn allemaal onofficiële namen en staan niet op de bebording of hebben nooit op de bebording gestaan.

Nunspeet-Noord en -Zuid: volgens mij zijn dat de VZP's die langs de A28 lagen maar inmiddels beiden zijn opgeruimd (Noord pas sinds 2012/2013, al was die al lang niet meer bereikbaar). Vervangen door VZP's Hendriksbos/Willemsbos een paar km naar het westen.
Klimmen en Holkerveen: al lang opgeheven. Geen idee of die op de borden hebben gestaan; Holkerveen vermoedelijk wel.
Zaandam: bestaat nog wel, maar zijn aangegeven zonder naam op de bebording. Dit zijn tankstations zonder een grote parkeergelegenheid, zulke VZP's hebben meestal geen naam. Idem dito voor de VZP's bij Amstelveen, Den Oever, 't Loo, Hank, Sassenheim, Ridderkerk en Alblasserdam.

Een voorbeeld van een VZP die naar een plaats is vernoemd is Zeijerveen, aan de A28. Zeijerveen is zelf een klein gehucht maar heeft wel een eigen postcode en ook gehuchtborden. Ook Hazeldonk is een plaatsnaam die ook op de borden staat en Haerst is nog steeds een gehucht, al staat het nauwelijks als zodanig aangegeven. Over Breezanddijk kun je twisten. Het heeft een eigen postcode maar de plaats is ook niet veel meer dan het tankstation, en de VZP is in de eerste plaats natuurlijk niet naar de plaats Breezanddijk vermoend. ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 24 sep 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door boe! » wo 24 sep 2014, 11:53

Coen Tunnel schreef:Geen idee of die op de borden hebben gestaan; Holkerveen vermoedelijk wel.
Holkerveen heeft zeker op de borden gestaan.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Wesso » wo 24 sep 2014, 12:04

Palance schreef:VZP Portland is vernoemd naar een boerderij Portland, die op enkele honderden meters van de VZP afligt (en trouwens ook nog bestaat). En waar trek je de grens? Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
Volgens de wegenwiki is de VZP vernoemd naar de polder waar deze inligt, en deze is weer vernoemd naar de Heer van Rhoon, die tevens Graaf van Portland (UK) was.

Overigens ligt de VZP niet in de Portlandpolder.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » wo 24 sep 2014, 20:40

Coen Tunnel schreef:Een voorbeeld van een VZP die naar een plaats is vernoemd is Zeijerveen, aan de A28.
De vzp heet Zeyerveen, het gehucht Zeijerveen. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:42

^^ Ik had er al rekening mee gehouden dat jij met die opmerking zou komen... ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 08 nov 2014, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte

Bericht door harry » wo 24 sep 2014, 20:48

^^ Oftewel, zoals Attietattie elders schreef: ik ben voorspelbaar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door Albaufstieg » ma 02 mar 2015, 23:21

Ik had mijn vraag over de naamgeving van VZP De Andel ook neergelegd bij deze Goudse historische vereniging en daar is nog een mailtje terug uit voortgekomen. Er schijnen twee mensen binnen die vereniging meer van de naamgeving af te weten. Dhr. Scheygrond en de schrijver van het mailtje zijn volgens mij betrokken geweest bij de naamgeving, zo interpreteer ik de tekst tenminste. Wat de exacte toedracht is geweest staat niet in het mailtje vermeld.
Er bestond al een ‘Goudse Poort’ en mijn voorstel was dit benzinestation/parkeerplek ‘De Goudse Pijp’ te noemen.
Dit kon echter in de ogen van Scheygrond een nare betekenis krijgen:
als je eenmaal de pijp in was gegaan, moest je er ook weer uit !
Daarom vond hij het geschikter om een aardrijkskundige naam te geven aan deze plek.
Het verhaal van de kleistrook langs de Gouwe klopt volgens dit mailtje dan weer niet:
Volgens hem heet de van oostzuidoost naar westnoordwest lopende iets hoger gelegen strook grasland in het verlengde van de gemeentegrens op Reeuwijks gebied: De Andel.
Met ''hem'' zal dhr. Scheygrond wel bedoeld worden. Ik denk dat er aan de tekst uit het gemeenteraadsbesluit eerder conclusies ontleend kunnen worden, maar dit verhaal lijkt geloofwaardiger omdat de bedoelde strook grasland veel dichterbij de VZP ligt dan een willekeurige kleistrook langs de Gouwe.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op di 03 mar 2015, 11:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door harry » ma 02 mar 2015, 23:45

^^ Jij noemt hem Sheygrond, maar in de quote staat Scheygrond en dat lijkt me waarschijnlijker.
Grappige naam, want scheygrond betekent letterlijk een stuk grond op een scheiding. Het had dus ook de naam van De Andel kunnen zijn (dat op de scheiding Gouda-Reeuwijk ligt). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door Albaufstieg » ma 02 mar 2015, 23:53

^^ Goed, ik ga maar eens naar bed! Met kleine oogjes zit een lees- of schrijffoutje in een klein hoekje. :geeuw: ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door Wesso » di 03 mar 2015, 12:04

Interessant! Het zou dus om een strook land in de buurt van de Baarsjeskade moeten gaan. Eigenlijk zou ik nog even wat oude kadasterkaarten willen bekijken om te zien of De Andel wordt genoemd, maar watwaswaar.nl werkt slecht op mijn iphone.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door Mark » di 03 mar 2015, 12:21

Wesso schreef:...maar watwaswaar.nl werkt slecht op mijn iphone.
Watwaswaar mag sowieso wel eens een upgrade krijgen. Zowel technisch als wat betreft kaartmateriaal. 1995 is inmiddels toch alweer 20 jaar terug. [/offtopic]

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten

Bericht door Albaufstieg » di 03 mar 2015, 12:22

Ik heb gisteravond ook nog zitten kijken. Als die strook echt een naam heeft gehad moet het haast wel op een kaart te vinden zijn. De kaarten op watwaswaar.nl zijn vaak zo gedetailleerd dat zelfs namen van kleine bruggen en wat huizen erop vermeld staan. Bij deze kaart uit 1898 was me wel wat opgevallen:

Afbeelding
http://watwaswaar.nl/#Re-UM-9-1-1v-1-2lkS-21hU---jQE

Ik zie in ieder geval twee namen die kennelijk gekoppeld zijn aan bepaalde stroken land die vlakbij de locatie van de huidige VZP liggen. De onderste lijkt wel op De Andel, maar volgens mij staat er ''De Alphens.''

Plaats reactie