[A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

[A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Alain » di 01 mar 2005, 18:09

Kijkend naar de plattegrond van Nederland valt me op, dat het verloop van de A58 tussen deze twee knooppunten wel erg vreemd is. Sterker nog: wanneer je een rechte lijn tussen beide knooppunten zou trekken, zou je een perfect, recht tracé hebben.
Waarom ligt dit tracé er niet? En welk wegnummer had de huidige A58 tussen Princeville en De Stok/Zoomland dan moeten hebben?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 01 mar 2005, 18:23

Toevallig hebben we het daar gisteren tijdens de chat ook nog even over gehad. De belangrijkste reden dat die er niet ligt, is dat er geen noodzaak meer toe is, nu de N58 tussen Etten-Leur en Breda is omgebouwd tot snelweg en de gelijkvloerse kruisingen daarmee zijn weggewerkt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 01 mar 2005, 18:25

Het grootste deel was al jaren klaar. Het was zeker goedkoper om die laatste paar km. bij Etten-Leur tot autosnelweg om te bouwen, dan bij knooppunt Galder de A58 rechtdoor te trekken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 01 mar 2005, 21:03

En als je het trace recht trekt, liggen misschien een paar natuurgebieden (Wouwse Plantage en de Brabantse Zoom) in de weg. Daar wilde men geen snelwegen hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 01 mar 2005, 21:25

Willem schreef:En als je het trace recht trekt, liggen misschien een paar natuurgebieden (Wouwse Plantage en de Brabantse Zoom) in de weg. Daar wilde men geen snelwegen hebben.
Heb een doorgetrokken A 58 wel eens als ingepland op wegenkaarten zien staan. Weet alleen niet hoe serieus die plannen werkelijk zijn geweest (zijn ze ooit het rijkswegenplan ontstegen?).

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 01 mar 2005, 23:37

Op http://www.board-z.de/board2372/topic29597.html zag ik een leuk kaartje om te zien, hoewel dit de loop van de A58 nóg onlogischer zou maken. Hopelijk kun je er iets mee.

Afbeelding
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 mar 2005, 23:47

Ik zal me maar niet te veel aan trekken van die kaart..., tel de hoeveelheid fouten eens.

Tip: Tel de hoeveelheid snelwegen in Zeeland eens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 0:12

Dit was ongeveer het oorspronkelijke plan (op diverse wegenkaarten terug te vinden, ik weet niet in hoeverre het officieël is geweest) en toegevoegd de huidige planning. Zoek de tien verschillen :wink:

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 mar 2005, 7:43

Het enige wat ik niet begrijp is dat men er niet voor gekozen heeft om de zuidelijke omlegging van Etten-Leur direct aan te sluiten op knooppunt Galder. Dan was KP Princeville overbodig geweest.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 02 mar 2005, 8:50

Ben ik met je eens, René. :D

Voor diegenen die de A59 een raar verloop vinden hebben, kijk deze A58 eens, dat is toch ook 3x niks??? :?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 02 mar 2005, 9:32

Niet helemaal mee eens. Het voordeel van de huidige situatie is dat verkeer dat vanaf de A58 in noordelijke richting de A16 op wil, ook baat heeft bij Knooppunt Princeville, terwijl dat bij een verlenging van de A58 naar Knooppunt Galder niet zo zou zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 mar 2005, 10:20

Ds79m schreef:Niet helemaal mee eens. Het voordeel van de huidige situatie is dat verkeer dat vanaf de A58 in noordelijke richting de A16 op wil, ook baat heeft bij Knooppunt Princeville, terwijl dat bij een verlenging van de A58 naar Knooppunt Galder niet zo zou zijn.
Vor de relatie Roosendaal - Moerdijkbrug is er zoiets als de A17.
De relatie Etten-Leur - Moerdijkbrug had gewoon een normale aansluiting van de weg uit Etten-Leur op de A16 kunnen zijn. Ik zie je punt dus niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 02 mar 2005, 10:36

René schreef: Vor de relatie Roosendaal - Moerdijkbrug is er zoiets als de A17.
De relatie Etten-Leur - Moerdijkbrug had gewoon een normale aansluiting van de weg uit Etten-Leur op de A16 kunnen zijn. Ik zie je punt dus niet.
Voor verkeer van Roosendaal naar Utrecht of 's-Hertogenbosch lijkt me via de A58 een hele logische route. Hetzelfde geldt voor verkeer uit Etten-Leur met iedere bestemming, behalve richting westen. Dat verkeer heeft baat bij de huidige situatie, met een knooppunt Princeville, terwijl het voor verkeer van Roosendaal naar Eindhoven in afstand nauwelijks uitmaakt.

