Mijn KAN-plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Mijn KAN-plannen

Bericht door Jeroen » do 10 aug 2006, 13:59

Het KAN-gebied heeft een gebrekkige infrastructuur. Dat is in menige topics hier maar weer eens gebleken... Hierbij samenvattend mijn plannen hoe we de bereikbaarheid van deze regio met sprongen kunnen verbeteren. Veel (delen van) deze plannen zijn al eens besproken op dit forum.


Pleykruising – John Frostbrug (Nijmeegseweg) --> Nieuw viaduct bouwen over de Pleykruising, en de kruisingen bij Malburgen. Dit lange viaduct (ongeveer 1500 meter) kan als 2X2 uitgevoerd worden met Vmax 70 en geluidsschermen. Een halve aansluiting voor Malburgen (van en naar Centrum, in andere doorgaande richtingen volstaat de ongelijkvloerse aansluiting op de Pleyroute). Op de Pleykruising een by-pass voor de relatie Batavierenweg -> A325.

Afbeelding

De Pleykruising is een flinke bottleneck, een beetje vergelijkbaar met knooppunt Julianaplein in Groningen. Door aanleg van een doorgetrokken A15 zal de Pleyweg ontlast worden van veel doorgaand verkeer. Hierdoor is een echt knooppunt op de plaats van de Pleykruising een overbodige luxe geworden. Ik heb daarom voor een diamantaansluiting gekozen met een by-pass voor de relatie Batavierenweg -> Nijmegen. Deze laatste is dé verbinding richting Nijmegen, vanwege de loop van de Jansbinnensingel.
Dit viaduct is door de huidige brede middenberm vrij eenvoudig te bouwen. Wel zullen hiervoor veel bomen moeten worden gekapt. De weg is daar echter toch al niet op zijn mooist (ondanks het groen), dus dit hoeft niet zo’n ramp te zijn. Er kan opnieuw groen geplant worden op de plek waar nu de rijbanen liggen.(de wijk Malburgen kan in zijn algemeen wel een opknapbeurt gebruiken, maar dat terzijde)
Het zal een hoop emissies schelen, en de doorstroming met sprongen doen vooruit gaan. Dit viaduct zal gezien de lengte niet goedkoop worden, en ook stuiten op weerstand van omwonenden. Ik weet echter zeker dat hij op een mooie manier inpasbaar is op de beschikbare ruimte.


Doortrekking Burg. Matsersingel naar afslag Heteren (A50) als 2X1 GOW (80 km/h), eventueel voorbereid op 2X2.

Afbeelding

Arnhem – Zuid is al behoorlijk groot, en gaat de komende jaren alleen nog maar meer groeien (Arnhem Schuytgraaf). De blauwe gedeelten op het kaartje geven (bij benadering) de uitbreidingen voor de komende jaren aan. De nieuwe weg tussen Arnhem-Zuid en Heteren kan hoofdwegen in Arnhem ontlasten, en reistijden van en naar Arnhem-Zuid verkorten. Ook verbetert het de bereikbaarheid van dorpen als Driel (nieuwe kruising) en Heteren. Het verkeer uit die laatste dorpen moeten nu nog over de vrij smalle Drielse Rijndijk heen (die in een 60-zone ligt als ik mij niet vergis).


Aanleg A15 Ressen – Zevenaar + verbreding A12 Zevenaar – Oud-Dijk naar 2X3. Aansluitingen Bemmel/Huissen (waar nu de A15/N15 eindigt), Angeren/Doornenburg en Zevenaar-West/Duiven (N810). Die laatste kan half worden uitgevoerd (waarbij er alleen relaties zijn van en naar Bemmel).

