Pleinen op de Ring Rotterdam

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Pleinen op de Ring Rotterdam

Bericht door Pino » di 19 apr 2005, 22:56

In het Rotterdamse taalgebruik hebben niet alleen de knooppunten namen, maar ook een groot deel van de afslagen op de Ring. Vaak wordt niet gepraat over de afslag "Rotterdam-centrum", maar over het "Schieplein". Wat op zich vrij praktisch is, want ten eerste kun je over meerdere afslagen in het Centrum komen (het staat geloof ik maar op twee aangegeven) en ten tweede zijn er meerdere afslagen "Rotterdam-centrum".

Vanaf Schiedam kom je met de klok mee op:
- Giessenplein (afslag West)
- Kleinpolderplein
- Schieplein (afslag Centrum op de A 20)
- [naamloos] (afslag Kralingen op de A 20)
- Terbregseplein
- [naamloos] (de vrij nieuwe afslag Kralingen op de A 16)
- Kralingeseplein (afslag Centrum op de A 16)
- IJsselmondseplein (afslag IJsselmonde)
- Ridderster (knooppunt Ridderkerk)
- [naamloos] (afslag Barendrecht)
- Vaanplein
- Groene Kruisplein (hoor je minder vaak, afslag Charlois).

De afslagen in de haven en in Schiedam hebben geen veel voorkomende namen.

Ikzelf vind die namen altijd wel grappig. Noem me een chauvinistische Rotterdammer, maar ergens ver weg doet het me aan Parijs denken met alle Portes op de Periférique.

Zijn er nog andere steden in Nederland, waar ook de niet-knooppunten (al dan niet op de Ring / Randweg) namen hebben? En zou het zin hebben de namen van de pleinen op de een of andere manier op de wegwijzers op te nemen, vergelijkbaar met de bewegwijzering van knooppunten?

Naar mijn gevoel worden de namen van de pleinen in Rotterdam vaker gebruikt dan de officiële namen van de afslagen. Daarnaast zijn ze eenduidiger - op de Ring zijn twee afslagen Centrum en twee afslagen Kralingen. Weet niet zeker of Radio Rijnmond ze nog gebruikt, maar dat deed het in ieder geval wel. Dus ... waarom niet?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 20 apr 2005, 9:58

Bij Utrecht zijn er een paar met een naam:
A2 afr Centrum: Verkeersplein Hooggelegen (of was het Welgelegen?)
A12 afr Hoograven: Verkeersplein Laagraven
Dit zijn dan ook de enige, en ook enkel omdat dit ook de enige rotondes zijn.
Hoewel: ook afrit Hoograven/Lunetten aan de Waterlinieweg heeft ook een rotonde: 't Goyplein.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » wo 20 apr 2005, 10:02

Je hebt de berenkuil ook nog
Zo kraait den boer z'n haantje

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 20 apr 2005, 10:03

CborG schreef:Je hebt de berenkuil ook nog
Ja oke, maar dat kun je echt geen afrit noemen. Dat is gewoon een verkeersplein, maar geen enkele richting gaat er ongelijkvloers overheen/onderdoor. Afgezien van de busbaan voor lijn 11 dan.
't Goyplein ligt dan wel niet aan een snelweg, maar de afrit van de Waterlinieweg is wel snelweg-achtig.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 apr 2005, 10:21

- [naamloos] (afslag Barendrecht)
Veilingplein :)

Lokaal wordt hier geen naam gebruikt, hoogstens "Kruising bij de Veiling", of "Kruising met de Dierensteinweg". Overigens zijn er alweer plannen om het te verbouwen: Er is nu al een capaciteitsprobleem en dat wordt alleen maar erger als de plannen worden doorgezet om bij dat kruispunt de vervallen boerderij die daar (nog net op Ridderkerks grondgebied) staat om te bouwen tot een van der Valk-restaurant. (Valkplein?)

Ik stel overignes voor om het tot die tijd "Plein van de 2 Ringen" te noemen :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 apr 2005, 10:39

Plein van de Hemelse Vrede....
Rode Plein...
Times Square...
Potsdamer Platz...
Platz der Republi.... (oh nee dat kan natuurlijk niet in Nederland)
Trafalgar Square....
Place de Charles de Gaulle...

ik noem maar wat...

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » wo 20 apr 2005, 13:45

Pleinvrees.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 apr 2005, 14:17

:lol:

Zeker de oudere inwoners van Utrecht e.o. spreken nog altijd van het "verkeersplein Oudenrijn" als ze het gelijknamige knooppunt bedoelen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2005, 14:21

Ach ja, mijn broers hebben het nog over de E 10 als ze de N 247 Hoorn - Amsterdam bedoelen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 apr 2005, 17:39

Wat opvalt een de knooppunten op de Ruit van Rotterdam is dat 3 van de 4 niet compleet zijn uitgevoerd :P .

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 20 apr 2005, 17:41

Je bedoelt 4 van de 6 neem ik aan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Woohoo !!!! Ben snelwegrijder !!!!

Bericht door Pino » wo 20 apr 2005, 18:01

René schreef:Je bedoelt 4 van de 6 neem ik aan.
Denk dat Mark op de hoeken van de ruit doelt. In ieder geval hangt het er vanaf, welk Rijkswegenplan je erbij haalt ...

Terbregseplein - wacht nog steeds op A 13 / A 16
Ridderster - RW 38 (?) is al heel lang uit de plannen verdwenen, dus incompleet kan ik die niet meer noemen
Benelux - A 4 Hoekse Waard zit er voorlopig niet in
Kethelplein - A 4 Midden Delfland zou vroeg of laat toch wel moeten komen.

Kortom, Terbregseplein en Kethelplein onder de huidige plannen onaf. Als je verder in de plannen teruggaat, zijn feitelijk alle hoeken onaf. Om ook nog de andere twee knooppunten erbij te halen, daar zijn volgens mij nooit plannen geweest voor uitbouw.

Tenslotte nog even terug naar mijn oorspronkelijke vraag: heeft het zin om de pleinnamen op de Ring Rotterdam ook buiten de knooppunten op de een of andere manier op de borden te brengen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2005, 18:11

Maar knp. Ridderkerk is nou juist wél af. RW 38 is een autosnelweg, die echter niet verder loopt dan Ridderkerk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 20 apr 2005, 18:53

Palance schreef:Ik stel overignes voor om het tot die tijd "Plein van de 2 Ringen" te noemen
Nog 3 Vinex-locaties in de buurt erbij, met ieder een eigen ring. Voor de Olympische gedachte. :)

(Trouwens, de Wijkring Beijum en Wijkring Lewenborg sluiten (bijna of helemaal) aan op de Ring Groningen. Helaas is er geen foto te maken waar meer dan 1 ring-aanduiding op staat...)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Woohoo !!!! Ben snelwegrijder !!!!

Bericht door harry » wo 20 apr 2005, 18:56

Pino schreef:heeft het zin om de pleinnamen op de Ring Rotterdam ook buiten de knooppunten op de een of andere manier op de borden te brengen?
De pleinnamen zijn in feite straatnamen. Je ziet ze op straatnaambordjes (net als de Einsteinweg in Amsterdam, dat is de A10-West). Vastgesteld door gemeente of deelgemeente.
Ik denk dat dergelijke straatnamen (of pleinnamen dus) los staan van de knooppuntnamen voor het verkeer. Op zich vind ik het niet veel toevoegen.
De Rotterdamse Ring is eigenlijk geen echte ring (maar een ruit met 4 verschillende wegnummers), dus 2 afritten "Centrum" is geen probleem.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 apr 2005, 19:27

Ik bedoelde het inderdaad zoals Pino zei. Wat ik mij al een tijd afvraag is hoe men Kethelplein maakt, als A4 Midden Delfland komt, want de ruimte is daar volgens mij te krap om een goede A4 aan te leggen (2 x 3 of meer)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » wo 20 apr 2005, 21:15

Wat ik mij al een tijd afvraag is hoe men Kethelplein maakt, als A4 Midden Delfland komt, want de ruimte is daar volgens mij te krap om een goede A4 aan te leggen (2 x 3 of meer)
Daar is men nog niet uit. De duurste variant -de A4 ONDER de huidige A20 door- is begrijpelijkerwijs al afgevallen.

Het zou mij niet verbazen als de A20 ter hoogte van het Kethelplein een stukje naar het zuiden verlegd wordt en er dus in feite een heel nieuw Kethelplein ontstaat.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 apr 2005, 21:18

de A4 onder de A20 :shock: . Dan vraag ik me af hoe ze daar bij komen :? . Dat de A20 iets naar het zuiden verplaatst word, betwijfel ik omdat er heuse parallel rijbanen gemaakt zijn voor de A20 ( of hoe heten die dingen ook alweer :roll: ).