Het voordeel van het laten lopen van de A58 naar Galder ontgaat me dan ook een beetje. Je moet dan een langer stuk snelweg aanleggen, wat ongetwijfeld meer kost, en het heeft voor minder weggebruikers nut.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 10:53

Het meeste verkeer zal wel gewoon Breda in moeten rijden...

Maar afgezien daarvan vind ik het 'rasterpatroon' zoals gepland in de jaren '70 wel het meest 'logisch' op de kaart staan, en de snelwegen een behoorlijk eind buiten de kom, met de 'autobahn zubringers' naar Roosendaal en Bergen OZ.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 mar 2005, 11:03

Ds79m schreef:Voor verkeer van Roosendaal naar Utrecht of 's-Hertogenbosch lijkt me via de A58 een hele logische route. Hetzelfde geldt voor verkeer uit Etten-Leur met iedere bestemming, behalve richting westen. Dat verkeer heeft baat bij de huidige situatie, met een knooppunt Princeville, terwijl het voor verkeer van Roosendaal naar Eindhoven in afstand nauwelijks uitmaakt.
Voor sec de inwoners van Etten-Leur ga je natuurlijk geen knooppunt bouwen. De relatie richting Den Bosch/Utrecht kan juist veel beter over Galder en St. Annabosch, en vervolgens via de A27. Dat is korter.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 02 mar 2005, 11:27

Voor sec de inwoners van Etten-Leur ga je natuurlijk geen knooppunt bouwen.


Dat doe je inderdaad niet, maar als die inwoners meeprofiteren van een gebouwd knooppunt dan is dat mooi meegenomen.
De relatie richting Den Bosch/Utrecht kan juist veel beter over Galder en St. Annabosch, en vervolgens via de A27. Dat is korter.


Vanaf afrit Etten-Leur tot aan Knooppunt Hooipolder is via de A16/A59 27 km. Via de A27/A58 is het tot aan Galder 24 km en tot Etten-Leur zal dit ongeveer 32 km zijn. Dat punt klopt dus niet.

Ik wil hier zeker niet betweterig overkomen, maar ik heb gewoon nog geen goede redenen gezien waarom de huidige keuze minder goed is dan een snelweg naar Galder en de oude weg handhaven naar Breda.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 02 mar 2005, 14:14

Ik heb ook ff op de kaart gekeken en ik zie het probleem eigenlijk ook niet... het lijkt er zelfs op dat de A58 nu logischer ligt (loopt dichter langs meer plaatsen...) En zo heel ver om is het huidige traject nu ook weer niet t.o.v. een rechte lijn.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 14:39

Het enige wat ik niet begrijp is dat men er niet voor gekozen heeft om de zuidelijke omlegging van Etten-Leur direct aan te sluiten op knooppunt Galder. Dan was KP Princeville overbodig geweest.
Voorkoming van onnodige versnippering van het landschap.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » di 08 mar 2005, 21:41

René schreef:Het enige wat ik niet begrijp is dat men er niet voor gekozen heeft om de zuidelijke omlegging van Etten-Leur direct aan te sluiten op knooppunt Galder. Dan was KP Princeville overbodig geweest.
Daar zou de snelweg dwars door natuurgebieden lopen. De gemeenten Breda, Zundert en Etten-Leur doen erg hun best dat gebied natuurgebied te laten ... De afslag Etten-Leur op de A16 (->N58) was gemakkelijker om te bouwen en moest toch worden aangepast in verband met de stadsontwikkeling in Breda-West.

kopro
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 19:24
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » do 07 apr 2005, 19:36

Leuk, charles post het plaatje weer dat ik heb gefotografeerd uit "het beste boek van de weg" uit 1976.
Vincent, wat betreft de "fouten", de dikke zwart/oranje lijnen zijn natuurlijk niet per definitie snelwegen in dit kaartje. Volgens mij zijn zo ongeveer alle 2x2 wegen zo gemarkeerd. Je ziet ook dat dit kaartje nog van voor de A- en N-nummering is (als ik het goed heb zijn de kaarten in het gedetailleerde deel van het boek helemaal niet genummerd).

Het doorgetrokken deel tussen zonzeel en noordhoek heb ik overigens nog nooit ergens geprojecteerd gezien op een kaart, al is het m.b.t. ligging van de knooppunten wel logisch dat we daar een deel missen.

