[N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 apr 2017, 13:19

DjIdee schreef:Wellicht dat het grove werk dan klaar is, maar de randen van de bak nog afgewerkt moeten worden. Dan is 2x1 wel logisch (met de rechterstrook afgezet).
Dat denk ik ook.

Als je dat op één rijbaan inricht heb je wel veel meer ruimte om goed en veilig te kunnen werken aan de wanden e.d. En je kunt vlak voor oplevering in één keer de deklaag en belijning afronden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door GuteFahrt » di 18 apr 2017, 21:00

Compilatie van de invaaroperatie eind maart/begin april:
Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017, 15:00

Afbeelding
JDR_8345 by N31 Harlingen, on Flickr

Afbeelding
JDR_8330 by N31 Harlingen, on Flickr

Afbeelding
JDR_8279 by N31 Harlingen, on Flickr

Afbeelding
JDR_7723 by N31 Harlingen, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 jun 2017, 15:17

Mooie foto's!

Schiet al mooi op daar. Wat een verschil bij het laatste dat ik er van zag.
Planning is nog steeds oktober openstellen. Zo te zien wordt dat wel gehaald. Dit project is -op de wanden van het aquaduct na- verder gevorderd dan de Drachtsterweg in Leeuwarden en die moet in augustus al open.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » vr 30 jun 2017, 20:33

Ja, ik schrik bijna. Het project is erg snel gegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Rogier » vr 30 jun 2017, 22:09

Schiet mooi op, maar dat moet ook wel, wil men in september de boel gaan afwerken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door captain007 » vr 30 jun 2017, 23:28

Ziet er mooi uit daar. Moet maar weer eens een keer die kant op gaan denk ik :)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door captain007 » zo 16 jul 2017, 16:54

Vandaag maar weer eens dit project bezocht. Wederom had ik geen goed weer, maar wel beter zicht (vorige keer in december was het namelijk mistig). De hele fotoserie kun je hier bewonderen en de reportage in de spoiler.
SPOILER: TOON

We kijken hier naar de in/uitgang van de verdiepte ligging aan de zuidzijde van Harlingen. Hier sluit straks het nieuwe tracé aan op het bestaande tracé richting Zurich:
Afbeelding
DSC_0080.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

We staan hier langs de Kimswerderweg op een viaduct over de toekomstige N31. Links zien we het tijdelijke viaduct, waar de huidige N31 overheen loopt:
Afbeelding
DSC_0083.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Zicht op de verdiepte ligging. In de verte zien we een viaduct voor de Oosterparkweg en daarachter de spoorlijn Leeuwarden - Harlingen. De meeste vloerdelen van de verdiepte ligging zijn hier al klaar en nog maar enkele stempels moeten verwijderd worden:
Afbeelding
DSC_0085.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het was wat passen en meten met dit fietspad, zo tussen het tijdelijke viaduct en de verdiepte ligging in:
Afbeelding
DSC_0087.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Hier zien we een vloerdeel in aanbouw. De wapening van de funderingspalen is nog te zien en daarover is een wapeningsnet gebouwd. Later zal beton gestort worden:
Afbeelding
DSC_0088.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De verdiepte ligging gezien vanaf de Oosterparkweg:
Afbeelding
DSC_0094.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De bovenzijde van de spoorbrug over de verdiepte ligging:
Afbeelding
DSC_0097.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Hier zien we de ongelijkvloerse aansluiting in aanbouw. De contouren zijn al zeer duidelijk zichtbaar:
Afbeelding
DSC_0105.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf het viaduct Grensweg aan de andere zijde gezien, moet er nog wat meer gebeuren. De wanden voor de scheidingsmuren voor de op- en afrit moeten nog gebouwd worden:
Afbeelding
DSC_0109.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Verder richting het aquaduct zijn er nog stukken waar de vloerdelen nog afgebouwd moeten worden:
Afbeelding
DSC_0111.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Verderop is het al grotendeels klaar. Hier kan men met de wanden gaan beginnen:
Afbeelding
DSC_0114.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Hier zit een scheidingsconstructie tussen de verdiepte ligging en het aquaduct. Deze moet er nog uit gehaald worden:
Afbeelding
DSC_0117.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Verderop zien we het aquaduct. Je kan er al doorheen kijken en men is nu bezig met de laatste betonwerken:
Afbeelding
DSC_0120.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Hier zien we het Van Harinxmakanaal ter hoogte van het aquaduct:
Afbeelding
DSC_0122.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Aan de andere zijde is men nog vollop bezig met de betonwerken:
Afbeelding
DSC_0124.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Verderop moet de N31 gaan aansluiten op het begin van de A31 richting Leeuwarden:
Afbeelding
DSC_0125.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Jackbauer1350 » za 29 jul 2017, 20:18

Mooie update 8-)
Met de werkzaamheden daar zijn ze ook nog wel even zoet mee.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 jul 2017, 20:42

Op de Facebook-pagina van het project is gisteren een nieuwe fotoreportage geplaatst:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8026398256

Bij het aquaduct wordt hard gewerkt aan het storten van vloeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » do 24 aug 2017, 14:04


Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 18 sep 2017, 11:14

Getuige de laatste bouw-update op Facebook wordt nog altijd druk gewerkt aan wanden en vloeren.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » wo 20 sep 2017, 22:04

Schelpenpaadje schreef:Getuige de laatste bouw-update op Facebook wordt nog altijd druk gewerkt aan wanden en vloeren.
Het lijkt mij dan ook sterk dat over een week of 3 we over het nieuwe tracé rijden. Het weekend van 8 oktober is er groot feest in de tunnelbak / aquaduct en de week daarop verkeer erover?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door harry » wo 20 sep 2017, 23:34

De wegwijzers staan er al. Dat is vaak een van de laatste dingen die ze doen voor een opening.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Rogier » do 21 sep 2017, 6:35

Ik vermoed dat deze foto's al augustus genomen zijn en dat men inmiddels al (een stuk) verder is.
Anders verwacht de opening niet eerder dan over 1,5 - 2 maanden.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » do 21 sep 2017, 17:18

Rogier schreef:Ik vermoed dat deze foto's al augustus genomen zijn en dat men inmiddels al (een stuk) verder is.
Anders verwacht de opening niet eerder dan over 1,5 - 2 maanden.
Deze foto heb ik 29 augustus gemaakt. Hier is te zien dat er nog een volledige vloermoot gestort moet worden. Dus stellen bekisting, maken wapeningsnet, storten beton, uitharden beton (28 dagen!), daarna asfalt...etc.
Afbeelding

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door koploper » do 28 sep 2017, 22:21

Vanmiddag met de fiets langs het gehele project gereden en de nodige foto's gemaakt. Volgend weekend voor Harlingers en overige geïnteresseerden 3 dagen feest in de verdiepte bak, daarna zou de weg over 1 rijbaan (oostzijde) in 2 richtingen opengesteld worden. Dat wordt heb ik vernomen pas week 44 ( rond 1 november). Vertraging van enkele weken waarschijnlijk veroorzaakt door natte 1e helft september. Er wordt hard gewerkt, maar zoals ik in een vorige post aangaf werd nu pas de laatste vloermoot gestort. Is op één van de eerste foto's te zien. Foto's lopen van de Leeuwarder/Franeker zijde (NO) in de richting van Zurich(ZW). Door tijdgebrek, ook komende dagen nog geen selectie kunnen maken daarom maar alles in mijn Google Drive map geplaatst en voor iedereen zichtbaar gemaakt via de link: https://photos.app.goo.gl/dWSxRZFwpRkVbYYk2

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Boerenkool » do 28 sep 2017, 22:35

Beton drogen is geen vaste periode. Vroeger deed men dat wel maar nu met die contracten met boetes en eerdere beschikbaarheidspremies kijken ze pragmatisch. Beton kan te vroeg minder gewicht hebben en bezwijkt sneller met brand.
Maar dat kan je oplossen door minder verkeer en minder stroken. Dan komt de veiligheidsrate mssn gelijk uit.
Beton wordt er hooguit compacter van, dat is geen nadeel.
Asfalt is na enkele uren al bereidbaar.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door harry » do 28 sep 2017, 23:25

Boerenkool schreef:Asfalt is na enkele uren al bereidbaar.
En als het bereid is kun je het berijden? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » vr 29 sep 2017, 9:17

Asfalt bereiden gebeurt in de asfaltcentrale. In theorie kan je 12 uur na bereiden berijden (als je letterlijk niet op je strepen staat) :-)
Voor beton is 2 weken harden (niet drogen !!) in theorie genoeg voor 50% van de maximale belasting. Hangt een beetje van het type beton af (je kan kiezen voor toevoegingen die harden versnellen of vertragen. Te snel hardend beton is meestal ook lastig te verwerken (alle hoekjes vullen tussen wapening of afwerken bovenzijde) en meestal ook niet heel goed waterdicht.

Wellicht wil men vroeg verkeer over 1 strook om de wanden nabij de bestaande weg af te werken, waarbij de oostwaartse strook van de oude weg afgezet kan worden (iets meer ruimte voor afwerking). Kan men ook vangrails en verlichting afwerken "onder verkeer"

Ritje plannen in november dus ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 29 sep 2017, 9:47

De festiviteiten die volgend weekend gepland zijn in de verdiepte ligging gaan vooralsnog gewoon door. Het lijkt me wel een uitdaging voor de aannemer om daarvoor van alles te moeten opruimen, om daarna de -omvangrijker dan geplande- werkzaamheden te moeten hervatten. En dat alles binnen een zo strak mogelijke planning. In een ideale wereld wil je nu vol doorpakken. Goed dat de tegenslagen er niet voor zorgen dat de feestelijkheden worden geschrapt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 okt 2017, 13:46

Peter schreef:Ritje plannen in november dus ....
November wordt het zeker.

Het was de planning dat het verkeer na dit weekend door de bak zou rijden, maar dit wordt een maand later.
De bedoeling is nog steeds om het project in december af te ronden dat de weg in december klaar is.

Bron: LC
TOEVOEGING
Correctie vanwege terechte nuancering in de reactie hieronder
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 03 okt 2017, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » di 03 okt 2017, 15:15

Wellicht dat dan het aquaduct met 2 keer 1 rijstrook (en Vmax 50-70) onder verkeer is met kerst, maar er zullen zeker tot eind 2018 restwerkzaamheden zijn, zoals het deels afbreken en deels ombouwen van de oude N31 en het inrichten van de omgeving. Ik denk dat de damwanden pas afgewerkt zullen worden in de lente van 2018.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door koploper » di 03 okt 2017, 17:55

Wat ik afgelopen week begreep wil men de weg in week 44 (begin november) openstellen. 1 rijbaan, verkeer in 2 richtingen en dan gaat het om de oostelijke rijbaan. Dan gaat men door met verder gereedmaken van de bak en afbreken, eerst van de noodbruggen, daarna grond/asfalt oude N31 om de centrale aansluiting af te maken. Als de weg begin november open is gaat het denk ik hard. De aannemer heeft dan alle ruimte. Deze weken is het voor hem en ons echt een crime. Telkens weer nieuwe omleidingen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 okt 2017, 19:38

Ben benieuwd hoe ze de ontsluiting van Harlingen gaan regelen als één rijbaan van de bak wordt opengesteld voor beide richtingen terwijl de centrale aansluiting nog niet af is. Vooral voor de richting Leeuwarden->Surch. Wordt verkeer van en naar Harlingen tot de aansluiting klaar is nog over het oude tracé geleid of zo?

Of zijn alle afritten dan al wel gebruiksklaar en wordt het verkeer t.h.v. de aansluiting over beide rijbanen geleid, zoals dit ook bij de eerste openstelling van de nieuwe N381 gebeurde?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » wo 04 okt 2017, 9:19

Ik naam aan dat alle verkeer (vanuit het oosten) naar Harlingen of de veren via de N390 wordt gestuurd (Midlum). Niet zo'n groot probleem in de late herfst en winter als het aantal toeristen laag is. Alternatief is een U-tje maken ten zuiden van Harlingen (Kimswerd), maar dat zal wel niet aangegeven worden,
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » wo 04 okt 2017, 13:45

Peter schreef:Ik naam aan dat alle verkeer (vanuit het oosten) naar Harlingen of de veren via de N390 wordt gestuurd (Midlum). Niet zo'n groot probleem in de late herfst en winter als het aantal toeristen laag is. Alternatief is een U-tje maken ten zuiden van Harlingen (Kimswerd), maar dat zal wel niet aangegeven worden,
We horen het zaterdag wel tijdens festiviteiten. Zal wel de nodige info gegeven worden.

Dat van de afslag Midlum wordt het in ieder geval niet. Ik moet er niet aan denken dat al het afslaande verkeer vanuit de ri. Leeuwarden Harlingen in via de Noorderhaven / Havenplein door de stad zijn weg moet zoeken. Totaal ongeschikt. Staat los van de toeristen, bijna heel Harlingen moet dan via het Havenplein en volgende straten die een aantal jaren terug autoluw zijn gemaakt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 okt 2017, 15:28

Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.

Vanaf vrijdag gaat de Almenumerweg twee weken dicht. Voor de veiligheid tijdens de festiviteiten én om de ovatonde te voorzien van de deklaag: http://n31harlingen.nl/nieuws/353/afslu ... enumerweg/

Tijdens de afsluiting blijven de op- en afrit naar het huidige tracé bereikbaar van en naar de Stationsweg.
Of na deze werkzaamheden ook de op- en afritten bij de nieuwe centrale aansluiting klaar zijn is niet duidelijk.

Iets anders, moeten we onderstaande verbinding tussen de nieuwe N31 en de Kimswerderweg zien als een soort calamiteitenverbinding?
Afbeelding
Nu bevindt zich hier een afrit. Naar mijn idee had die prima kunnen blijven liggen. Tegenargument is dat zo'n extra onvolledige aansluiting ingaat tegen het principe van de centrale aansluiting verderop. Het echter zou een hoop omrijkilometers schelen om deze afrit open te houden.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Sendis » wo 11 okt 2017, 19:11

Het begint er al aardig op te lijken: https://www.youtube.com/watch?v=SbWWRcM4W_w

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » wo 11 okt 2017, 22:26

Afgelopen zondag ben ik met velen door de bak en het aquaduct wezen fietsen en lopen. Het begint er aardig op te lijken, maar ik vond dat er nog ontzettend veel moest gebeuren. Iemand van Ballast vertelde mij dat in de week van 6 november het verkeer erover heen moet. Nog een kleine 4 weken! Met name voor en na het aquaduct moet nog her en der beton gestort worden, asfalt gedraaid, wanden geplaatst etc.

Dat het die week van 6/11 open moet heeft volgens hem te maken met het daarop volgende weekend, dan moet het bestaande viaduct over het spoor gesloopt worden. Keiharde afspraak met ProRail. Ook moeten de noodbruggen die week eruit, voornamelijk vanwege de hoge huurkosten.

In de Leeuwarder courant deze week stond trouwens een bericht van de provincie (voortgangsrapportage) dat Ballast op dit project een fors verlies heeft geleden.

Plaats reactie