Actuele wegenlijsten Rijkswaterstaat

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Actuele wegenlijsten Rijkswaterstaat

Bericht door Peter » di 18 aug 2009, 12:23

Delen van de N271 rond de tunnels zullen nog beslist van het rijk zijn, zolang het A73 tunneldebacle voortduurt.

Dat stukje ex-N11 komt ook nog wel eens voor op wegwerkkaartjes als losse streep naast de N11. Benieuwd of het nog (vanwege reconstructieverplichtingen of asbestfundering of zo) nog in formeel rijksbeheer is. Of gewoon de bekende slordigheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 aug 2009, 12:59

^^ Op de ex-N11 zelf is geen enkel teken meer te vinden dat het een rijksweg is. Geen hm-bordjes of zo.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 18 aug 2009, 13:09

Dat was mij ook opgevallen. Grote kans dat RWS dan alleen nog in naam (en budget) beheerder is, maar het feitelijke (gedelegeerde) beheer bij de gemeente ligt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 18 aug 2009, 20:32

harry schreef:^^ Op de ex-N11 zelf is geen enkel teken meer te vinden dat het een rijksweg is. Geen hm-bordjes of zo.
Dat klopt, heb er vrijdag nog gefietst :).

Martin
zandpaadje

Bericht door Martin » vr 02 okt 2009, 10:27

N342 schreef: tekst
Deze wegen worden er pas vanaf gehaald wanneer er een Koninklijk besluit is genomen.
Tot dan worden deze gewoon nog onder 'beheer van RWS' gezien.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 02 okt 2009, 22:07

Is het al bekend wanneer dat koninklijke besluit te verwachten valt?

Martin
zandpaadje

Bericht door Martin » wo 07 okt 2009, 14:17

Nee, helaas. Dit kan echt van een paar weken tot een aantal jaar duren.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 20 jan 2014, 17:08

Onlangs heb ik bij RWS geïnformeerd op de Actuele Wegenlijst nog wordt gemaakt. Ja, dat wordt hij en kreeg hem netjes in de mail. Voor de liefhebbers, hij is hier te downloaden. Het betreft de editie van januari 2014.

Heel veel eigenaardigheden zitten er niet (meer) in t.o.v. vroegere edities als bijvoorbeeld 2007. Bijzondere dingen (in mijn ogen) heb ik hieronder aangestipt.
  • RW5 staat er netjes in met als detail dat er geen knooppunt naam is gegeven met de aansluiting met de A10 (dus ook geen Coenplein).
  • RW7, de oude A7 bij Groningen staat nog als rijksweg (tussen het Europaplein en Westerbroek).
  • RW7, geen vermelding van het Julianaplein als knooppunt, wel nog KP Europaplein (en KP Euvelgunne natuurlijk).
  • RW28 heeft wel weer vermelding van KP Julianaplein.
  • RW30 / 59, klassieke N-weg vermeldingen van N30 bij Barneveld en N59 bij Hooipolder en Waalwijk zitten er nog in.
  • RW36, omlegging N36 Ommen staat vermeld. N48 ten zuiden van de N36 niet meer rijksweg.
  • RW46, nog een stukje rijksweg tussen KP Euvelgunne en de aansluiting bij Eemskanaal, dit is correct volgens mij.
  • RW50, vermelding van KP Ekkersrijt bij Eindhoven. In de praktijk is dit afrit 7.
  • RW57, oude tracés van de N57 op Walcheren nog in rijksbeheer aldus het document.
  • RW58, de vermelding van KP De Roode Leeuw (ja, met dubbel o) komt zowel voor bij de lijst van RW57 als 58. In de praktijk is dit bewegwijzerd als afrit 38 van de A58 en dus inconsistent met wat RWS blijkbaar zelf hanteert.
  • RW58 kent veel rariteiten in de lijst zoals de N58 tussen Etten-Leur en Princeville, wat al omstreeks 2005 oid A58 inclusief knooppunt is. Echter geen vermelding van de N58 bij Vlissingen, maar wel weer van een rijksweg 58 tussen 'N676 - Schoondijk - N253' ...
  • RW74 is aanwezig (met juiste knooppuntnaam).
Onder de planvervangende rijkswegen is flink gesnoeid ten opzichte van 7 jaar geleden.
  • RW205 is met een lengte van 0.882 kilometer nog altijd aanwezig :).
  • RW708, A208, is 1.522 kilometer lang. Dit klopt geloof ik niet meer?
  • RW773, de N273, is gereduceerd tot de rondweg Haelen. Lijkt me niet onmogelijk dat dit inmiddels ook al overgeheveld is aan derden.
  • RW835 is nog altijd planvervangend nummer voor de huidige N35 tussen Zwolle en Wierden.
  • RW838 ook nog aanwezig als N50 als 'Brug over de Ramsgeul en KP Emmeloord'. Interessant ook de vermelding 'Oud tracé Ramspolbrug - Ens' (3 km lang).
  • RW915 is er natuurlijk ook nog bij als brug over de Noord (vermelding N915).
De lijst lijkt goed bijgewerkt, maar met hier en daar ook nog vermoedelijk wat missers. Met name de vaagheid rondom knooppunt namen blijft aanwezig.

