[A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Wouter N14 » do 22 jun 2017, 20:40

^^ Viaduct Hoogerheide heeft voor de dwarsverbinding juist bijzonder veel ruimtereservering: https://goo.gl/maps/ZXnUubzXfQq
Of is dat voor de leidingstraat die daar ook ergens loopt? Die loopt westelijker.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Wouter N14 » do 22 jun 2017, 20:52

Schelpenpaadje schreef:
Rene schreef:Wat ik mij vooral afvraag of dat de ooit dubbelbaans uitgevoerde N262 vooral bedoeld was als een middel om Roosendaal met de nieuwe A58 te verbinden. Dat zou ook die 2x2 gerechtvaardigd hebben.
Ik ben ter plaatse nauwelijks bekend. Kijkend naar kaarten en satellietbeelden zou je bijna denken dat de Willem Dreesweg op een (voormalig) eventueel tracé voor de A58 is aangelegd.
Aannemelijk dat de N262 inderdaad naar de zuidelijke A58 had gelopen. En naar aanleiding van de wel erg riante Dreesweg, had deze misschien moeten aansluiten op de Rooseveltlaan in Bergen op Zoom? Dat is ook een groots aangelegde inprikker die raar doodloopt op de A58. Bovendien, maar waarschijnlijk zeer toevallig, heet het viaduct met de N262 Rooseveltpoort.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door keokiracer » do 22 jun 2017, 20:52

Err, daar hoort neem ik aan geen Autoscout-link te staan Wouter.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door harry » do 22 jun 2017, 21:01

Wouter N14 schreef:Viaduct Hoogerheide heeft voor de dwarsverbinding juist bijzonder veel ruimtereservering
Dat is geen reservering. Die ruimte is in het verleden in gebruik geweest voor de N289 (voorheen N4).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Wouter N14 » do 22 jun 2017, 21:05

Foutje.

Afgaande op het Structuurplan 1966 zijn de volgende aannames mogelijk:
- rw19 had na de Volkerakbrug strak naar het zuiden moeten lopen en via de huidige N289 België in
- dat kan de ruimte onder het viaduct van Hoogerheide verklaren.
- de rw58 kruiste rw19 daar haaks en liep strak rechtdoor naar Galder, onder de vliegbasis door
- tracé rw-58 ging niet door, rw19 werd niet doorgetrokken. Dus moesten die twee aan elkaar geknoopt worden, resultaat de scherpe knip ter hoogte van Woensdrecht.

Rw17 had bij De Stok naar het westen moeten afbuigen om rechtstreeks aan te sluiten op de huidige N286.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Starlet » do 22 jun 2017, 21:48

Wouter N14 schreef:
Schelpenpaadje schreef:
Rene schreef:Wat ik mij vooral afvraag of dat de ooit dubbelbaans uitgevoerde N262 vooral bedoeld was als een middel om Roosendaal met de nieuwe A58 te verbinden. Dat zou ook die 2x2 gerechtvaardigd hebben.
Ik ben ter plaatse nauwelijks bekend. Kijkend naar kaarten en satellietbeelden zou je bijna denken dat de Willem Dreesweg op een (voormalig) eventueel tracé voor de A58 is aangelegd.
Aannemelijk dat de N262 inderdaad naar de zuidelijke A58 had gelopen. En naar aanleiding van de wel erg riante Dreesweg, had deze misschien moeten aansluiten op de Rooseveltlaan in Bergen op Zoom? Dat is ook een groots aangelegde inprikker die raar doodloopt op de A58. Bovendien, maar waarschijnlijk zeer toevallig, heet het viaduct met de N262 Rooseveltpoort.
Pak topotijdreis er maar bij;
- Jaartal 1981: De N262 staat gepland en de A58 staat over het huidige tracé al ingetekend. Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat de N262 als connectie tot de zuidelijke A58 bedoeld was.
- Wat betreft de Dreesweg; Of het is een toevalligheid, of met een beetje fantasie zou het ook een zuidelijke omlegging kunnen zijn voor de A58 door Roosendaal. Tot de jaren '90 lijkt dit nog goed mogelijk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Kaaiman » vr 23 jun 2017, 10:11

Ik heb eens verder gezocht naar informatie over de geplande tracés van rijksweg 58 tussen KP Markiezaat en KP Galder, zoals deze was opgenomen in het Rijkswegenplan 1968. Dit tracédeel stond ook wel bekend als de 'Kempener Randweg'.

Uit dit krantenarchief haal ik dat eind 1971 (of begin 1972) een tracénota over de Kempener Randweg is verschenen. In de Uitvoeringsprogramma's van het Rijkswegenplan 1968 is de aanlegvan de verbinding echter telkens vooruit geschoven. In het Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV) deel a uit 1977 (PDF, zie lijst p. 93) staat dat het tracé van de Kempener Randweg wel is vastgesteld.

Een interessant document is de Nota rijksweg 256, gedeelte Etten-Leur - Breda uit 1981, waarin kort werd gememoreerd aan de geschrapte plannen. Daarbij stond dit aardige kaartje:
Afbeelding

Helaas heb ik in het archief van IenM geen documenten kunnen vinden die over deze Kempener Randweg zelf gaan, ook niet de nota uit 1971. Dan dit grove tracé maar eens projecteren op de topografische kaart.
Afbeelding

Duidelijk is in ieder geval dat het laatste (voorkeurs)tracé was voorzien noordelijk langs de vliegbasis en Nispen, zuidelijk langs Rucphen en noordelijk Rijsbergen.

Elders in het archief van IenM heb ik ook een document gevonden met een kaart van het tracé-1971 van de Zoomweg, rijksweg 19. Opvallend genoeg staat daar geen voorlopig tracé van de Kempener Randweg als kruisende weg in vermeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Kaaiman » vr 23 jun 2017, 12:58

De hiervoor genoemde Nota rijksweg 256 bevatte een tracéstudie voor de A58 tussen St. Willebrord en de A16 bij Breda. Hierin werden 3 hoofdvarianten onderzocht:

Variant 1 (korte tunnel) en 1* (lange tunnel)
Afbeelding

Variant 2 (omlegging Etten-Leur), 2* (afsnijding oostzijde Etten-Leur) en 2** (aansluiting Rijsbergseweg)
Afbeelding

Variant 2a (S-vormig tracé naar Graaf Engelbertlaan)
Afbeelding

Variant 3 (rechtstreeks naar Graaf Engelbertlaan)
Afbeelding

Variant 3 had mijns inziens een mooier tracéverloop voor de A58 gegeven dan het uiteindelijk gerealiseerde tracé. De omweg om de A58 te volgen zou korter zijn geweest en er was op deze manier een mooie inprikker ontstaan voor Breda. Maar dat zal wel een voorname reden zijn geweest om niet 3 maar 2 te realiseren, aangezien het verkeer daarmee niet uitgenodigd wordt om via de Graaf Engelbertlaan door de stad naar de A27 te rijden. Met het huidige KP Princeville is de geschiktere A59 een meer logische route.

Bovendien is bundeling met bestaande infra en zo min mogelijk doorsnijding van het buitengebied een belangrijk uitgangspunt in de nota, dat ten nadele van variant 3 werkt, hoewel bij deze variant wordt genoemd dat deze het Liesbos en het woon- en leefmilieu aan de zuid/oostzijde van Etten-Leur ontziet.

Interessant is verder dat de varianten 2 en 3 elkaar qua kosten weinig ontlopen (f 100 mln.). Variant 1 is echter 2 tot 2,5 keer zo duur als 2 of 3 (f 200 mln. korte tunnel of f 280 mln lange tunnel).
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 23 jun 2017, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Jackbauer1350 » vr 23 jun 2017, 18:17

^^ Interessant materiaal. :)

Van de N262 bij Nispen vond ik nog een paar oude foto's:
Een foto van de Antwerpseweg (N262) bij Nispen. Volgens mij is dit de kruising die tegenwoordig rotonde is. Volgens thuisinbrabant.nl is deze foto gemaakt in 1981.
De grensovergang in 1991
aanleg van de weg, in 1979 volgens de datering

Dat die weg als een stedelijke inprikker voor Roosendaal gepland was, zou nog geeneens een gek idee zijn geweest. Net zoals dat de A270 een inprikker had moeten worden richting Eindhoven en Helmond vanaf de A75 die uiteindelijk nooit is aangelegd.
Wellicht dat Roosendaal met die 'Kempener Randweg' in het achterhoofd ten zuiden van de huidige A58 de boel is gaan bebouwen. Met een zuidelijker gelegen snelweg zou de huidige A58 minder van belang zijn dan nu.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Victor » vr 23 jun 2017, 19:45

Kaaiman schreef:Maar dat zal wel een voorname reden zijn geweest om niet 3 maar 2 te realiseren,
Geen van de varianten is uiteindelijk gerealiseerd... omdat de HSL ineens ook nog om de hoek kwam kijken :)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Widejo » za 24 jun 2017, 1:14

Alle info is zeer interessant. Mij valt op dat de weg perfect aansluit op de Oude Rijksweg richting Zeeland t.h.v. Korteven.

De Rooseveltlaan is pas een "inprikker" geworden bij de bouw van de wijken in het oosten en is pas "officieel" stadsentree sinds de wijzigingen van de aansluitingen van Bergen op Zoom en de aanleg van de A4. De Wouwsestraatweg was de stadsentree sinds moderne tijden tot bovenstaande. De weg loopt tegen Landgoed Lievensberg aan, wat het "vage doodlopende" aspect verklaard. Ik kan mij niet voorstellen dat de Rooseveltlaan in plannen voorkomt die de weg doortrekken dwars door dit Landgoed. De weg lag er al voor dat de A58 was gerealiseerd.

Misschien hiervoor eens het West-Brabants archief in Bergen een bezoek brengen.

EDIT:
Als ik op de website kijk naar de inventaris van het archief zijn er wel een aantal zaken die wellicht interresant zijn.
0447 Gemeentebestuur van Roosendaal en Nispen, 1976-1996
* 19404 Rijksweg 19 (Zoomweg) tracéprocedure 1971-1980
* 19405 Rijksweg 56 raadsvragen 1970-1971
* 19406 Rijksweg 58 tracéprocedure 1968-1972
* 19422 Tholenseweg (verbinding Tholen-Roosendaal) vaststelling tracé 1969-1970
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie