Wanneer is iets een snelweg?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Wanneer is iets een snelweg?

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2005, 15:02

De laatste tijd is het mode om N wegen te bouwen die wel 2*2 zijn en volledig ongelijkvloers worden uitgevoerd (N 31). Waarom dan niet gewoon een A kwalificatie?

In Frankrijk vind ik het verschil tussen een Voie d'expresse en een Autoroute over het algemeen ook ultra wazig, terwijl het wel een belangrijke impact heeft op de Vmax.

Wat moet volgens jullie een A kwalificatie krijgen:
* Alle wegen die ongelijkvloerse kruisingen en gescheiden rijbanen hebben
* Deze wegen moeten ook een vluchtstrook hebben
* Deze wegen moeten ook een Vmax van tenminste 100 km/u hebben
* Ze moeten tenminste verbonden zijn met een andere snelweg
* Ze moeten een wezenlijke lengte hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 11 mei 2005, 15:10

Ik zou zeggen: ongelijkvloerse kruisingen, gescheiden rijbanen, max.snelheid 100 km/h of hoger. Dat lijkt me wel logisch.

Verder: minimale lengte 10 km, tenzij aan beide uiteinden via een knooppunt verbonden aan andere snelwegen. Aan tenminste 1 einde verbonden met een andere snelweg.

Dit soort wegen zouden wmb een A-kwalificatie verdienen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 11 mei 2005, 15:10

Van de N65 werd als argumentatie om hem niet op te waarderen tot autosnelweg dat deze snelweg geen wezenlijke functie heeft voor het nationale wegennet.
Dit bijt echter met de kleine stukjes snelweg, die wel een A-nummer hebben, maar die ook niet de status van onderdeel van het nationale wegennet hebben.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wanneer is iets een snelweg?

Bericht door Rene » wo 11 mei 2005, 15:22

Mijn mening:

Autosnelwegen zijn wegen die:

* beschikken over gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen;
* over tenminste 2 rijstroken in elke rijrichting beschikken;
* een horizontaal en verticaal alignement hebben dat gebaseerd is op een ontwerpsnelheid van minimaal:
- 120 km/h in rurale gebieden en
- 90 km/h in urbane gebieden;
* beschikken over een vluchtstrook (uitgezonderd die locaties waar dat om economisch zwaarwegende redenen niet mogelijk is).

De genoemde punten hoeven voor verbindingsbogen niet (altijd) van toepassing te zijn.


Edit: aantal rijstroken; toch wel essentieel. De N50 in de Noordoostpolder is wat mij betreft geen autosnelweg.
Laatst gewijzigd door Rene op wo 11 mei 2005, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 11 mei 2005, 15:30

Helemaal met Rene eens. De eerste ligt wettelijk vast als minimumstandaard. Een weg die aan alle kwalificaties voldoet is uiteraard nog geen snelweg !

Uiteraard creert dit principe ook twistpunten:
*losse stukjes
*snelwegen (verbindingsstukken) die slechts aan het eerste principe voldoen (oa spitstroken, dus geen vluchtstrook, smalle rijbanen en Vmax 80 a 100)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 11 mei 2005, 15:31

En nog een flauwigheidje: minimaal 2+2 (uigezonderd verbindingsbogen en op en afritten)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » wo 11 mei 2005, 15:47

Een autosnelweg dient een plaats A met een plaats B te verbinden of tenminste aan te sluiten op een of meerdere knooppunten (lees andere autosnelwegen). Verder natuurlijk de gebruikelijke 2x2 gescheiden rijbanen, vluchtstrook, ongelijkvloerse kruisingen etc.
De plaatsen A en B dienen wel van enige omvang te zijn en
verder dient een autosnelweg wel van enig nut te zijn, als er toch weinig verkeer van A naar B gaat heeft een autosnelweg geen zin (is dit een open deur intrappen ?)

