Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 apr 2017, 15:01

Zou dit betekenen dat de A13 naar 2*4 of zelfs 2*5 rijstroken opgewaardeerd moet worden?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Basjuh1981 » di 11 apr 2017, 15:02

Eerder de A4 naar 2x3 brengen.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Seat » di 11 apr 2017, 15:52

^^ De noodzaak voor wegverbreding hangt ook af van:
- de exacte intensiteit op specifieke wegvlakken, per rijstrook
- economische ontwikkelingen
- mogelijkheden voor betere benutting
- de herkomst en bestemming van dit verkeer
- kosten/baten-analyse
- technische en ruimtelijke mogelijkheden

De CBS-cijfers zijn gewoon te algemeen om er iets zinnigs over te zeggen, omdat de cijfers van bijvoorbeeld de A1 zowel het deel Diemen-Muiderberg bevatten als het stuk bij Oldenzaal. Alleen het algemene beeld dat het drukker wordt op de weg, wordt bevestigd. Oh, en dat de A13 dus rustiger is, maar nog steeds druk. ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Basjuh1981 » di 11 apr 2017, 15:56

Seat schreef:De CBS-cijfers zijn gewoon te algemeen om er iets zinnigs over te zeggen, omdat de cijfers van bijvoorbeeld de A1 zowel het deel Diemen-Muiderberg bevatten als het stuk bij Oldenzaal.
Daar kwam ik ook achter toen ik het artikel in De Telegraaf las. Eigenlijk kan je er niks mee, behalve de conclusie trekken dat:
Seat schreef:Alleen het algemene beeld dat het drukker wordt op de weg, wordt bevestigd. Oh, en dat de A13 dus rustiger is, maar nog steeds druk. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door keokiracer » di 11 apr 2017, 20:43

Gewoon de wegvakdata op de Wegenwiki pakken dus :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 apr 2017, 21:59

Ik denk dat het ondanks dat wel nodig blijft om de A13 te upgraden. Het blijft DE verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. De drie grootste steden van Nederland.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Willem » wo 12 apr 2017, 7:54

^^ Zo simpel is dat niet, want bij Delft ligt aan beide zijden van de weg bebouwing.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Wouter N14 » wo 12 apr 2017, 10:53

En ook hier blijkt dat ze het 40-50 jaar geleden uitstekend hadden voorzien, in dit geval met de rw14 vanaf Leidschendam naar Rotterdam.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Basjuh1981 » wo 12 apr 2017, 15:26

Snelwegenkenner schreef:Ik denk dat het ondanks dat wel nodig blijft om de A13 te upgraden. Het blijft DE verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. De drie grootste steden van Nederland.
De A13 bedient Rotterdam-Oost en -Centrum. De A4 bedient voornamelijk de haven. Ik zie voornamelijk meer vrachtverkeer op de A4. Lijkt mij verstandiger om de A4 bij Delft te verbreden naar 2x3.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door mavas » di 09 mei 2017, 16:25

De provincie Noord-Holland heeft volgens mij pasgeleden de cijfers voor 2016 vrijgegeven: https://bestanden.noord-holland.nl/inte ... 02016.xlsx
Een ding wat me gelijk opviel: op de N242 tussen Heerhugowaard-Zuid en -centrum rijden bijna 28.000 voertuigen per werkdag! Dat gedeelte is 2x1. :!:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Snelwegfreak » di 09 mei 2017, 16:32

Ach, is niks. Er zijn 2x1 wegen die nog meer verwerken.