Voordat ik deze lijst kreeg, kreeg ik eerder (ongevraagd) een PDF van de wegenkaart van RWS aangeboden welke wellicht bekend is onder sommigen. Deze kaart is ook te vinden op het dataportal van RWS online, namelijk hier. De kaart is van juli 2012 en het is aardig om eens deze te vergelijken met de Actuele wegenlijst en de werkelijkheid. De kaart heeft op z'n zachtst gezegd een paar rariteiten (vermoedelijk fouten).
  • KP Werpsterhoek. Voortschrijdend inzicht in 2012 of gewoon fout?
  • KP Drachten. De praktijk leert dat dit afrit 30 en 30a zijn van de A7. Ook de Actuele wegenlijst staat hier niet in.
  • KP Roode Leeuw ook op de kaart net zoals op de Actuele wegenlijst.
  • KP Ekkersrijt zelfde verhaal.
  • Geen KP Tiglia.
  • Geen KP Velsen.
  • Geen KP Kruisdonk.
Op die kaart van Rijkswaterstaat zijn vast nog meer rariteiten te vinden. Wat mij echter verbaast waarom dit erop staat, juist van een kaart van een officiële instantie zou je zo min mogelijk fouten of inconsistenties verwachten, evenals bij de Actuele wegenlijst. Sommige verouderde (fout dus nu) staan er al jaren en jaren in...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 20 jan 2014, 18:05

Leuk overzicht Mark !

Op wegwerkkaartjes blijft RWS nog steeds volharden in een N28 op het trace van de N46 (al 20 jaar niet meer zo) en KP Europaplein (en geen Euvelgunne). Fouten kunnen heeeeel lang blijven zitten.

Ook de A2 heeft nog een KP Europaplein op 1-1-2014 en de A4 bij Steenbergen heet nog A29.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 jan 2014, 18:23

Dinteloord-Sabina heet ook geen A29 meer.

Edit: ik zie Peter's reactie nu pas ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

nico
woonerf

Bericht door nico » ma 20 jan 2014, 22:09

Mark, goed om deze inconsistenties in de Actuele Wegenlijst even terug te melden aan servicedesk-data@rws.nl.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jan 2014, 8:42

Mark schreef:[*]RW58 kent veel rariteiten in de lijst zoals de N58 tussen Etten-Leur en Princeville, wat al omstreeks 2005 oid A58 inclusief knooppunt is. Echter geen vermelding van de N58 bij Vlissingen, maar wel weer van een rijksweg 58 tussen 'N676 - Schoondijk - N253' ...
Is de gehele rondweg Schoondijke niet door RWS aangelegd?
[*]RW773, de N273, is gereduceerd tot de rondweg Haelen. Lijkt me niet onmogelijk dat dit inmiddels ook al overgeheveld is aan derden.
Klopt wel, als het goed is wordt die ergens in 2014 overgedragen aan de Provincie Limburg.
[*]RW838 ook nog aanwezig als N50 als 'Brug over de Ramsgeul en KP Emmeloord'. Interessant ook de vermelding 'Oud tracé Ramspolbrug - Ens' (3 km lang).
De huidige N765. Blijkbaar nog niet overgedragen aan Provincie Flevoland.
[*]KP Werpsterhoek. Voortschrijdend inzicht in 2012 of gewoon fout?
Er staan een soort van knooppuntborden (zonder het woord knooppunt en zonder knooppuntsymbool, maar met de naam Werpsterhoek).