Mijns inziens zou dus de N65 eigenlijk meteen A65 moeten worden.
Zelfde gold voor de 'oude N50' Den Bosch - Nijmegen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 11 mei 2005, 15:56

kees schreef:Van de N65 werd als argumentatie om hem niet op te waarderen tot autosnelweg dat deze snelweg geen wezenlijke functie heeft voor het nationale wegennet.
Dit bijt echter met de kleine stukjes snelweg, die wel een A-nummer hebben, maar die ook niet de status van onderdeel van het nationale wegennet hebben.
Ze zeggen niet dat iets alleen een snelweg mag zijn als het een wezenlijke functie heeft, ze zeggen dat de ombouw niet nodig is omdat het geen wezenlijke functie heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2005, 17:03

* een horizontaal en verticaal alignement hebben dat gebaseerd is op een ontwerpsnelheid van minimaal:
- 120 km/h in rurale gebieden en
- 90 km/h in urbane gebieden;
* beschikken over een vluchtstrook (uitgezonderd die locaties waar dat om economisch zwaarwegende redenen niet mogelijk is).
Kijk en daar ga je al met je defenitie. 90 km/u in urbane gebieden betekent een snelwegkwalificatie voor Nieuwe Leeuwarderweg, Waterlinieweg en Gooise weg etc...,
En een vluchtstrook behalve waar het niet mogelijk is. Tja. Ik zie wel een A nummer maar geen vluchtstrook. Dus is het om economisch zwaarwegende reden kennelijk niet aangelegd. Leuk om te weten, maar die informatie doet niet zoveel terzake. Net als een hogere Vmax op wegen zonder gelijkvloerse kruisingen. Dat weet je namelijk niet van te voren. Dat dient dus a priori te worden aangegeven met een verkeersbord.
Overigens, welke kwalificatieeisen je ook kiest: als je consequent bent dan staat Nederland aan de vooravond van een grote hoeveelheid op- / afwaarderingen.

Lijstje A wegen die wmb absoluut N weg moeten worden:
* A 7: Tussen Groningen West en de gelijkvloerse aansluiting ten zuidoosten van het Europaplein, en de A 7 tussen het overpad bij sneek en de aansluiting op de Rondweg Sneek.
* A 325: Tussen de Waalbrug bij Nijmegen en knp. Ressen

Lijstje N wegen die opgewaardeerd kunnen worden (zonder aanpassing aan weg)
* N 281 tussen Ten Esschen en de aansluiting Kerkrade
* N 261 tussen Waalwijk en de afrit Tilburg-Noord wanneer het plan van de provincie wordt uitgevoerd.
* N 34 tussen knp. Holsloot en Emmen-zuid
* N 31 tussen de Haak om Leeuwarden aansl. A 32 en knp. Drachten/oosterwolde (na gereedmelding verdubbeling).

En dan hebben we nog een heel rijtje 'discutable' wegen:
* N 3
* A 65
* A 208
* N 205
* A 256
* A 261 (huidig)
* A 270
* N 280
* A 326

Waar de N / A kwalificatie nogal willekeurig gekozen lijkt te zijn. Voor alle genoemde wegen is wat te zeggen voor een A letter, maar ook voor een N letter.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 11 mei 2005, 18:01

Ik ben het met Renés punten eens. Het liefst zie ik ook dat alle snelwegen aan een andere gekoppeld zijn. De A31 is nu zo'n stuk snelweg van stoplicht naar stoplicht. Dat is niet mooi.

Ook zie ik het liefst vluchtstroken, overal waar dat mogelijk is. :)

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » wo 11 mei 2005, 18:30

Voor hoelang de A261 nog snelweg blijft weet ik niet, maar gisteren viel mij op dat op de hele kilometers van de snelweg de hectometerpaaltjes zijn voorzien van N261.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » wo 11 mei 2005, 19:41

Tims schreef:Voor hoelang de A261 nog snelweg blijft weet ik niet, maar gisteren viel mij op dat op de hele kilometers van de snelweg de hectometerpaaltjes zijn voorzien van N261.
zou jammer zijn, het is nu een leuke racebaan :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2005, 19:48

Op mijn kaart *is* deze weg reeds gedekwalificeerd tot gewone N weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 11 mei 2005, 19:51

Bij mij ook, maar er geldt nog steeds een vmax van 120 km/h. Is dat op de andere provinciale snelwegen ook het geval of gelden daar andere limieten zoals 100 (of de 70 km/h bij Lent)?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 11 mei 2005, 20:43

Vinny schreef:Kijk en daar ga je al met je defenitie. 90 km/u in urbane gebieden betekent een snelwegkwalificatie voor Nieuwe Leeuwarderweg, Waterlinieweg en Gooise weg etc...,
Laten dergelijke wegen nou toevallig vroeger ook als (stads)autosnelweg gedefinieerd zijn geweest. Terecht dus dat dat autosnelwegen mogen worden genoemd.
Vinny schreef:En een vluchtstrook behalve waar het niet mogelijk is. Tja. Ik zie wel een A nummer maar geen vluchtstrook. Dus is het om economisch zwaarwegende reden kennelijk niet aangelegd. Leuk om te weten, maar die informatie doet niet zoveel terzake.
Naar mijn mening is de A16 op de Van Brienenoordbrug, de A13 bij Overschie (afgezien van de Vmax dan) wel degelijk autosnelweg. En bij aanleg van een A62 zou ik de Westerscheldetunnel niet van de autosnelweg-definitie willen uitsluiten.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » wo 11 mei 2005, 21:18

ViaHaaren schreef:Bij mij ook, maar er geldt nog steeds een vmax van 120 km/h. Is dat op de andere provinciale snelwegen ook het geval of gelden daar andere limieten zoals 100 (of de 70 km/h bij Lent)?
Op de A261 is de vmax gewoon 120 km/h, maar het wordt daar vaak als racebaan gebruikt, dat stuk daar is het enige stuk zonder flitspalen. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 12 mei 2005, 8:09

Wel vreemd. De N261 ten noorden van de A261 staat er juist vol mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 12 mei 2005, 13:03

Naar mijn mening is de A16 op de Van Brienenoordbrug, de A13 bij Overschie (afgezien van de Vmax dan) wel degelijk autosnelweg. En bij aanleg van een A62 zou ik de Westerscheldetunnel niet van de autosnelweg-definitie willen uitsluiten.
Persoonlijk denk ik dat een weg als de N 34 tussen Holsloot en Emmen makkelijker als 120 km/u weg kan worden ingesteld als deze eerder genomede wegen. En dan nog 'ecnomisch zwaarwegend' heeft COMPLEET NIETS te maken met enige wegkwalificatie dan ook. En dat moet zo blijven omdat het een nietszeggende grootheid is waar geen concrete eis aan verbonden kan worden. Hooguit zou je kunnen zeggen dat een vluchtstrook hooguit 4 kilometer afwezig mag zijn. Maar ja, de A 28 moet dan ook N 28 worden ivm de spitsstrook (dan). Misschien moeten we daar wel naar toe dan. Of het Oostenrijkse systeem van Schnellstrasses, waarin alle 'twijfelgevallen' dan worden gegooid (dus een aparte letter). Maar goed een N weg heeft een Vmax van 100 km/u dus in principe kan dat. Qua bewegwijzering krijg je echter N 15-achtige gedrochten. Of misschien moet dat dan weer een regel worden. Kortom het laatste woord is er nog niet over gezegd. Dat lijkt me duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 12 mei 2005, 13:22

Bij een autosnelweg hoort in pruincipe een vluchtstrook. Maar wanneer daar om financiële redenen bij een duur kunstwerk niet in wordt voorzien, dan is dat geen reden om dat onderdeel van die weg niet als autosnelweg te benoemen. Dat is de essentie van wat ik eerder betoogde.

Het principe van autosnelweg en de thans feitelijk opgelegde maximumsnelheid op die weg of een onderdeel daarvan; dat zijn twee grootheden die weinig met elkaar van doen hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 12 mei 2005, 13:30

René schreef:Bij een autosnelweg hoort in pruincipe een vluchtstrook. Maar wanneer daar om financiële redenen bij een duur kunstwerk niet in wordt voorzien, dan is dat geen reden om dat onderdeel van die weg niet als autosnelweg te benoemen. Dat is de essentie van wat ik eerder betoogde.

Het principe van autosnelweg en de thans feitelijk opgelegde maximumsnelheid op die weg of een onderdeel daarvan; dat zijn twee grootheden die weinig met elkaar van doen hebben.
Mee eens, zou je snelwegen waar spitsstroken langs liggen (dus waar geen vluchtstroken zijn) en over smalle bruggen zonder vluchtstroken geen snelweg noemen? Dacht het wel dus. Anders krijg je allemaal korte stukjes van N/A-wegen. Ik vind ook dat een weg een snelwegkwalificatie verdient als het aansluit op het landelijke snelwegennet, met ongelijkvloerse kruisingen. de Vmax is nog niet eens zo heel belangrijk. de A270 en A261 vallen dus niet in dat rijtje.
Ze zijn er niet zo in Nederland, maar in Frankrijk heb je ook wel snelwegen die geen ontwerpsnelheid van 100 hebben. Zoals de A75 bij Lodéve. Scherpe bochten icm met een steile afdaling.
Oja, je zou een snelwegtunnel waar je maar 100 of 80 mag toch ook gewoon snelweg noemen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 12 mei 2005, 13:34

@ ViaHaaren

De A31 is aan de westzijde via de N31 VRI-loos verbonden met de A7. De lichten van de brug in Harlingen zijn natuurlijk ook stoplichten, maar dan hebben de snelwegen zelf er ook nog wel een paar dozijn.

De westelijke N31 is wel voor het grootste gedeelte een 80 km enkelbaans autoweg met 2 gelijkvloerse kruisingen, maar dat wordt binnen een aantal jaren een ongelijkvloerse 2+2 100 km autoweg, behalve de traverse Harlingen, die voorlopig 1+1 autoweg blijft.

Tussen de in aanbouw zijnde snelwegachtige N31 aan het oosten en de A31 zitten inderdaad nog wel 3 VRIs. Maar dat is met de Haak opgelost nog een aantal jaren verder. Dan zal vermoedelijk de hele oost-tak naar snelweg worden opgekrikt. Maar dan leven we in 2015-2020.

De A31 is inderdaad wel de enige niet-provinciale snelweg die niet direct met het snelwegnet is verbonden en dat blijft dus nog vele jaren zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 12 mei 2005, 13:36

Bij een autosnelweg hoort in pruincipe een vluchtstrook. Maar wanneer daar om financiële redenen bij een duur kunstwerk niet in wordt voorzien, dan is dat geen reden om dat onderdeel van die weg niet als autosnelweg te benoemen
Dat is natuurlijk wel de omgekeerde redenering.

Eventjes visiualiseren: Er wordt een snelweg aangelegd: dat betekent dat de weg vluchtstroken krijgt, tenzij er zwaarwegende economische reden zijn om dat niet te doen; en voor tunnels is het sowieso geen vereiste (bron: Karla Peijs, reactie op kritiek schrappen vluchtstroken in tunnel A 73). Maar volgens mij is het bordje 'snelweg' ergens ophangen niet daarop van toepassing. Dat kun je sowieso ophangen ookal heeft een weg geen vluchtstrook (A 28) of niet ophangen terwijl de weg het wel heeft (N 3).

Wat mij betreft is een vluchtstrook de minst belangrijke snelweg eis. Gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen over de gehele lengte van betreffend wegvak is n.m.m. meer essentieël.

(trouwens grappig weetje: mijn zusje geloofde, toen ze 12 was, niet dat de A 10 west een snelweg was. Pas toen ik vertelde dat er geen verkeerslichten waren geloofde ze het pas...)

En dan nog lopen de wegkwalificatie snelweg en de toekenning van een A genummerde weg nog al eens uit elkaar. Er bestaan snelwegen zonder A nummer en er zijn ook A genummerde wegen die geen snelweg zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 12 mei 2005, 13:44

wat mij betreft:

#1 ongelijkvloerse kruisingen over een aanzienlijke lengte
#2 minimaal 2x2
#3 ontwerpsnelheid minimaal 100km/h, uitzonderingen daargelaten
#4 aansluiting op het landelijke snelwegennet
#5 vluchtstroken

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 12 mei 2005, 14:18

Vinny schreef:Dat is natuurlijk wel de omgekeerde redenering.
Maar wel in dit land al van toepassing sinds de aanleg van rijksweg 12 in de jaren '30.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 12 mei 2005, 14:21

Maar wel in dit land al van toepassing sinds de aanleg van rijksweg 12 in de jaren '30.
En daar wordt dus nu (dus) flink aan gemorreld danwel compleet afgeschaft... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 12 mei 2005, 14:24

Vinny schreef:
Maar wel in dit land al van toepassing sinds de aanleg van rijksweg 12 in de jaren '30.
En daar wordt dus nu (dus) flink aan gemorreld danwel compleet afgeschaft... :roll:
Nee, blijkbaar heeft men minder geld beschikbaar (hoe zou dat nou komen met al die HSL's, Betuwelijnen, Noordzuidlijnen etc ?) en doet men nòg vaker een beroep op het "zuinigheidsprincipe" (= economisch zwaarwegende redenen blablabla)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 12 mei 2005, 14:44

(= economisch zwaarwegende redenen blablabla)
Daarom wil ik het ook afschaffen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 12 mei 2005, 15:13

Uitgangspunt is dat je een geheel nieuwe snelweg met vluchtstrook en standaard breedte aanlegt lijkt mij.

Dat je concessies doet bij een verbreding in moeilijk gebied (veel bruggen, viaducten of andere obstakels) lijkt mij logisch. 1-2 miljoen uitgeven om een viaduct een vluchtstrook te geven (of te laten behouden) vind ik weggegooid geld.

De HSL, Betuwelijn en Noord-zuidlijn zijn projecten uit poldertijd Kok II, toen absolute concensus een must was, de economie op zijn top zat en de geldnood niet zo groot. De rekening komt echter altijd jaren later dan de beslissing.....

Persoonlijk vind ik de HSL ten zuiden van Rotterdam en de Noord-zuidlijn nog steeds een zinvolle investering al valt er ook op deze delen wel een vlekje te vinden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 12 mei 2005, 15:39

Welja, over de zin/onzin van de Noordzuidlijn wil ik nog wel eens een boompje met je opzetten; de HSL ten zuiden van Rotterdam is inderdaad een goede investering in uitbreiding van de capaciteit tussen Nederland en België geweest. De HSL tussen A'dam en R'dam vind ik weggegooid geld; veel beter ware het geweest de bestaande spoorlijn te 'upgraden', o.a. met een tunnel onder Delft. Was er ook een stop op de lijn zelf geweest in Den Haag, in plaats van die volstrekt onnozele HSL-shuttle naar Rotterdam... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 12 mei 2005, 17:53

Ik denk dat je het nut van een vluchtstrook ook niet moet onderschatten. Waar moet je anders heen als je auto stilvalt of als hulpdienst moet je langs die stilstaande rij auto's? :roll:

W.m.b. zoveel mogelijk vluchtstroken aanleggen langs auto(snel)wegen, omwille van veiligheidsredenen.

Plaats reactie