Toekomstige ontsluiting Spijkenisse op A15 en/of A4?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 jul 2005, 20:04

Interessant artikel Mark!

Wat is het nut van een verbrede Botlekbrug als al het verkeer over de A15 moet via de tunnel? Wat heeft Spijkenisse aan die brug?

Interessant om te lezen dat de A54 / A24 / A4 onderzocht worden 8-)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 jul 2005, 20:26

Het nut voor een nieuwe Botlekbrug:
- Hoger lijkt me duidelijk, momenteel gaat hij al open voor een roeiboot lijkt het.
- Spoorverbinding: Als er een trein niet door de Betuwebotlekspoortunnel (3x woordwaarde) mag, of er zijn problemen in de tunnel, er is altijd een alternatief.
- Fietspad: Om oms peil van de meeste fietsroutes in het land hoog te houden, en ook voor de fietsers een goede verbinding te houden.
- 2 x 2 weg: Als er iets mis is in de tunnel als vervanging, en als de tunnel erg druk is, dat er een alternatief is.
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 jul 2005, 21:17

Dank voor je toelichting ;)

Heeft het niet meer nut om de Hartelbrug als eerste aan te pakken naar bijv 2+2? Die bruggen zijn toch juist de bottlenecks, en niet zozeer de A15.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 jul 2005, 22:27

Dacht ik ook al. Ik denk zelfs dat het beter is als de Hartelbrug naar 3 x 3 verbreed wordt. Ik denk dat het geldplaatje de Provincie/Rijk tegenhoud, want het betekend dat er een nieuwe brug moet komen, nieuwe pijlers bij de sluizen en ook nog eens aanpassing van het Hartelkruis. Misschien wordt het bekeken na de bouw van de Botlekbrug, maar ik ben al blij dat we de aansluiting A15 houden.
#A4ZuidNu!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jul 2005, 8:12

Omdat de Botlekbrug voor gevaarlijke stoffen is, moet die voor iedereen bereikbaar zijn, dus ook voor verkeer vanuit Spijkenisse/ Voorne-Putten, zoals nu ook het geval is.

Die aansluiting zal daarom sowieso wel bijven en moeten bestaan in de toekomst. En het is een sluiproute bij files (jammer dan als die brug openstaat :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » ma 25 jul 2005, 23:00

Misschien een idee om de oude maas om te leggen, en het stuk rivier tussen Spijkenisse en Hoogvliet te dempen.
Dus het hartelkanaal aftakken en laten aansluiten op het spui en dat verbreden.
Is hoogvliet gelijk van het file probleem af.
Ik zal het voor de gein eens photoshoppen, de kaart dan.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 26 jul 2005, 10:59

Meneer de Boden schreef:Misschien een idee om de oude maas om te leggen, en het stuk rivier tussen Spijkenisse en Hoogvliet te dempen.
Leuk idee, maar dat gebeurt uiteraard nooit. Nee, ik zie meer in twéé tunnels, dus een extra Botlektunnel. De brug kan blijven liggen voor voetgangers en fietsers.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 26 jul 2005, 17:07

Fietsers kunnen ook door een extra tunnelbuis (net zoals bij de Heineoordtunnel), dan hebben schepen ook geen beperkingen meer van de brug.

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » wo 27 jul 2005, 22:35

Hajo schreef:
Meneer de Boden schreef:Misschien een idee om de oude maas om te leggen, en het stuk rivier tussen Spijkenisse en Hoogvliet te dempen.
Leuk idee, maar dat gebeurt uiteraard nooit. Nee, ik zie meer in twéé tunnels, dus een extra Botlektunnel. De brug kan blijven liggen voor voetgangers en fietsers.
Jammer, er komt geen 2e Botlektunnel, maar de oude brug wordt door een hogere nieuwe brug vervangen. Deze nieuwe brug heeft 2x2 rijbanen, spoorlijn en brom/fietspad. Ook blijft de aansluiting op het hartelkruis bestaan.

Minister Peijs is niet goed wijs!!!
Zo los je dus geen filéprobleem op..