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 21 jan 2014, 11:52

Coen Tunnel schreef:
Mark schreef:[*]RW58 kent veel rariteiten in de lijst zoals de N58 tussen Etten-Leur en Princeville, wat al omstreeks 2005 oid A58 inclusief knooppunt is. Echter geen vermelding van de N58 bij Vlissingen, maar wel weer van een rijksweg 58 tussen 'N676 - Schoondijk - N253' ...
Is de gehele rondweg Schoondijke niet door RWS aangelegd?
Volgens mij is het gedeelte van de N676 gewoon netjes door de provincie aangelegd. Op het deel van de N61 is dan ook ZOAB aanwezig, die ontbreekt op de N676. Wel is de gehele rondweg door de firma Rasenberg aangelegd.

Waarschijnlijk staat de N676 nog op deze wegenlijst, omdat de hectometering van de voormalige N58 is overgenomen.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 jan 2014, 19:23

Er staan een soort van knooppuntborden (zonder het woord knooppunt en zonder knooppuntsymbool, maar met de naam Werpsterhoek).
Wordt een interessante situatie. Door te korte weefvakken wordt het laatste stukje N 32 niet opgewaardeerd tot autosnelweg. Het wordt dan een tamelijk unieke situatie van twee kruisende N wegen met slechts autowegstatus dat een knooppunt wordt genoemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jan 2014, 20:14

Mark schreef:een rijksweg 58 tussen 'N676 - Schoondijk - N253' ...
Volgens mij gaat het hier om stukjes rw58 en rw61 binnen de bebouwde kom van Schoondijke. Die liggen nog te wachten op overdracht aan de gemeente.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jan 2014, 23:42

Vinny schreef:
Wordt een interessante situatie. Door te korte weefvakken wordt het laatste stukje N 32 niet opgewaardeerd tot autosnelweg. Het wordt dan een tamelijk unieke situatie van twee kruisende N wegen met slechts autowegstatus dat een knooppunt wordt genoemd.
Dat is niet uniek, we hebben al een paar jaar knooppunt Euvelgunne. Precies hetzelfde verhaal.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 22 jan 2014, 13:08

^^ Vandaar
Vinny schreef:een tamelijk unieke situatie
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 28 jan 2014, 14:21

nico schreef:Mark, goed om deze inconsistenties in de Actuele Wegenlijst even terug te melden aan servicedesk-data@rws.nl.
Ik heb vandaag eens een mailtje de deur uitgedaan over de Actuele Wegenlijst. Als er nieuws is dan horen jullie dat, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 18 mar 2014, 21:36

Heb contact gehad met de Servicedesk en ze waren geintresseerd in op en aanmerkingen over de lijst. Deze heb ik gegeven, ben benieuwd wat eruit komt rollen :).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 dec 2015, 21:06

De huidige rijksweglengte volgens de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat (rijkswegen + planvervangende rijkswegen) is 3.082 kilometer.

Echter het CBS hanteert veel hogere cijfers, en geeft voor 2015 aan dat er 5.279 kilometer rijksweg is. Waar komt dit verschil vandaan? Het kan volgens mij niet zo zijn dat ze de rijbanen apart tellen, want dat zou in een getal dichter bij 6.000 kilometer moeten resulteren. Nou weet ik dat rijkswaterstaat bruggen in beheer heeft die onderdeel zijn van provinciale of zelfs gemeentelijke wegen, maar daar kan het verschil ook niet vandaan komen. Of zouden er zoveel dijkwegen zijn in het beheer van rijkswaterstaat? Je zou eerder denken dat die onder het waterschap vallen.

Volgens het CBS is de lengte van de rijkswegen tussen 2010 en 2015 ook met 170 kilometer toegenomen. Nou zijn er wel wat nieuwe stukken snelweg geopend, maar er zijn ook planvervangende rijkswegen afgestoten. Bijvoorbeeld in de afgelopen 2 jaar is er netto maar 4 kilometer rijksweg bijgekomen, op basis van de actuele wegenlijsten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2015, 21:11

^^ Parallelbanen, af- en toeritten, verbindingswegen in knooppunten, misschien worden die meegeteld?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 22 dec 2015, 3:31

De meest logische verklaring is dat de Re en Li los geteld worden. Dat levert geen verdubbeling op omdat er nog genoeg 1+1 (auto)wegen rijksweg zijn, die geen Re en Li hebben oftewel rijbaanscheiding (N57, N59, deel N61, N9, N99, N18, N33 noord, N35, N36, N48, deel N50)

De CBS toename kan dus ook deels door verdubbelling van rijbanen komen, zoals de N33 zuid, N31 delen, deel N50, N57 Middelburg, deel N61, etc.

Jurjen
dorpsstraat

Bericht door Jurjen » di 22 dec 2015, 12:07

Met alleen de snelwegen de rijbanen apart tellen ga je al iets over de waarde van het CBS heen. Ik denk dus dat daar het verschil niet in moeten zoeken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 dec 2015, 14:01

Dat kan inderdaad niet (cijfers 2012) met 5965 kilometer rijbaan en 1491 kilometer toe/afritten en verbindingswegen.

Op de site van het CBS wordt rijksweg niet verder gedefinieerd dan 'Wegen beheerd door het Rijk'.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » di 22 dec 2015, 14:20

Jurjen schreef:Met alleen de snelwegen de rijbanen apart tellen ga je al iets over de waarde van het CBS heen.
Daar zit wel (een deel van) de verklaring. Het CBS schrijft zelf bij de onderzoeksbeschrijving dat ze zich baseren op het Nationaal Wegenbestand. Daar staat:
Indien een weg gescheiden rijbanen heeft, wat vooral het geval is bij Rijkswegen, worden deze als aparte wegvakken in het bestand verwerkt.
Volgens de wegenwiki is er 2.464 km autosnelweg en dus 4.928 km rijbaan. Aftrokken van de 5.279 levert dat 351 km enkelbaans rijksweg op. Uiteraard moet dit in ieder geval gecorrigeerd moeten worden voor provinciale autosnelwegen en dubbelbaans (Rijks-) N-wegen. Maar, zo op het eerste gezicht zou 5.279 km uit dubbelbaans verklaard kunnen worden. Waarschijnlijk worden dan rangeerbanen, parallelbanen etc. niet meegerekend door het CBS.

Helaas heb ik nu geen tijd om dit verder uit te zoeken.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 dec 2015, 15:46

Eigenlijk wel raar om rijbanen ieder als aparte weg mee te tellen voor het aantal kilometers. Van een 2x2 weg vormen beide rijbanen samen immers één weg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2015, 18:15

Vahalis schreef:Volgens de wegenwiki is er 2.464 km autosnelweg en dus 4.928 km rijbaan. Aftrokken van de 5.279 levert dat 351 km enkelbaans rijksweg op. Uiteraard moet dit in ieder geval gecorrigeerd moeten worden voor provinciale autosnelwegen en dubbelbaans (Rijks-) N-wegen. Maar, zo op het eerste gezicht zou 5.279 km uit dubbelbaans verklaard kunnen worden.
Tel dubbelbaans N-wegen als de N7, N31, N33 en N65 mee, dan blijven er veel te weinig kilometers over voor de enkelbaans N-wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 dec 2015, 18:42

Daarnaast zijn er ook snelwegen met meer dan twee rijbanen. Het is niet heel veel maar telt wel mee. Hoe dan ook komen de cijfers niet makkelijk overeen met wat het CBS berekent. Het verschil is te groot om een afrondingsfout of zo te zijn.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 11 apr 2016, 12:52

Een archief van Actuele Wegenlijsten is nu raadpleegbaar bij https://data.overheid.nl met als zoekterm "actuele wegenlijst" of via deze directe link. Het archief gaat terug tot 1999.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 11 apr 2016, 13:33

Mooie vondst! :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie