A15: bewoners Tiel ergeren zich aan herrie geluidscherm

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

A15: bewoners Tiel ergeren zich aan herrie geluidscherm

Bericht door Rene » di 12 sep 2006, 13:38

Cobouw (12-9-2006) schreef:Bewoners Tiel ergeren zich aan herrie geluidsschermen A15

TIEL - Een kunstwerk dat Rijkswaterstaat heeft geplaatst in de geluidsschermen langs de snelweg A15 (Ewijk-Rotterdam) en de naastgelegen Betuwelijn veroorzaakt extra geluidsoverlast. De gemeente Tiel wil dat de dienst het kunstwerk verwijdert en het geluidsscherm op die plek gewoon dicht maakt, maar Rijkswaterstaat vindt dat te duur en weigert. Dat blijkt uit een briefwisseling, die de gemeente op een informatieavond volgende week aan de bewoners van drie achter de snelweg en de spoorlijn gelegen wijken zal laten lezen.

Geluidsprobleem
De bewoners klagen al sinds 2003 dat de geluidshinder is toegenomen. Hoewel de geluidsnormen niet worden overschreden, onderschrijven burgemeester en wethouders van Tiel dat er sprake is van een “geluidsprobleem.”
Het kunstwerk ter hoogte van motel Van der Valk langs de snelweg bestaat uit een rij opeenvolgende, losstaande panelen. “Staken”, noemt het gemeentebestuur ze. “Hoewel het door de architect schijnbaar als kunstwerk is bedoeld, wordt het algemeen beschouwd als een niet-afgebouwd deel van het scherm”, zo schrijven B en W aan Rijkswaterstaat.
De dienst denkt dat aanbrengen van extra panelen geen aanmerkelijke vermindering van de geluidsoverlast zal opleveren.
“Het scherm is gebouwd volgens ontwerp. Aanbrengen van panelen kost tussen de 60 en 80.000 euro”, stelt Rijkswaterstaat. De dienst noemt die kosten onrendabel. Het Tielse gemeentebestuur legt zich daar niet bij neer en wil een gesprek.

Afdichten
Rijkswaterstaat zal wel binnen een jaar op twee stukken snelweg langs Tiel zeer open asfalt beton (zoab) aanbrengen. In oktober gaat de dienst daarnaast ‘lekken’ in de schermen in de buurt van Tiel afdichten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 12 sep 2006, 18:59

Een antwoord kan niet uitblijven.

Vraagje: Sinds wanneer loopt de A15 richting Ewijk?

Ik woon op 150 meter van de A15.
Tot ca. 1990 is de afscheiding tussen de A15 en de noordelijke wijken een aarden wal.
Vanaf dan staat er een simpele circa 1000 meter lange geluidswal.

Bij de aanleg van de Betuweroute is de spoorlijn ingekapseld tussen wallen en is er over een lengte van ca. 4 kilometer een estetisch verantwoord geluidscherm geplaatst. Geluid lijkt inderdaad te zijn toegenomen. Echter heb je voornamelijk overlast bij noordelijke winden. Bij andere windrichtingen slaat het geluid naar Zoelen en Kerk-Avezaath.

In de loop der tijd is het geluidsniveau wel toegenomen wat ook aan de stevige toename van het verkeer toe te schrijven valt. In 1980 passeerden hooguit 1000 voertuigen per etmaal (Dit is voor de ingebruikname van de A73/A77). Na de betere ontsluiting met Duitsland is de A15 een populaire route vanuit Europoort.

VTB zal mij kunnen bijvallen.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 12 sep 2006, 19:47

waldo79 schreef:VTB zal mij kunnen bijvallen.
Dit bericht staat sinds zondagmiddag op de teletekstpagina van RTV Gelderland:
Afbeelding

Ik kan Waldo's verhaal compleet onderschrijven. Ik woon zelf weliswaar ietsjes verder van de Betuweroute af, maar kan me de frustratie van de omwonenden begrijpen. Zij hebben immers niet gevraagd om zo'n onzinnig kunstwerk (en ik altijd maar denken dat de geluidswal om de een of andere reden niet 'af' was...blijkt het opeens 'kunst' te zijn), maar zitten wel met de gebakken peren.

Vorig jaar heeft er in de gemeente Buren een heftige discussie plaatsgevonden tussen bestuurders en burgers, die volledig escaleerde. Een artikel met een fulminerende burgemeester Tammes (D66 overigens) volgde in de regionale, gratis huis-aan-huis-krantjes en het 'kernenbezoek' van de gemeente aan Zoelen eindigde bijna in een lynchpartij. Huis-tuin-en-keuken-onderzoekjes van enkele Zoelenaren naar geluidsoverlast toonden aan dat het aantal toegestane decibel ver werd overschreden. Nou moet het belang van dergelijke proefjes niet overdreven worden, maar het geeft wel aan dat de Betuweroute tot heftige, hoog oplopende emotionele reacties leidt. En dat terwijl er nog geen trein over de rails heeft gereden... :roll:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 12 sep 2006, 19:58

Gemeente Tiel schreef: Inleiding
Aan het eind van de jaren ’80 zijn de voorbereidingen voor de aanleg van de Betuwelijn gestart. De gemeente heeft de ontwikkelingen continue gevolgd en heeft invloed uitgeoefend om de door velen verwachte hinder tot een minimum te beperken. Dit heeft onder meer geleid tot een aanscherping van de geluidsnorm en de aanleg van geluidwerende voorzieningen voor de treinen op de Betuweroute. Ook zijn extra geluidwerende schermen langs de A15 geplaatst.

Sinds 2003 geven bewoners uit de wijken, grenzend aan de A15, aan dat de geluidhinder, vergeleken met de oude situatie, is toegenomen. Bewoners ervaren het geluid als een hinderlijke verstoring van het leefklimaat. De gemeente neemt deze signalen serieus en is van mening dat er, hoewel geluidberekeningen geen normoverschrijding laten zien, toch sprake is van een geluidprobleem.

Via deze pagina geven wij antwoord op de vragen die gesteld zijn op de informatiebijeenkomsten op 10 november 2005 en 20 februari 2006 en informeren wij u over de ontwikkelingen. Ook kunt u achtergrondinformatie lezen. Dit is geen statisch document: regelmatig wordt de informatie aangepast.
Meer info:

http://www.tiel.nl onder geluidhinder A15

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 13 sep 2006, 12:44

Fotootje?

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 13 sep 2006, 15:47

Als ik het goed begrijp is het zo dat er twee muren die op verschillende afstanden van de weg staan niet goed zijn aangesloten. Zou je dat dan niet simpel op kunnen lossen door er een glazen wandje tussen te zetten.... :roll:
Zo dus;

Afbeelding
Het blauwe stukje zou dan dat glazen wandje zijn...

Of begrijp ik het nou verkeerd :roll: :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 13 sep 2006, 17:25

Tenzij dat een vluchtweg is. Dan moet er een deur in.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 13 sep 2006, 22:17

Foto, kijkend in de richting Nijmegen :!:

-Afbeelding

Van links naar rechts:
Geluidscherm-spoorlijn-geluidscherm-A15-geluidscherm-sloot-woonwijk
Van links naar rechts is hooguit een breedte van 150 meter

Nu, zo goed als windstil, overheersend geluid van de A15 zelfs achter dubbelglas. Met open deur, zoals op een warme avond als vandaag, is het helemaal lawaaiig :P
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 14 sep 2006, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17384
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 13 sep 2006, 22:59

Als ze die dingen laten begroeien is een groot deel van het lawaai al weg. Maar helaas groeien planten niet zo snel. Waarom trouwens geen 'stil' ge,uidsscherm net als stil asfalt? Gewoon een soort schuim/PUR/weet-ik-veel geluiddempend goedje er tegenaan en hoppa gefixt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 sep 2006, 11:40

Superlelijk :kots:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 14 sep 2006, 11:57

Mwah, ik vind die schermen langs de betuwelijn lelijker dan die naast de snelweg (en tussen de spoorlijn en de snelweg ook onnodig...).

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » do 14 sep 2006, 16:01

waldo79 schreef:Foto :!:
Ik zie geen 'gaten' in de geluidsschermen op de foto... :dontknow: Kijk ik verkeerd... :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 14 sep 2006, 18:41

nielske1990 schreef:Ik zie geen 'gaten' in de geluidsschermen op de foto... :dontknow: Kijk ik verkeerd... :roll:
Nee, het zijn ook niet echt gaten. Aan het uiteinde van de wal (bovenaan de afrit Tiel) is het bovenste gedeelte niet afgedekt. Daar zie je alleen wat pilaren de lucht in steken, waar elders in de wal wel platen zitten. ;)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 14 sep 2006, 18:44

Wat een lelijke schermen zeg. Ongekende landschapsvervuiling.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 14 sep 2006, 20:59

De spoorlijn zelf:
Afbeelding

Kijkend in richting Rotterdam:
Afbeelding

Foto's zijn van 30 okt. 2005.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 14 sep 2006, 21:03

Het lijkt daar net een publieke gevangenis.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17384
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 14 sep 2006, 21:06

Wat een gedrochten. Het is net of die spoorlijn en die snelweg naar een concentratiekamp leiden. :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 14 sep 2006, 21:06

Dank je wel :x


En dit is de achterkant van de geluidswal aan de kant van de woningen.Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2006, 14:16

Kaaiman schreef:Wat een gedrochten. Het is net of die spoorlijn en die snelweg naar een concentratiekamp leiden. :evil:
Tsja, fraai is het allerminst te noemen. :?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 11 okt 2006, 18:37

Foto van het genoemde gat in de geluidswal
Afbeelding

:( Stom dat ik daar nu pas een foto van heb gemaakt.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 12 okt 2006, 22:25

Vinny schreef:Superlelijk :kots:
Inderdaad. Maar heb je eens aan de andere kant gekeken. Nederland heeft na de voltooing van de Betuwelijn zijn eigen (lelijke versie van de) Berlijnse muur. Dit keer scheidt hij noord en zuid. Het was nog een dure grap om het landschap te verwoesten. Liever had ik het spoor ook half-verdiept in een uitgegraven sleuf gezien (niks graffity-gevoelige betonnen wanden), waarbij het uitzicht bewaard bleef. Erg jammer voor het landschap dat voor dit gekozen is :(
Btw: ik zou op dat traject geen treinmachinist willen zijn...

Het ergste is nog nog dat het vroeger voor mijn gevoel nog de snelweg was met het beste weidse zicht en open landschap. Ik kan me wel voorstellen dat veel Nederlanders aangeven dat Nederland 'vol' is, want de beleving maakt het er wel naar. Om over al die lelijke bedrijventerreinen nog maar te zwijgen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 12 okt 2006, 23:01

Tja, als je de lijn verdiept had aangelegd, dan was die veel duurder geworden. En mensen lopen toch al te klagen dat de Betuwelijn dat die zo duur is. Dus ik heb wel zo'n bruin vermoeden waarom die niet verdiept is aangelegd.

En wat betreft geluidsschermen. Als iemand geluidsshermen weet te staan, die mooier zijn dan het landschap erom heen, dan spring ik nu in de auto.

Trouwens, René, is het iets voor een fotowedstrijd in een maand volgend jaar: een foto van een geluidsscherm?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 13 okt 2006, 7:03

Ik heb ook nog een foto van het scherm: (beter: De schermen, want helemaal links zie je dat ding van de Betuwelijn ook nog).

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 okt 2006, 15:41

En toch zouden die dingen wel eens verkeersonveilig kunnen zijn, aangezien je bij zo'n monotoon beeld eerder gaat suffen of in slaap valt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 13 okt 2006, 16:08

Ik vond de mist van die dag een stuk suffer :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 13 okt 2006, 18:51

Mwah, zo lelijk zien die schermen er toch niet uit? Is een keer wat anders. En het gaat toch ook om een niet zo'n heel lang stuk?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 13 okt 2006, 20:50

4 kilometer ;) En de weg ligt in een lange bocht en daarna kom je op een stuk van circa 2 km rechtuit.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 15 okt 2006, 20:24

kees schreef:Tja, als je de lijn verdiept had aangelegd, dan was die veel duurder geworden. En mensen lopen toch al te klagen dat de Betuwelijn dat die zo duur is. Dus ik heb wel zo'n bruin vermoeden waarom die niet verdiept is aangelegd.
Die schermen hebben ook wat gekost. En met verdiept bedoel ik niet het leggen van de zaak in een tunnelbak, maar het inpassen van de lijn in een ingegraven trace'. De Betuwe kon op die manier zijn groene aanzicht behouden en de treinoverlast aan de grond bleef beperkt. Misschien waren schermen op noodzakelijke plaatsen goed te praten, maar de aanleg op deze schaal vind ik echt absurd. Dit zal behalve een flinke aanslag op de omgeving ook een flinke duit gekost hebben.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 16 okt 2006, 12:52

Die geluidschermen liggen niet langs de gehele A15 (De spoorbaan zelf is ingekapseld). Gelukkig maar ;)

Plaats reactie