Een ander drastisch alternatief zou zijn om een gedeelte van Hoogvliet te slopen en wel de wijken Nieuw Engeland, oude wal en westpunt(ben ik zelf woonachtig) en dan de A15 aftakken, door Hoogvliet trekken en zo direct op een nieuw te bouwen tunnel aansluiten waar nu de Spijkenisse brug ongeveer ligt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 01 aug 2005, 10:12

Waarom heel Hoogvliet slopen als het ook anders kan? Je kan gewoon de huidige Groene Kruisweg/N492 opgraden. om te beginnen met het verbreden tussen de Aveling en station Tussenwater. dan kun je het ongelijksvloers maken van de Aveling. De Spijkernissebrug vervangen door de Spijkernissetunnel :mrgreen:. Desnoots maak je die 2 x 3. Als afsluiting maak je nog een trompetknooppuntje met Ring Oost en Noord te Spijkenisse.
#A4ZuidNu!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 aug 2005, 10:37

Mark schreef:Waarom heel Hoogvliet slopen als het ook anders kan? Je kan gewoon de huidige Groene Kruisweg/N492 opgraden. om te beginnen met het verbreden tussen de Aveling en station Tussenwater. dan kun je het ongelijksvloers maken van de Aveling. De Spijkernissebrug vervangen door de Spijkernissetunnel :mrgreen:. Desnoots maak je die 2 x 3. Als afsluiting maak je nog een trompetknooppuntje met Ring Oost en Noord te Spijkenisse.
Omdat Hoogvliet een vreselijke plek is ;)

Nee, serieus, Tenzij je delen van oud-Hoogvliet en het daar tegenovergeleden kerkje wilt slopen is er weinig ruimte voor verbreding. Sterker nog, die hele N492 is juist recentelijk verbouwd tot een vreselijke weg met veel camera's, 50 km/h zones en drempels. Gelukkig is er sinds kort het alternatief om via industrieterren Gadering (langs de stadsgevangenis) naar de nieuwe oprit naar de A15 te rijden, maar een upgrade van de N492 zit er volgens mij nooit meer in. De enige nuttige oplossing voor Spijkenisse is de A4 Benelux-Klaaswaal, uiteraard met aansluiting voor Spijkenisse.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 01 aug 2005, 13:34

Ik zie inderdaad alleen nog heil in de A4, en die route door de Gadering is mij wel bekend, want in een van die bedrijven werken me ouders ;)
#A4ZuidNu!

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » ma 01 aug 2005, 23:30

Afbeelding

:idea:

Kijk eens naar Le Havré in Frankrijk naar de Pont de Normandië
In principe is de groene kruisweg voor en na de brug lang genoeg voor een hoge tuibrug zoals in Le Havré.
Zo'n brug hoeft dus ook nooit open, hij is voldoende hoog immers en je ben dus van het fileprobleem af omdat het verkeer kan doorstromen.
Tel daar de verbreding van de a15 bij op met de nieuw te bouwen botlekbrug en er hoeft in Hoogvliet weinig aan de infrastruktuur verranderd te worden. Misschien de aveling naar een ongelijkvloerse weg transformeren.
Laatst gewijzigd door Meneer de Boden op ma 01 aug 2005, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 01 aug 2005, 23:42

Ik geef toe, de oplossing is heel origineel.

Ik neem aan dat dit een beetje als grap bedoelt is, want dit zou natuurlijk in het echt niet kunnen, denk maar aan hellingpercentage, de enorme verbouwing, en de kosten.
#A4ZuidNu!

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » ma 01 aug 2005, 23:58

Het zou in principe heel goed mogenlijk zijn, alleen zal de helling dus langer en minder stijl moeten, ik denk eerder aan een hoge vaste tuibrug(goedkoper dan een tunnel).
Laten we zo zeggen dat de oprit van de brug de gehele groene kruisweg vanaf de aveling in beslag neemd en in Spijkenisse vanaf de stoplichten.
Dan is de helling al een stuk minder stijl en de brug dus ook.

Er is echter een groot probleem:
De aanleg van zo'n project zal er nooit komen omreden dat het a te veel kost en b je heb met druk dagelijks verkeer te maken. Je kunt onmogenlijk de spijkenisserbrug een poos afsluiten zonder dat het op de a15 en op de hartelbrug finaal vast loopt.
Er zal omheen gebouwd moeten worden, maar in Hoogvliet is geen plek en in Spijkenisse dus ook niet. Het slopen van wijken was niet echt een serieuse oplossing natuurlijk.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 02 aug 2005, 0:13

Helemaal gelijk! Oplossing -> A4
#A4ZuidNu!

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » di 02 aug 2005, 0:18

Mark schreef:Helemaal gelijk! Oplossing -> A4
A4 en over de oude maas een hoge tui of hangbrug die nooit open hoeft en is goedkoper dan een tunnel (maar was een geboorde tunnel niet een goedkopere methode voor het bouwen van tunnels dan afzinken???).

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » di 02 aug 2005, 0:24

Tip voor de florenzen uit Spijkernisse:
Koop een scooter en je bent zo van het probleem af.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 02 aug 2005, 9:55

Meneer de Boden schreef: A4 en over de oude maas een hoge tui of hangbrug die nooit open hoeft en is goedkoper dan een tunnel (maar was een geboorde tunnel niet een goedkopere methode voor het bouwen van tunnels dan afzinken???).
Boren is op grote afstanden natuurlijk beter dan afzinken. Maar bijv. voor dat stukje Oude Maas is het enkel geldverspilling. Een hoge Hangbrug zou natuurlijk kunnen, maar dan heb je weer van die mensen dat het horizonvervuiling is :evil:
#A4ZuidNu!

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » wo 03 aug 2005, 0:07

Mark schreef:
Meneer de Boden schreef: A4 en over de oude maas een hoge tui of hangbrug die nooit open hoeft en is goedkoper dan een tunnel (maar was een geboorde tunnel niet een goedkopere methode voor het bouwen van tunnels dan afzinken???).
Boren is op grote afstanden natuurlijk beter dan afzinken. Maar bijv. voor dat stukje Oude Maas is het enkel geldverspilling. Een hoge Hangbrug zou natuurlijk kunnen, maar dan heb je weer van die mensen dat het horizonvervuiling is :evil:
Wat willen de mensen nou: In de file staan of niet???

Ik zie het probleem met het boren van een tunnel juist niet in.
Als de Hoekse dus niet wil dat er extra verkeer op hun wegennet komt dan is juist een geboorde tunnel de uitkomst.
Men trekt de a4 door naar het zuiden(over laten gaan in een N weg), gaat ergens bij Rhoon/Poortugaal de grond onder> onder de oude maas en het spui door rechtstreeks naar Spijkernisse(3a4 km) en zorg dus voor geen aansluiting op de Hoekse waard.
De Hoekse waarders moeten in dat geval maar gewoon genoegen blijven nemen met het bestaande veer en de Heinenoordtunnel.

Simpel, wie niet mee wilt werken wordt in dit idee dus gewoon ontzien, in dit geval dus de Hoekse waard.

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » wo 03 aug 2005, 0:46

hmmmmm:
Afbeelding

Idee nr zoveel:
Een kanaal tussen het hartelkanaal en het spui, het spui gedeeltelijk verbreden en dieper maken en nabij Hekelingen een kanaal op de oude maas aansluiten.

En een gedeelte van de oude maas dempen.

Maar dit is een van de mindere ideeën.

Ik ben helaas bang dat de situatie nooit zal verbeteren, eerder zwaarder zal verslechteren.
De situatie zal uiteindelijk zodanig gaan verslechten dan mensen en bedrijven gewoon weg gaan uit Spijkernisse en omdat de mensen en bedrijven weg trekken lost het probleem zich vanzelf wel op.

Bovendien: Er is nu al geen geld voor, men vult liever hun eigen zakken ermee en geeft het geld liever aan die andere zakkenvullers in Afrika enzo en er zal ook noooooooit en ter nimmer geld voor komen denk ik(nadenkende met mijn boerenverstand).

Inwoners uit Spijkenisse doen er zeer verstandig aan om te verhuizen of een alternatief vervoersmiddel kiezen (scooter, ov, fiets of telewerken)!!!
Dit geldt echter niet voor Hoogvliet dat immers prima bereikbaar is(daar kan men beter voor de Shell vluchten :D).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 aug 2005, 8:06

Meneer de Boden schreef:Tip voor de florenzen uit Spijkernisse:
Koop een scooter en je bent zo van het probleem af.
Of je gaat met de metro.

