Wat zouden wij over kunnen nemen van het buitenland?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 17 jan 2006, 20:09

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat verkeersborden liever niet meer plat moeten zijn, want dat leidt tot handbeschadigingen en is onveiliger bij ongelukken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 21 jan 2006, 13:57

Chrizz schreef:Waarom laten Fransen bij het inhalen altijd hun knipperlicht naar links aanstaan, als ze al op de linker strook aan het inhalen zijn?
Dat was verplicht.

De Franse wet schreef voor dat je zowel bij het begin als tijdens de inhaalactie verplicht was richting aan te geven. Na beëindiging moet je richting aangeven naar rechts.

Die verplichting was ingevoerd onder andere met het oog op de destijds nog veel voorkomende drie-baans wegen waarvan de middelste rijstrook werd gebruikt om in te halen.

Als ik goed ben geïnformeerd geldt deze verplichting tegenwoordig niet meer. Veel drie-baans wegen zijn zodanig omgebouwd dat ze twee rijstroken in één en één rijstrook in de andere richting hebben, al dat niet alternerend.

Wel geldt in Frankrijk nog steeds de verplichting, zoals ook bij ons, om na het beëindigen van een inhaalactie richting aan te geven naar rechts.

Vroeger gold in Frankrijk ook de verplichting dat motorvoertuigen naar voren geel licht moesten uitstralen. Die verplichting is inmiddels, volgens mij tegelijk met de verplichting ook tijdens de inhaalactie richting te blijven aangeven, vervallen.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » za 21 jan 2006, 18:32

Ik heb het vorig jaar in frankrijk ook gezien en me er hoogst over verbaasd. Het kwam op mij over alsof die automobilisten aan het suffen waren en niet in de gaten hadden dat hun richtingaanwijzer nog aan stond. Dat kom je in nederland ook een enkele keer weleens tegen. Maar zoveel sufkoppen tegelijk op de weg? :?

Het nut snap ik er ook niet van. Richting geef je als je afslaat of van baan veranderd. Als je al links rijdt kan je niet nog verder naar links.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » za 21 jan 2006, 20:48

Wicher schreef:Een aantal zaken uit Korea die jullie wellicht bevallen:


- Bij zebrapaden heb je als voetganger al snel 5 tot 10 (!!) minuten wachttijd tussen twee groenmomenten. Het licht is echter niet extra lang groen. Nooit gedacht dat ik nog eens zou rennen voor een groen voetgangerslicht.
.
Dit zal me dus niet bevallen. Het zal hier ook niet werken, als het te lang op rood staat steekt men hier gewoon over. Blijven die Koreanen trouwens braaf wachten voor het rode voetgangerslicht?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 jan 2006, 20:56

Ik denk dat ze wel moeten, in de urban chaos van Seoul.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 23 jan 2006, 9:06

Inderdaad. We hebben het hier over brede wegen met veel auto's die normaal zelf al niet voor rood stoppen, laat staan voor een voetganger die rood heeft. Door rood lopen is zelfmoord.
Wel zijn er op veel plaatsen metrostations of speciale voetgangersbruggen/tunnels die het oversteken wat vergemakkelijken.
(Op bepaalde plaatsen zijn deze over zo'n grote lengte aan elkaar gekoppeld dat je over een lengte van ettelijke kilometers (!) onder dezelfde straat kan blijven lopen.)

1+1-wegen zullen over het algemeen geen voetgangersoversteek-verkeerslichten hebben, maar hoogstens een zebra met knipperlicht (ter attentie). Zo'n weg oversteken is dan ook meestal geen probleem.

Ook wel interessant: brede wegen hebben vaak alleen verkeerslichten bij kruisingen met andere brede wegen, of met voetgangseroversteekplaatsen. Bij een kruising met een smallere weg (1+1) is vaak geen stoplicht. Als je uit die weg komt moet je je dus zonder verkeerslicht tussen de auto's zien te wurmen. Linksaf slaan is in die situaties dan ook vrijwel onmogelijk, en dan ook niet toegestaan. Je zal dan rechtsaf moeten slaan om verderop te keren.

Dit totale verkeerslichtbeleid (weinig verkeerslichten, lang groen) zorgt er overigens wel voor dat de boel nog enigszins in beweging blijft.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 06 jul 2006, 18:17

Nog iets voor in deze draad:

Zouden wij misschien voor het noorden des lands niet de buitenlandse praatpalen (Oostenrijks model???) met knipperlichtfunctie kunnen overnemen? Toch een waarschuwingsfunctie, maar zonder peperdure signalisering op deze wegen. Mij lijkt het wel wat. :D

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 06 jul 2006, 18:40

Heb je een foto/schets ervan :?:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 06 jul 2006, 18:53

Ja, maar alleen een waarschuwingslicht (zoals in Oostenrijk), is niet voldoende. Ik dacht dat je aan de manier van knipperen kunt zien wat het probleem is (file, of blokkade), maar met onze signaliering kun je ook nog snelheden aangeven en rijstroken afkruisen.

Je kan, als je alleen af wilt kruisen, ook kantelwalsborden gebruiken, die staan dan niet altijd 'aan'. Ik heb echter een vermoeden dat die storingsgevoeliger zijn dan matrixborden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 08 jul 2006, 20:23

Rosco P. Coltrane schreef: Wat betreft de lettergrootte: het valt me op dat de letters in de meeste andere letters groter zijn (dan heb ik het over de snelwegen)
Wat ik in Duitsland goed vind is dat de borden aan de toewegen naar de snelwegen, dus meestal doorgaande of rijkswegen, vlak voor de snelweg al de grootte en de letters hebben zoals op de snelweg zelf.
Vroeger had Nederland dat ook, maar dat is inmiddels al heel wat jaren veranderd.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Bericht door Sendis » zo 09 jul 2006, 11:40

Gaarne over te nemen: stoplichten die van rood eerst op oranje springen en DAN pas op groen :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 09 jul 2006, 12:43

En anderzijds: groen licht dat gaat knipperen voordat het op oranje en dan rood springt (in Slovenië gezien, iig. in Ljubljana op drukke routes).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » zo 09 jul 2006, 14:31

Ik zie deze zomer bijna na alle wegwerkzaamheden de bordje 'Dank voor uw begrip' staan. Dat hebben we dus kennelijk definitief overgenomen vanuit Duitsland. Wel een beetje onzinbordjes: je bereikt er niks mee en je hoeft de weggebruiker niet braaf te bedanken dat hij zich aan de snelheid heeft gehouden, dat moet vanzelfsprekend zo zijn... :roll:

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » zo 09 jul 2006, 14:46

Dat idee van Palance, groen licht dat gaat knipperen voor het oranje wordt, dat heb ik ook weleens gezien. Lijkt mij ook wel wat. Zeker op kruisingen met roodlichtcamera's zie je vaak schrikreacties als het licht op oranje springt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 09 jul 2006, 17:08

@Hanno: Het is wel netjes te bedanken voor het begrip (ook heeft heeft niet elke automobilist dat). Maar het is 'net dat beetje meer' dan alleen de automobilist in de file te laten staan, dus ik vind het wel zo netjes.

@N11-West: Voor drukke routes zou het een extra waarschuwing kunnen zijn dat je bv. al kan beginnen met het loslaten van je gas. Zo krijg je geen schrikreactie als de boel 'ineens' op oranje springt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » zo 09 jul 2006, 17:26

Palance schreef:@N11-West: Voor drukke routes zou het een extra waarschuwing kunnen zijn dat je bv. al kan beginnen met het loslaten van je gas. Zo krijg je geen schrikreactie als de boel 'ineens' op oranje springt.
Ja, daar zijn we het dus helemaal over eens ;) Prima systeem, meteen invoeren!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » zo 09 jul 2006, 17:27

AFstandborden naar het op-afritten complex :lol:
****

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 09 jul 2006, 17:37

We moeten die afrit- en knooppuntsymbolen zo snel mogelijk overnemen!

In deze tijd van duidelijke pictogrammen in plaats van opschriften is dat toch wel handig voor de internationale weggebruiker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 10 jul 2006, 0:35

s dat toch wel handig voor de internationale weggebruiker.
Het bekendste Duitse woord (internationaal): Ausfahrt... :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 10 jul 2006, 11:12

Nee nee, Vincent. Het internationaal bekendste woord uit de Duitse taal begint met sch ... ;)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 10 jul 2006, 11:37

Nou ja, de gemiddelde backpacker-met-rijbewijs dan toch wel zeker. Althans. Dat is mijn ervaring ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 10 jul 2006, 11:57

Gesuntheit!
Dat gebruiken ze zelfs in Amerika als iemand z'n neusinhoud naar buiten blaast.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jul 2006, 12:09

Sendis schreef:Gaarne over te nemen: stoplichten die van rood eerst op oranje springen en DAN pas op groen :)
laatst dit in Nederland gezien. Weliswaar bij een tijdelijk VRI, maar toch. Was een bijzondere gewaardwording.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 10 jul 2006, 12:22

@boe! Kindergarten :)

@Wouter: Dat zie je inderdaad bij werkzaamheden bij die tijdelijke VRI's. Heel erg on-Nederlands, je staat er inderdaad raar van te kijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 10 jul 2006, 20:30

Ausfahrt, dat is toch die stad die in Duitsland altijd zo goed bewegwijzerd wordt? 8-)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jul 2006, 21:03

net als Stau, schijnt ook een bezoek waard te zijn :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2006, 22:31

Ik spreek überhaupt geen Duits, dus ik ga me hier sowieso niet mee bemoeien.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jul 2006, 22:56

Coen Tunnel schreef:Ik spreek überhaupt geen Duits, dus ik ga me hier sowieso niet mee bemoeien.
briljante opmerking! Maar meen je dit nou serieus? Er zitten namelijk twee Duitse woorden in je reactie dus ik weet niet in hoeverre dit nu ook echt grappig bedoelt is :D
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 10 jul 2006, 23:30

:blabla: :offtopic:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 11 jul 2006, 0:39

Dus ... Ik vind zo'n verkeerslichten ook beter dat ze van rood eerst op groen en dan oranje springen. De meeste mensen leggen hun motor dan af, wat daar zo eigenlijk een beetje de gewoonte is. Of het veel effect heeft tegen de ozon of vervuiling... denk het niet
****

Plaats reactie