Resten van een ouderwetsch tankstation?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

belmanpoes
woonerf

Resten van een ouderwetsch tankstation?

Bericht door belmanpoes » di 09 jan 2007, 12:36

Ik kan me vaaaaag herinneren dat langs de A44, net iets ten noorden van Wassenaar, tot een aantal jaren geleden een tankstation stond. Het werd niet meer gebruikt, en de bouw ervan verried dat het een oud model station was: betonnen luifels, en de 'perrons' stonden gedraaid ten opzichte van de weg, alsof je er vanaf de weg zó in kon rijden. Tot zover mijn herinnering.

Klopt dat? Op GE heb ik een mogelijke locatie gevonden van waar het station heeft gestaan. Zijn er foto's van het tankstation?

Afbeelding

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 09 jan 2007, 13:34

Helemaal juist. Ik dacht dat het een Fina was. Zo'n V vormige kap op een enkele rij betonnen pilaren. Gesloten medio 1990 meen ik mij te herinneren. Direct insteken was er sinds de snelwegstatus in ieder geval niet meer bij. Er zat zo'n smalle betonnen rand tussen weg en pompstation en een in/uitvoeg op (ipv) de vluchtstrook.

De luchtfoto suggereert dat ook aan de overzijde ooit een station was (of ruimte was gereserveerd ervoor). Die was er in ieder geval niet (meer) na 1975.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

zody
expressweg

Bericht door zody » di 09 jan 2007, 13:38

IK ben benieuwd of er iemand oude foto's van heeft.
Espace de zody 8-)

belmanpoes
woonerf

Bericht door belmanpoes » di 09 jan 2007, 15:03

In het beeldarchief van Wassenaar heb ik dit gevonden:

Afbeelding

Niet echt duidelijk, maar zou 'm moeten zijn.

zody
expressweg

Bericht door zody » di 09 jan 2007, 15:05

Geeft wel een aardig beeld. ;)
Espace de zody 8-)

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 09 jan 2007, 19:26

Ik kan mij herinneren dat er aan de N201 ook twee oude tankstations hebben gestaan van de Total. Deze tankstations waren geloof ik uit de jaren '60 of '70 en zijn heel wat jaartjes terug gesloten. Ze stonden tussen Vinkeveen en de kruising met de Ir. Enschedeweg. Ik weet nog dat het twee kleine hokjes waren tegenover elkaar aan weerszijden van de weg.

Bij Cothen langs de provinciale weg heb je ook nog een oud BP-tankstation, daterend uit de vroege jaren '70 of het einde van de jaren '60. Dit tankstation is ook al jaren gesloten.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 09 jan 2007, 21:54

In Den Bosch staat nog een oud Dudokhuisje weg te kwijnen als je over de oude N2 de stad binnenkomt. Ik weet nog dat er in 2000 in ieder geval nog een Q8 zat, maar nu staat het al jaren leeg...Helaas, want het is echt verpauperd en het zal ook moeten wijken voor de nieuwe rondweg (het gebouw wordt verplaatst en blijft intact).

Ook ten zuiden van Goirle bij de grens staat aan de N630 nog een oud Dudokhuisje weg te kwijnen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 jan 2007, 8:48

Het tankstation aan de A44 was zeker geen Dudok of anderszins architectonisch interessant gebouw. Eentje van (destijds) 13 in een dozijn uit de jaren 60 (wellicht eind jaren 50).

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » wo 10 jan 2007, 11:49

En dit is er tegenwoordig nog van over. De foto is helaas onscherp.

Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Resten van een ouderwetsch tankstation?

Bericht door Wesso » di 05 mar 2013, 21:52

Even een stoffige draad oppoetsen, om te beginnen een nadere analyse van het tankstation aan rijksweg 44 bij Wassenaar (zie eerdere posts hierboven).

