Merwede brug bij Gorinchem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Merwede brug bij Gorinchem

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 23:01

Pas las ik een regionale krant dat er plannen zijn om van de Merwede brug een dubbele hangbrug te maken. De onderste laag moest voor lokaal verkeer worden. En de bovenste laag van de brug moest voor het doorgaande verkeer worden. Tussen knooppunt Gorinchem en de brug moet er een weg boven de bestaande weg worden gebouwd voor het doorgaande verkeer. Dus 2 snelwegen boven elkaar. Wat vinden jullie van deze plannen Gorinchem?
Laatst gewijzigd door snelwegracer op di 21 jun 2005, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 21 jun 2005, 23:06

Lijkt mij een beetje erg futuristisch, maar het zou natuurlijk wel prachtig zijn als dat er kwam (een hollandse Golden Gate Bridge :D ).

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 23:09

Dit stond in de regionale krant. Van die huis aan huis bladeren.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 22 jun 2005, 8:33

Leuk verzonnen allemaal, maar later is er toch nooit geld voor, om over het geklaag van horizonvervuiling maar te zwijgen. Ik zie deze plannen dan ook wel in de prullenbak verdwijnen.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 9:01

Ik dacht toen ik het als dit komt er nooit door. Er stond ook dat ze op die brug tol wilde gaan heffen.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 9:54

Dat die brug het huidige verkeersaanbod soms maar met moeite kan verwerken, staat buiten kijf. Er moet dus iets gebeuren. Een dubbeldeks-brug zou leuk zijn, maar ik denk niet dat het ooit zover komt. In ons land wordt vooral naar de kosten gekeken, dus als er een nieuwe brug komt (na 2010!), zal dat wel een normale brug worden. Zo'n bruggetje zoals mijn avatar laat zien is ook wel het overwegen waard... :D

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 22 jun 2005, 9:56

Hajo schreef:Dat die brug het huidige verkeersaanbod soms maar met moeite kan verwerken, staat buiten kijf. Er moet dus iets gebeuren. Een dubbeldeks-brug zou leuk zijn, maar ik denk niet dat het ooit zover komt. In ons land wordt vooral naar de kosten gekeken, dus als er een nieuwe brug komt (na 2010!), zal dat wel een normale brug worden. Zo'n bruggetje zoals mijn avatar laat zien is ook wel het overwegen waard... :D
Ik zou er gewoon zo'n zelfde brug naast plaatsen, net als bij de Van Brienenoordbrug. Anders is ook een tunnel het overwegen waard.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 10:24

Riva schreef:Anders is ook een tunnel het overwegen waard.
Ik heb die optie ook al eens geopperd. Vergeet dat maar. De ondergrond daar is te vergelijken met een moeras, dus de aanleg van een tunnel op die plek is uiterst kostbaar, vele malen duurder dan de aanleg van een nieuwe brug.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 22 jun 2005, 10:36

Hajo schreef:
Riva schreef:Anders is ook een tunnel het overwegen waard.
Ik heb die optie ook al eens geopperd. Vergeet dat maar. De ondergrond daar is te vergelijken met een moeras, dus de aanleg van een tunnel op die plek is uiterst kostbaar, vele malen duurder dan de aanleg van een nieuwe brug.
Maar kan zo'n afzinktunnel daar dan ook niet aangelegd worden? Ik neem aan dat de plekken in West-Nederland waar al tunnels zijn, ook soep zijn.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 22 jun 2005, 13:17

