Verplaatsen hoogspanningsmasten bij wegaanleg

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 16 apr 2005, 22:30

Vandaag is de 380kV hoogspanningsmast waar ik het al eerder over had inderdaad opgehoogd. Men heeft er een nieuwe basis ondergezet zodat de hoogspanningsmast een meter of 8 hoger is geworden en de kabels nu wel hoog genoeg hangen omdat pal daaronder de oprit naar de nieuwe A35 komt te liggen en dit dient uiteraard te gebeuren voordat men het zandlichaam gaat aanleggen...

Een kleine fotoimpressie van deze toch wel spectaculaire klus:
Afbeelding
De mast hangt in de takels en de oude basis is er net onder weggetakeld.

Afbeelding
Hier is het verschil in hoogte tussen de oude en de nieuwe basis mooi te zien :) De oprit naar de A35 komt hier pal voorlangs te liggen.

Beetje off-topic maar het heeft wel te maken met de aanleg van de A35 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 16 apr 2005, 22:34

Wauw ziet er goed uit. Heb het nog nooit gezien zo! Zou de stroom er nog op staan? Ik denk t niet. Maarre is dat verschil tussen de ene en de andere mast 8 meter? Lijkt niet zo te zien op de onderste foto. Maar iig een interessante operatie om te zien!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 17 apr 2005, 0:04

Vrij dom dat in Nederland die kabels standaard zo laag hangen. Hier in België hangen ze standaard zelfs nog hoger dan die verhoogde mast.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 17 apr 2005, 0:06

EDIT : dubbelpost
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 17 apr 2005, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 0:07

Vrij dom dat in Belgie alle kabels zo hoog hangen. In Nederland doen we dat alleen waar dat nodig is, zoals hier. :P

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 17 apr 2005, 0:11

Chrizz schreef:Wauw ziet er goed uit. Heb het nog nooit gezien zo! Zou de stroom er nog op staan? Ik denk t niet. Maarre is dat verschil tussen de ene en de andere mast 8 meter? Lijkt niet zo te zien op de onderste foto. Maar iig een interessante operatie om te zien!
Er moet haast wel stroom opstaan, die hoogspanningsleiding maakt deel uit van de 380kV-ring in Nederland, zet er geen stroom op en er is grote kans dat er in sommige gebieden geen stroom meer is. De standaardhoogte van deze hoogspanningsmasten is volgens mij ongeveer 60 meter, dus 8 meter maakt niet zo gek veel uit.
Jelmer

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 0:14

Elmo schreef:
Chrizz schreef:Wauw ziet er goed uit. Heb het nog nooit gezien zo! Zou de stroom er nog op staan? Ik denk t niet. Maarre is dat verschil tussen de ene en de andere mast 8 meter? Lijkt niet zo te zien op de onderste foto. Maar iig een interessante operatie om te zien!
Er moet haast wel stroom opstaan, die hoogspanningsleiding maakt deel uit van de 380kV-ring in Nederland, zet er geen stroom op en er is grote kans dat er in sommige gebieden geen stroom meer is.
Zoals je al zegt is het onderdeel van de hoogspannings-RING. Het mooie (en het doel) van die ring is juist dat 1 plek eruit kan liggen zonder dat ergens de stroom uitvalt. De stroom kan dan namelijk via de andere kant van de ring.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 17 apr 2005, 0:14

Chrizz schreef:Wauw ziet er goed uit. Heb het nog nooit gezien zo! Zou de stroom er nog op staan? Ik denk t niet. Maarre is dat verschil tussen de ene en de andere mast 8 meter? Lijkt niet zo te zien op de onderste foto. Maar iig een interessante operatie om te zien!
Een interessante operatie was het zeker om te zien. Een jaar of 10 geleden heeft men ongeveer hetzelfde gedaan bij Wierden, dat was toen voor de N36 bij de afslag naar het Bedrijvenpark Twente.

De spanning was er uiteraard af tijdens de ombouw maar vanavond toen ik met het uitlaten van de hond nog eens langs de mast liep kon ik horen dat er alweer spanning op stond.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 17 apr 2005, 0:15

De standaardhoogte van deze hoogspanningsmasten is volgens mij ongeveer 60 meter, dus 8 meter maakt niet zo gek veel uit.
Ben je daar zeker van?60 meter is vrij hoog.Ik zou eerder schatten een goeie 30/40 meter. In België zullen ze wel zeker 60 meter zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 17 apr 2005, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 0:18

Alfa schreef:Ben je daar zeker van?60 meter is vrij hoog.Ik zou eerder schatten een goeie 30 meter. In België zullen ze wel zeker 60 meter zijn.
't Is zeker 50 of 60 m. Dit gaat om grote leidingen, die masten zijn behoorlijk groot hoor.
Je kan het op de 2e foto mooi vergelijken met de bestelbus die onderaan de mast staat. Zo'n bus is 2,5 m oid hoog? (De 1e foto geeft geen goede vergelijking met de bestelbus, omdat de bestelbus daarop veel meer op de voorgrond staat.)

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » zo 17 apr 2005, 10:00

In België hangen de kabels met de 220/230V voor de huizen nog boven de grond, terwijl we die in Nederland al helemaal onder de grond hebben liggen. Dus laten ze dat maar eerst eens veranderen voordat we over hoogspanningsmasten gaan zeuren. Als je ze standaard lager maakt kost dat minder staal, dus financieel gezien is de hele boel veel te hoog maken veel dommer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 17 apr 2005, 11:18

Een standaard-hoogte aanhouden waar je geen last hebt in veranderingen in andere infrastructuur is zo dom nog niet, als je het hebt over een goed beheer van je infrastructuur. Bovendien: de kosten om nu die ene mast hoger te maken overtreffen met een beetje geluk de kosten die 30 jaar geleden hadden moeten worden gemaakt om alle masten hoog te plaatsen. Dat is dus weer typisch Hollands: penny-wise, pound-foolish. Zeker ook omdat hoge masten beter zijn voor de volksgezondheid. Bekend is immers dat wonen/werken/naar school gaan vlakbij een hoogspanningstracé een veel hogere kans geeft op aandoeningen, en bij lage masten levert dat dus beperkingen op; ook bijvoorbeeld t.a.v. toekomstige woningbouwlocaties.

Ik vind juist dat de Belgen met hun keuze goed vooruit hebben gekeken, en ik zou me wat minder kortzichtigheid aan Nederlandse zijde wensen...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 17 apr 2005, 16:48

Langs de A15 bij Portland hebben ze pas geleden een hele Hoogspanningsleiding ondergronds gemaakt. Waarschijnelijk wegens de nieuwe woningen die er komen :evil: Toen Vaanplein opnieuw geconstrueerd werd, hebben ze nog 2 van die masten opgehoogd.

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 17 apr 2005, 23:13

René schreef:Zeker ook omdat hoge masten beter zijn voor de volksgezondheid. Bekend is immers dat wonen/werken/naar school gaan vlakbij een hoogspanningstracé een veel hogere kans geeft op aandoeningen, en bij lage masten levert dat dus beperkingen op; ook bijvoorbeeld t.a.v. toekomstige woningbouwlocaties.
Dat is zo'n onzin. Het magnetisch veld van zo'n hoogspanningsleiding is nog niet 1 microtesla, het magnetisch veld van een mobiele telefoon is ruim 100 keer zo sterk, en dan moet je ook nog rekening houden met andere elektrische apparatuur, zoals televisie en computer. Het is niet meer dan paniekzaaierij. En als je binnen zit heb je niet eens last van dat magnetisch veld (kooi van Faraday)! :wtf:
En trouwens, deze hoogspanningslijn, van Zwolle naar Hengelo, is pas begin jaren '90 (ik meen 1991) in gebruik genomen, maar een kniesoor (zoals ik ;) ) die daar op let! :P
Jelmer

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 17 apr 2005, 23:46

Die hoogspanningsleiding loopt op ongeveer 400m van m'n huis en ik kan me er niet druk om maken, ook niet als deze hoogspanningsleiding nog dichterbij lag. Maar goed nu raken we wel erg off-topic ;)
Deze hoogspanningsleiding is aangelegd in 1988, weet het nog precies dat ik als jochie er met veel interesse bij stond toen dezelfde mast die nu verhoogd is in elkaar werd gezet. In 1989 stond er al spanning op.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 18 apr 2005, 8:08

Mark schreef:Langs de A15 bij Portland hebben ze pas geleden een hele Hoogspanningsleiding ondergronds gemaakt. Waarschijnelijk wegens de nieuwe woningen die er komen :evil: Toen Vaanplein opnieuw geconstrueerd werd, hebben ze nog 2 van die masten opgehoogd.
Precies :) Het 'traject' door de Vinexlocaties Portland (Rhoon) en Carnisselande (Barendrecht) ligt ondergronds. Daarvoor en daarna loopt het (nog?) altijd bovengronds.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 18 apr 2005, 8:57

De hoogspanningsmasthoogte hangt af van de afstand tussen de masten. Kies je een grotere afstand, dan hangen de kabels verder door en dan moeten de masten hoger. Gezien de Hollandse vergezichten kan ik mij voorstellen dan men hier kiest voor meer lagere masten. De kabels hangen in Nederland en in Belgie overigens vrijwel altijd hoog genoeg om er wegen onderdoor te leiden. Alleen kan de mast zelf in de weg staan.

Hoogspanningskabels onder de grond zijn veel duurder, door de extra voorzieningen tegen grondwater en schade door graven en het brede vrij te houden trace. Je wil toch niet met je graafmachine een 100 kV leiding doortrekken, toch ?

Bij vaarwegen met staande masten wordt de hoogt om begrijpelijke redenen (soms onzinning) verhoogd.

Telegraafpalen komen nog wel degelijk voor in Nederland (zoals omgeving Oudewater) maar zijn inderdaad zeldzaam. In Belgie wordt het ook steeds minder, met name in stadgebieden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 18 apr 2005, 20:09

In de polders op Voorne-Putten, kan je soms nog wel eens wat telegraafpalen zien, maar die verdwijnen snel. De laatste keer dat ik langs zo'n serie kwam, waren ze al bezig met de kabels onder de grond te leggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 18 apr 2005, 20:16

Bij vaarwegen met staande masten wordt de hoogt om begrijpelijke redenen (soms onzinning) verhoogd.
Dat klopt, zag ik laatst ook ergens, ben alleen vergeten waar... Maar in ieder geval was de mast over een klein kanaaltje zo'n 20 á 30 meter hoger dan de gewone masten, en dus zo'n 80 á 90 meter boven het water hing. Ik vraag me af waar dit in vredesnaam voor nodig is. Geen enkel schip is zo hoog wat ook nog in zo'n kanaal van 30 meter breed kan varen. Zelfs een enorme 4master is niet zo hoog. Bovendien varen die hier niet. De ijsselbruggen zijn nog geen 30 meter hoog (A28, katerveerbrug, spoorbrug Zwolle - Amersfoort). Ik vraag me dus af waar dit voor nodig is. Weet iemand t antwoord?

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » wo 20 apr 2005, 0:01

Misschien ligt het aan het doorhangen van de kabels, in het midden hangen
de kabels een stuk lager.
Jelmer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 20 apr 2005, 9:45

Dat zal zeker geen 50 meter zijn. Misschien 10 á 15 meter? Dan heb ik het al ruim geschat volgens mij...

Plaats reactie