[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Bas12
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:52
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Bas12 » vr 13 aug 2021, 23:13

martien schreef: vr 13 aug 2021, 11:30 Misschien een domme vraag: wat is de toegevoegde waarde van een rotonde op de nieuwe afrit Groningen-Zuidoost? Mensen die per ongeluk de afslag nemen een uitweg bieden?
Die vraag werd ook gesteld op de website van Aanpak Ring Zuid. Dit was de daaropvolgende uitleg:
Frank, dat heeft te maken met veiligheidsvoorschriften. Straks is de Stettinweg een voorrangsweg ten opzichte van de Olsoweg. Dat is nodig om te voorkomen dat het verkeer vanaf de zuidelijke ringweg stil komt te staan op de kruising met de Osloweg. Het verkeer op de Stettinweg dat vanaf de andere kant komt, rijdt straks dus op een voorrangsweg op de oprit naar de ringweg af. Dat kan dus ook een bromfiets, een brommobiel of een tractor zijn. Zij mogen uiteraard niet de ringweg op rijden. Vanwege de veiligheid moeten we de weg zo ontwerpen dat het verkeer vanaf die kant een bewuste keuze moet maken om naar de ringweg te gaan. Dat voorkomt dat ze per ongeluk bij de oprit uitkomen en geen kant meer op kunnen. Vandaar dat we voor een minirotonde direct bij de oprit en de afrit hebben gekozen.

Een rotonde op het kruispunt Stettinweg en Osloweg, zoals jij voorstelt, is niet mogelijk. Dan zou het verkeer dat vanaf de zuidelijke ringweg komt voorrang moeten geven op verkeer dat vanaf de noordkant van de Stettinweg komt en linksaf slaat (driekwart rond). Dit zou kunnen leiden tot een rij wachtende auto’s tot op de afrit. Dit is een gevaarlijke situatie. Het verkeer dat van de afrit komt, moet voorrang hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » za 14 aug 2021, 8:33

Valt een beetje samen te vatten met: de richtlijn schrijft voor dat een verbinding tussen OWN en HWN niet te vloeiend moet zijn. Ik kende de redenatie voor de afrit; namelijk dat het onveilig is als mensen gewoon met een te hoge snelheid van de snelweg afrijden en daardoor allerlei mogelijke conflictpunten op het OWN over het hoofd zien; maar blijkbaar geldt voor de oprit iets vergelijkbaars. Met een vloeiende toerit is er mogelijk te weinig alertheid van het langzaamverkeer zodat dat het per ongeluk de snelweg op rijdt. Interessant. Ik vraag me af of het zo werkt, maar het lijkt me in ieder geval veiliger dan tractorsluizen toepassen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » za 14 aug 2021, 10:57

Er zijn wel meer kunstgrepen gedaan bij het ontwerp van de aansluitingen van de Ring Zuid vanwege alle krapte. Nepkruisingen/spookafslagen, loze rotondes, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Geisterfahrer » ma 16 aug 2021, 18:51

Ik vind het maar een rare reactie. Er zijn honderden afritten die op een rotonde uitkomen, dus dat probleem met "een rij wachtende auto´s" zie ik niet zo, anders dan je bij elke andere willekeurige afrit hebt. Een vloeiende afrit die uitkomt op een rotonde bij de Stettinweg/Osloweg lijkt mij geen probleem. Bovendien moet het verkeer daar dan ook een bewuste keuze maken om de N7 op te rijden, dus dat probleem met een oprit waar je zomaar per ongeluk op rijdt heb je dan ook niet meer.