(Te gek natuurlijk. In het buitenland had er al een autosnelweg gelegen. Behalve in Duitsland dan, dan waren ze nog aan het plannen/bouwen/renoveren)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door mavas » di 09 mei 2017, 16:34

Ben benieuwd welke wegen dat dan zijn, gelijkvloers en meer dan 28.000 voertuigen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door keokiracer » di 09 mei 2017, 16:43

Ik wil niet zeiken (oké, stiekem een beetje wel :dyn_hyp: ), maar het is toch 1x2 daar en niet 2x1? Of hebben ze van de N242 bij Heerhugowaard een N307 gemaakt?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door mavas » di 09 mei 2017, 16:48

Ik zie een weg als 2x1 als je niet in het midden in mag of kan halen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door keokiracer » di 09 mei 2017, 16:51

Dan verschillen we daarin van mening, dat zie ik alleen bij een echte rijbaanscheiding ;)


Maargoed, om terug te komen op je vraag. Als 1x2 (of 2x1 ;)) met busstrook ook telt dan de N207 ten noorden van Alphen a/d Rijn met 32.000 en als intensiteitenkoning de N206 tussen de A4 en het Lammenschansplein (Leiden) met een debiele 43.000 voertuigen per dag (via)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2017, 17:49

^^ Bij axb rijstroken staat staat a voor het aantal rijbanen, en b voor het aantal rijstroken per rijbaan. 2x1 is inderdaad iets zoals de N307 Dronten-Lelystad of de N314 rond Zutphen; daar waar een fysieke scheiding tussen de rijbanen aanwezig is. Bij één rijbaan zonder fysieke scheiding tussen de rijrichtingen is er, ongeacht of er wel of niet een inhaalverbod is, sprake van 1x2 rijstroken. 1x4 komt ook wel voor, zoals de Waalbrug en de Oversteek bij Nijmegen, het wordt alleen lastiger als het aantal rijstroken asymmetrisch is zoals hier. Dit kun je 1x3 noemen, maar ik prefereer voor de duidelijkheid in zo'n geval de aanduiding 2+1 zonder fysieke rijbaanscheiding. Bij een asymmetrisch aantal rijstroken met rijbaanscheiding of meer dan 2 rijbanen gebruiken we ook het plusteken (4+3, 2+3+3+2, etc.). 1x3 zou ik alleen gebruiken voor driestrookswegen oude stijl waar de middelste rijstrook door beide richtingen gebruikt kan worden (de suicide lanes). Natuurlijk heb je ook nog wegen met een dynamische rijstrookindeling, een voorbeeld is de Britse A38(M) in Birmingham met zeven rijstroken naast elkaar waar normaliter beide drie buitenste rijstroken worden gebruikt per richting en de middelste strook alleen als een soort spitsstrook wordt ingezet. De Spaanse SE-30 in Sevilla kent een soortgelijke situatie; naar het schijnt is dit de drukste weg van Europa zonder fysieke rijbaanscheiding. Dat soort wegen kun je eigenlijk niet meer goed aangeven met axb of a+b rijstroken, omdat het bijzondere gevallen zijn.

De termen 1x2 en 2x1 worden wel vaker door elkaar gehaald op dit forum. :)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 09 mei 2017, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Naturist » di 09 mei 2017, 18:19

^^ Dank u voor deze heldere uiteenzetting. Weer wat bijgeleerd :D
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Attietattie » di 16 mei 2017, 15:54

Niet helemaal de juiste draad denk ik, maar om er nou een nieuwe voor op te starten...

Kan iemand mij (liefst onderbouwd) vertellen wat de capaciteit per uur is van een enkelstrooks rotonde? Op de Wegenwiki zie ik dat dat zo'n 20.000 - 25.000 mvt/etmaal is. Ik kan me voorstellen dat ik die waarde niet simpelweg door 24 mag delen, maar dat de capaciteit hoger is dan 1000mvt/u?

En geldt die waarde dan voor de rotonde zelf (dus alle toeleidende wegen bij elkaar opgeteld), of is dat per toeleidende richting?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door feitelijk » di 16 mei 2017, 17:04

En of er een een- of tweerichtings fietspad omheen ligt
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door mavas » di 16 mei 2017, 19:33

Eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet. Die algemene cijfers heb ik uit de publicatie Eenheid in rotondes.

Misschien dat Snelwegfreak iets actueels heeft, waar de capaciteit netjes in vermeld staat? Dan kan dat mooi gelijk verwerkt worden op de wiki.

