Exceptioneel Transport en de eventuele begeleiding daarbij

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

EPBer

Exceptioneel Transport en de eventuele begeleiding daarbij

Bericht door EPBer » zo 27 feb 2005, 23:14

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die snappen wat een exceptioneel transport is en dat je daarmee rekening moet houden.
Ook dat de mensen rekening moeten houden met de begeleiding van zo´n exceptioneel transport.
Wij de begeleiders ( in het kort EPBer ) hebben verregaande bevoegdheden ( nagenoeg dezelfde als de Politie ) en de weggebruikers zullen de aanwijzingen van de EPBer op moeten volgen.
Dit houdt dus in dat er dan niet ingehaald mag worden, terwijl je altijd mensen heb die dit wel proberen met groot gevaar voor een ander en zichzelf.
Deze mensen kunnen wij ook bekeuren al zit er voor ons wat meer werk aan als voor een agent.

Ik hoop met dit stukje wat meer bekendheid en begrip voor ons beroep te krijgen.

Zijn er vragen stel ze gerust, ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door EPBer op ma 28 feb 2005, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Muldertjuh
woonerf

Re: Exceptioneel Transport en de eventuele begeleiding daarb

Bericht door Muldertjuh » ma 28 feb 2005, 12:58

EPBer schreef: Wij de begeleiders ( in her kort EPBer ) hebben verregaande bevoegdheden ( nagenoeg dezelfde als de Politie ) en de weggebruikers zullen de aanwijzingen van de EPBer op moeten volgen.
Dit houdt dus in dat er dan niet ingehaald mag worden, terwijl je altijd mensen heb die dit wel proberen met groot gevaar voor een ander en zichzelf.
Dat je dan niet gaat inhalen lijkt me niet meer als normaal, ik heb "jullie" wel eens over de weg heen zien gaan en jullie rijden geloof ik ook half over de as v/d rijbaan achter het transport. Dus vrij moeizaam inhalen lijkt mij.

Maar waarom hebben jullie geen F1 bord (inhalen verboden) achterop de auto? dat zou het e.e.a. wel verduidelijken.

EPBer

Re: Exceptioneel Transport en de eventuele begeleiding daarb

Bericht door EPBer » ma 28 feb 2005, 14:52

Dat je dan niet gaat inhalen lijkt me niet meer als normaal, ik heb "jullie" wel eens over de weg heen zien gaan en jullie rijden geloof ik ook half over de as v/d rijbaan achter het transport. Dus vrij moeizaam inhalen lijkt mij.

Maar waarom hebben jullie geen F1 bord (inhalen verboden) achterop de auto? dat zou het e.e.a. wel verduidelijken.
Daar heb je gelijk in dat het dan vrij moeilijk inhalen is, maar je heb dan toch van die gekken die je dan rechts inhalen via een uitvoegende- of vluchtstrook en dat weet je rechts inhalen mag zeker niet.

Wat vraag 2 betreft wij zijn nog niet zover als in Duitsland waar ze die borden wel gebruiken plus dat die kasten om die borden aan te schakelen ongeveer € 14.000 kosten dus dat is een hoop geld.
Je mag toch ook in Nederland van de chauffeurs een beetje gezond verstand verlangen!, in Duitsland en Belgie hebben ze meer begrip voor Exceptionele Transporten en halen ze niet als gekken in.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 28 feb 2005, 22:23

Hebben jullie ook sites met fotows, belevenissen ed.... Wel intressant, en wat voor problemen (naast gedrag medeweggebruikers) komen jullie vooral tegen???

Zag op dat Zaterdag 19.30 programma (naam ff kwijt, sponsord bij VWS) een stukje Hiswa Transport, Respect voor chauffeurs en begeleiding...

EPBer

Bericht door EPBer » di 01 mar 2005, 0:55

DjIdee schreef:Hebben jullie ook sites met fotows, belevenissen ed.... Wel intressant, en wat voor problemen (naast gedrag medeweggebruikers) komen jullie vooral tegen???

Zag op dat Zaterdag 19.30 programma (naam ff kwijt, sponsord bij VWS) een stukje Hiswa Transport, Respect voor chauffeurs en begeleiding...
Er zijn verschillende sites met foto´s van transporten, je kan ook eens kijken bij http://www.exceptioneel-transport.linkhuis.nl
Programma is RTL transportwereld komt altijd op zondag om 19.30, heeft ook een eigen site waar je ook filmpjes kan bekijken, is leuk om te zien.

Ja en wat kom je allemaal tegen met een transport, o.a. verkeerde vergunningen, wegopbrekingen die niet vermeld zijn, maten en/of gewichten die niet kloppen, weersomstandigheden, allerlei straatmeubilair wat in de weg staat cq hangt en ja allerlei soorten gedrag van de weggebruikers.
Laatst gewijzigd door EPBer op di 01 mar 2005, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 01 mar 2005, 1:21

http://www.exceptioneel-transport.nl dus
Kijk uit met punten achter URL's.

edit:
Huh? Nog steeds werkt-ie niet. (Het ligt nu ieg niet meer aan de punt.)

EPBer

Bericht door EPBer » di 01 mar 2005, 9:21

Wicher schreef:http://www.exceptioneel-transport.nl dus
Kijk uit met punten achter URL's.
Wicher je hebt gelijk ik heb het veranderd in het stukje bedankt!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 01 mar 2005, 9:26

Het moet http://www.exceptioneeltransport.nl zijn (als je tenminste die site bedoelde). Dus zonder streepje ertussen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

EPBer

Bericht door EPBer » di 01 mar 2005, 18:01

Dat was niet degene die ik bedoel ik was linkhuis er tussen vergeten te zetten.

Het is exceptioneel-transport.linkhuis.nl

Ook een mooie site is die van Jan van Wees
http://www.janvanwees.nl
hier zie je heel veel vrachtwagens, kranen bouwmodellen en begeleidingsauto´s zowel nieuwere als uit de oude doos