Afbeelding

Een belangrijke missing link in ons wegennet, de A15 tussen Bemmel en de A12. Met name voor veel vrachtverkeer kan deze weg reistijden en –afstanden verkorten. Tevens wordt de druk op de A12 en tevens de overbelaste Pleyroute ook een stuk kleiner. Afritten t.h.v. Bemmel/Huissen en Angeren/Doornenburg plus een halve aansluiting t.h.v. Duiven/Zevenaar. Een volledige aansluiting is op die laatste is niet nodig, omdat de aansluitingen Zevenaar en Duiven op de A12 daarvoor voldoende ontsluiting bieden. Over een compleet ‘knooppunt Zevenaar’ heb ik lang zitten nadenken. Eigenlijk is die niet nodig, omdat verkeer dat vanaf Velperbroek richting Nijmegen wil toch voor de Pleyroute zal kiezen, omdat dat een aanzienlijk stuk korter zal zijn, hoewel je dan wel nog over een flink stuk niet-snelweg zal moeten. Aan de andere kant zou een relatie A12-west – A15 wel handig kunnen zijn bij bv. calamiteiten. Ik heb hem vooralsnog niet ingetekend op het kaartje.


Aanleg A73 Neerbosch – Oosterhout als 2X2 (met vluchtstroken) + de noodzakelijke verbouwing van knooppunt Neerbosch en aanleg knooppunt Oosterhout. Ewijk – Neerbosch kan een ander hoog (3-cijferig) nummer krijgen. Aansluiting t.h.v. Beuningen/Weurt is discutabel (o.a. vanwege sluipverkeer naar Nijmegen-centrum). Knooppunt Oosterhout kan als trompetknooppunt worden uitgevoerd (of een dure variant  halve ster). Voor knooppunt Neerbosch kan een klaverblad een mooie oplossing zijn. I.v.m. kostenbesparing kunnen de relaties Beuningen -> A15 en v.v. weggelaten worden (liefst dan wel met nieuwe aansluiting op de nieuwe A73). In dat geval is slechts een parallelbaan op de Westbaan van de nieuwe A73 noodzakelijk.

Afbeelding

Het doortrekken van de A73 kan beide waalbruggen, maar vooral die van de vreselijk drukke A50, ontlasten. Verbreden van bestaande bruggen is moeilijk, dan wel onmogelijk. Met een doorgetrokken A73 verspreid je het verkeer mooi over de 3 bruggen. 6 rijstroken per richting in totaal: 2 voor verkeer richting het centrum en de oostelijke wijken, 2 voor Noord-Zuid verkeer naar Limburg, en ontsluiting van de Westelijke wijken en 2 voor doorgaand verkeer van en naar Brabant. Ik heb knooppunt Neerbosch trouwens verkeerd getekend. De A73 moet daar namelijk onder de A322 door gaan.


Aanpassing N326 --> rotonde verwijderen, ongelijkvloerse kruising in de plaats (nieuw viaduct aanleggen). Ombouw van ex-knooppunt Lindenholt naar een echt knooppunt zou mooi zijn, maar is discutabel. Kleine aanpassingen (bv. By-pass voor A73-zuid -> Nijmegen) kunnen wel handig zijn.

Afbeelding

Men heeft enkele jaren geleden op een goedkope manier industrieterrein Bijsterhuizen willen aansluiten op het HWN d.m.v. een rotonde met VRI’s. Het is een belachelijke situatie. Minstens 90% is doorgaand verkeer, en neemt de rotonde dus halfrond. Een normale VRI-kruising zou dan nog beter zijn geweest, omdat je het verkeer dan beter kan doseren. Maar de beste oplossing is natuurlijk een ongelijkvloerse kruising. Het is weliswaar een van de wat rustigere snelwegen in Nederland, maar is, mede door het ontbreken van een belangrijke lus in knooppunt Ewijk, een belangrijke verkeersader voor verkeer van en naar het zuiden en westen, vanaf Nijmegen gezien. Knooppunt Lindenholt, tegenwoordig afrit Wijchen geheten, is feitelijk een normale afrit. Het ombouwen van deze afrit naar een echt knooppunt zou het mooist zijn, maar ook discutabel. En, hoewel de afrit ruim opgezet lijkt te zijn, betwijfel ik of daar ook wel voldoende ruimte voor is. Enkele kleine maatregelen, bijvoorbeeld het aanleggen van bypasses (bv. Voor de relaties A73-zuid --> Nijmegen en A73-noord --> A326), kunnen ook bijdragen aan een vlottere doorstroming.


