Wanneer is iets een snelweg?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 12 mei 2005, 21:06

Het ongevalsrisico op een ongelijkvloerse 2x2 weg met vluchtstroken is ongeveer 0,5 per miljoen voertuigkm, op een ongelijkvloerse 2x2 weg zonder vluchtstroken ongeveer 5,0 per miljoen voertuigkm (Duits onderzoek). Een vluchtstrook is dus een alleszins nuttige investering in verkeersveiligheid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 mei 2005, 23:15

Een vluchtstrook is dus een alleszins nuttige investering in verkeersveiligheid.
Volgens mij is hier sprake van een misverstand. Ik zeg helemaal niet dat een vluchtstrook 'best geschrapt' zou kunnen worden, sterker nog: ik vind dat 2x2 wegen het best van begin af aan met vluchtstrook kunnen worden uitgerust. Maar ik vind het niet de beslissende factor om uit te maken of het een autosnelweg is of niet. (foto Mavas: de A 208 heeft ook geen vluchtstroken, net als de ZEER GEVAARLIJKE Autostrada A 3 van Napels naar Salerno). Het kan wel reden zijn om de Vmax te verlagen naar 100 of 90 km/u. Maar dat kan op een gewone snelweg ook. Hierbij wil ik ook aangeven dat ik vind dat op N wegen die 2x2 zijn ook het best vluchtstroken kunnen worden gemaakt. (N 31, N 34 zijn dus wanproducten).

En die 'economisch zwaarwegendheid' ; is naar mijn mening een flut-criterium. Dat kan je overal wel van toepassing op verklaren. (Ja, maar een vluchtstrook werd echt te duur, hoor). Als het gaat om (dure) kunstwerken, technische onvolkomendheden (te smalle boor) of iets dergelijks, dan kan ik me daar op zich alleszins wat bij voorstellen. De oplossing bij de Westerscheldetunnel: matrixborden, 24h bewaking, calamiteitenmelding lijkt mij bij een gewoon wegvak duurder dan een simpele vluchtstrook waarbij deze poespas niet nodig is; en die misschien een goede 'vervanging' is van een vluchtstrook.

Samenvattend:
  • 2x2 wegen: in principe gewoon vluchtstrook aanleggen, anders via matrixborden en bewaking de boel in de gaten houden (spiststroken, tunnels).
    korte onderbrekingen vluchtstrook toegestaan (viaduct, brug)
    onverhoopt toch geen vluchtstrook: Dan de Vmax aanpassen en niet het lettertje voor het wegnummer. Dat zou ik willen reserveren voor gelijkvloerse kruisingen of rijbaanverenkelingen (die er ook nog te veel zijn in het Nederlandse wegennet).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 12 mei 2005, 23:27

Chrizz schreef:stukjes van N/A-wegen. Ik vind ook dat een weg een snelwegkwalificatie verdient als het aansluit op het landelijke snelwegennet, met ongelijkvloerse kruisingen. de Vmax is nog niet eens zo heel belangrijk. de A270 en A261 vallen dus niet in dat rijtje.
Volgens mij zijn we daar trouwens behoorlijk uniek in. Ik heb eens op de kaart zitten kijken, maar ik kon bijv. in Duitsland geen enkele Autobahn vinden die geen aansluiting op het landelijke snelwegennet heeft.
Weer een reden om de A270 en A261 zo te laten !

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 mei 2005, 7:48

We hebben de A31 ook nog die daarbij hoort.

In Belgie heeft de A28 ook die 'eer'. (Bij Aubange)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » vr 13 mei 2005, 10:03

In Duitsland bestaat wel degelijk zo'n snelweg: de A44 bij Velbert.
Laatst gewijzigd door Charles op vr 13 mei 2005, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 mei 2005, 10:18

Vinny schreef:foto Mavas: de A 208 heeft ook geen vluchtstroken
Toch wat beter kijken. De A208 heeft wèl vluchtstroken, alleen niet bij de in- en uitvoegers en het viaduct nabij het Delftplein. Maar wat dat betreft wijkt deze snelweg dan ook niet af van andere snelwegen die in de jaren '50 zijn ontworpen, zoals bijvoorbeeld de A12 Lunetten - Ede.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

caresse
woonerf

Bericht door caresse » vr 13 mei 2005, 13:12

Palance schreef: In Belgie heeft de A28 ook die 'eer'. (Bij Aubange)
Ja dat is nu echt waardeloos. kom je de grens over. wordt de weg spontaan 4 baans en snelweg maar na een paar kilometer weer niet snelweg. vooral dat stuk naar de E25. Van die belgische rotonde's die na 4 jaar bouwen af waren :x