In 1968 ligt er nog een gelijkvloerse kruising in de rijksweg.
Afbeelding

In 1973 signaleren de kaartmakers een tankstation en een loopbrug.
Afbeelding

En in 1995 ligt het tankstation er nog. Waarschijnlijk is het niet veel later afgebroken.
Afbeelding

Nu zijn de ouderwetse tegeltjes nog te zien in de berm. De loopbrug is er ook nog.
Afbeelding

Ik denk dat er meer (resten) van ouderwetse tankstations bestaan die nog niet zijn voorbijgekomen. Wie volgt? ;)
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 05 mar 2013, 22:04

Heel lang heeft er tussen de op- en afrit van de afslag Maarsbergen aan de A12 nog een ouderwetse pomp gestaan.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 05 mar 2013, 22:30

Die loopbrug ligt er inderdaad, daar ben ik wel eens opgeweest, echter waren die tankstationresten me toen niet opgevallen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 mar 2013, 22:42

Wesso schreef:Nu zijn de ouderwetse tegeltjes nog te zien in de berm.
Dat Streetview-beeld klopt helemaal met de foto van de posting vlak boven jouw bericht. :idea:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 06 mar 2013, 14:53

Wesso schreef:
Ik denk dat er meer (resten) van ouderwetse tankstations bestaan die nog niet zijn voorbijgekomen. Wie volgt? ;)
Deze in Vught is inmiddels volledig gerenoveerd.

En deze aan de Apeldoornseweg in Arnhem schiet me ook zo te binnen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 06 mar 2013, 22:34

Ik ken wel plekken van gesloten parkeerplaatsen langs de snelweg. Zijn die ook goed?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 mar 2013, 23:48

Een hele oude en niet zo fraaie in Assen, ik ken deze plek niet anders dan hoe het nu nog steeds is en dat is al zeker vanaf de tweede helft van de jaren '80 zo, maar vermoedelijk was het tankstation toen ook al lange tijd verdwenen:

https://www.google.nl/maps/@52.9953728, ... 312!8i6656
nederland24 schreef:Ik ken wel plekken van gesloten parkeerplaatsen langs de snelweg. Zijn die ook goed?
Dat zijn er nogal wat. Onder andere Bosberg langs de A27 bij Hilversum en een VZP langs de A28 bij Nunspeet liggen er praktisch nog in hun geheel bij, met asfalt en al, alleen zijn ze niet meer toegankelijk. Ook langs veel andere snelwegen zijn nog wel wat restanten of sporen van voormalige parkeerplaatsen te vinden.
TOEVOEGING
Link gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 28 dec 2016, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 mar 2013, 23:53

Interessant is ook wel Peulwijk aan de A4 bij Den Hoorn. Richting Den Haag is hier ruimte vrijgehouden voor een tankstation. Dat had nuttig kunnen zijn bij de voltooide A4, maar gek genoeg hebben ze er onlangs een hoogspanningsmast neergezet :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 07 mar 2013, 8:11

Coen Tunnel schreef:
nederland24 schreef:Ik ken wel plekken van gesloten parkeerplaatsen langs de snelweg. Zijn die ook goed?
Dat zijn er nogal wat. Onder andere Bosberg langs de A27 bij Hilversum en een VZP langs de A28 bij Nunspeet liggen er praktisch nog in hun geheel bij, met asfalt en al, alleen zijn ze niet meer toegankelijk. Ook langs veel andere snelwegen zijn nog wel wat restanten of sporen van voormalige parkeerplaatsen te vinden.
De VZP's bij Nunspeet zijn afgelopen winter opgebroken en met bomen beplant. Deze plekken waren ook niet meer noodzakelijk door de komst van de tankstations ten westen van afslag Elspeet.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 07 mar 2013, 10:14

Volgens mij is dit oudje nu geen tankstation meer (Groningen), maar wel een monument, dus geen "rest van":
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... 59,,0,1.21

Resten van een pompeilandje, zoals vroeger bijna iedere garage dat had, zijn verre van zeldzaam, zoals hier in Delft
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 3,,0,33.18

Resten (bestrating, ontluchtingsleidingen, vulleidingen, deel overkapping) van benzinestations aan rijkswegen zijn echter zeldzaam denk ik.

Janv
woonerf

Re:

Bericht door Janv » do 07 mar 2013, 12:48

Stefan schreef:Ik kan mij herinneren dat er aan de N201 ook twee oude tankstations hebben gestaan van de Total. Deze tankstations waren geloof ik uit de jaren '60 of '70 en zijn heel wat jaartjes terug gesloten. Ze stonden tussen Vinkeveen en de kruising met de Ir. Enschedeweg. Ik weet nog dat het twee kleine hokjes waren tegenover elkaar aan weerszijden van de weg.
Ik weet het, ik citeer een heel oude post, maar omdat niemand anders hierop heeft gereageerd doe ik dat maar.