Ik verwacht sowieso niet dat die nieuwe afrit Zuidoost heel druk wordt. De huidige afrit is tijdelijk druk, omdat de afrit bij de Europaweg dicht is waardoor alle verkeer er bij Zuidoost af moet, maar dat is maar tijdelijk. Als het nu vast staat, dan komt dat doordat de brug over het Winschoterdiep open staat wat terugslaat naar de rotonde Osloweg/Gothenburgweg waarop de huidige afrit aansluit, maar in de nieuwe situatie komt de afrit op een heel andere plek. Industrieterrein Zuidoost heeft straks 4(!) aansluitingen op het HWN: (1) Westerbroek (A7), Meerstad (N46), Zuidoost (N7) en Europaplein (N7). Dat is best royaal voor een industrieterrein.

Als ik Aanpak Ring Zuid was zou ik mij eerder zorgen maken om de Herningweg en de Lübeckweg, want die staan tegenwoordig helemaal vast.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » ma 16 aug 2021, 22:03

Herningweg en Lubeckweg zijn nu zowieso extra druk door sluipverkeer vanaf oost richting de Ring Zuid. Maar ook daarvoor is met name de Lubeckweg al jaren dramatisch om de Europaweg over te komen, maar dat is ook gewoon capaciteitsproblematiek (ook mbt invoegen op de Ring).
De Lubeckweg wordt straks wel ontvlochten (Bornholmstraat kun je dan rechtstreeks de Ring Zuid op), dat zal een hoop schelen.

Runner
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 16:29

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Runner » wo 18 aug 2021, 0:10

Bouw tunnel ter hoogte van de Hereweg naar Haren
Afbeelding

IIVQ
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door IIVQ » wo 18 aug 2021, 9:01

^^
Zit daar nou een gat in die betonplex-bekisting?
Laatst gewijzigd door Mark op wo 18 aug 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » zo 22 aug 2021, 16:51

De zomerafsluiting van de N7 is vanmiddag geëindigd. Er liggen nu drie doorgaande rijstroken ter hoogte van de nieuwe afrit en de kanteling van de weg is aangepast. De weg kantelde naar buiten toe wat bij een bocht naar links niet ideaal is.

Afbeelding
(Foto: RTV Noord)

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Geisterfahrer » zo 22 aug 2021, 20:58

Ah, de invoegende taper vanaf de N46 (ring oost) op de N7 is nu verleden tijd. De linker rijstrook vanaf de N46 wordt rijstrook 3 op de N7, de rechter rijstrook gaat over in de uitvoegstrook naar de nieuwe afrit bij de Stettinweg. Voor de Gothenburgweg valt voorlopig (tot de Euvelgunnerbrug is verbreed) aan de linkerkant een rijstrook af. Doorgaand verkeer op de N7 moet dus een rijstrook opschuiven.

In het artikel op RTV Noord wordt ook reeds genoemd dat tussen februari en mei 2022 het Julianaplein 13 weken lang "grotendeels niet bereikbaar" zal zijn. Dan wordt een "tijdelijk Julianaplein" gerealiseerd ten oosten van het huidige plein en het wordt een T-kruising.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » ma 23 aug 2021, 12:35

Een tijd Julianapijn voor een beter Julianaplein. :write:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » zo 29 aug 2021, 23:05

Nog een paar foto's, vooral wegens de NBA (en pogingen daartoe).

Komende vanaf de A7-oost:

Afbeelding
600m overgeplakt met 400m.

Afbeelding
Rechtsaf is een ouder bord.
Rechtdoor een nieuwe NBA-poging met nieuw doel Zwolle. Vergelijk de vorige versie:
Afbeelding

Afbeelding
Zie boven. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » ma 13 sep 2021, 9:15

Er staan weer nieuwe luchtfoto's van RWS online op de projectsite aanpakringzuid.nl. Wat mij nog steeds verbaasd is hoe ontzettend de N7 in slingers gelegd is, maar ik eigenlijk nooit nieuwsberichten over ongevallen zie.