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 13 mei 2005, 13:52

jeroent schreef:
Chrizz schreef:stukjes van N/A-wegen. Ik vind ook dat een weg een snelwegkwalificatie verdient als het aansluit op het landelijke snelwegennet, met ongelijkvloerse kruisingen. de Vmax is nog niet eens zo heel belangrijk. de A270 en A261 vallen dus niet in dat rijtje.
Volgens mij zijn we daar trouwens behoorlijk uniek in. Ik heb eens op de kaart zitten kijken, maar ik kon bijv. in Duitsland geen enkele Autobahn vinden die geen aansluiting op het landelijke snelwegennet heeft.
De 73 bij Coburg wel. Zo zijn er nog meer stukjes, maar die worden binnen niet al te lange tijd verbonden met het snelwegennet.

Ik vind het trouwens een onzin-criterium dat een snelweg per se verbonden moet zijn met andere snelwegen. Het is dat Nederland maar een klein land is en dat het dus niet vaak voorkomt. In een land waar in een uithoek 2 behoorlijke steden liggen met een 6-strooks weg ertussen over 100 kilometer met gescheiden rijbanen, en over de hele lengte ongelijkvloerse kruisingen en vluchtstroken met Vmax 130; alleen geen directe snelweg verbinding met de 200 km. verderop gelegen eerstvolgende snelweg. Is dit dan ineens geen snelweg? Dacht het toch wel...
Rainier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 mei 2005, 14:20

jeroent schreef:
De A95 is toch een lange snelweg daar die geen aansluiting heeft op de rest van het net. En zo zijn er nog wel meer stukjes van bv. de A96, A94, A21, A20, A38, A73, A71(?).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 13 mei 2005, 19:11

Verbondenheid met andere snelwegen vind ik ook een onzincriterium.

Dan zou je dus als land nooit kunnen beginnen met 1 snelweg, hoe lang ook. Je moet altijd direct een tweede leggen, omdat anders ze anders niet zijn verbonden en dus geen snelweg.
Of geef je de weg halverwege een ander nummer?

Wel moet een snelweg natuurlijk 'enige' lengte hebben, al was het maar omdat er anders geen meerwaarde is, en je de beoogde snelheid nauwelijks kunt bereiken.
Ik bedoel maar: elke weg is tussen kruisingen kruisingsvrij. Toch zul je zo'n stuk pas snelweg kunnen noemen als het over een langer stuk (minstens 10 km?) kruisingsvrij is. (Bijvoorbeeld door te zijn verbonden met een andere snelweg.)

Hugo
dorpsstraat

Bericht door Hugo » vr 13 mei 2005, 21:39

Nou verbondenheid met andere snelwegen vind ik wel degelijk van belang maar het is heus geen gebod of zo. Geld meer als er al autosnelwegen liggen en zeg nou zelf ... je wilt langere wegen om snelheid te maken ... ik zeg maak ze dan zo lang dat (de meeste) snelwegen dus verbonden zijn met andere snelwegen, dan pas kun je doorrijden (nou ja de files daargelaten )
;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 mei 2005, 21:47

Ik vind die verbondenheid met het netwerk geen argument. Als de weg maar kruisingsvrij is en voldoet aan bepaalde ontwerpeisen, dan kan die weg een (stads)autosnelweg zijn. Hoe kort en geïsoleerd de weg dan ook wellicht kan zijn.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 13 mei 2005, 23:17

Precies wat ik bedoel... :D
Rainier

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 14 mei 2005, 16:09

Autosnelweg:
Een weg met minimaal 2x2 rijstroken en zo mogelijk vluchtstroken, gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Alleen toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer dat een snelheid van tenminste 80 km/h kan en mag ontwikkelen. Maximum snelheid 100 of 120 km/h, tenzij anders aangegeven.

Autoweg:
Een weg met minimaal 1 rijstrook per richting, alleen toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer dat een snelheid van tenminste 70 km/h kan en mag ontwikkelen. Maximum snelheid 100 km/h, tenzij anders aangegeven.

* Ad "autoweg": een autoweg hoeft dus niet ongelijkvloers te zijn, vluchtstroken te hebben of 2x2 rijstroken te tellen.
Donateur Vereniging Wegenforum