Korte termijn oplossingen voor fileproblemen ?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Korte termijn oplossingen voor fileproblemen ?

Bericht door Rene » di 14 feb 2006, 10:15

Vandaag is binnen V&W een nieuwe actie gestart om ideeën te inventariseren om op korte termijn wat aan de files te kunnen doen. Begin maart (binnen 2 weken dus) wil men al eens selectie van goede ideeën maken.

Zelf heb ik er inmiddels 2 ingediend:
:arrow: gebruik maken van de Duitse emissie-berekeningsmethodiek voor de A73/A74 bij Venlo voor alle stilgelegde ZSM-projecten, om zo die projecten snel weer vlot te trekken
:arrow: het zeer goede idee van Seat Ibiza voor de doorsteek tussen hoofd- en rangeerbaan bij KP Kerensheide (uiteraard met vermelding dat het niet mijn idee is, maar dat het van een bezoeker van dit forum komt).

Zijn er meer mensen hier die kansrijke ideeën hebben voor specifieke locaties ?
Nu is de kans om goede ideeën versneld richting uitvoering te tillen !

Oh ja, geef bij je idee wel even aan:
:arrow: welk effect je verwacht op de bereikbaarheid / doorstroming
:arrow: waar het idee kan worden toegepast (bv. doelgroep, specifieke locaties, landelijke toepassing etc.)
:arrow: indien nodig een nadere toelichting (bv. wijze van uitvoering, suggesties voor specifieke onderdelen, randvoorwaarden, hoe je op dit idee gekomen bent, het unieke/bijzondere aan dit idee, etc. )

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 14 feb 2006, 15:39

Voor VRI-kruisingen vrije rechtsafstroken maken naar het model klaverblad (uiteraard veel minder scherp ;)). Landelijke toepassing.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » di 14 feb 2006, 16:37

Re-actualisatie van een oud idee: het keep-your-lane systeem, maar dan ook bij hogere snelheden. Uit te voeren op zeer drukke weggedeeltes voorzien van signalering (er moet dus wel speciale signalering voor komen). Door het toestaan van rechts 'inhalen' (tussen aanhalingstekens, want dat is het in feite dan niet) denk ik dat de wegcapaciteit iets vergroot kan worden en de doorstroming bevorderd. Nu zie je zó vaak een hele sliert auto's op de linkerbaan een paar vrachtwagens inhalen, terwijl de rechterstrook over een lengte van een paar honderd meter leeg is. Of het ook daadwerkelijk iets uitmaakt zal de praktijk moeten uitwijzen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

SonicJ
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 9:24
Locatie: Heerlen

Bericht door SonicJ » di 14 feb 2006, 17:10

overdrive schreef:Re-actualisatie van een oud idee: het keep-your-lane systeem, maar dan ook bij hogere snelheden. Uit te voeren op zeer drukke weggedeeltes voorzien van signalering (er moet dus wel speciale signalering voor komen). Door het toestaan van rechts 'inhalen' (tussen aanhalingstekens, want dat is het in feite dan niet) denk ik dat de wegcapaciteit iets vergroot kan worden en de doorstroming bevorderd. Nu zie je zó vaak een hele sliert auto's op de linkerbaan een paar vrachtwagens inhalen, terwijl de rechterstrook over een lengte van een paar honderd meter leeg is. Of het ook daadwerkelijk iets uitmaakt zal de praktijk moeten uitwijzen.
In de praktijk zie ik dit al vaak gebeuren, want het heeft vaak geen zin om links aan te sluiten op de sliert. Dus wordt er rechts ingehaald (doe ik zelf ook wel :oops: ). Net voor de vrachtwagen probeert men vaak dan ook nog weer links in te voegen, wat er dan weer voor zorgt dat de linker strook nog langzamer gaat.

Zelf denk ik daarom niet dat jouw idee op een normale 2x2 snelweg werkt. Als er meer stroken zijn, wordt het keep-your-lane systeem vaak al (stiekem/onbewust) toegepast.

Dus als idee:

- Rechts inhalen toestaan (keep-your-lane) zodat er minder rijstrookwisselingen nodig zijn en de rijstroken ten volle benut worden;
- Eventueel maximum snelheid van het vrachtverkeer verhogen
Laatst gewijzigd door SonicJ op vr 17 feb 2006, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » di 14 feb 2006, 17:37

Wegverbod voor vrachtwagens tussen 7:00 en 9:00 en tussen 16:00 en 18:00.

Geeft misschien een hoop economische schade, maar je hebt gegarandeerd geen files meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 14 feb 2006, 17:59

Nee, zo'n wegverbod is niets. Maar daar heb ik het al eens over gehad. Ik zie meer in het plan om álle belangrijke verbindingen minimaal 2x3 te maken. Dan hou je de rechterrijstrook voor recreatief/vrachtverkeer, de middelste om dat verkeer in te halen, en gewoon door te rijden, en de linkerrijstrook voor doorgaand, inhalend en snel verkeer.

De volgende trajecten moeten imo minimaal 2x3 worden, ter plaatse evt breder (dat kunnen ze momenteel al zijn)

A1 Amsterdam - Hengelo
A2 Amsterdam - Maastricht-Zuid
A4 Amsterdam - Antwerpen
A6 Amsterdam - Lelystad
A7 Amsterdam - Hoorn, ring Groningen
A8 Amsterdam - Alkmaar
A9 Diemen - Alkmaar
A10 Ring Amsterdam
A12 Den Haag - Beek
A13 Rijswijk - Rotterdam
A15 Europoort - Nijmegen
A16 Rotterdam - Antwerpen
A20 Hoek van Holland - Gouda
A22 Haarlem - Beverwijk
A27 Almere - Breda
A28 Utrecht - Nijkerk, Zwolle - Meppel
A44 Den Haag - Burgerveen
A50 Apeldoorn - Oss
A58 Breda - Eindhoven
A67 Antwerpen - Venlo
A76 Kerensheide - Aachen

mensen, we leven in een distributieland met 16 miljoen mensen op een kleine oppervlak met veel verkeer. De 2x2tijd op hoofdsnelwegen had al minstens 20 jaar achter ons moeten liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 14 feb 2006, 18:24

A6 Amsterdam - Lelystad
Onnodig. Tussen Almere buiten en Lelystad is niet veel verkeer.
A8 Amsterdam - Alkmaar
Wees blij als er een N 8 wordt aangelegd door de provincie. Naar Alkmaar gaat deze weg sowieso niet lopen. Met een beetje geluk bereikt deze weg Heemskerk.
A9 Diemen - Alkmaar
Noordelijk van Uitgeest niet peré nodig.
A10 Ring Amsterdam
Op de Coentunnel na is deze het al...
A13 Rijswijk - Rotterdam
Is al zo.
A15 Europoort - Nijmegen
Oostelijk van Gorinchem absoluut niet nodig.
A16 Rotterdam - Antwerpen
Galder - Grensovergang Meer is niet nodig als de Belgen de E 19 niet verder verbreden (en dat doen ze niet).
A20 Hoek van Holland - Gouda
Westelijk van Vlaardingen niet nodig.
A22 Haarlem - Beverwijk
Onzin. De A 9 ligt er naast.
A27 Almere - Breda
Tussen Almere en Hilversum voorlopig onnodig, tenzij men de A 6 sluit voor verkeer ri A 1 oost.
A44 Den Haag - Burgerveen
Grotendeels overbodig als de A 4 verbreed wordt. Heb het liefst dat men een goede (ASW) verbinding maakt tussen de A 4 en de A 44 zodat het verkeer gestuurd kan worden over de meest adequate route.
A50 Apeldoorn - Oss
Tussen Apeldoorn en Schaarsbergen en tussen Wijchen en Oss niet nodig
A58 Breda - Eindhoven
Tussen Oisterwijk en Best niet per sé nodig
A67 Antwerpen - Venlo
Westelijk van Eindhoven volkomen overbodig.
A76 Kerensheide - Aachen
Tussen knp. Ten Esschen en knp. Bolcholz niet nodig. In Aachen technische moeilijkheden bij de verknoping bij Verlauten Heide.
Laatst gewijzigd door Vinny op di 14 feb 2006, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 14 feb 2006, 18:25

Ik zou V&W eens laten nadenken over het gebruik van tapers, bewegwijzering bij de tapers en de markering bij de tapers. Tapers zijn (zoals ze nu geïmplementeerd zijn in Nederland) zeer filegevoelig.

Zie ook de discussie die we daar al over gevoerd hebben.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Korte termijn oplossingen voor fileproblemen ?

Bericht door harry » di 14 feb 2006, 18:28

René schreef: :arrow: het zeer goede idee van Seat Ibiza voor de doorsteek tussen hoofd- en rangeerbaan bij KP Kerensheide.

Zijn er meer mensen hier die kansrijke ideeën hebben voor specifieke locaties ?
Misschien eenzelfde oplossing op KP Badhoevedorp voor verkeer van A4-noord naar A9-oost? Dan kan verkeer van A4-zuid naar A9-oost beter doorstromen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 14 feb 2006, 18:38

Vinny schreef:
A58 Breda - Eindhoven
Tussen Oisterwijk en Best niet per sé nodig
Zeg dat nooit meer! Ik zal het mijn vader (getogen Moergestelnaar) maar niet laten lezen... :wijsvinger: ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 14 feb 2006, 18:43

Vinny schreef:
A6 Amsterdam - Lelystad
Onnodig. Tussen Almere buiten en Lelystad is niet veel verkeer.
Wél als Almere flink gaat groeien.
Vinny schreef:
A8 Amsterdam - Alkmaar
Wees blij als er een N 8 wordt aangelegd door de provincie. Naar Alkmaar gaat deze weg sowieso niet lopen. Met een beetje geluk bereikt deze weg Heemskerk.
Ik bedoelde ook totaan de A9.
Vinny schreef:
A9 Diemen - Alkmaar
Noordelijk van Uitgeest niet peré nodig.
Op dat kleine stukje na, krijg je dus daar anders alle files, dus helemaal 2x3.
Vinny schreef:
A10 Ring Amsterdam
Op de Coentunnel na is deze het al...
ik had het ook over minimaal.
Vinny schreef:
A13 Rijswijk - Rotterdam
Is al zo.
idem
Vinny schreef:
A15 Europoort - Nijmegen
Oostelijk van Gorinchem absoluut niet nodig.
Wél als de A15 doorgetrokken wordt totaan de A12, en veel vrachtverkeer gaat trekken wat nu over Utrecht of Eindhoven rijdt.
Vinny schreef:
A16 Rotterdam - Antwerpen
Galder - Grensovergang Meer is niet nodig als de Belgen de E 19 niet verder verbreden (en dat doen ze niet).
A20 Hoek van Holland - Gouda
Westelijk van Vlaardingen niet nodig.
Ik lees hier regelmatig dat de A20 zeer druk is.
Vinny schreef:
A22 Haarlem - Beverwijk
Onzin. De A 9 ligt er naast.
daar heb je een goed punt.
Vinny schreef:
A27 Almere - Breda
Tussen Almere en Hilversum voorlopig onnodig, tenzij men de A 6 sluit voor verkeer ri A 1 oost.
Ik lees wederom op dit forum dat de A27 behoorlijk druk is, in ieder geval totaan Eemnes. Als Almere gaat groeien langs de A27 zal een 2x3 wel nodig zijn.
Vinny schreef:
A44 Den Haag - Burgerveen
Grotendeels overbodig als de A 4 verbreed wordt. Heb het liefst dat men een goede (ASW) verbinding maakt tussen de A 4 en de A 44 zodat het verkeer gestuurd kan worden over de meest adequate route.
A50 Apeldoorn - Oss
Tussen Apeldoorn en Schaarsbergen en tussen Wijchen en Oss niet nodig
ze leggen wel spitsstroken aan.
Vinny schreef:
A58 Breda - Eindhoven
Tussen Oisterwijk en Best niet per sé nodig
daar rijdt ook veel vrachtverkeer. Bovendien krijg je dan van die opstoppingsplaatsen waar het maar 2x2 is als de rest 2x3 is, daarom: alles 2x3 en niet die paar km weglaten.
Vinny schreef:
A67 Antwerpen - Venlo
Westelijk van Eindhoven volkomen overbodig.
Antwerpen groeit aardig als doorvoerhaven naar de Ruhr, reden 2x3=vrachtverkeer.
Vinny schreef:
A76 Kerensheide - Aachen
Tussen knp. Ten Esschen en knp. Bolcholz niet nodig. In Aachen technische moeilijkheden bij de verknoping bij Verlauten Heide.
De A4 in Duitsland hoort imo ook 2x3 te zijn. Dan hou je zo'n gat van 2x2 over. Dit soort gaten worden dan zeer filegevoelig, en dat moet je zoveel mogelijk voorkomen.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 14 feb 2006, 18:51