Aanpassing A325 t.h.v. Lent --> Gelijkvloerse kruising verwijderen. Vmax als volgt: Ressen – Lent: 120 km/h T.h.v. Lent: 100 km/h + plaatsing geluidsschermen (vanwege leefbaarheidsredenen, Waalbrug: 70 (i.v.m. smalle brug zonder middenafscheiding), 50 voor het Keizer Traianusplein.

De huidige Vmax van 70km/h t.h.v. Lent is belachelijk, en past totaal niet bij het wegbeeld. Het is eigenlijk ongelofelijk dat er nooit geluidsschermenschermen geplaatst zijn. Want ja, de bebouwing staat er (over een relatief korte lengte weliswaar) erg kort op. Vmax verlagen was natuurlijk de goedkoopste maatregel. Nu vind ik ook dat 120 er te hard is, ook al worden er schermen geplaatst. Niet zo zeer om milieuredenen, maar ook om de snelheid er geleidelijk uit te halen, omdat je toch van snelweg (120) naar bebouwde kom gaat (50). 120 --> 100 --> 70 --> 50. Nu moet je bijvoorbeeld na knooppunt Ressen behoorlijk in de ankers, omdat de Vmax ineens van 120 naar 70 daalt.


Keizer Traianusplein

De files voor de waalbrug worden natuurlijk niet veroorzaakt door de brug zelf, maar door slechte doorstroming op het Keizer Traianusplein. Het is ook een vreemd plein.

Afbeelding

Let op, alles is dus gelijkvloers!

Het is een harrewar van verkeersstromen. De N325 gaat vloeiend over in de N326 (Canisiussingel). Voor de overige relaties (waarvan 3 lokale wegen) moet er over een soort van rotonde genomen worden die daar omheen loopt, die echter niet volledig rond is. Daarnaast gooit de busprioriteit (incl. een eigen busstrook op de Waalbrug richting het Centrum!) ook nog eens roet in het eten. De oplossing? Een viaduct lijkt me not-done gezien de historische allure van de Canisiussingel. Een kleine tunnel zou een oplossing kunnen zijn. Ik betwijfel echter of dat qua aanlopen wel kan, omdat je ten noorden van het plein met de Waalbrug zit, en ten zuidwesten ervan met de kruising met de Berg en Dalseweg.

Als ik weer een Nijmegen ben ga ik hier nog eens goed op letten. Wordt vervolgd…

Ik ben benieuwd wat jullie van deze plannen vinden. Wat is er echt nodig en wat niet? Met name het eerste idee is nieuw en nogal gewaagd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 14:18

Zeer interessant.

Bij de doorgetrokken A15 lijkt me ook een relatie A12West naar A15 noodzakelijk, want dan hoeft verkeer uit de omgeving Duiven, Westervoort en Velp niet via de A/N325, maar kan dat gewoon via de A15 gaan.

Verder zeer interessant wat je hier allemaal neergezet hebt. Ik ga het na het eten nog eens goed doorlezen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 10 aug 2006, 14:37

Chris schreef:Bij de doorgetrokken A15 lijkt me ook een relatie A12West naar A15 noodzakelijk, want dan hoeft verkeer uit de omgeving Duiven, Westervoort en Velp niet via de A/N325, maar kan dat gewoon via de A15 gaan.
Ja, daar zat ik zelf dus ook nog over te dubben. Velperbroek - Ressen is toch wel een flink stuk korter via de Pleyweg.

Afbeelding

Verkeer uit Duiven kan soieso gewoon de N810 naar de A15 nemen. Verkeer uit Westervoort heeft de keus tussen de twee mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 14:51

Wat vind je van de A12 dan?

Ik vind dat de gehele A12 van Den Haag tot Zevenaar ondercapaciteit heeft, maar op het stuk Grijsoord - Oud-Dijk zou ik graag een verbreding zien.