Hier de lokatie van het oude tankstation tussen Mijdrecht en Vinkeveen aan de N201.
Goed is nog te zien de slinger die het fietspad maakte om het oude gebouwtje wat er vroeger stond. Ik vermoed dat het tankstation zo'n 10-15 jaar geleden is opgedoekt (ik kan me nog herinneren dat ik in het begin van mijn middelbare schooltijd (1996-1997) nog dagelijsk langs het gebouwtje fietste.

Volgens mij was hier vroeger ook een tankstation, maar dat is langer geleden. Helaas is er bijna niks meer van te zien dan een soort van parkeerplaatsje.

Ook hier is een oud tankstation welke gesloten is. Dit is slechts twee jaar geleden ofzo. De pompinstallatie staat er nog wel ;-) Op de foto van Google Streetview staat alles er nog (foto's uit 2009)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 mar 2013, 13:52

Peter schreef:Volgens mij is dit oudje nu geen tankstation meer (Groningen), maar wel een monument, dus geen "rest van":
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... 59,,0,1.21
Even naar links staan nog gewoon de pompen. Of zijn die inmiddels weg? Ik heb bij het bewuste hokje een jaar of 2 geleden nog mijn benzine betaald.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 07 mar 2013, 16:48

Even gegoogled. Het is nu een Gulf. Kennelijk ben ik er langs gekomen toen de BIM pompen en logos ontmanteld werden en het station dicht was, waarbij ik ten onterechte de conclusie trok dat dit het einde was van het pompstation...
Het was ooit als Esso ontworpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompstation_(Turfsingel)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 07 mar 2013, 17:05

Op Erfgoedopweg.nl staan trouwens ook ouderwetse tankstations, 20 in totaal.

Het bekende Purfina-station in Arnhem (1957).
Afbeelding

Het Esso-station langs de A2 bij Vinkeveen (Dudok, jaren '50) is naar het automuseum van Raamsdonksveer verplaatst. Lag dit vroeger in het halfklaverblad Vinkeveen?
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

En een voormalig tankstation langs de oude rijksweg in Mesch (Lb.) is ontruimd. Mogelijk wordt het ooit gerestaureerd.
Afbeelding
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Janv
woonerf

Bericht door Janv » do 07 mar 2013, 17:31

Wesso schreef:[...]

Het Esso-station langs de A2 bij Vinkeveen (Dudok, jaren '50) is naar het automuseum van Raamsdonksveer verplaatst. Lag dit vroeger in het halfklaverblad Vinkeveen?[...]
Ja dat klopt. Doordat de snelweg iets is verplaats zou dit de lokatie ongeveer moeten zijn geweest.

koerier
woonerf

Bericht door koerier » ma 11 mar 2013, 10:38

En deze: https://maps.google.nl/maps?q=luik&hl=n ... 36,,0,8.07. :mrgreen: Aan de andere kant van de weg zit er nog wel een.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 12 mar 2013, 0:24

Janv schreef:
Wesso schreef:[...]

Het Esso-station langs de A2 bij Vinkeveen (Dudok, jaren '50) is naar het automuseum van Raamsdonksveer verplaatst. Lag dit vroeger in het halfklaverblad Vinkeveen?[...]
Ja dat klopt. Doordat de snelweg iets is verplaats zou dit de lokatie ongeveer moeten zijn geweest.
Over verplaatsen gesproken. Het automuseum bevindt zich niet meer in Raamsdonksveer, maar in Den Haag.
Maar dat geheel terzijde (van de snelweg uiteraard).

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 27 aug 2013, 21:14

Wesso schreef: En een voormalig tankstation langs de oude rijksweg in Mesch (Lb.) is ontruimd. Mogelijk wordt het ooit gerestaureerd.
Afbeelding
Zo was het vroegâh (Datum onbekend)
Afbeelding
Bron: Facebook
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 aug 2013, 21:23

^^ Prachtig design! 8-)

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 27 aug 2013, 21:26

Afbeelding

Afbeelding
Bron (beide)

Tankstation stamt uit 1953, let ook even op de fraaie bewegwijzering
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Resten van een ouderwets tankstation?

Bericht door harry » di 27 aug 2013, 22:11

Toevallig vanmiddag nog besproken in de werkgroep motorvoertuiggerelateerd erfgoed (zie http://erfgoedopweg.nl ).
Wat ons betreft blijft dit tankstation zeker behouden.
--Harry.