Bloemen en planten houden van... auto's ?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bloemen en planten houden van... auto's ?

Bericht door Rene » za 23 apr 2005, 0:04

Onze snelwegen zijn slecht voor de natuur. Toch blijken snelwegbermen in trek bij zeldzame plantensoorten...
Omroep Gelderland (22-4-2005) schreef: Zeldzame planten in berm van A18

VARSSEVELD - Flora-exprets hebben ontdekt dat in de berm van de A18 (A12-Varsseveld) zeer zeldzame plantensoorten voorkomen. Het gaat onder meer om de gevlekte aronskelk, bosanemoon, boszegge, bleke zegge, zeegroene zegge, gestreepte klaver, bochtige klaver, valse voszegge en de uiterst zeldzame voszegge. Van de voszegge zijn in Nederland nog maar enkele groeiplaatsen bekend met meestal nog maar enkele exemplaren. In de berm van de A18 is een groeiplaats met vele honderden exemplaren. Onduidelijk is waarom de zeldzame planten het zo goed doen in de berm.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 23 apr 2005, 8:09

Planten zijn gek op CO2. Sommige zeldzame soorten zullen wel veel te vreten nodig hebben.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 23 apr 2005, 8:17

De botanische literatuur echter herbergt duizenden artikelen waarin staat beschreven dat een verhoogde atmosferische concentratie CO2 zeer heilzaam zal zijn voor het plantenleven over de hele wereld.

We worden bedolven onder de berichten dat CO2 op de een of andere manier een vervuiler is die de mondiale biosfeer zal degraderen als de concentratie maar blijft toenemen. In feite tonen experimenten uit de hele wereld juist het tegenovergestelde aan.
Dus als u voor uw vakantie met de auto op weg gaat naar de bossen, hoeft u zich vooral niet schuldig te voelen voor de CO2 die via uw uitlaat in de atmosfeer terechtkomt. De bomen en de bossen zijn er content mee.
Ik hoop dat dit mag: een link naar http://www.stichtingklimaat.nl, waar de ECHTE feiten over het milieu te vinden zijn (althans... dat vind ik... 8-) ), waaronder bovenstaande citaten.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 23 apr 2005, 12:29

Het schijnt dat auto's dergelijke zaden redelijk kunnen meevervoeren. Op vergelijkbare wijze is in de spoorbermen ook vaak een grote diversiteit aan bloemen en planten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 23 apr 2005, 13:04

Ds79m schreef:Het schijnt dat auto's dergelijke zaden redelijk kunnen meevervoeren. Op vergelijkbare wijze is in de spoorbermen ook vaak een grote diversiteit aan bloemen en planten.
Klopt, en deze keer eens een positief bericht over auto's en mileu. :klappen:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 23 apr 2005, 13:28

overdrive schreef:
Dus als u voor uw vakantie met de auto op weg gaat naar de bossen, hoeft u zich vooral niet schuldig te voelen voor de CO2 die via uw uitlaat in de atmosfeer terechtkomt. De bomen en de bossen zijn er content mee.
Niet mee eens. Oke, dit klopt misschien wel, maar 't is maar 1 kant van het verhaal.
Er zijn ook sterke negatieve effect: CO2 veroorzaakt (waarschijnlijk) namelijk wél (mede) het broeikaseffect, met allerlei negatieve effecten op het mondiale klimaat.
En natuurlijk valt daar ook wel weer een positieve draai aan te geven: planten en dieren die van bepaalde omstandigheden houden kunnen juist profiteren van het broeikaseffect. Over het algemeen is het effect echter negatief.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 23 apr 2005, 14:16

broeikas effect is het enigste waar ik mij aardig zorgen over maak, bomen en planten, onderzoek laatst wees uit dat bomen in nl op 20/30 procent van hun co2 opname capiciteit draaiden. Dus dat is geen enkel probleem. Milieuorganisaties verschuiven daarom het probleem ook steeds meer richting Uitzicht/Geluid/Barriere hinder, omdat er betreffende uitstoot weinig te scoren meer valt (behalve fijnstof momenteel dan)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 23 apr 2005, 16:01

Over het algemeen is het effect echter negatief.
Tja, dat vind maar 1 helft van de wetenschappers. De andere helft denkt er heel anders over (dat 50/50 klopt daadwerkelijk, is geen slag in de lucht).

Vast staat dat de zonne-activiteit verreweg het meeste invloed heeft op ons klimaat (zeker 90%). Probleempje: daar hebben wij dus totaal GEEN invloed op...

De CO2-reductie die Nederland op wereldschaal ten koste van miljarden euro's kan bereiken is ongeveer 0,02%. Tel uit je ''winst''... (overbodig om te schrijven, maar toch: noppes, nada, niente, oftewel: door de plee getrokken miljarden gemeenschapsgeld).

Ik word soms zo boos als ik die Greenpeace-zeikspotjes weer zie langskomen. Ze wekken de indruk dat alles beton en asfalt is en ach gossie toch, dat zielige konijntje heeft nu geen holletje meer... begeleid door een treurig muziekje. Getverrrrr.... je zou bijna voor je hobby zeehondjes gaan doodknuppelen.

O ja, juist doordat er meer wolken zouden kunnen komen door het veronderstelde broeikaseffect, dringt er minder zonlicht door op aarde en kan het juist wel eens gaan afkoelen. In de jaren 70 werd ik op de lagere school al voorgelicht over de ''Club van Rome'', die destijds o.a. de komst van een nieuwe ijstijd (!) voorspelden. Ook gestaafd met allerlei ''wetenschappelijke'' cijfers...

Nou ja, dat de auto's nog schoner moeten, prima natuurlijk. Maar kom niet aan met wat fragmentarische en daardoor verdraaide feiten over het milieu, puur en alleen om de mensen weer het nodige geld uit de zakken te kloppen.

Ik ben niet tegen belastingen, en als het niet uit de lengte komt dan wel uit de breedte, maar wees tenminsten EERLIJK.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 apr 2005, 16:05

Mijn Aardrijkskundeleraar vertelde iets over dat afkoeling kan gebeuren, door het wegvallen van de Golfstroom door de enorme toevoer van zoet water door het smelten van het poolijs, waardoor de gebieden onder invloed van de golfstroom konder afkoelen (Amerikaanse Oostkust, West Europa enzo). De koudste dip zou ten zuiden van IJsland komen te liggen.

-En dat was lang voordat The Day After Tomorrow kwam-!!!
(leuke film trouwens, geinige special effects)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 24 apr 2005, 12:30

overdrive schreef:O ja, juist doordat er meer wolken zouden kunnen komen door het veronderstelde broeikaseffect, dringt er minder zonlicht door op aarde en kan het juist wel eens gaan afkoelen. In de jaren 70 werd ik op de lagere school al voorgelicht over de ''Club van Rome'', die destijds o.a. de komst van een nieuwe ijstijd (!) voorspelden. Ook gestaafd met allerlei ''wetenschappelijke'' cijfers...
Ja, er zijn ook verwachtingen dat het broeikaseffect kan leiden tot een nieuwe ijstijd ja. Dat heeft dan zoals gezegd vooral te maken met het onderbreken van de Golfstroom. Deze verwachting staat nog steeds, en wordt alleen maar waarschijnlijker.

Dit is nog een stuk ernstiger dan het broeikaseffect op zich, en dus zeker iets om rekening mee te houden.

En natuurlijk is Nederland verantwoordelijk voor maar een heel klein deel. Geen wonder, Nederland is geen groot land. Dat lijkt me echter geen reden om maar niks te doen. Iedereen moet z'n steentje bijdragen. Als we gaan nadenken op jouw manier doet geen mens meer iets, want de invloed van elk individueel persoon is (afgerond) 0,0000. En intussen gaat de wereld uiteindelijk waarschijnlijk naar de klote.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 24 apr 2005, 14:16

En intussen gaat de wereld uiteindelijk waarschijnlijk naar de klote.
Ik denk dat olieschaarste, waterschaarste en het antisemitische conflict om Israel daar eerder voor gaan zorgen. En misschien gebeurt het wel allemaal tegelijk...

Maar dat zijn geen onderwerpen voor een snelwegenforum.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2005, 12:59

Nou, uiteindelijk zal de mens als dierensoort toch wel uitsterven. Daar moet je je geen enkele illusie over maken. Maar ik denk niet dat onze achterkleinkinderen dat mee gaan maken. Zo optimistisch ben ik dan weer wel.
Op dit moment is het broeikaseffect vooral vervelend voor een land als Nederland omdat het zal leiden tot een stijgende zeespiegel, waardoor we overtollig water steeds moeilijker kunnen lozen op de Noordzee en mogelijk onze duinen en dijken kunnen gaan bezwijken (op de zogenaamde 'zwakke punten'). Het kan geen kwaad om hier over na te denken in plaats van de houding 'Ga maar lekker slapen, het is nl toch niet wetenschappelijk bewezen' etc.
Zelf denk ik dat we waarschijlijk wij er ons bij neer moeten leggen dat schaatswinters in de tweede helft van deze eeuw niet meer voor zullen komen, dat we het verschijnsel sneeuw alleen maar kunnen uitleggen met filmbeelden met het mooie verhaal: "Opa heeft nog meegemaakt, dat Amsterdam dagenlang onbereikbaar was omdat er een zeker wit goedje uit de hemel kwam vallen"...
Maar dat is op zich natuurlijk geen probleem (nou ja, het is een beetje jammer, er gaat niets boven een witte kerst en een elfstedentocht wmb). In de toekomst moeten we er rekening mee houden dat grote delen van Nederland onder water moeten worden gezet. Dat kan best zonder de bebouwing te laten verdwijnen. Bijvoorbeeld door het te gaan toepassen van woonarken enzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 25 apr 2005, 13:39

Eigenlijk is het allemaal niet zo relevant: of de fossiele brandstoffen nu binnen 50 of 100 jaar worden opgebruikt: ze komen uiteindelijk toch in de atmosfeer en het klimaat zal toch wel veranderen alleen iets langzamer. Belangrijker is dat we leren zuinig met energie om te gaan om ons voor te bereiden op een wereld waar veel energie uit andere bronnen komt dan olie en gas.

Een CO2 beleid zal (kernenergie daargelaten) toch leiden tot meer duurzame bronnen en zuiniger gebruik. Een nuttige spin off.

De zeespiegelstijging komt overigens voornamelijk door opwarming en daarmee uitzetting van oceaanwater. Smeltend landijs speelt maar een kleine rol, voor drijfijs maakt het niets uit.

Vervelendste voor Nederland zijn waarschijnlijk de toename van de extremen in regenval en windkracht. Die zeespiegelstijging is met een paar miljard Euro over 40 jaar wel op te vangen. Peanuts. Sneeuw zal ook blijven vallen en misschien wel meer dan ooit. Elfstedenwinters is weer wat anders, want daarvoor heb je voornamelijk stabiel weer met oostenwind nodig, en dat stabiele weer wordt wellicht zeldzamer.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 25 apr 2005, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » ma 25 apr 2005, 15:21

Het kan geen kwaad om hier over na te denken in plaats van de houding 'Ga maar lekker slapen, het is nl toch niet wetenschappelijk bewezen'
Tja, dat moet nu natuurlijk ook weer niet. Maar om nu op voorhand, ''voor de zekerheid'', miljarden uit te geven ter bestrijding van een verondersteld aangetoond effect waarvan de invloed op het milieu erg onzeker is en misschien wel tegengesteld aan wat we verwachten...
Een CO2 beleid zal (kernenergie daargelaten) toch leiden tot meer duurzame bronnen en zuiniger gebruik.
Kernenergie heeft de toekomst, gewoonweg omdat het straks niet anders kan. Wanneer kernfusie ipv kernsplitsing echt toepasbaar en vervolgens rendabel wordt, is nog steeds niet te zeggen. Ik denk dus dat Nederland uiteindelijk weer kerncentrales zal moeten gaan bouwen, want ''duurzame energiebronnen'' zoals wind- en zonne-energie zullen gezien de stijgende energiebehoefte maar een marginale bijdrage kunnen leveren.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 25 apr 2005, 16:09

overdrive schreef:Kernenergie heeft de toekomst, gewoonweg omdat het straks niet anders kan. Wanneer kernfusie ipv kernsplitsing echt toepasbaar en vervolgens rendabel wordt, is nog steeds niet te zeggen.
Duurt minstens nog 50 jaar. En na kernfusie: anti-materie reactoren. Duurt nog minstens 100 jaar. In theorie bestaand maar nog niet onomstotelijk bewezen: "suspensor nullification effect". Duurt nog wel 1000 jaar.... Als dat effect bestaat, dan YIPPIE!!! :klappen: Geen energie tekort meer en als leuke bijkomstigheid kunnen we ook naar de sterren. Maken wij niet meer mee. :cry:
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 25 apr 2005, 16:19

One to beam up, Scotty... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 25 apr 2005, 16:35

Leuk, erg leuk! :lol: x 1000! Zal ik het "suspensor nullification effect" uitleggen? Ben ik wel effe mee bezig en doe ik thuis. De basistheorie is trouwens erg simpel. :) Is wel :offtopic: en dat onderwerp verhuist dan naar het wegrestaurant.
Donateur Vereniging Wegenforum

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » ma 25 apr 2005, 16:40

Van mij mag je... ik ben wel benieuwd!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2005, 19:55

Aha, nu weet ik ook wat er met dat suspension-effect wordt bedoeld. Ik las het in 'Wegrestaurant' en ik dacht :?: Waar gaat dit in hemelsnaam over? :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Elmo
polderweggetje

Bericht door Elmo » wo 27 apr 2005, 13:34

Hajo schreef:Leuk, erg leuk! :lol: x 1000! Zal ik het "suspensor nullification effect" uitleggen? Ben ik wel effe mee bezig en doe ik thuis. De basistheorie is trouwens erg simpel. :) Is wel :offtopic: en dat onderwerp verhuist dan naar het wegrestaurant.
Leg maar uit! :twisted:
Jelmer