In het kader van overig nieuws: Kruispunt Martiniplaza bestaat sinds vorige week niet meer. De Leonard Springerlaan is enkel nog op de oostelijke rijbaan van de Laan 1940-1945 (Ring-West, N370) aangesloten.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » ma 13 sep 2021, 10:36

Er zijn aanrijdinkjes genoeg (net als op de oude N7), minstens 1 per week. Meestal blikschade vanwege de lage snelheid. Omdat het meestal file oplevert (voor een paar uur) halen ze vaak wel pagina zoveel van het DvhN.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door captain007 » ma 13 sep 2021, 11:49

martien schreef: ma 13 sep 2021, 9:15 Wat mij nog steeds verbaasd is hoe ontzettend de N7 in slingers gelegd is, maar ik eigenlijk nooit nieuwsberichten over ongevallen zie.
De vmax is daar toch niet heel hoog? Dat zal ongetwijfeld een rol spelen samen met het krappe alignment en die geluidsschermen waar je tussen rijdt. Wel goed om te zien dat de bouw nu wel wat meer op gang is gekomen bij dit project wat een aardig zorgenkindje is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » ma 13 sep 2021, 12:31

captain007 schreef: ma 13 sep 2021, 11:49De vmax is daar toch niet heel hoog?
Verrassenderwijs op veel plekken 70.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » ma 13 sep 2021, 14:41

In het begin ging het wel eens mis. Angst, krap, veranderende situatie. De meeste passanten zijn vaste (en dagelijkse) gasten, dus kwestie van gewenning ook.
Snelheid was eerst 50 ook, is later opgerekt naar 70.

En als het echt druk is, of stroperig wordt (of als weer eens iemand vanaf Hereweg de rijstroken over duikt naar linksaf naar de A28, of er een treintje incl vrachtwagen invoegt vanaf de Europaweg richting westen) gaat de snelheid er toch wel uit. Het verkeer regelt zichzelf dan ook wel weer.

Meest kwetsbare plekken zijn in mijn optiek:
- Vollopen afrit Europaweg vanuit het westen, staat het rechterrijstrook net na een blinde bocht ineens stil.
- Vollopen linksaffer richting A28 vanuit Oosten, staat de linkerrijstrook soms al vroeg stil, terwijl die het meeste tempo heeft
- Kruisend verkeer net voor Julianaplein vanaf oprit Hereweg naar linksaffer(s) A28 (en als die volstaat, staat die op linkerrijstrook voor rechtdoor te wachten, terwijl rechtdoor helemaal leeg is, en verkeer daar wel met 70 komt aanzeilen)...

Wel zijn er nu weer wat hobbels / verspringen die problematisch worden, zeker richting Julianaplein, en helemaal bij regen/gladheid

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » ma 13 sep 2021, 14:52

Hopelijk wordt het een droge, zonnige winter met amper sneeuw en vorst. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door IIVQ » zo 19 sep 2021, 23:03

martien schreef: ma 13 sep 2021, 9:15 In het kader van overig nieuws: Kruispunt Martiniplaza bestaat sinds vorige week niet meer. De Leonard Springerlaan is enkel nog op de oostelijke rijbaan van de Laan 1940-1945 (Ring-West, N370) aangesloten.
Toch apart hoe het zo kan veranderen. Mijn rijleraar had gedrukte papieren met daarop het vrijheidsplein en alle rijbanen, om te kunnen uitleggen hoe je daar over moest. Ik heb denk ik 4 lessen achtereen alleen maar dat plein over gegaan (en dan o.a. bij Plaza keren) om te leren hoe het moest - en vervolgens bij het examen niet eens over dat plein te gaan!

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » wo 22 sep 2021, 15:14

Nieuwe rage: bij substandaard-bochten past men haaientanden toe zodat het verkeer een scherpe bocht verwacht.

Maquette van de toekomstige afrit 36 (Laan Corpus den Hoorn)
Afbeelding

Nieuwe afrit 38 (nu nog zonder nummer) aan de Kieler Bocht van vorig jaar
Afbeelding
(Foto 1: aanpakringzuid.nl, foto 2: aanpakringzuid.nl/RWS)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 sep 2021, 15:48

Dan vind ik het tweede voorbeeld, op- en afritten die via een overbodige rotonde worden geleid, logischer en esthetischer. En wie weet gebruikt iemand deze ooit nog om te keren.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 22 sep 2021, 20:41

Is niet zo'n nieuw rage. Van die nepkruisingen met haaientanden zijn er wel meer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » wo 22 sep 2021, 21:34

Schelpenpaadje schreef: wo 22 sep 2021, 15:48 het tweede voorbeeld, op- en afritten die via een overbodige rotonde worden geleid
Het tweede voorbeeld is de afrit links op de foto.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 22 sep 2021, 22:15

Kaaiman schreef: za 14 aug 2021, 10:57 Er zijn wel meer kunstgrepen gedaan bij het ontwerp van de aansluitingen van de Ring Zuid vanwege alle krapte. Nepkruisingen/spookafslagen, loze rotondes, enz.
Toen ik dit schreef had ik inderdaad bovenstaande 'klaverlus' met spookhaaientanden in gedachten. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » ma 18 okt 2021, 15:06

Kleine updates:
  • Het Emmaviaduct is niet meer op het Julianaplein aangesloten.
  • Het ontwerp voor verkeersplein Brailleweg/Emmaviaduct blijkt te klein en wordt opnieuw ontworpen.
  • Nieuwe luchtfoto's

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Geisterfahrer » wo 20 okt 2021, 23:17

martien schreef: ma 18 okt 2021, 15:06
  • Het ontwerp voor verkeersplein Brailleweg/Emmaviaduct blijkt te klein en wordt opnieuw ontworpen.
"Bij het verder uitwerken van het ontwerp bleek dat de doorstroming van het verkeer op het nieuwe plein onvoldoende is, door de toename van het verkeer."
Toename van het verkeer? Nu zo ineens spontaan?

Ik denk eerder dat het verkeersmodel niet klopte. Verbazen doet dat allerminst. De aansluitingen Hereweg en het Emmaviaduct worden samengevoegd tot één grote spaghettiknoop rond de Brailleweg. Daarbij laat men verschillende verkeersstromen een U-turn maken op dat Brailleplein. Je mag van de A28 bijvoorbeeld niet rechtsaf naar de Vondellaan, maar wel linksaf en dan een U-turn maken op het Brailleplein en alsnog de Vondellaan in. Verkeer dat je met een vrije-rechtsaffer zou kunnen afhandelen moet daardoor twee keer onnodig door de spaghetti heen. Gokje: deze verkeersstroom zat niet in het verkeersmodel, want daarin kon je geen U-turn op het Brailleplein maken: daarin was het een simpele VRI-kruising.

Dat je van de A28 niet gewoon rechtsaf mag is puur om politieke redenen: de Vondellaan is een krappe 1x2 straat met veel fietsers en portiekflats dicht op de weg, totaal ongeschikt om als hoofdverkeersverdeler voor Groningen-Zuid te dienen. Dan kan je kunstmatig de verkeerstoename op de Vondellaan in het verkeersmodel verminderen met het verbieden om vanaf de A28 rechtsaf de Vondellaan in te slaan, maar daarmee verdwijnt het verkeer natuurlijk niet: dat moet gewoon een langere route afleggen en leidt dus in totaliteit tot méér verkeersdruk. De verdiepte ligging van de N7 zélf is op zich nog wel mooi, maar hoe die hoofdstructuur vervolgens aansluit op het OWN is een stedenbouwkundige en verkeerskundige vergissing.

Op dat Brailleplein mist volgens mij ook een vrije rechtsaffer van de afrit N7-oost -> verbindingsweg naar de Hereweg. Die stroom zou conflictvrij buiten het kruispunt gehouden kunnen worden. Laaghangend fruit...

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Koesj » do 21 okt 2021, 13:34

Geisterfahrer schreef: wo 20 okt 2021, 23:17
martien schreef: ma 18 okt 2021, 15:06
  • Het ontwerp voor verkeersplein Brailleweg/Emmaviaduct blijkt te klein en wordt opnieuw ontworpen.
Laaghangend fruit...
Heb voor de liefhebbers even supersnel de laatste TB-kaart van het Julianaplein opgeschoond. Begint u maar met lijnen trekken (klikkerdeklik) want ik ben benieuwd ;)

Afbeelding

En in vectorformaat: https://svgshare.com/i/bMG.svg

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 okt 2021, 14:31

Krap, onoverzichtelijk en veel conflictpunten kort na elkaar.
Het enige goede aan het geplande ontwerp is dat het zo laat in het project toch nog de prullenbak in gaat.

Eigenlijk wil dit verkeersplein teveel dingen tegelijk doen in een te beperkte ruimte.
Het had een hoop gescheeld als de verbinding naar de Hereweg niet direct langs de ring was gepland.

Zonder kunstwerken of extra ruimtebeslag zie weinig andere opties dan dit terugbrengen naar een 'normale' VRI-kruising of wellicht een meerstrooksrotonde met verkeerslichten.

Snelle uitwerking van een tweestrooksrotonde:
Afbeelding
Ik vraag me af of dit qua capaciteit wel voldoet, bewegwijzering wordt een uitdaging en de fietsersoversteek zou direct langs de rotonde moeten liggen om mee te kunnen liften op de VRI.

Een turboplein zou beter zijn - meer capaciteit en je kunt verkeer vooraf makkelijker naar de juiste rijstrook leiden om de rotonde te verlaten.
Het eiland van de rotonde heeft in bovenstaande schets een diameter van zo'n 45-55 meter dus daarbinnen kun je nog wel wat spelen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » do 21 okt 2021, 15:32

Met name de stroom maaslaan - brailleweg richting zuiden, en emmaviaduct - maaslaan maakt deze situatie complex. Zeker binnen het ruimtebestek wat je nu ziet.

Vast onmogelijk (met ruimte) en onwenselijk (zie op de visuele kaart dat er nog wat groenruimte omheen zit waar je 'misbruik' van zou kunnen maken), maar ik neig haast naar het ontvlechten van stromen. Verderop zit het bestaande 'oude' emmaviaduct toch al op +1...

Zou het mogelijk zijn om direct na het Julianaplein een scheiding te krijgen vanaf brailleweg met 1 rijstrook stad in (emmaviaduct en verder) op +1, waar ook vanaf de afrit N7 Oost 1 rijstrook heen gaat, en de andere rijstroken via een soort parallel op niveau 0 blijft, zodat de aantallen kruisende stromen kleiner worden. Daar zit dan ook de aansluiting maaslaan op, en doordat je die grote stroom naar +1 tilt, kun je die kruising wellicht ook wel overzichtelijker en compacter vormgeven.

De route richting zuiden kan wel gewoon op 0 blijven.

De stroom Maaslaan - Centrum kan denk ik wel via parallel afgevangen worden, of bij die kruising (Parkweg) rijdt men rechtdoor alsnog het centrum in. Immers, de Hereweg is dan toch al snel logischer.

Geprobeerd in een plaatje te vatten, maar mijn tekenskills zijn mwah.... En hier wordt men vast niet blij van in de omgeving B(
Afbeelding

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 21 okt 2021, 15:51

Reguliere afrit op de Hereweg realiseren, desnoods enkel toegankelijk vanaf de oprit bij het Julianaplein :PP:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 01 nov 2021, 12:10

Twaalf liggers van 180 ton per stuk gingen zaterdag op transport van Kootstertille naar Groningen:
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/69111/ ... aduct.html

De liggers zijn bestemd voor de aanleg van viaducten in de zuidelijke ringweg.
Vanwege de problemen met de brug bij Kootstertille ging de route via Burgum.

Het is jammer dat de bouwlocaties per schip moeilijk bereikbaar zijn anders hadden dit soort transporten ook prima over water gekund.

Plaats reactie