Clausplein: Plan Sijsling komt helaas weer bovendrijven...

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Clausplein: Plan Sijsling komt helaas weer bovendrijven...

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 22:24

Haagsche Courant (9-4-2005) schreef:Weefvak bij Clausplein mogelijk weg

DEN HAAG - Rijkswaterstaat onderzoekt of het 'weefvak' tussen Ypenburg en het Prins Clausplein kan worden vervangen door een verbindingsweg. Daarmee zou het verkeer naar Den Haag en Zoetermeer kunnen worden gescheiden. Nu wisselen auto's op vier banen kruiselings van rijstrook.

Het plan werd tien jaar geleden al eens voorgesteld door de Haagse ingenieur Sijsling, maar destijds door Rijkswaterstaat niet meegewogen. Na politieke druk erkende toenmalig minister Jorritsma (Verkeer) dat het scheiden van de verkeersstromen de doorstroming bevordert en de veiligheid vergroot. Wel stelde zij dat uitvoering niet noodzakelijk was, omdat de opstoppingen nog niet ernstig genoeg waren. Het 'weefvak' werd door automobilisten in 2002 beoordeeld als een van de gevaarlijkste knelpunten in de regio. De ongevallenstatistieken bevestigen dat beeld overigens niet.

In het 'plan-Sijsling' wordt het verkeer van Rotterdam naar Den Haag eerst naar de A4 geleid (met het verkeer richting Amsterdam). Vlak voor de aansluiting op de A4 komt er een nieuwe verbindingsweg naar het Prins Clausplein. Rijkswaterstaat gaat het plan binnenkort onderzoeken. Wel heeft de rijksdienst nog vraagtekens. Als het verkeer uit Rotterdam eerst naar de A4 wordt geleid, vreest Rijkswaterstaat meer files op de hoofdbaan van de A4 en bij de Utrechtsebaan.
De ontwerper is door de belangstelling van Rijkswaterstaat overvallen. Hij denkt dat het onderzoek positief zal uitvallen. Sijsling: "Het plan is destijds al beoordeeld en de conclusie was dat het verkeer erbij gebaat was. Natuurlijk krijg je wat meer druk op de A4 en de Utrechtsebaan, maar daar staat tegenover dat het verkeer van Rijswijk en Rotterdam naar Zoetermeer filevrij blijft. Bovendien is de veiligheid van de automobilist beter gewaarborgd."
Het is niet te hopen dat men het plan Sijsling volgt. Dat resulteert in allemaal enkelstrooks verbindingsweggetjes. Leuk voor een free-flow situatie waarin alles rijdt, maar fnuikend als je aan rerouting wilt doen. Juist dan (bij incidenten en calamiteiten) blijkt keer op keer dat 2-strooks wegvakken met weefvakken flexibeler zijn dan een spaghetti van allemaal enkelstrooks verbindingsweggetjes. Bovendien wordt het in het plan Sijsling bewegwijzeringstechnisch allemaal nog beroerder.

Helaas voor meneer Sijsling is de situatie hier nu al vaak niet die van free-flow, en is juist dit wegvak essentieel voor rerouting in de hele regio. Aanpassing zou dan ook een heel slechte zaak zijn, waarbij men met oogkleppen op enkel naar de ideale situatie kijkt. Een ideale situatie, die zich in de huidige praktijk enkel nog op de nacht van zaterdag op zondag om 03.00 uur voordoet... :roll:

Nee, ik pleit - dus juist vanuit oogpunt van dynamisch verkeersmanagement - voor handhaving van wat er nu ligt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 10 apr 2005, 22:44

Effe zien of ik het goed begrijp:

Afbeelding

Dus langs het stuk met zwarte bolletjes treedt weefproblematiek op. Om dit op te lossen wil men de blauwe weg aanleggen?

Op zich ziet het er netjes uit. Het geweef op het probleemstuk wordt vervangen door vlechtwerk. Als je langs de oostkant van het weefstuk nog zo'n verbinding aanlegd heb je zelfs een compleet vlechtwerk, en dat zonder nieuw kunstwerk!

Alleen krijg je inderdaad wel het puntje: hoe meer je splitst in directe verbindingen, hoe minder stroken per verbinding.
Ik vraag me af wat dan verstandiger is...

Kun je niet elke 1-strooks verbindingsweg voorzien van een brede vluchtstrook die in noodgevallen (dus niet in de dagelijkse spits) als extra strook te gebruiken is?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 0:39

Een ideale situatie, die zich in de huidige praktijk enkel nog op de nacht van zaterdag op zondag om 03.00 uur voordoet...
FYI: De nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zijn de drukste nachten van de week... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 11 apr 2005, 1:26

Je kan wel merken dat René vrouw en kinderen heeft. :D :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 apr 2005, 9:35

Lijkt mij een onzinnig plan. Gewoon laten zoals het nu is.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 10:19

Ach wat zielig, nou kan René zijn slak niet meer inhalen.

Ik vind het wel een goed plan. Vooral omdat met minimale inspanning een maximaal resultaat kan worden bereikt. Bovendien kun je bij calamiteiten alsnog de weefvakken opengooien.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 11 apr 2005, 11:12

Ik vind en vond het een prima oplossing met weinig kosten. Er blijft zo slechts rechts invoegend verkeer over, al kan ook gekozen worden (fysiek of met matrixborden) 1 strook ex A13 en 1 strook ex A4zuid op 2 stroken naar de A12-oost te geleiden. Er is dan vanaf de A13 maar 1 strook naar de A12-west, die dan met de A4 2 stroken vormt naar de samenvoeging met de A4 noord (na de flyover).

De bottleneck ligt toch bij Voorburg (de rechterstrook voegt uit naar sfrit Voorburg) dus een enkele strook is geen enkel probleem.

Ik zie het bezwaar van Rene dan ook niet en de kans op stremming zonder alternatieven neemt nauwelijk toe.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 11:26

Heeft niks met slakken te maken, Vinny.

Stel nu eens er is een ongeval op het Clausplein waardoor de hoofdrijbaan richting Amsterdam dicht moet. Hoe ga je het verkeer naar Amsterdam omleiden ? Juist, via Utrechtsebaan en N44/A44 of via A12/A2. Nu kun je nog 2-strooks afslaan richting weefvak. Dat is met het plan Sijsling nog maar één rijstrook.

Gevolg is dat de file niet staat in het Clausplein voor Voorburg, of op de A12 bij Zoetermeer, maar op de A13 tussen Delft en Ypenburg (en de A4 tussen Rijswijk en Ypenburg). Doordat alles dan naar één i.p.v. 2 rijstroken moet, is het oponthoud vele malen groter, en zal de file ook veel sneller aangroeien. Tel uit je winst.
Daarom ook mijn opmerking: niet alleen naar de ideale situatie kijken, maar zeker ook naar de rerouting-situatie.

Oh ja, voor wat betreft za/zo 03.00 uur: dan is het mogelijk om in 2 uur en 5 minuten van Visé naar Purmerend te rijden. Dus ja, dan is het qua verkeersdrukte in Nederland toch wel "ideaal" te noemen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 11:33

Oh ja, voor wat betreft za/zo 03.00 uur: dan is het mogelijk om in 2 uur en 5 minuten van Visé naar Purmerend te rijden. Dus ja, dan is het qua verkeersdrukte in Nederland toch wel "ideaal" te noemen.
Dat is op zondagmiddag ook mogelijk. Mijn ouders waren twee weken geleden in Maastricht, en waren binnen twee uur van Parkeergarage Vrijthof in Aalsmeer. Dat was wel een nieuw record voor ze ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 11:36

De verbindingsweg van de A 13 naar de A 12 --> Utrecht blijft geheel intact, toch?
Dus een reroutering via de A 12 en de A 2 naar Amsterdam lijkt me in het geheel wel mogelijk. Bovendien is de A 4 terplekke 3 strooks (hoofdrijbaan) en de kans dat deze in het geheel dicht moet is niet erg groot.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 11:53

Vinny schreef:De verbindingsweg van de A 13 naar de A 12 --> Utrecht blijft geheel intact, toch?
Dus een reroutering via de A 12 en de A 2 naar Amsterdam lijkt me in het geheel wel mogelijk. Bovendien is de A 4 terplekke 3 strooks (hoofdrijbaan) en de kans dat deze in het geheel dicht moet is niet erg groot.
Met het opheffen avn het weefvak vormen 1 strook vanaf de A4 en 1 strook vanaf de A13 straks de verbinding richting A12 -> Utrecht. Het opheffen van het weefvak leidt er dus wel degelijk toe dat meer verbindingswegen enkelstrooks worden.

De A4 heeft ter plekke van het Clausplein 3 rijstroken en een weefstrook, maar GEEN vluchtstroken. Je wilt overigens niet weten hoe snel hulpdiensten tegenwoordig een hele weg afsluiten...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 12:00

De A4 heeft ter plekke van het Clausplein 3 rijstroken en een weefstrook, maar GEEN vluchtstroken
En dan is het handig voor de beeldvorming om een kaartje te hebben waar de rijstrokenconfiguraties op vermeld staan zodat de consequenties van een dergelijke verbindingsweg meteen duidelijk worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 12:01

Je kunt ook voor de Velsertunnel oplossing kiezen: enkelstrooks verbindingswegen met een optie voor dubbelstrooks maar dan verkeerslichten bij de weefvakken die alleen worden gebruikt ingeval van calamiteiten.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 11 apr 2005, 12:10

Wat betreft beeldvorming: klopte mijn kaartje nou geheel? Dus dat enkel de blauwe lijn wordt toegevoegd, maar er geen wegen verdwijnen?
(Kaartje had ik enkel gebaseerd op Renés verhaal, ik ken het plan verder niet.)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 12:38

Wicher schreef:Wat betreft beeldvorming: klopte mijn kaartje nou geheel? Dus dat enkel de blauwe lijn wordt toegevoegd, maar er geen wegen verdwijnen?
(Kaartje had ik enkel gebaseerd op Renés verhaal, ik ken het plan verder niet.)
Het gaat inderdaad om het vrijleggen van de verbinding die je in jouw schets aangaf. Maar wel wordt dan het weefvak oostelijk daarvan opgedoekt, en vervangen door een stelsel van splitsingen en samenvoegingen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 11 apr 2005, 12:48

Ach so. Dus het wordt zoiets:

Afbeelding

Misschien was mijn vorige - foutieve - schetsje dan nog niet eens een kwaad idee. In principe wordt de weving dan weggenomen, terwijl je toch wat meer capaciteit houdt. Je krijgt alleen de vreemde situatie dat je vanaf de A13 via 2 verbindingswegen naar de Utrechtsebaan kan.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 11 apr 2005, 14:29

Ik vind het plan op zich niet zo slecht. Maar dan moet je ervoor zorgen dat er een verbindingsweg overblijft die de oude route volgt. Die kun je wel afzetten met een dynamische markering en met calamiteiten opengooien. :)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 12 apr 2005, 14:29

Wicher schreef:Je krijgt alleen de vreemde situatie dat je vanaf de A13 via 2 verbindingswegen naar de Utrechtsebaan kan.
Geeft niet, op de A15 uit Europoort kan je ook 2 maal de A16 (Paralel, hoofdbaan2x , en dan nog 2 maal richting zuiden :P ).
Het is maar een voorbeeld hoor ;) .

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 12 apr 2005, 20:39

In de file staan duurt altijd langer dan dat iedereen wat langzamer achter elkaar aan rijdt, in het geval het weer eens een keer vastloopt.

Bovendien levert de huidige situatie regelmatig gevaarlijke toestanden op als er iemand rechts blijft rijden en vervolgens op de rijbaan richting Utrecht op de rem gaat staan omdat hij nog de file richting Den Haag in moet.