Grijsoord - Waterberg kenmerkt zich door de dubbelnummering. 2 verschillende verkeersstromen op 1 weg. Momenteel ligt daar 2x3, maar zowel de A12 als de A50 kennen veel vrachtverkeer.
Van die 2x3 zijn meestal de 2 rechterrijstroken bezet door het vrachtverkeer. Ze gaan al vroeg naar de juiste rijstrook, voor de A12 of de A50.
Met 21.600 vrachtwagens per dag is dat ongeveer 20% van de totale intensiteit.

KP Grijsoord - KP Waterberg is ook het drukste stuk van de A12 ten oosten van Bunnik.

2004:
KP Grijsoord - KP Waterberg 108.000
KP Waterberg - KP Velperbroek 90.000
KP Velperbroek - Westervoort 107.000
Westervoort - Duiven 91.000
Duiven - Zevenaar 79.000

2005:
KP Grijsoord - KP Waterberg 110.000
KP Waterberg - KP Velperbroek 90.000
KP Velperbroek - Westervoort 108.000
Westervoort - Duiven 92.000
Duiven - Zevenaar 78.000

de tendens is dus licht stijgend.

Verder heb ik vaak gezien dat het 's ochtends ook stokt vanaf de A18 bij KP Oud-Dijk. Veel mensen tot aan Doetinchem werken in Arnhem. Arnhem is een echte regiotrekker. Mijn oom en tante wonen in Didam, en werken beiden in Arnhem.

Als de A15 wordt doorgetrokken naar de A12, is het misschien wel noodzakelijk om het hele stuk tussen KP Grijsoord en KP Oud-Dijk van 2x4 te voorzien.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 10 aug 2006, 16:03

Hele mooie plannen, en niet veel op aan te merken, maar maak ' KP Zevenaar' asljebleift volledig. Anders krijg je weer gedoe op het OWN (KP Klaverpolder) en als je het verkeer op de N325 wat wilt minderen, lijkt het mij handig een compleet KP te hebben ;). Verder zijn het goeie plannen.

PS

Je zou nog van KP Lindenholt een klein klaverblad kunnen maken, met rangeerbanen op de A73.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 10 aug 2006, 16:51

Veel beter ja, een volledig knp. Zevenaar. Zoals het haalbaarheidsonderzoek naar doortrekking v.d. A15 al aangeeft:

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » do 10 aug 2006, 16:57

Prima plannen, vooral ook vanwege de onderbouwing. Bedoel je dat de A73 ten zuiden van Neerbosch ook A322 gaat heten? Dan wil ik graag 't totaalplaatje wel even zien. ;)

KP Duiven/Zevenaar hoeft wmb niet volledig te zijn, tenzij je uitgaat van incidenten op de Pleijweg waarbij verkeer Zutphen <-> Nijmegen moet worden omgeleid. Kán. Maar ik denk dat de relatie A15->Roergebied hier het belangrijkste is. edit: ik kan natuurlijk niet om een haalbaarheidsonderzoek heen als verkeerskundige, dus volledig KP :)

Op de A15 Bemmel-Duiven ook niet veel aan te merken, alleen nog een goede inpassing met de Betuwelijn zou ik zeggen. Mogelijkheid voor VZP Jezuïtenwaai met vogelkijkhut? :P

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 10 aug 2006, 17:22

Mooie plannen, ik zou prioriteit geven aan de A15 en A73. De N837 (ofzoiets) zat toch al in de planning Jeroen?

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » do 10 aug 2006, 18:19

Wesso schreef: KP Duiven/Zevenaar hoeft wmb niet volledig te zijn, tenzij je uitgaat van incidenten op de Pleijweg waarbij verkeer Zutphen <-> Nijmegen moet worden omgeleid. Kán. Maar ik denk dat de relatie A15->Roergebied hier het belangrijkste is. edit: ik kan natuurlijk niet om een haalbaarheidsonderzoek heen als verkeerskundige, dus volledig KP :)
Een volledig knooppunt graag, want wij hebben familie in Duiven wonen waar we twee keer per jaar naar toe gaan, en dan is het via die ene lus veel korter dan heel die Plijroute. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 10 aug 2006, 19:13

Zodra de A15-oost er ligt, is het m.i. niet meer van groot belang om de Pleykruising aan te pakken, omdat dan al een zeer groot gedeelte van het totale verkeer wordt afgewikkeld via de A15. Bovendien is de Pleykruising ook net gereconstrueerd, o.a. met voet/fietstunnel en minder grote bermen, om de toegevoegde rijbanen kwijt te kunnen en ook voor het overzicht.

Vanzelfsprekend wordt RW783 dan overgedragen aan de provincie en wordt omgenummerd tot A332 of N322, als autosnelweg of een autoweg met snelwegkarakteristieken.

Verder mooie plannen :toppie:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » do 10 aug 2006, 19:34

Dat ziet er goed uit.
Misschien is er w.b. de A15 een mogelijkheid voor een extra afrit iets ten oosten van de brug die aansluit op een nieuwe weg naar Westervoort (net ten Zuiden van Duiven). Dat zou een volledig knooppunt Zevenaar weer wat minder hard nodig maken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 10 aug 2006, 20:24

Hehe, ik kan hier eigenlijk niets op inbrengen :lol:

Kaaiman, ik ben het dus niet eens met je dat de pleijkruising dan NIET verbeterd moet worden. Juist wel, want de belangrijkste verbinding wordt dan de verbinding naar en van het centrum, op deze manier kan dat dus conflictvrij doorstromen wat 1) goed is voor de economie van Arnhem en 2) goed is voor de fijnstofzeurders en 3) een kortere reistijd inhoudt.

Ik heb nog een opmerking dan over de plannen, over dat plein in Nijmegen. Ik ben daar ook wel eens geweest, en het viel me op dat je rechts moet voorsorteren om naar links te gaan. Deze situatie kom je veel tegen in China, en daar had een NL bedrijf een oplossign voor gevonden die heel simpel is: links voorsorteren als men linksaf wil.
Dat kan dus in dit geval door er een echte rotonde van te maken in de vorm van een turbo-rotonde of een verkeersplein met vri's.
Dan schiet de doorstroming omhoog, zeker weten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 20:29

Over het KAN-gebied, daarnaartoe gaat de A348. Wat is jou idee hierover, Jeroen?

zie ook dit topic

En wat over een verbreding van de A50? Die is ook behoorlijk druk tussen KP Beekbergen en KP Waterberg, en van KP Grijsoord naar KP Ewijk. Hier staan altijd in de spits files.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » vr 11 aug 2006, 10:18

Tims schreef:
Wesso schreef: KP Duiven/Zevenaar hoeft wmb niet volledig te zijn, tenzij je uitgaat van incidenten op de Pleijweg waarbij verkeer Zutphen <-> Nijmegen moet worden omgeleid. Kán. Maar ik denk dat de relatie A15->Roergebied hier het belangrijkste is. edit: ik kan natuurlijk niet om een haalbaarheidsonderzoek heen als verkeerskundige, dus volledig KP :)
Een volledig knooppunt graag, want wij hebben familie in Duiven wonen waar we twee keer per jaar naar toe gaan, en dan is het via die ene lus veel korter dan heel die Plijroute. ;)
Je kan dan toch afrit Duiven-Oost aan de A15 nemen? Scheelt weer een fly-over ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 11 aug 2006, 12:59

Wat een hoop reacties in één avond. Iig bedankt voor de complimenten. :oops:

Ik zal proberen om op de meeste reacties inhoudelijk te reageren:
Chris schreef:Wat vind je van de A12 dan?
Die mag op sommige plaatsen ook zeker verbreed worden, ja. 2X3 op Grijsoord - Waterberg is al aan de krappe kant. Volgens mij (maar weet het niet zeker) staan daar vaak files. 4X2 zou het mooiste zijn, maar ja, je zit natuurlijk met de Veluwe. Verdere verbreding ten oosten van Waterberg zou mooi zijn, maar zou ik nog geen topprioriteit geven. Er ligt nu al o.a. 4X2 tussen Velperbroek en Westervoort, en tot aan Duiven nog eens 2X3. Dan vind ik 2X3 (met event. voorbereiding op 2X4) wel voldoende tussen 'knooppunt Zevenaar' en Oud-Dijk.
Mark schreef:Hele mooie plannen, en niet veel op aan te merken, maar maak ' KP Zevenaar' asljebleift volledig. Anders krijg je weer gedoe op het OWN (KP Klaverpolder) en als je het verkeer op de N325 wat wilt minderen, lijkt het mij handig een compleet KP te hebben
Ik vind eigenlijk dat deze situatie niet vergelijkbaar is met zoals Klaverpolder vroeger was. Velperbroek - Ressen is als je via Zevenaar moet eigenlijk een fiks eind om. (zie ook mijn eerste post) Verkeer vanaf Waterberg kan soieso beter de A50 pakken. Wat je dan nog overhoudt is verkeer uit Westervoort en Duiven. Verkeer uit Westervoort heeft twee mogelijkheden: of richting Arnhem rijden en dan de Pleyweg op, of de lokale rijksweg volgen tot aan de nieuwe aansluiting op de A15. Voor Duivenaren geldt in principe alleen dat laatste. Daarom is er eigenlijk vrij weinig noodzaak tot een compleet knooppunt. Bij calalimeiten kan alsnog gekozen worden voor de N810. Wegen ga je echter niet ontwerpen op die enkele keer dat zoiets gebeurd vind ik.

Ik heb er ook nog over na zitten te denken om de A15 tussen Duiven en Westervoort aan te sluiten. In dat geval zou een compleet knooppunt wel wenselijk zijn geweest, omdat via de A15 rijden dan nauwelijks om zou zijn. Dan ligt de weg echter ook weer te dicht op de Pleyweg en bovendien heb je dan weer een omweg voor het belangrijke doorgaande verkeer (richting A12-oost) en weer extra druk op de A12 (dan moet je bij Duiven ook weer extra gaan verbreden). Daarom lijkt me dit toch de beste oplossing.
Wesso schreef:Bedoel je dat de A73 ten zuiden van Neerbosch ook A322 gaat heten? Dan wil ik graag 't totaalplaatje wel even zien.
Neenee. Alleen het gedeelte Ewijk - Neerbosch uiteraard (is misschien niet helemaal duidelijk op het kaartje). Het nummer is trouwens gekozen omdat het verlengde van de weg het nummer N322 draagt. Mag natuurlijk ook eventueel een ander nummer worden.
Tims schreef:Een volledig knooppunt graag, want wij hebben familie in Duiven wonen waar we twee keer per jaar naar toe gaan, en dan is het via die ene lus veel korter dan heel die Pleyroute.
Dan kun je dus wel over de A15, namelijk via de nieuwe aansluiting op de N810 van en naar Duiven.
mavas schreef:Kaaiman, ik ben het dus niet eens met je dat de pleijkruising dan NIET verbeterd moet worden. Juist wel, want de belangrijkste verbinding wordt dan de verbinding naar en van het centrum, op deze manier kan dat dus conflictvrij doorstromen wat 1) goed is voor de economie van Arnhem en 2) goed is voor de fijnstofzeurders en 3) een kortere reistijd inhoudt.
Je slaat de spijker op zijn kop! :top:
mavas schreef:Ik ben daar ook wel eens geweest, en het viel me op dat je rechts moet voorsorteren om naar links te gaan. Deze situatie kom je veel tegen in China, en daar had een NL bedrijf een oplossign voor gevonden die heel simpel is: links voorsorteren als men linksaf wil.
Dat kan dus in dit geval door er een echte rotonde van te maken in de vorm van een turbo-rotonde of een verkeersplein met vri's.
Dan schiet de doorstroming omhoog, zeker weten.
Ik snap wat je bedoelt. Verkeer voor rechtdoor en linksaf kunnen dan samen groen krijgen. Er is echter een probleem. Als de N325 en de N326 de enige wegen zouden zijn zou dit makkelijk kunnen, er zijn echter nog 3 andere lokale wegen in dit plein betrokken, waarvan de aansluitingen ook nog eens zéér dicht op elkaar liggen (kijk nog maar eens goed op het kaartje). De Graadt van Roggenstraat kun je eventueel nog wel afsluiten, maar die andere twee eigenlijk niet. Dat maakt de situatie zo complex.
Chris schreef:Over het KAN-gebied, daarnaartoe gaat de A348. Wat is jou idee hierover, Jeroen?
Aangezien men een jaar of 15 geleden toch die A50 dwars door de Veluwe hebben aangelegd zie ik de A348 eigenlijk als 2derangs snelweg. Het huidige deel heeft een hoop verkeer door de kommen van plaatsen als Velp, Rheden en De Steeg, maar puur qua intensiteiten valt het wel mee. Mede ook doordat doortrekken lastig is (zie ook Vinny's plan) zie ik voorlopig nog geen prioriteit in een volledige A348 (zo groot zijn plaatsen als Dieren en Zutphen ook weer niet). Ik zie, omdat de snelweg er nu toch al ligt, liever een verbreding van de A50. (een échte dus, geen spitsstroken...)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 11 aug 2006, 13:10

Die N837 wordt halverwege 2007 mee begonnen. Lijkt me wel een mooie weg worden, er komen maar twee rotondes in, dus op het grootste gedeelte kun je lekker doorrijden.

http://www.gelderland.nl/smartsite.shtm ... f&id=10827
Laatst gewijzigd door Via op vr 11 aug 2006, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 11 aug 2006, 13:20

Je link doet het niet, ViaHaaren. Hier kun overigens interessante informatie downloaden wat betreft intensiteiten op de provinciale wegen in Gelderland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 11 aug 2006, 16:31

Ik weet niet precies waar het verkeer stokt aan de noordkant van Arnhem:
Grotere filekansen acht ik aanwezig op:

A12 tussen Ede en Velperbroek (in richting Duitsland).
A12 tussen Oud-Dijk en Waterberg (in richting Utrecht); file slaat terug op A18.
A50 tussen Grijsoord en Ewijk (hele stuk is filegevoelig) v.v.
A15 tussen hm 157.0 en Ressen (staat vrij vaak stil; op te lossen met een verlenging)
Gehele A325 stroomt niet lekker door. Vaak veel propjesvorming.
N325 Pleyroute is ongevalgevoelig vooral tussen aansluiting Huissen en Velperbroek

Heb nl. gedurende een half jaar intensief op IJsseloord 2 gependeld dat nu niet echt fantastisch goed bereikbaar is. Tijdens mijn hbo tijd regelmatiger de auto genomen dan naar Nijmegen omdat de OV verbinding stukken brakker was. OV is met Syntus in de brede spits beter alternatief.

En Nijmegen is slecht binnen te rijden over de 325 :roll: De 325 raad ik alleen staduitwaarts aan en dan ver buiten de spits.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 11 aug 2006, 20:14

De link werkt nu wel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 18 aug 2006, 14:26

Ik ben gisteren met de fiets naar Nijmegen geweest en heb nog eens goed gekeken naar Keizer Traianus plein. Het plein ziet er eigenlijk best fraai uit, maar het is idd verkeerskundig gezien een chaos. Dit komt mede doordat de groenfases voor de belangrijkste richtingen eigenlijk wat aan de korte kant zijn, en omdat voetgangers en fietsers zonder pardon (dus ook als er niets staat) groen krijgen. Dat laatste hoort m.i. in principe niet te kunnen op een plein waar het autoverkeer overheersend is.

Mario zei al dat het rechts uitvoegen om linksaf te slaan ook te maken kan hebben met de lage capaciteit. Dit probleem is niet zo gemakkelijk op te lossen als het lijkt. Op het zuidelijk deel van het plein komen 4 wegen bij elkaar die echt extreem kort op de lus zitten. Daarom is er bv. ook geen boog van het Kelfkensbos naar de Canisiussingel. Die hoek is daar te krap. Daarom word verkeer Kleve -> Canisiussingel ook niet de lus op gestuurd, maar meteen naar de hoofdrijbaan.

Als je iets ongelijkvloers wil maken, zonder meteen te stuiten op milieuproblemen, natuurliefhebbers e.d., is er eigenlijk maar één mogelijkheid: een kleine tunnel onder het plein door (Waalburg - Canisiussingel). Probleem is dat de aanloop naar de Waalbrug erg kort is, als je dan ook nog op een normale manier een uitvoegstrook wil aanleggen word het echt extreem krap.

Overigens lijkt het vanaf de lus richting de waalbrug alsof je geen invoegstrook hebt, terwijl die er wel ligt!

Zoiets was het ongeveer:

^ ^
| |\

Of is die invoegstrook er misschien later bijgebouwd? :dontknow:

Anyway, een zéér lastig op te lossen knelpunt...

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » vr 18 aug 2006, 16:48

Die invoeg strook ligt daar al langer, en loopt dus door tot vlak voor de brug.

Dit is zo'n beetje de rijstrookindeling op het Trajanusplein (groen=busbaan):
Afbeelding
Het gedeelte rechts van de singel is nog niet zo lang geleden heringericht. Dat er in de rechter lus dan ook nog zo'n hoge aarden wal ligt maakt het plein er natuurlijk ook niet overzichtelijker op.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 19:47

Net zo'n draak als het Heetmanplein dus... :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 19 aug 2006, 19:49

Nee, Heetman is erger. Op het Traianusplein hoef je niet te 'spookrijden' ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 19 aug 2006, 22:45

Welk stuk is eigenlijk erger qua files?

Ewijk - Valburg

of

Grijsoord - Waterberg

:?:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 20 aug 2006, 12:58

waldo79 schreef:Nee, Heetman is erger. Op het Traianusplein hoef je niet te 'spookrijden' ;)
You're right! ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 20 aug 2006, 19:47

Ewijk :arrow: Valburg is erger als ik de fileberichten aanhoor.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 21 aug 2006, 11:05

Ewijk-Valburg lijkt me idd ook filegevoeliger dan Grijsoord-Waterberg. Misschien kun je dat ook terug vinden bij je intensiteitencijfers. Noot: Ewijk-Valburg is 2X2+spitsstrook richting Arnhem, Grijsoord-Waterberg is een volwaardige 2X3.

Over het Keizer Traianusplein heb ik nog eens zitten te fantaseren...

Afbeelding

De hoofdrichting (Waalbrug - Canisiussingel) blijft op maaiveld niveau. De 'knik' is nodig om ruimte te maken voor de Ubbergseweg die daar flink moet dalen. De Graadt van Roggenstraat en de Mr. Franckenstraat heb ik afgesloten van het plein. In ruil daarvoor kan eventueel de Reinaldstraat doorgetrokken worden.

Zou zoiets niet eventueel mogelijk zijn :?:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 21 aug 2006, 12:43

Lijkt me een vooruitgang Jeroen. Verkeer voor de Graadt van Roggenstraat kan bij het volgend VRI linksaf gezien vanuit de Waalbrug.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 21 aug 2006, 21:16

waldo79 schreef:Lijkt me een vooruitgang Jeroen. Verkeer voor de Graadt van Roggenstraat kan bij het volgend VRI linksaf gezien vanuit de Waalbrug.
En dan krijg je daar weer opstoppingen zeker... Linksafslaan vanaf de Canisiussingel is een ramp in de spits, daar is nauwelijks opstelruimte voor linksaf. Dat verkeer kan nu juist gelijk na de Waalbrug aflsaan, en hoeft niet eerst de singel op.

Onderschat het belang van de Mr. Franckenstraat dus niet, dat is nu een snelle verbinding Waalbrug - Berg en Dalseweg, en die laatste is een belangrijke weg voor Nijmegen-Oost. Het lijkt me verstandig die wel op het Trajanusplein aan te sluiten (G.v. Roggenstraat is niet belangrijk, die mag wel afgesloten worden).

Ik denk dan eerder aan zoiets:
Afbeelding

Of, veel simpeler:
Afbeelding
Deze variant is misschien wat beter inpasbaar met de hoogteverschillen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 21 aug 2006, 21:46

zou die boog N326 <> N325 Waalbrug niet wat scherp kunnen?

Plaats reactie