[A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Ds79m » do 21 apr 2005, 12:46

Maar hoewel dit plan belachelijk lijkt, begin je je toch af te vragen of het zo'n kwaad idee was geweest. In de praktijk liggen op de aangewezen plekken nu namelijk ook wegen. Tussen Rotterdam en Zoetermeer wordt nu bijv. de N470(/N471) aangelegd, met naar ik meen 2+2 stroken. Was het eigenlijk niet handiger geweest dit ding gelijk ongelijkvloers aan te leggen?


Uiteraard was dat veel handiger geweest, maar het schijnt beleid te zijn om Nederland in een stoplichtenparadijs te veranderen. Zie de nieuwe N11, N14, N62, N201, N205, enz, waar het m.i. veel beter was geweest om de gelijkvloerse kruisingen weg te werken, evt. dan als een smallere weg, 2+1 ofzo. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Blijf bij het topic!

Bericht door peejay » do 21 apr 2005, 12:49

Het topic is "De A58 Galder - Markiezaat". Blijkbaar had ik beter een uitsnede van het kaartje kunnen maken... (dat laadt ook sneller).

Ik geef toe dat zo'n mooie kaart vele commentaar verdient, maar misschien in een apart draadje?

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 21 apr 2005, 13:21

maar het schijnt beleid te zijn om Nederland in een stoplichtenparadijs te veranderen. Zie de nieuwe N11, N14, N62, N201, N205, enz,
Ik denk dat dat komt omdat het woord ''snelweg'' zoveel stekels doet overeind staan, dat ze er jammer genoeg maar voor kiezen om een versoberde N-weg aan te leggen. En financieel is het aanvankelijk goedkoper, natuurlijk. Verder past het uitstekend in het mobiliteits- (lees: auto-)ontmoedigende beleid van Den Haag.

De N11 gaat toch "stiekum" een snelweg worden, had ik op dit forum gelezen? Met de N14 gaat dat niet meer lukken. De N62 kan makkelijk, de N205 ook, maar elders op het forum las ik dat een ombouw naar autosnelweg niet gaat gebeuren.
Ik geef toe dat zo'n mooie kaart vele commentaar verdient, maar misschien in een apart draadje?
Nou... wat mij betreft is het niet erg om in een draad off-topic te gaan, zolang er maar zinnige dingen gezegd worden. Anders wordt het zo strak dat je de spontaniteit eruit haalt - en we moeten onszelf nu ook weer niet AL te serieus nemen, toch?
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » do 21 apr 2005, 13:28

Ik geef toe dat zo'n mooie kaart vele commentaar verdient, maar misschien in een apart draadje?
Nou... wat mij betreft is het niet erg om in een draad off-topic te gaan, zolang er maar zinnige dingen gezegd worden. Anders wordt het zo strak dat je de spontaniteit eruit haalt - en we moeten onszelf nu ook weer niet AL te serieus nemen, toch?
[ironisch] Ik en mijn grote mond ook :oops: [/ironisch]

Ik zal het voortaan aan de moderatoren overlaten om te beoordelen of een draadje off-topic gaat. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 21 apr 2005, 15:08

overdrive schreef:Het lijkt me dat nr.33 ook niet helemaal klopt, gezien het curieuze verloop: Leeuwarden-Assen-Eemshaven.
Let wel: de nummers waren toen alleen administratief. Ze stonden niet op de wegwijzers.
Bovendien: rijksweg 33 liep zo raar nog niet. Vergelijk de huidige A9 tussen Den Helder en Diemen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 21 apr 2005, 15:12

harry schreef:Let wel: de nummers waren toen alleen administratief. Ze stonden niet op de wegwijzers.
Bovendien: rijksweg 33 liep zo raar nog niet. Vergelijk de huidige A9 tussen Den Helder en Diemen.
Let wel: dit is geen rijkswegenplan, maar een kaart uit het allereerste Structuurschema Verkeer uit 1966, en dat was oorspronkelijk ook niet van nummers voorzien.

Volgens mij was het Matthijs die die nummertjes erin heeft gekalkt, toch ? :?:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 21 apr 2005, 15:21

René schreef:Let wel: dit is geen rijkswegenplan, maar een kaart uit het allereerste Structuurschema Verkeer uit 1966, en dat was oorspronkelijk ook niet van nummers voorzien.
Inderdaad. Ik had het beter ietsje anders kunnen schrijven:
harry ging over de schreef:Let wel: wegnummers waren toen alleen administratief. Ze stonden niet op de wegwijzers.
Bovendien: jouw voorstel voor het verloop van rijksweg 33 zou nog niet zo raar geweest zijn. Vergelijk de huidige A9 tussen Den Helder en Diemen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 19:20

René schreef:
harry schreef:Let wel: de nummers waren toen alleen administratief. Ze stonden niet op de wegwijzers.
Bovendien: rijksweg 33 liep zo raar nog niet. Vergelijk de huidige A9 tussen Den Helder en Diemen.
Let wel: dit is geen rijkswegenplan, maar een kaart uit het allereerste Structuurschema Verkeer uit 1966, en dat was oorspronkelijk ook niet van nummers voorzien.