Sorry voor het omhoogschoppen van het topic trouwens....
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » do 21 apr 2005, 9:49

Onderstaand plaatje heb ik op 4 januari 2005 van internet gehaald, ik weet helaas niet meer waarvandaan (misschien wel van het oude forum?).
Het lijkt me goed van pas te komen in dit draadje.

Afbeelding

RW58 loopt hier vrijwel in een rechte lijn van knp Markiezaat naar knp Galder. Op de huidige lokatie van de A58 ligt langs Etten-Leur geen snelweg; de eerstvolgende oost-west liggende snelweg is RW59, die echter niet samenvalt met de huidige A59 (die weer ligt op de plaats van de weg die hier als RW55 is aangeduid).

En zo kun je nog uren genieten van dit plaatje, en steeds wat nieuws ontdekken :P

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 10:12

En zo kun je nog uren genieten van dit plaatje
Zeker weten, al denk ik dat leden van Natuurmonumenten (e.d.) een rolberoerte krijgen als ze het zien en zouden bedenken dat het allemaal aangelegd zou zijn.

Wat mij betreft had dat, met wat aanpassingen, best gemogen. Maar 2 snelwegen door de Bieschbosch... dat is zelfs mij te dol.

On topic: wat betreft knp. Princeville: logische plaats toch, gezien de relatie met de A59 (route Den Bosch/Utrecht - Zeeland). Al vind ik de A58 gezien de vele TOTSO's veel te ver doorgenummerd, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 10:31

Mwah als je de A58 in z'n geheel ziet. Dus van Vlissingen naar Eindhoven vindt ik m nog niet zo slecht lopen. Op zich wel jammer van de dubbelnummeringen met de A4, A16 en A2, en eigenlijk ook A27. Maar om die paar TOTSO's en dubbelnummeringen vindt ik nog niet dat ie anders genummerd moet worden. Het is tenslotte een transport-as, die A58. En daarom moet je m in t geheel zien, en niet per stukje.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 11:39

peejay schreef:Onderstaand plaatje heb ik op 4 januari 2005 van internet gehaald, ik weet helaas niet meer waarvandaan (misschien wel van het oude forum?).
[...]
En zo kun je nog uren genieten van dit plaatje, en steeds wat nieuws ontdekken :P
Dat plaatje is van mijn hand.
Fijn dat het zo gewaardeerd wordt, daar doe je het tenslotte voor. :)

(Overigens heb ik zelf alleen de nummers toegevoegd. De lijnenbrij komt weer van René, hier staat nog een stuk meer. Bovenstaande kaartje is nr 27+28.
De nummers zijn ook niet officieel. Waarschijnlijk hadden de lijnen in dat kaartje niet eens nummers. Op basis van oudere plannen heb ik gekeken welke welk nr zou hebben. Over het algemeen lijkt het allemaal te kloppen, alleen denk ik dat nr 55 en 59 sowieso niet kloppen. Dit moet waarschijnlijk resp. 59 en 66 zijn.)

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 12:04

Over het algemeen lijkt het allemaal te kloppen, alleen denk ik dat nr 55 en 59 sowieso niet kloppen.
Het lijkt me dat nr.33 ook niet helemaal klopt, gezien het curieuze verloop: Leeuwarden-Assen-Eemshaven.

Verder opvallend: de indicatieve bebouwing voor het jaar 2000 stemt behoorlijk overeen met de werkelijkheid. Alleen het gearceerde gedeelte ten westen van Bergen op Zoom (of dat nu een woon- of industriegebied betreft) is nooit gerealiseerd.

Ik meen dat de plannen op dit kaartje gebaseerd zijn op een verwacht inwonertal van 20 miljoen in 2000. Dat gaan we nooit halen, maar het is wel duidelijk dat de wegenbouw gigantisch is achtergebleven bij de bevolkingsgroei. Jammer dat er van al die plannen zo weinig terecht is gekomen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 21 apr 2005, 12:10

Absoluut mee eens dat de wegenbouw bij de bevolkings en verkeersgroei is achtergebleven, maar dit is wel erg overdreven. 5 snelwegen tussen Rotterdam en Den Haag (20km?) Ook in de dunbevolkte gebieden zie je nog veel snelwegen nodig. Ik vraag me af of die allemaal nodig zijn, ik denk t niet.
Maar ik denk dat als de regering(en) zo zn kop in t zand blijft steken en teveel vasthoudt aan milieuregels die a veel te streng zijn, en b niet van deze tijd zijn, Nederland over 10 jaar 1 grote file is...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 12:15

Chrizz schreef:Absoluut mee eens dat de wegenbouw bij de bevolkings en verkeersgroei is achtergebleven, maar dit is wel erg overdreven. 5 snelwegen tussen Rotterdam en Den Haag (20km?) Ook in de dunbevolkte gebieden zie je nog veel snelwegen nodig. Ik vraag me af of die allemaal nodig zijn, ik denk t niet.
Iedereen gaat er bij het zien van het kaartje altijd vanuit dat het allemaal snelwegen betreft. M.i. is dat nergens op gebaseerd, er staat alleen 'geproj. wegverbinding'. Dat kan evengoed een enkelbaans weg zijn. In die zin kun je ook best stellen dat het plan grotendeels wel werkelijkheid is geworden, alleen dan grotendeels als regionale verbindingen, en niet als nationale.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 12:20

maar dit is wel erg overdreven. 5 snelwegen tussen Rotterdam en Den Haag (20km?) Ook in de dunbevolkte gebieden zie je nog veel snelwegen nodig. Ik vraag me af of die allemaal nodig zijn, ik denk t niet.
Ik denk dat ze destijds uitgingen van (bijna) alleen maar 2x2 autosnelwegen. Op behoorlijk wat plaatsen zijn verbredingen naar 2x3, 4 of meer inderdaad voldoende, maar juist gezien die nieuwe milieuregels (fijnstof) is een spreiding van het verkeer over meerdere wegen nodig om onder de norm te blijven - en zo komen de plannen op dit oude kaartje weer aardig in beeld...

Nee, dat zal niet gaan gebeuren, denk ik. Daarvoor zit de Haagse asfaltfobie te diep geworteld. Sowieso is het in de Randstad alleen al wb de ruimte erg moeilijk en op sommige plaatsen onmogelijk om al die snelwegen te realiseren. Zullen ze toch die fijnstofnormen aan hun laars moeten lappen, want anders staan we, zoals je al zegt, straks inderdaad met z'n allen STIL.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » do 21 apr 2005, 12:27

Wicher schreef:
peejay schreef:Onderstaand plaatje heb ik op 4 januari 2005 van internet gehaald, ik weet helaas niet meer waarvandaan (misschien wel van het oude forum?).
[...]
En zo kun je nog uren genieten van dit plaatje, en steeds wat nieuws ontdekken :P
Dat plaatje is van mijn hand.
Fijn dat het zo gewaardeerd wordt, daar doe je het tenslotte voor. :)
Fijn dat de herkomst van het plaatje opgehelderd is. Bedankt voor het 'lenen' :top:

Bij René staat ook dit plaatje (ik zal maar even volstaan met de link), waar zowel een RW58 Markiezaat - Galder opstaat (bij Breda vloeiend aansluitend op de RW27 richting Utrecht, met RW58 richting Tilburg als TOTSO?) als een RW17 Bergen op Zoom - Roosendaal en een ongenummerde RW Roosendaal - Breda (Princeville), die sprekend lijkt op de huidige A58.
Laatst gewijzigd door peejay op do 21 apr 2005, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 12:28

overdrive schreef:Het lijkt me dat nr.33 ook niet helemaal klopt, gezien het curieuze verloop: Leeuwarden-Assen-Eemshaven.
Vanaf Eemshaven tot ong. Appelscha (kruising met de 6) klopt-ie in elk geval. Vanaf daar loopt de lijn recht door naar Leeuwarden, daarom heb ik er maar voor gekozen dat stuk gewoon door te nummeren als 33. Misschien was het echter beter geweest het stuk Leeuwarden-Appelscha 31 te noemen, conform de huidige situatie.

Overigens is dit ook het meest extreme wegennetkaartje dat er is. Op sommige punten slaat het ook gewoon nergens op. Zo is er verder geen enkele kaart te vinden waarom zowel de 22 als de 16 parallel langs Leiden naar het noorden lopen. Op alle andere kaarten staat deze 'Stamweg' gewoon als 1 weg.

Maar hoewel dit plan belachelijk lijkt, begin je je toch af te vragen of het zo'n kwaad idee was geweest. In de praktijk liggen op de aangewezen plekken nu namelijk ook wegen. Tussen Rotterdam en Zoetermeer wordt nu bijv. de N470(/N471) aangelegd, met naar ik meen 2+2 stroken. Was het eigenlijk niet handiger geweest dit ding gelijk ongelijkvloers aan te leggen?

Plaats reactie