Korte-termijnoplossing tegen het fileprobleem? De benzine gewoon €25,- de liter maken! :mrgreen:

Thv "knooppunt" de Bokt zou eens begonnen kunnen worden met de aanleg van twee tijdelijke bogen: een boog van de A50 naar de A58 en een boog van de A58 naar de Kennedylaan. Dat scheelt weer stoplichten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 14 feb 2006, 19:35

Vinny schreef:
A50 Apeldoorn - Oss
Tussen Apeldoorn en Schaarsbergen en tussen Wijchen en Oss niet nodig
Aangezien Schaarsbergen enkel een aansluiting is van en naar Apeldoorn en Arnhem-Centrum idem dito, kun je hier dus tussen Apeldoorn en KP Waterberg van maken. Alhoewel ik zeker nut zie ik een verbreding tussen Apeldoorn en KP Beekbergen.

Tussen Wijchen en Oss niet nodig? Welja, juist bezuiden KP Bankhoef rijdt heel veel verkeer van en naar Nijmegen. Want het verkeer op de A326 is voornamelijk verkeer Nijmegen <=> Oss en het verkeer op de A50 vanaf KP Ewijk is voornamelijk verkeer Arnhem <=> Oss. Dat verkeer moet je niet in een fuik sturen door het gedeelte Grijsoord-Bankhoef tot 2x3 te verbreden en de rest daarna zo te laten. Dat is vragen om problemen. Dus KP Grijsoord-KP Paalgraven 2x3.
A58 Breda - Eindhoven
Tussen Oisterwijk en Best niet per sé nodig
Waarom niet?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 14 feb 2006, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 14 feb 2006, 19:49

ViaHaaren schreef:Voor VRI-kruisingen vrije rechtsafstroken maken naar het model klaverblad (uiteraard veel minder scherp)
Bedoel je niet gewoon een by-pass?

Wat we tegen files kunnen doen?

Ten eerste: wegverbredingen. Ik ben het helemaal met Chrizz eens dat het eigenlijk belachelijk is dat sommige zéér drukke snelwegen nog steeds 2X2 zijn. Ik ga hier geen lijstje opsommen van welke wegen dat moeten zijn, maar het lijkt me duidelijk dat de meest filegevoelige plaatsen verbreed dienen te worden indien mogelijk. Chrizz noemt zo al een mooi lijstje, hoewel ik het op sommige punten ook wel met Vinny eens ben dat het bijvoorbeeld op snelwegen waar een goede parallelverbinding langs loopt (bv. A22 en A76 tussen Ten Esschien en Bocholtz).

Ten tweede: benuttingsmaatregelen. Onder voorwaarde dat het géén plusstroken zijn (!). Dat vind ik echt zonde van het geld als je dan bedenkt dat je met enkele decimeters asfalt extra een volwaardige extra rijstrook erbij hebt. Spitsstroken aanleggen (ter vervanging van de vluchtstrook) het liefst alleen op plaatsen waar de ruimte te kort schiet voor een wegverbreding (bv. als de snelweg heel kort op de bebouwing zit). Dan komt de spitsstrook tenminste goed tot zijn recht: ruimte maken op plaatsen waar geen ruimte is.

Ten derde: op sommige kruispunten de busprioriteit schrappen. Laat de bussen maar wachten op de cyclus. Ook gezien de vervoersprestatie lijkt het me dat niet meer dan logisch. Let op, hierbij wil ik opmerken dat ik dit vooral aan de rand van de stad wil, waar relatief gezien ook veel minder bussen rijden. Bv. bij snelwegafritten.

Ten vierde: dit valt een beetje samen met mijn derde punt: op sommige plaatsen busbanen/busstroken openstellen voor ál het gemotoriseerde verkeer. Hierbij wil ik weer dezelfde kanttekening maken dat ik dit alleen wil op plekken waar dat geen problemen zal opleveren. Dit moet níet in binnensteden gebeuren, waar het aantal bussen relatief heel hoog is, eveneens als de parkeerdruk... De Karnemelkstraat in Breda (autovrij, dus alleen voor (lijn)bussen en (brom)fietsers) vind ik een goed voorbeeld hoe het wél moet, de Ettensebaan (ook in Breda) vind ik een voorbeeld van hoe het níet moet (belangrijke doorgaande verbinding van de A16 de stad in, er is over een groot deel een strook per richting ingeleverd voor de (laagfrequente) streekbussen).

Ten vijfde: ViaHaaren zei het al: meer by-passes. Zowel bij VRI-kruisingen als bij rotondes. Kost alléén maar een beetje extra asfalt, maar kan de doorstroming, zeker bij belangrijke relaties, aanzienlijk verbeteren. Dit kan men uiteraard alleen toepassen indien er voldoende ruimte beschikbaar is. Vooral bubeko dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 14 feb 2006, 20:01

Met korte termijn lijkt het me dat het over een jaar of 4, 5 (een kabinetsperiode) gaat.

In die tijd kan je veel bypasses aanleggen, maar ook wel een paar rondwegen aanleggen, die in Nederland hard nodig zijn op het OWN. Veel OWN is geen alternatief voor de snelweg, omdat die wegen simpelweg veel te veel door kernen, 60km/h zones en centra lopen. In Duitsland hebben ze dat met de ortsumgehungen beter begrepen.

Een ander punt is Ruimtelijke Ordening. Men bouwt eerst een grote woonwijk, zonder grote rond/toevoerwegen. Later blijkt altijd dat die woonerven toch geen goede doorvoerwegen zijn voor het woon-werk verkeer, en moet er een rond/randweg worden aangelegd, maar dat kan dan weer niet doorgaan vanwege luchtvervuiling, geluidsoverlast en andere flauwekul. Die onzin had allang bespaart kunnen worden als men meteen goede weginfra aanlegt.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » di 14 feb 2006, 20:11

Ik denk dat er eens een beter alternatief moet komen voor knooppunten waarbij de ene snelweg op de andere moet invoegen. Als het op de hoofdbaan een beetje druk is staat de invoegende weg telkens compleet vast. Ik ken dat zelf bij knooppunt vaanplein (A29 -> A15) en Moerdijk (A17 -> A16).

Ik weet zelf niet direct hoe het beter kan, maar er moet een betere manier bestaan.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 14 feb 2006, 20:22

hneel schreef:Ik denk dat er eens een beter alternatief moet komen voor knooppunten waarbij de ene snelweg op de andere moet invoegen. Als het op de hoofdbaan een beetje druk is staat de invoegende weg telkens compleet vast. Ik ken dat zelf bij knooppunt vaanplein (A29 -> A15) en Moerdijk (A17 -> A16).