Volgens mij was het Matthijs die die nummertjes erin heeft gekalkt, toch ? :?:
Juist, maar dat had ik destijds en ook in dit topic al aangegeven. Het kaartje had en heeft totaal geen officiele status, maar is natuurlijk wél interessant. :)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door nederland24 » di 10 nov 2015, 17:23

Hoort niet helemaal bij dit topic, maar waarom is de A58 vanaf knooppunt Galder nooit helemaal doorgetrokken naar de A58 bij Etten Leur?

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Claus Plein » di 10 nov 2015, 17:25

^^ Hoe zie je dat voor je? Ik weet alleen dat de A58 ooit doorgetrokken had moeten worden naar Hoogerheide...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 17:52

^^ Ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Afbeelding

Wie zonder achtergrondkennis naar de huidige kaart kijkt, kan de indruk krijgen dat er plannen waren voor het rode tracé, maar dat die nooit zijn uitgevoerd. Echter in feite was er vroeger sprake van het groene tracé. De A58 had over het lila tracé moeten lopen, maar dat is er nooit van gekomen, zodat de oude route over Etten-Leur en Roosendaal is opgewaardeerd. Corrigeer mij als ik er naast zit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Claus Plein » di 10 nov 2015, 18:32

Jaa tourlijk kan ik me er wel wat bij voorstellen maar die kennis van hierboven had ik al. Volgens mij is de A58 tussen Roosendaal en Etten-Leur al vroeger opgewaardeerd, dan dat de plannen voor het lila tracé zijn afgeblazen, maar daar ben ik niet zeker van.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Mark » di 10 nov 2015, 18:48

Op enkele kaarten zoals die van het Rijkswegenplan 1968 is een TOTSO-vrije rijksweg 58 ingetekend maar in hoeverre dit ooit echt reëel is geweest durf ik niet te zeggen. In de jaren 70 is de rijksweg 58 op het bestaande tracé omgevormd tot snelweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 19:03

Ook toen de A58 van Roosendaal naar Etten-Leur een snelweg was bestonden de plannen voor een A58 tussen Galder en Hoogerheide nog steeds. Die zijn vermoedelijk pas in de jaren '70 of begin jaren '80 definitief gesneuveld.

Alhoewel ik niet de indruk heb dat knooppunt Galder er helemaal op was voorbereid, er zijn geen SNUP's die wijzen op een mogelijke westelijke doortrekking, is het ontwerp ook niet dusdanig dat het erg lastig zou worden om de A58 ooit nog door te trekken. Voor een trompetknooppunt had men namelijk ook met één kunstwerk kunnen volstaan, maar toch zijn er twee gebouwd. Maar ik weet niet of men ten tijde van de planning van knooppunt Galder nog rekening hield met een doortrekking richting Hoogerheide. Een groot obstakel was natuurlijk wel Vliegbasis Woensdrecht.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Claus Plein » di 10 nov 2015, 19:47

Wegenwiki schreef:In de jaren '60 en '70 van de 20e eeuw was gepland de A58 vanaf het knooppunt Galder direct westwaarts door te trekken, zuidelijk van Roosendaal en Bergen op Zoom aansluitend bij Woensdrecht. Knooppunt Galder zou oorspronkelijk een regulier klaverblad worden en in eerste instantie zou het wegvak tot aan de N263 bij Rijsbergen direct bij de aanleg worden meegenomen. Daarvan heeft men in de jaren '80 om kostenredenen afgezien.
Men heeft dus tijdens het ontwerpen helemaal niet meer gelet op eventuele doortrekking. De keuze voor twee viaducten was, denk ik, om de verbinding meer vloeiend te maken.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Victor » wo 11 nov 2015, 21:11

^^ Trompetknooppunten worden al sinds de jaren 70 ( Batadorp heb ik zien aanleggen en daar viel het mij op ) ontworpen met een groot verschil in radius en afstand tussen de binnenliggende lus en de buitenboog.
Ik neem aan dat dat vooral met veiligheid te maken heeft, als een auto in de binnenliggende lus uit de bocht vliegt moet hij niet op de tegenbaan terechtkomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2015, 11:29

KP Batadorp is denk ik goedkoper aangelegd dan uiteindelijk de bedoeling was. In een Shell Stratenboek uit (ik meen) 1996 kan ik me een geplande semi-directe verbindingsboog Boxtel richting Veldhoven herinneren. De lus zal vooral een bezuiniging op het oorspronkelijke ontwerp geweest zijn.

Ik denk dat hierbij dezelfde truc is uitgehaald als met KP Emmeloord. Het viaduct in de trompetlus was ooit bedoeld voor één richting; de lus Ens richting Urk over het huidige viaduct is een provisorium. Oorspronkelijk had KP Emmeloord een Hattemerbroek-oplossing o.i.d. moeten worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Jackbauer1350 » wo 21 jun 2017, 20:10

Kaaiman schreef: Het was de bedoeling dat rijksweg 19, oftewel de A4, oostelijk van de S9 zou komen te lopen.

De A58 tussen :KP: Markiezaat en Hoogerheide was gepland om verder doorgetrokken te worden naar het oosten, om daar op de A4 aan te sluiten.
Het knooppunt tussen de A4 en de oorspronkelijk geplande A58 vanaf knp Galder had dan waarschijnlijk zo'n beetje op de grond van de huidige luchtmachtbasis moeten komen?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Kaaiman » wo 21 jun 2017, 23:04

^^ Ik vermoed net ten oosten daarvan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door harry » wo 21 jun 2017, 23:06

^^ Het blijft opvallend dat de landingsbaan van Woensdrecht precies in het verlengde van de A58 (west) ligt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door BHJ » do 22 jun 2017, 6:43

^^ Het is vast een testtraject voor het maken van noodlandingen op de autosnelweg.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Wouter N14 » do 22 jun 2017, 8:32

harry schreef:^^ Het blijft opvallend dat de landingsbaan van Woensdrecht precies in het verlengde van de A58 (west) ligt...
En dus op het oorspronkelijke tracé rechtstreeks naar Galder, hoewel ik denk dat de A58 er net bovenlangs had moeten lopen. Aannemende dat het viaduct Hoogerheide nog het bedoelde tracé is en de knik naar het noorden duidelijk daarna volgt, zou je net langs de basis komen. Of misschien was het toch wel bedoeld om echt van de ruimte gebruik te maken om zo natuur te besparen. Ik ben nog altijd erg benieuwd hoe een en ander daar nu ooit gedacht was.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 jun 2017, 9:41

Net als zoveel vliegbases heeft Woensdrecht zijn bestemming te danken aan de Tweede Wereldoorlog. Volgens Wikipedia was eind jaren '60 de aanwezige straalmotorenwerkplaats de laatste belangrijke activiteit op de vliegbasis. De aanwezigheid daarvan voorkwam een sluiting van Woensdrecht.

Het is dus goed mogelijk dat bepaalde plannen voor de A58/A4 anticipeerden op een mogelijke sluiting van de vliegbasis. Waarbij het waarschijnlijk een voordeel was geweest om de weg deels over het voormalige vliegveld, gelegen in een ontginningsgebied, te kunnen aanleggen.

Al vraag ik me af of een sluiting, ook vanwege de aanwezige industrie (van de jaren '50 tot vrij recent), gedurende langere tijd concreet in beeld is geweest.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Widejo » do 22 jun 2017, 10:02

De start en landingsbaan ligt net als de A4/A58 in het 'dal' van de Brabantse Wal tussen Bergen op Zoom en Woensdrecht. Fokker heeft inderdaad veel betekent voor de instandhouding van Vliegbasis Woensdrecht. De vliegbasis is hedendaags een belangrijk opleidingscentrum voor Defensie en toekomstige hoofdlocatie voor maintenance aan de Nederlandse F-35 JSF en aan die van NAVO-bondgenoten. Ook de ontwikkeling van 'Aviolanda', waar luchtvaartgerelateerde bedrijven gevestigd zijn direct naast de vliegbasis maakt het allemaal een toekomstvaste ontwikkeling van grote betekenis voor heel West-Brabant.

De vliegbasis en Defensie hebben wel degelijk invloed op beslissingen aangaande de A58/A4. Zo is een verplaatsing van aansluiting Bergen op Zoom-Zuid naar het Heimolen-viaduct nog altijd een lopende zaak, aangezien de Huijbergsebaan van groot belang is voor de bereikbaarheid van de basis. De verplaatsing van de aansluiting zal betekenen dat bereikbaarheid achteruit gaat. Dat en bezwaren van het Ziekenhuis hebben er voor gezorgd dat de verplaatsingsplannen volledig in de vriezer zitten. Jammer, aangezien de verplaatsing kan zorgen voor een mooie vloeiende aansluiting van de Markiezaatsweg ('Randweg-Zuid') op de A58/A4.
Hamburg, meine Perle

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door Starlet » do 22 jun 2017, 10:33

Kaaiman schreef:Bergen op Zoom - Hoogerheide is oorspronkelijk als provinciale weg aangelegd (vanaf 1968 de S9) en werd pas in het Rijkswegenplan 1984 opgenomen als rijksweg (na overdracht van beheer en eigendom). Het was de bedoeling dat rijksweg 19, oftewel de A4, oostelijk van de S9 zou komen te lopen.