Riva schreef:Maar kan zo'n afzinktunnel daar dan ook niet aangelegd worden?
Vast wel. Maar de kosten zijn ook dan veel hoger dan die voor en brug. Ik meen dat de ondergrond daar bij Gorinchem uit een dikke veenlaag bestaat. Je moet dan eerst dat veen metersdiep afgraven en het ontstane gat ("cunet" in vakjargon) met duizenden kubieke meters zand opvullen. Dan moet het allemaal inklinken (en dat duurt geruime tijd) voordat je een deel van het zand weer kunt afgraven om de tunnelmoten op hun plaats te leggen. De brug is gefundeerd op meterslange heipalen die dwars door de veenlaag heengaan en op de daaronder liggende zandrug rusten. Voor een brug hoef je dus het veen niet af te graven. Bovendien is de grondwaterspiegel daar meen ik ook erg hoog, je hoeft je schep bij wijze van spreken maar in de grond te steken en je stuit al op water. Voor een tunnel is dat uiteraard funest: je zit met een groot waterafvoer probleem. Dat alles bij elkaar maakt een tunnel op deze plek vele malen duurder dan een brug. Ik weet niet of ik het helemaal goed heb, maar dat kan onze ingenieur René waarschijnlijk wel vertellen. ;)

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 22 jun 2005, 14:22

Ja inderdaad. Nou dan maar gewoon een identieke brug ernaast. Dan kan de oude brug zijn functie behouden en heb je zo weinig mogelijk kapitaalvernietiging.
Rainier

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 14:32

Riva schreef:Ja inderdaad. Nou dan maar gewoon een identieke brug ernaast. Dan kan de oude brug zijn functie behouden en heb je zo weinig mogelijk kapitaalvernietiging.
Zo royaal veel ruimte is er ook niet. Het is krapjes, vooral aan de noordzijde (Gorinchem)

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Bericht door Victor » wo 22 jun 2005, 22:16

De grond is er inderdaad "soep"... ten zuiden van de brug tot aan Werkendam rust de weg op 2 lagen heipalen, en ten noorden van de brug richting het knooppunt maakt de weg flinke golfbewegingen... allemaal verzakkingen.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 22 jun 2005, 22:20

De weg kan je natuurlijk ook een stuk laten opschuiven naar het westen of oosten van Gorinchem.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 23 jun 2005, 9:29

Nieuwe oeververbinding A27 bij Gorinchem kan in 2009

De Stichting A27 - Merwedebrug vindt dat de noodzaak tot versnelde aanleg van een nieuwe oeververbinding - voor de A27 tussen Werkendam en Gorinchem - snel toeneemt. Alleen al de economische schade door files is in 2004 opgelopen tot bijna 50 miljoen euro. Ook het besluit van het kabinet om de rivierverruiming aan te pakken past uitstekend in de ambitie van de stichting. De Merwedebrug is namelijk zowel een knelpunt voor de A27 als de Merwederivier. Voor de rivierverruiming is de procedure op 2 juni jl. gestart en is een budget van 2,2 miljard euro beschikbaar.

Ook de commissie Nouwen ondersteunt met haar advies aan het kabinet de plannen van de Stichting A27 - Merwedebrug. Nouwen stelt voor om een aantal knelpunten op te lossen met een nieuwe beprijzingstechniek en de aanpak hiervan te vervroegen. De Stichting A27 - Merwedebrug verklaart zich bereid -als eerste initiatief in Nederland- een uitwerking te maken van het advies van Nouwen voor een nieuwe oeververbinding bij Gorinchem. Het doel is om deze ‘businesscase' zodanig op te zetten dat het realiseren van een nieuwe brug in 2009 haalbaar is. Het gericht inzetten van marktpartijen is hierbij van doorslaggevende betekenis. De Stichting A27 - Merwedebrug acht de tijd rijp om zelf tot actie over te gaan en niet langer te wachten op procedures.

Concreet betekent dit dat de stichting het initiatief neemt een publiek-private samenwerking te starten. Doel is te komen tot realisering van een nieuwe brug over de Merwede in 2009, in plaats van realisatie na 2015. Een ambitieus streven, maar de stichting heeft er alle vertrouwen in dat dit haalbaar is. De stichting heeft een vijfstappenplan voor ogen dat gebaseerd is op een aanpak zoals kabinet en werkgeversorganisaties die recentelijk zijn overeengekomen. Bovendien heeft de stichting in 10 kernpunten samengevat waar zij voor staat: het document met deze kernpunten kunt u hieronder downloaden. Voor meer informatie van de Stichting A27 - Merwedebrug kunt u contact opnemen met de heer De Bruin, secretaris Stichting A27 - Merwedebrug , telefoon (0183) 682 802 of e-mail: rbruin@tiel.kvk.nl
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 23 jun 2005, 15:05


Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 23 jun 2005, 15:25

DE HUIDIGE BOOGBRUG MOET BLIJVEN!

Ik vind dat de brug moet blijven. Als de snelweg moet worden verbreed, dan leggen ze er maar een brug naast, en gebruik je de huidige brug voor 1 richting. Het is zonde om zo'n mooie, markante brug (die ik al vanaf mijn vroegste jeugd goed ken) te slopen. Straks blijkt die dubbeldeksbrug weer niet haalbaar (vind ik trouwens helemaal niet mooi) en wordt er weer zo'n smakeloze platte brug neergelegd. Nee, er moet een tweede boogbrug naast de bestaande komen...
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 23 jun 2005, 17:32

snelwegracer schreef:De weg kan je natuurlijk ook een stuk laten opschuiven naar het westen of oosten van Gorinchem.
Ten westen kan sowieso al niet. Ten oosten zal veel te kostbaar worden, omdat de weg dan te ver verlegd moet worden.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 23 jun 2005, 21:09

Of tol gaan heffen op de weg.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 23 jun 2005, 21:59

snelwegracer schreef:Of tol gaan heffen op de weg.
Nee doe dat maar niet, dan komt alles langs Dordrecht, en over de Brug van Zaltbommel, en op die plekken kan er zeker geen flinke verkeershoeveelheid meer bij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 24 jun 2005, 17:41

Weten jullie dan nog oplossingen bij Gorinchem voor de dagelijkse files die daar staan.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 24 jun 2005, 17:45

snelwegracer schreef:Weten jullie dan nog oplossingen bij Gorinchem voor de dagelijkse files die daar staan.
Een nieuwe brug dus, of een brug er gelijk naast. Zoals in het geposte nieuwsbericht ook al min of meer wordt gesuggereerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 24 jun 2005, 17:47

Dan wil ik wel een kopie zien van de brug die daar nu is.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 26 jun 2005, 14:44

snelwegracer schreef:Dan wil ik wel een kopie zien van de brug die daar nu is.
Ik ook. :D
Rainier

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 23 jul 2005, 21:24

Ze willen toch een dubbeldeks hangbrug. zie bericht. van http://www.autosnelwegen.nl Stichting: in 2009 2e brug Gorinchem
De stichting A27/Merwedebrug die begin 2005 is opgericht, presenteerde gisteren haar plannen.
De stichting gaat uit van een "dubbeldeksbrug" van € 250 miljoen, zonder overigens hard te maken dat er geen mogelijkheid is om de weg op convetionele wijze te verbreden. Bovendien stelt ze dat de huidige, markante dubbele boogbrug moet verdwijnen. De brug zou betaald moeten worden middels PPS en kilometerheffing. In de huidige Rijksplannen is een aanpak van de brug pas ná 2015 voorzien.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 23 jul 2005, 23:18

Leuk allemaal, maar hoe willen ze dat gaan aanleggen ?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 23 jul 2005, 23:33

Mark schreef:Leuk allemaal, maar hoe willen ze dat gaan aanleggen ?
Gewoon ernaast ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 23 jul 2005, 23:35

Is daar wel zoveel ruimte beschikbaar? Het is 3 jaar geleden dat ik daar geweest ben dus het kan zijn dat me geheugen met in de steek laat).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 23 jul 2005, 23:52

Mark schreef:Is daar wel zoveel ruimte beschikbaar?
Ja, geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 27 jul 2005, 22:51

Ach ja. In Nederland hebben we een imaginair ruimtegebrek. Misschien toch eens een kijkje nemen in voormalig Oost Duitsland. Daar staan hele woonbuurten leeg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie