Aanpassen/verbeteren van KP Kerensheide

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » do 07 apr 2005, 16:19

Knoopunt Kerensheide is ook dringend aan een "upgrade" toe. Er zou op zijn minst een fly-over gemaakt moeten worden vanuit de A2 naar de A76 richting Heerlen.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 07 apr 2005, 16:48

Matt schreef:Knoopunt Kerensheide is ook dringend aan een "upgrade" toe. Er zou op zijn minst een fly-over gemaakt moeten worden vanuit de A2 naar de A76 richting Heerlen.
Ben ik met je eens, Matt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Kerensheide

Bericht door Seat Ibiza » do 07 apr 2005, 19:31

Frits schreef:Wat knp. Kerensheide betreft: is het daar zo druk dat een fly-over nodig is?
Jazeker! Gistermiddag rond 17.00 uur nog kunnen waarnemen. De verbinding A2-noord naar A76-oost (de krappe binnenlus dus) loopt in de spits vol, waarna het verkeer op de parallelbaan al snel komt vast te staan.

Enkele jaren terug heeft men al wat maatregelen genomen om de doorstroming bij het invoegen op de A76 te verbeteren. Op de parallelbaan van de A76, waar wordt ingevoegd, heeft men de rechterrijbaan geschrapt, zodat het verkeer vanaf de lus direct op de parallelbaan komt. Op de hoofdrijbaan van de A76 richting Heerlen voegt al het verkeer vlak voor het einde van de parallelbaan in naar links zodat de parallelbaan niet hoeft in te voegen, maar weer direct op de rechterrijbaan uitkomt.

Het heef allemaal niet veel geholpen en zoals Matt ook al schrijft, is een fly-over geen overbodige luxe. Deze staat geloof ik ook wel in de planning, maar ik vrees dat het nog lang duurt voor deze fly-over er komt. Overigens denk ik dat de fly-over weinig zin heeft zonder een verbreding van de A76 naar 2x3. De file zal anders alleen een stukje verplaatst worden.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 07 apr 2005, 19:38

Toen ik er reed was het er vrijwel uitgestorven, maar ik geloof je direct. :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 11 apr 2005, 22:00

Waarom is dat ruitertje "Koln via A76" eigenlijk geel met zwarte letters. Het is geen omleiding, want dit is de normale route naar Keulen.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

orakel
woonerf

Re: Kerensheide

Bericht door orakel » ma 11 apr 2005, 23:29

Seat Ibiza schreef:
Frits schreef:Wat knp. Kerensheide betreft: is het daar zo druk dat een fly-over nodig is?
Deze staat geloof ik ook wel in de planning, maar ik vrees dat het nog lang duurt voor deze fly-over er komt. Overigens denk ik dat de fly-over weinig zin heeft zonder een verbreding van de A76 naar 2x3. De file zal anders alleen een stukje verplaatst worden.
Volgens mij wordt er nu gewerkt aan een aangepast OTB voor de fly-over in knooppunt Kerensheide (Eindhoven - Heerlen) met een ontwerpsnelheid van 70 km/uur, een aanpassing van de A76 tot 2x3 (knooppunt Kerensheide - Spaubeek) en een aanpassing van de aansluiting Spaubeek.
Dit wordt dan mede door de omgeving (provincie en gemeenten) gefinancierd.

Tegelijkertijd wordt gekeken naar een (tijdelijke) spitsstrook op de A2 in zuidelijke richting, tussen het knooppunt A2/A73 en Kerensheide om de drukte op te vangen die verwacht wordt na openstelling van de A73.
Geen mening is ook een mening

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » di 12 apr 2005, 15:07

Matt schreef:Waarom is dat ruitertje "Koln via A76" eigenlijk geel met zwarte letters. Het is geen omleiding, want dit is de normale route naar Keulen.
Ik denk dat voor veel mensen de normale route via Arnhem of via Venlo loopt. Voor mensen uit zuid-nederland is via Venlo korter dan via Heerlen. Soms wordt er bij Eindhoven een omleiding aangegeven als er bijvoorbeel iets is gebeurd op het wegvak A67(eindhoven)-Venlo-(BAB61)-Keulen. Vandaar dus zwart op geel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 apr 2005, 15:58

Matt schreef:Waarom is dat ruitertje "Koln via A76" eigenlijk geel met zwarte letters. Het is geen omleiding, want dit is de normale route naar Keulen.
Ik geloof dat die ruiters er in de zomer van 2003 zijn komen hangen, toen op de Duitse A 61 rondom Mönchengladbach grote werkzaamheden waren. Verkeer moest gedurende een kilometer of tien over één rijstrook. In die periode verschenen ook bij Eindhoven omleidingsborden dat men naar Köln beter via A 2 / A 76 / A 4 kon rijden.

Maar goed, bij Kerensheide zelf is Köln een volkomen logische bestemming voor op de borden. De kleur geel is dan niet gepast.

De tekst "via A 76" heeft er denk ik mee te maken dat Köln na Kerensheide weer van de borden verdwijnt. Vergelijkbaar met de borden op de A 17 "Antwerpen via ..." om aan te geven dat de plaats van de borden verdwijnt en je voor die bestemming in eerste instantie iets anders dient aan te houden.

Wel typisch Hollandse zûnigheid (en dat in Zuid-Limburg), die combi. Wat mij betreft hadden ze op de A 76 kort na Kerensheide een apart bord (al dan niet geel) geplaatst met de tekst "Köln volg A 76".

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » di 12 apr 2005, 16:11

Dat zou idd ook heel goed kunnen! Iig is het in gebruik voor momenten waarop mensen niet via Venlo, maar via Heerlen naar Keulen moeten.

Andersom; bij Kreuz Kerpen (BAB61) staat Einhoven via de A4 naar Aachen aangegeven, terwijl over Venlo korter is. (dit is echter ook gedaan om Venlo te ontlasten)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 apr 2005, 17:00

bas1984 schreef:Andersom; bij Kreuz Kerpen (BAB61) staat Einhoven via de A4 naar Aachen aangegeven, terwijl over Venlo korter is. (dit is echter ook gedaan om Venlo te ontlasten)
Dat zou best eens kunnen. Totdat de A74 klaar is.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 12 apr 2005, 21:18

Wanneer komt de A74? Ik denk dat het nog een lange tijd zou duren voordat die snelweg er ligt. Pas was er weer iets met fijn stof of iets dergelijks. Het gaat nog een lange tijd duren voordat ik met de auto over de A74 naar de Duitse 61 kan rijden. ik vind het een goed idee als er een fly over komt vanaf de richting Eindhoven op de A2 naar Heerlen op de A76.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 13 apr 2005, 8:14

snelwegracer schreef:Wanneer komt de A74? Ik denk dat het nog een lange tijd zou duren voordat die snelweg er ligt. Pas was er weer iets met fijn stof of iets dergelijks. Het gaat nog een lange tijd duren voordat ik met de auto over de A74 naar de Duitse 61 kan rijden. ik vind het een goed idee als er een fly over komt vanaf de richting Eindhoven op de A2 naar Heerlen op de A76.
Duurt idd nog een tijd (zie elders op dit forum bij infrastructuurbeleid)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 13 apr 2005, 10:26

Om het wat beter te visualiseren heb ik maar weer een kaartje gemaakt.
Bij een fly-over met ontwerpsnelheid 70 km/h denk ik aan zoiets:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 apr 2005, 17:05

Á la knooppunt Hattemerbroek dus eigenlijk. Dit werkt wel goed.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 apr 2005, 19:35

Is dit nou een zo veel duurdere oplossing?

Afbeelding

Sorry, mijn tekenkunsten zijn niet zo fraai als die van Wicher, maar ik denk dat het idee wel duidelijk is... :mrgreen:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 13 apr 2005, 22:49

't Is over het algemeen sowieso wel wát duurder. De fly-over takt een stuk verderop aan, waardoor de uit- en invoegstroken een stuk moeten worden verschoven. Daarvoor is ook extra ruimte en dus grond nodig. Ook kruist de fly-over de snelwegen nogal schuin ipv loodrecht, waardoor de kunstwerken duurder worden.
Desalniettemin is het wel een goed idee, omdat je er gewoon op 'snelwegsnelheid' (120) doorheen kan. Het was juist op grond van die 70 die werd genoemd dat ik mijn tekeningetje zo maakte. Niet omdat het me per se de ideale situatie leek.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 11:57

Het scheelt kunstwerken of een verlegging van de Napoleonsbaan. Dat laatste maakt de situatie uitermate complex. (net als de tussendoor gefriemelde afrit Stein in het Noord-oostelijke quadrant). Ik ben benieuwd naar het ontwerp van Rijkswaterstaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 feb 2006, 13:18

Even een oud topic afstoffen...

Op Kerensheide nemen de files duidelijk toe. Het probleem bij dit knooppunt zit met name in de beperkte afvoer bij punt 1 op onderstaand kaartje. In feite gaat het hier van zes naar twee rijstroken! Daardoor ontstaan er files vanuit het zuiden (punt 2), noorden (punt 3) en ook vanuit België (punt 4). De files bij 2 en 3 zijn som zo lang, dat de staart van de file tot op de hoofdrijbaan van de A2 staat. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar zorgt ook voor extra files op de A2.

Afbeelding

Rijkswaterstaat heeft enkele jaren geleden als "tijdelijke" maatregel daarom d.m.v. het aanbrengen van verdrijvingsvlakken geprobeerd de doorstroming vanaf de A2 uit het noorden (punt 3) te verbeteren, ten koste van de stroom uit 2 en 4. Zo is op de verbindingslus vanuit het zuiden sindsdien slechts 1 rijstrook beschikbaar. Het asfalt ligt er nog wel en ook de signalering hangt nog steeds boven de verwijderde strook.