Misschien kun je ook eens kijken naar de Meerstrookrotondeverkenner? Volgens mij is die ook voor enkelstrooksrotondes bedoelt: https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... r1-25a.xls
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door nederland24 » di 16 mei 2017, 21:16

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar goed. Weet iemand hoe je de benodigde opstellengte berekend voor een vrije rechtsaffer?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Attietattie » di 16 mei 2017, 21:40

mavas schreef:Misschien kun je ook eens kijken naar de Meerstrookrotondeverkenner? Volgens mij is die ook voor enkelstrooksrotondes bedoelt: https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... r1-25a.xls
Enorme baas! :worship:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Chris » di 30 mei 2017, 15:41

Een vrij brede verkeersgroei op de provinciale wegen in Overijssel, in 2016 werd er 2,8% meer verkeer geregistreerd, de grootste groei in jaren.

Afbeelding

De daling op de N332 is denk ik te verklaren doordat de tunnel in Nijverdal opende. De N332 werd nog wel eens gebruikt van Zwolle naar Hengelo om Nijverdal te vermijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door mavas » do 27 jul 2017, 13:04

Cijfers van Zeeland Etmaalgemiddelden motorvoertuigen 1 juli 2016 - 30 juni 2017:
https://www.zeeland.nl/file/4250/downlo ... HmWSH1K1uk

Interessant is bijvoorbeeld te lezen dat op de N256 over het Veerse Meer 22.000 per werkdag rijden! Dat is voor Zeeuwse begrippen op een 1+1-weg heel erg veel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Chris » di 14 nov 2017, 17:31

Via de NSL monitoring kan je ook van alle wegvakken de verkeersintensiteiten bekijken. Dit is interessant voor met name wegen die niet in het beheer van een provincie en het rijk zijn, en waar jaargemiddelde intensiteiten vaak moeilijk of helemaal niet vindbaar van zijn.

https://www.nsl-monitoring.nl/

Zo kwam ik er achter dat de N337 (IJsselallee) in Zwolle maximaal 58.000 voertuigen per dag verwerkt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door RSK » wo 15 nov 2017, 10:06

Ik duik er altijd graag nog ietsje dieper in, en ik kwam zodoende op deze link terecht:

https://www.nsl-monitoring.nl/monitorin ... ggegevens/

Hier kun je selecteren welke gegevens je wilt hebben, en dan je mailadres invullen. Vervolgens krijg je een linkje waar met name het bestand uit de dataset met de naam 'segment' boeiende info bevat voor de Excel-fanatici. 8-)

Uitleg van de kolommen:
https://www.infomil.nl/onderwerpen/luch ... enbestand/
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Steyn_E » wo 15 nov 2017, 17:00

@Chris
Dank voor deze link, heb er eens de intensiteiten in en rond Veghel bijgepakt ivm de aanpak van de N279, over de Maxwell Taylorbrug (oude provinciale weg) rijden 24000mvt/etm over een stuk 2x1 weg. Geen wonder dat je er rustig een half uur over doet om met de spits mee aan de overkant te komen sinds een jaar of 2-3. Wat verder opvalt is dat het stuk A50 tussen Veghel-noord en Uden-zuid beduidend drukker is dan de rest van het wegvak Eindhoven-Oss, bijna net zo druk als de A50 tussen Paalgraven en Bankhoef. Misschien een mooi lang weefvak aanleggen als snelle verlichting? Voor de langere termijn helpt het sowieso niet, stop-and-go files zijn inmiddels vaste prik bij elke aansluiting tussen Eindhoven en Uden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door captain007 » wo 15 nov 2017, 17:08

^^ Je hebt het helaas wel bij meer wegen in Brabant. Rij nu de laatste dagen al een paar keer in de spits van Eindhoven naar Utrecht en vice versa en dan kom je er ook achter hoe druk een relatief recent verbrede A2 is. Eigenlijk continue filegolven vanaf Hintham tot aan Everdingen, met reistijden van met gemak 1,5+ uur enkele reis. Gisteren mij ook maar weer eens het leed wat N65 heet ervaren en hoe beroerd het OWN daar in de regio is. Zie bijvoorbeeld maar eens even door plaatsen als Oisterwijk door te komen in de spits, dat kost je ook flink wat tijd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Steyn_E » wo 15 nov 2017, 18:09

Het heeft denk ik ook wat te maken met het verschil in bouwmethode van de autosnelwegen. Dat zijn veelal geupgrade enkelbaans provinciale of rijkswegen. De A50 tussen Oss en Eindhoven, de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch en de A59 tussen Den Bosch en Oss zijn allemaal over de bestaande wegen heen gebouwd, in plaats van ernaast gelegd. Lokaal verkeer (-20km) rijdt dus zeer regelmatig over de snelweg, met dus veel (langzaamrijdend) in- en uitvoegend verkeer van de ene oprit naar de volgende afrit. Maar buiten dat is er ook gewoon een dringend capaciteitsgebrek, Brabant is een van de sterkst groeiende regio's in Nederland en de wegcapaciteit groeit bij lange na niet zo hard mee. Het feit dat de A50 in tien jaar tijd volgelopen is in de spits geeft dat wel aan. Eigenlijk mogen gezien de intensiteiten bijna alle Brabantse snelwegen wel verbreed worden, zelfs de Randweg Eindhoven voldoet al een tijdje niet meer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegstatistiek: intensiteiten, groeicijfers etc.

Bericht door Coen Tunnel » do 16 nov 2017, 17:51

Steyn_E schreef:Het heeft denk ik ook wat te maken met het verschil in bouwmethode van de autosnelwegen. Dat zijn veelal geupgrade enkelbaans provinciale of rijkswegen. De A50 tussen Oss en Eindhoven, de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch en de A59 tussen Den Bosch en Oss zijn allemaal over de bestaande wegen heen gebouwd, in plaats van ernaast gelegd. Lokaal verkeer (-20km) rijdt dus zeer regelmatig over de snelweg, met dus veel (langzaamrijdend) in- en uitvoegend verkeer van de ene oprit naar de volgende afrit.
Dit is niet iets dat specifiek voorkomt bij de snelwegen die over bestaande wegen zijn gebouwd, maar vrijwel overal in Nederland, omdat het OWN simpelweg bijna nergens een goed alternatief is.
Maar buiten dat is er ook gewoon een dringend capaciteitsgebrek, Brabant is een van de sterkst groeiende regio's in Nederland en de wegcapaciteit groeit bij lange na niet zo hard mee. Het feit dat de A50 in tien jaar tijd volgelopen is in de spits geeft dat wel aan. Eigenlijk mogen gezien de intensiteiten bijna alle Brabantse snelwegen wel verbreed worden, zelfs de Randweg Eindhoven voldoet al een tijdje niet meer.
Helemaal mee eens, er is meer capaciteit nodig in Brabant, maar aan de andere kant is Brabant ook wel één van de regio's waar sinds de jaren '90 verhoudingsgewijs erg veel in de infrastructuur is geïnvesteerd. Je moet dat politiek ook kunnen verkopen, er zijn ook andere regio's die aandacht voor structurele problemen nodig hebben. Er zijn overigens aardig wat snelwegen in heel Nederland die qua capaciteit 2x3 of meer rijstroken goed kunnen gebruiken. In mijn regio (Zwolle) zijn er ook de nodige structurele problemen, zeker in de spits. De N50 bij Kampen: 30.000 mvt/dag op 1x2 met veel invoegend verkeer levert standaard files op. De A50 tussen Zwolle en Arnhem is steeds meer een ramp in de spits, als ik in de avondspits naar Arnhem rijd heb ik al gauw 20-30 minuten vertraging door meerdere korte files waar het praktisch stilstaat; de andere kant op staat het vaak ook vast. N35: in de avondspits sta je gauw 20 minuten stil voor Raalte. De weg tussen het westen en het oosten van de provincie is een gewone GOW bubeko.

Kortom, de problemen voor Brabant zijn helaas niet uniek. En elke euro kan maar één keer uitgegeven worden.

Plaats reactie