Overigens complimenten voor je geweldige oplossing van de Spijkenisserbrug :EE: Een hele leuke oplossing, die zou je eens moeten inzenden bij die huis-aan-huisbladen hier in de regio :)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 03 aug 2005, 8:15

Meneer de Boden schreef:voor Hoogvliet dat immers prima bereikbaar is
Niet met je eens, in de spitsuren vind ik Hoogvliet alles behalve goed bereikbaar omdat de Groene Kruisweg en de Aveling (tussen brug en afrit 17) meestal dan bomvol zitten. Het zou al veel schelen als de Aveling verbreed wordt (= busbaan openstellen voor verkeer).
#A4ZuidNu!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 aug 2005, 8:31

Mark schreef:
Meneer de Boden schreef:voor Hoogvliet dat immers prima bereikbaar is
Niet met je eens, in de spitsuren vind ik Hoogvliet alles behalve goed bereikbaar omdat de Groene Kruisweg en de Aveling (tussen brug en afrit 17) meestal dan bomvol zitten. Het zou al veel schelen als de Aveling verbreed wordt (= busbaan openstellen voor verkeer).
De Aveling is enkele jaren terug juist versmald, enerzijds om die busbaan aan te leggen (die sinds de opening van de metrolijn Tussenwater-Marconiplein nauwelijks nog wordt gebruikt), anderzijds om het verkeer uit Hoogvliet te weren. Ik denk niet dat Hoogvliet zit te wachten op meer verkeer.

En de Groene Kruisweg/N492 (verbinding Hoogvliet - A15/afrit 19) is ook al geen snelle optie meer met al die camera's en drempels. Rest de al eerder besproken route via Gadering naar de A15 toe.

Nee Meneer de Boden, Hoogvliet kan net zo'n verkeersinfarct worden als Spijkenisse :)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 9:26

Vrijdagmiddag moet ik voor mijn werk naar Oostvoorne. Ik zal dan via de A12, A20, A4 (Beneluxtunnel), A15 (Botlek- en Thomassentunnel) en N15 rijden. Als ik rare, bizarre of anderszins vermeldingswaardige zaken tegenkom, zal ik dat hier melden. Ik neem mijn fototoestel mee, maar kan niet beloven of ik tijd heb om plaatjes te schieten.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 03 aug 2005, 9:40

Veel bijzonders is hier niet. Aardig om te weten is dat de Thomassentunnel in de richting Maasvlakte 2 banen telt, en richting Spijkenisse 3 rijbanen. Misschien kan je een fotootje schieten van "KP Caland". Wat ook wel opvalt als je vanaf de A15 richting de A4 gaat. Er staat vlak na de inrit van Afrit 1 (niet het 2de deel, nieuwe deel, maar vlak na de DRIP). Daar staat een blauw bord die helemaal leeg is, met als vorm van "Botlektunnel, ontsteek uw lichten".
#A4ZuidNu!

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » vr 05 aug 2005, 21:54

Meneer de Boden schreef:
Mark schreef:
Wat willen de mensen nou: In de file staan of niet???

Ik zie het probleem met het boren van een tunnel juist niet in.
Als de Hoekse dus niet wil dat er extra verkeer op hun wegennet komt dan is juist een geboorde tunnel de uitkomst.
Men trekt de a4 door naar het zuiden(over laten gaan in een N weg), gaat ergens bij Rhoon/Poortugaal de grond onder> onder de oude maas en het spui door rechtstreeks naar Spijkernisse(3a4 km) en zorg dus voor geen aansluiting op de Hoekse waard.
De Hoekse waarders moeten in dat geval maar gewoon genoegen blijven nemen met het bestaande veer en de Heinenoordtunnel.

Simpel, wie niet mee wilt werken wordt in dit idee dus gewoon ontzien, in dit geval dus de Hoekse waard.
Ik denk dat een hoop Hoekse Waarders het hier mee eens zijn, ze willen immers het landelijke karakter behouden. Dus boren maar is voor hun de beste optie! ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 22:34

Ik heb het niet zo op grassprietentunnels. En zeker niet daar. De A29 ligt er toch ook al.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 aug 2005, 11:16

Als je een weg verdiept aanlegt zonder tunnel, kun je hem ook uit het zicht krijgen, net zoals bij de A1 bij Oldenzaal.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 06 aug 2005, 11:18

Uhm, je moet onder een paar rivieren door... :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.