Afbeelding

De uiteindelijke oplossing zal een fly-over worden, in combinatie met een verbreding van de A76 tot aan de afrit Geleen naar 2x3 stroken. Maar tot die tijd blijft het behelpen, dus daarom heb ik volgende idee:

Afbeelding

Wat er veranderd is:
1. Om de file van de A2-zuid richting A76-oost beter te bufferen, is de tweede rijstrook in de bocht weer beschikbaar. D.m.v. de signalering kan de rechterstrook eventueel geopend worden, zodat de file korter wordt en de staart van de file niet meer tot de A2 reikt.
2. Om de doorstroming vanaf de A2-noord naar de A76-oost te verbeteren, is er een doorsteek van de rangeerbaan naar de hoofdrijbaan. D.m.v. de signalering kan deze geopend of gesloten worden verklaard. Op deze manier kan de stroom beter worden verdeeld, zodat de afstroming beter zou moeten worden.

Dit zal ten koste gaan van de doorstroom op de A76 vanuit België, maar daar is voldoende "buffermogelijkheid", die andere verkeersstromen niet in de weg zit.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 feb 2006, 13:27

Goed idee.

Zo'n doorsteek in een knooppunt is overigens niets nieuws.
Jarenlang (jaren '80) heeft zo'n oplossing gelegen in het oude klaverblad Oudenrijn (nog voor de ombouw tot klaverturbine), waarbij de oostelijke rangeerbaan na het weefvak doorstak naar de oostelijke hoofdrijbaan, zodat de verbindingsbaan uit Arnhem meer ruimte had.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 feb 2006, 13:42

René schreef:Zo'n doorsteek in een knooppunt is overigens niets nieuws.
Het was ook geen origineel idee van mij ;)
Ik heb het gezien op het knooppunt Hannover-Buchholz. Ter plekke is dat om de afstroom vanaf de Messe naar de A2-west te verbeteren.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 08 feb 2006, 14:44

Mooi idee als als tijdelijke oplossing. Maar ik denk dat voor een structurele oplossing een semi-directe verbindingsboog voor de relatie A2-noord - A76-oost en een verbreding van de A76 toch noodzakelijk zal zijn om de files daar te reduceren. (zoiets als in Wichers plaatje dus)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 feb 2006, 16:16

Klopt helemaal. Enige minpunt: een complete verbreding van de A76 wordt momenteel niet eens meer bestudeerd :(

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 08 feb 2006, 20:00

René schreef:Zo'n doorsteek in een knooppunt is overigens niets nieuws.
In Hattemerbroek heb je ook zoiets, hoewel toch net weer even anders (omdat het niet een 4-klaverblad is kan het met wat minder rangeerbanen).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 10 feb 2006, 23:30

Seat Ibiza: prima oplossing! :top: Meest urgent lijkt mij een fly-over A2 --> A76.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 feb 2006, 23:31

Zinloos zonder verbreding van de A76.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 10 feb 2006, 23:38

René schreef:Zinloos zonder verbreding van de A76.
Tot Geleen of tot de Duitse grens?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 feb 2006, 23:41

Kerensheide - Ten Esschen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 feb 2006, 12:41

Reactie van Rijkswaterstaat op mijn voorstel:
Uw voorstel is op zich een goede oplossing. Het probleem bij Kerensheide is in ieder geval bekend bij Rijkswaterstaat. Er worden ook maatregelen genomen om de doorstroming te verbeteren, o.a. een verdubbeling van rijstroken in de lus van Eindhoven naar Heerlen. Het probleem is echter dat de uitvoering ervan pas begin 2007 zal plaatsvinden.
De maatregelen die u voorstelt zijn al eens bekeken, maar kwamen niet als optimale oplossing naar voren. Rijkswaterstaat zal uw ideeen dit jaar nogmaals bekijken in het kader van de toekomstige werkzaamheden die in 2007 worden uitgevoerd.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » wo 15 feb 2006, 19:48

Seat Ibiza, ik neem aan dat verkeer A2-zuid>A76-oost op de parallelbaan van de A76 dan niet hoeft in te voegen wanneer het vanaf de verbindingsweg komt aanrijden? Want zoals ik op je kaartje nu kan zien heeft A2-noord-verkeer twee manieren om in te voegen, meteen via de doorsteek of doorrijden over de parallelbaan(oude situatie). Maar dat is niet de bedoeling neem ik aan?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 feb 2006, 21:00

D.m.v. de signalering zijn er een aantal mogelijkheden:
1. "Standaard" (buiten de spits): verkeer A2-noord -> A76-oost rijdt over de parallelbaan
2. "Drukte vanaf A2-noord": verkeer van A2-noord -> A76-oost kan over de doorsteek rechtstreeks invoegen op de hoofdrijbaan EN doorrijden over de parallelbaan. Dit is de meest waarschijnlijke situatie tijdens spitsuur.
3. "Drukte vanaf A2-zuid": als het openstellen van de rechterrijstrook (d.m.v. de signalering) op de verbindingsboog A2-zuid -> A76-oost niet voldoende buffering biedt, kan er voor worden gekozen om het verkeer vanaf de A2-noord -> A76-oost ALLEEN de nieuwe doorsteek te laten gebruiken. Dan is de doorstroom voor verkeer A2-zuid -> A76-oost maximaal.