De A58 tussen :KP: Markiezaat en Hoogerheide was gepland om verder doorgetrokken te worden naar het oosten, om daar op de A4 aan te sluiten. De S9 was dus bedoeld als ontsluitingsweg van regionaal belang. Dat zie je onder meer terug in de grote afritdichtheid. Bovendien werd ruimtereservering voor 2x3 in die jaren over het algemeen wel toegepast bij rijksplanwegen en veel minder vaak bij (snel)wegen van lagere orde.

En zo verklaart de historie dus weer het wegontwerp van de verschillende wegvakken. :)

Overigens waren de N259 en N286 ook onderdeel van de S9 en het huidige tracé van de A4 om Halsteren en Klutsdorp was grofweg het geplande sluitstuk tussen de beide delen van de S9. Niet alleen de destijds bestaande S9 is dus (deels) A4 geworden, maar ook het geplande deel is uiteindelijk als A4 gerealiseerd. :idea:
Zou dat verklaren waarom de aansluiting 28 op de A4/A58 (Bergen op Zoom - Centrum) zo uitgevoerd is? Dat het oorspronkelijke plan was om deze door te trekken richting het oosten en een aansluiting te maken op de A4?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 jun 2017, 12:56

Nu we toch in dit topic terecht zijn gekomen:

Zijn er plannen (geweest) voor een omlegging van het huidige A58-tracé door Roosendaal? De weg lijkt daar wel wat op de voormalige situatie bij Badhoevedorp (doorsnijding met weinig ruimte voor uitbreiding, krappe aansluitingen, woonwijken dicht langs de weg).

Bijvoorbeeld een zuidelijke omlegging tussen de afritten 21 en 25.
Of noordelijk met een nieuw tracé tussen de A58 en de A17.

Het toch al bochtige verloop van de A58 zou van beide niet per se slechter worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Rene » do 22 jun 2017, 13:11

Wat ik mij vooral afvraag of dat de ooit dubbelbaans uitgevoerde N262 vooral bedoeld was als een middel om Roosendaal met de nieuwe A58 te verbinden. Dat zou ook die 2x2 gerechtvaardigd hebben.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Widejo » do 22 jun 2017, 13:20

Schelpenpaadje schreef:Nu we toch in dit topic terecht zijn gekomen:
Zijn er plannen (geweest) voor een omlegging van het huidige A58-tracé door Roosendaal?
Snelwegenkenner weet hier meer van.
Maar ik dacht dat een verbinding A17-A58 het meest "recente" plan is. Er is een apart topic over op het Wegenforum: viewtopic.php?f=269&t=12698&start=30
Hamburg, meine Perle

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058] Geplande tracés KP Markiezaat - KP Galder

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 jun 2017, 16:04

^^ Dank, ik ga het eens lezen.
Rene schreef:Wat ik mij vooral afvraag of dat de ooit dubbelbaans uitgevoerde N262 vooral bedoeld was als een middel om Roosendaal met de nieuwe A58 te verbinden. Dat zou ook die 2x2 gerechtvaardigd hebben.
Ik ben ter plaatse nauwelijks bekend. Kijkend naar kaarten en satellietbeelden zou je bijna denken dat de Willem Dreesweg op een (voormalig) eventueel tracé voor de A58 is aangelegd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bericht door verfmeer95 » do 22 jun 2017, 19:37

Wouter N14 schreef:
harry schreef:^^ Het blijft opvallend dat de landingsbaan van Woensdrecht precies in het verlengde van de A58 (west) ligt...
En dus op het oorspronkelijke tracé rechtstreeks naar Galder, hoewel ik denk dat de A58 er net bovenlangs had moeten lopen. Aannemende dat het viaduct Hoogerheide nog het bedoelde tracé is en de knik naar het noorden duidelijk daarna volgt, zou je net langs de basis komen. Of misschien was het toch wel bedoeld om echt van de ruimte gebruik te maken om zo natuur te besparen. Ik ben nog altijd erg benieuwd hoe een en ander daar nu ooit gedacht was.
Het huidige viaduct in de afrit Hoogerheide is niet onderdeel van het bedoelde tracé. Bij de aanleg van de A58 heeft het stuk tussen Hoogerheide en Kruiningen ruimtereserveringen gekregen voor 2x3 rijstroken. Latere wijzigingen (KP Markiezaat, brug over Bathse spuikanaal) hebben die ruimtereservering niet.

Het viaduct over de Langeweg in Hoogerheide is vanuit Zeeland het laatste viaduct met ruimtereservering. Dus tenzij het viaduct van de afrit Hoogerheide later vervangen is (of er moeten plannen geweest zijn voor een parallelstructuur) hoort het waarschijnlijk niet bij het originele plan.

Plaats reactie