Ik weet zelf niet direct hoe het beter kan, maar er moet een betere manier bestaan.
Ja, een zeer dure ombouw van betreffende knooppunten...;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 14 feb 2006, 20:45

Ik zie wel wat in de plannen maar de A27 staat bij mij bovenaan omdat die weg in mijn buurt legt. ;) Zelf zou ik het wel wat vinden als de A20 word verlengd tot Hoek v Holland.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 15 feb 2006, 0:12

Zullen we nu weer terug gaan naar het onderwerp waar René mee begon? ;)
Ik vind het juist zeer interessant dat buitenstaanders ook ideeen in kunnen brengen voor RWS, dat vind ik ook wel een complimentje waard :)

Zelf weet ik zo 1,2,3 niks, maar ik denk dat anderen hier vast wel goede ideeen hebben! :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 feb 2006, 0:24

Zondag achter Femke Halsema aanfietsen in Maastricht. Prima bereikbaar per Intercity.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2006, 11:04

A 50: Verbreding tot knp. Ewijk (A 73) zuidelijker is écht niet nodig.
A 58: De hele weg is 2*2 behalve een klein stukje bij Tilburg. Ik zie niet in waarom de weg dan tussen knp. De Baars en Eindhoven ineens verbreed moet worden. Nergens voor nodig. Geen belangrijke nationale verbinding. Geld ergens anders aan uitgeven is dus beter ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 feb 2006, 11:50

Heren, even back on-topic.

Men wil overigens in eerste instantie vooral focussen op innovatieve ideeën voor de korte termijn.
Traditioneel verbreden, dat is dus even niet de vraag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Korte termijn oplossingen voor fileproblemen ?

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 feb 2006, 12:40

René schreef: :arrow: het zeer goede idee van Seat Ibiza voor de doorsteek tussen hoofd- en rangeerbaan bij KP Kerensheide (uiteraard met vermelding dat het niet mijn idee is, maar dat het van een bezoeker van dit forum komt).
Dank u :)<>:
Ik heb het zelf ook doorgestuurd naar Rijkswaterstaat en vandaag de volgende reactie ontvangen:
Rijkswaterstaat schreef: Uw voorstel is op zich een goede oplossing. Het probleem bij Kerensheide is in ieder geval bekend bij Rijkswaterstaat. Er worden ook maatregelen genomen om de doorstroming te verbeteren, o.a. een verdubbeling van rijstroken in de lus van Eindhoven naar Heerlen. Het probleem is echter dat de uitvoering ervan pas begin 2007 zal plaatsvinden.
De maatregelen die u voorstelt zijn al eens bekeken, maar kwamen niet als optimale oplossing naar voren. Rijkswaterstaat zal uw ideeen dit jaar nogmaals bekijken in het kader van de toekomstige werkzaamheden die in 2007 worden uitgevoerd.
Ik plaats deze reactie ook even in het Kerensheide-topic, zodat inhoudelijke reacties hierop in dat topic kunnen worden geplaatst.

Muldertjuh
woonerf
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 10:23
Locatie: Zaltbommel

Bericht door Muldertjuh » wo 15 feb 2006, 14:08

Ja, ik heb er nog 1

dosering op de toerit A2 Kerkdriel richting 's-Hertogenbosch.
EN t.h.v. de aansluiting van de toerit op de snelweg een dikke doorgetrokken streep !! :evil:
of eventueel de toerit verlengen tot aan de parkeerplaats net voor de Maas

De file op de A2 ('s-ochtends) bij Zaltbommel heeft mede als oorzaak dat verderop bij de op en afritten Kerkdriel teveel conflicten plaatsvinden, waar door het hele stuk niet goed doorloopt.
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » wo 15 feb 2006, 14:31

Instellen van een groene golf op de N44 tussen Wassenaar (einde A44) en de kruising met de Van Alkemadelaan in Den Haag. Die groene golf moet gelden bij de huidige maximumsnelheid van 70 km/uur en hoeft alleen in de ochtend- en avondspits ingeschakeld te worden. Bovendien kan hij, mocht ie geen effect sorteren, zonder grote kosten weer worden uitgeschakeld. Het is puur een computeroplossing, extra infrastructuur is niet nodig.
De huidige vele stoplichten zijn de hoofdoorzaak van de files stad-in ('s ochtends) en stad-uit ('s avonds), terwijl het verkeer vanuit de zijstraten meestal relatief weinig is. Bovendien denk ik dat de luchtkwaliteit in Wassenaar en Den Haag door die files fors wordt beïnvloed.

Ik heb trouwens al eens zitten denken aan bewaakte stoplichten bij opritten. Op een aantal snelwegen zorgt verkeer vanaf het secundaire wegennet dat de snelweg op komt of verlaat namelijk voor files, of verlengt bestaande files. Voorbeelden zijn Maarssen, Breukelen en Vinkeveen (A2), Hoofddorp (A4, hier zijn 's ochtends zelfs hele gevaarlijke situaties doordat de volledige uitvoegstrook stilstaat) of Zoeterwoude (ook A4). Er zijn er ongetwijfeld nog veel meer te vinden. De reden is altijd dezelfde: slecht afgestelde verkeerslichten die te veel of juist te weinig verkeer doorlaten. Als de stoplichtfrequentie afhankelijk zou zijn van de doorstroming op de snelweg, en zich zo zou aanpassen dat het verkeer op die snelweg er het minst hinder van ondervindt, zou dat denk ik veel schelen. Intelligente software kan dit, of anders simpelweg een man/vrouw in een hokje die de situatie in de gaten houdt en de verkeerslichtsturing aanpast.

Belangrijk is dat de opstoppingen worden verplaatst naar de toevoer- en afvoerwegen. Snelwegen moeten zo veel mogelijk doorstromen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2006, 16:31

Vinny schreef:A 58: De hele weg is 2*2 behalve een klein stukje bij Tilburg. Ik zie niet in waarom de weg dan tussen knp. De Baars en Eindhoven ineens verbreed moet worden. Nergens voor nodig. Geen belangrijke nationale verbinding. Geld ergens anders aan uitgeven is dus beter ;)
Dat de weg niet in de buurt van de Randstad ligt betekent niet dat het geen belangrijke nationale verbinding is. Sterker nog, een weg die de vijfde en zesde stad van het land verbindt vind ik zeker wel een belangrijke nationale verbinding. Je praat over twee steden met meer dan 200.000 inwoners per stad!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 15 feb 2006, 16:38

Eens. Er moet ook meer gefocust worden op problemen buiten de Randstad. Anders wordt Nederland straks één groot knelpunt.

Iets anders voor de korte termijn: Inspraakprocedures, en andere vertragende regelingen zo aanpakken dat de tijd van plan tot begin aanleg nooit langer dan een jaar duurt. Nu is het zo dat het jaren duurt voordat daadwerkelijk de schop de grond ingaat, en dan loop je altijd achter de feiten aan. Je bouwt/verbreed dan wegen op berekeningen en andere calculaties die allang niet meer actueel zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2006, 16:49

Precies. De A58 tussen Tilburg en Eindhoven heeft dringend een verbreding nodig, maar de A28 tussen Hattemerbroek en Lankhorst ook. Voor de A7 zou het al heel wat schelen als het gedeelte door Groningen straks ongelijkvloers is, maar op termijn lijkt mij ook daar een verbreding naar 2x3 tussen Hoogkerk (of wellicht Leek) en het Julianaplein noodzakelijk

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 15 feb 2006, 16:52

Coen Tunnel schreef:Precies. De A58 tussen Tilburg en Eindhoven heeft dringend een verbreding nodig
Heel dringend. De weg is zelfs op een zondag redelijk druk bezet en lekker doorrijden zit er meestal niet in....Ik ben het er dan ook mee eens om deze week zo snel mogelijk te verbreden. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2006, 16:54

Coen Tunnel schreef:Precies. De A58 tussen Tilburg en Eindhoven heeft dringend een verbreding nodig
Zeer zeker nodig. Je praat over de belangrijkste verbinding tussen de twee grootste steden buiten de Randstad.

Plaats reactie