[N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 okt 2017, 22:36

Dat er aan beide uiteinden nog veel moet gebeuren is logisch. Het laatste stukje kan pas worden gedaan bij het daadwerkelijke aansluiten.

Ik was er ook even dit weekend, en na de verhalen uit dit topic en foto's op de diverse kanalen viel het me eigenlijk nog mee. Alleen in het aquaduct mist nog een stuk asfalt en bijna alle wanden en barriers zijn intussen gemonteerd. Er moeten nog deklagen worden aangebracht, net als belijning en een deel van de bewegwijzering, maar dit alles moet in een paar weken te doen zijn. Een deel van de afwerkende werkzaamheden kan zoals gepland nog worden uitgevoerd terwijl het eerste verkeer al door de bak rijdt.

Men heeft in september waarschijnlijk veel last gehad van het slechte weer, anders had het er nu vast wat rooskleuriger uitgezien. Vergeleken bij andere projecten leek het hier heel positief te verlopen maar het venijn zit kennelijk in de staart.

renetje
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:27

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door renetje » do 12 okt 2017, 21:36

Sendis schreef:Het begint er al aardig op te lijken: https://www.youtube.com/watch?v=SbWWRcM4W_w
na 25 seconde was ik ook nog even in beeld met mijn truckie.... :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 13 okt 2017, 14:56

Deze maand gemaakte luchtfoto's geven een goede indruk van de voortgang van het project verspreid over het traject.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer: https://www.facebook.com/n31harlingen/p ... 6476953406

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door GuteFahrt » za 28 okt 2017, 13:28

De naam van het aquaduct is inmiddels bekend. Het wordt het "Akwadukt van Harinxmakanaal."

AfbeeldingJDR_0832 by N31 Harlingen, on Flickr
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » za 28 okt 2017, 13:45

Ik was de naam al eerder tegengekomen.

Redelijk fantasieloos als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door keokiracer » za 28 okt 2017, 13:49

Beter dan een gedrocht als 'Steenbergen aan Zee'.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » za 28 okt 2017, 13:54

Er zijn 4 aquaducten onder het Van Harinxmakanaal, dus de naam is niet erg onderscheidend, ook al hebben de andere aquaducten bij Leeuwarden andere namen.

Ik ben overigens wel voorstander voor geografische namen in plaats van vernoemingen naar personen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » za 28 okt 2017, 15:04

Als onder een water maar één aquaduct door ligt dan vind ik vernoeming van dat water een prima keuze (zoals Geau-akwadukt en Houkesloot).

Hier bij Harlingen is het niet erg onderscheidend. Geen naam toekennen en een RWS-bord met de naam van het kanaal erop zou dezelfde impact hebben.

Vernoeming naar een persoon vind ik prima, mits dit een persoon is met een lokale binding. Bij Leeuwarden is dit gebeurd met Escher, Mata Hari en Richard Hageman: allemaal oud-leeuwarders.

Het is niet dat Harlingen zulke namen niet voor handen heeft. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Casper di Robles of Simon Vestdijk.

Zelfs het Piet Paulusma Aquaduct of het Koningsaquaduct had ik nog meer kunnen waarderen dan deze naam.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Coen Tunnel » za 28 okt 2017, 16:35

Schelpenpaadje schreef:Piet Paulusma Aquaduct
Ik stem voor. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » za 28 okt 2017, 17:03

Het probleem van een standaardnaam is dat deze in databases gemakkelijk door elkaar gehaald kan worden. Neem de "Spoorbrug Harinxmakanaal" en de "Harinxmakanaal-spoorbrug". Dat is heel makkelijk te verwisselen en dan heb je de verkeerde informatie bij de verkeerde brug. Het liefst heb ik ook een echte eigen naam, omdat de naam van het kanaal en de plaatsnaam gewoon al losse elementen zijn in het veld van de database.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » za 28 okt 2017, 17:24

^^ Goed voorbeeld. Bij Leeuwarden heb je zo inderdaad een spoorbrug HRM en een spoorbrug HRMK.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door harry » zo 29 okt 2017, 19:47

GuteFahrt schreef:Het wordt het "Akwadukt van Harinxmakanaal."
Gelukkig hebben ze het wel goed gespeld, met een hoofdletter V.
Chris schreef:Ik ben overigens wel voorstander voor geografische namen in plaats van vernoemingen naar personen.
Heel wat geografische namen zijn vernoemingen naar personen. Niet alleen Lelystad en Frederiksoord, maar ook Loppersum, Roelofarendsveen...
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » ma 30 okt 2017, 8:43

Grappig is dat de Harlingers (Harnsers ?) niet zo Friestalig of Fries-nationalistisch zijn (in tegenstelling tot de buren in Franeker). Aquaduct als spelling had dus ook prima gekund, maar de provincie zal hier wel zeggenschap gehad hebben.
Aangezien Harlingen zeer waarschijnlijk nooit een ander aquaduct zal hebben, had de naam Harlingen inderdaad aanduidender geweest (en korter).

Er zullen inderdaad wel een 100 tal bebouwde komnamen zijn (de streken niet meegeteld) met een vermelding van een grootgrondbezitter of fabriekseigenaar (Bata) of zijn dochter (Klazienaveen) of vernoemd naar een lid koninklijke familie (Willemstad; Julianadorp). Natuurlijk zijn 30% van de Nederlandse achternamen weer afgeleid van een streek of dorpsnaam. Er zijn veel bruggen en kanalen naar bouwers of architecten genoemd, maar maar weinig plaatsnamen (als Lelystad).
PS De plaatsnaam Cruquius is vernoemd naar (jawel) de landontginner heer Kruik....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Boerenkool » ma 30 okt 2017, 11:39

Is dat in het Fries wel goede grammatica? In het Nederlands zou je toch het het "Van Harnixmakanaalaquaduct" noemen of " aquaduct onder het Van Harnixmakanaal".
Van suggereert dat het kanaal bezit is of dat het aquaduct een deel ervan is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Peter » ma 30 okt 2017, 13:11

Dat is een keuze bij namen. Je kan je hotel Amstelhotel noemen of Hotel Amstel...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Boerenkool » ma 30 okt 2017, 14:03

Ja ok, maar Hotel van Amstel zou gek zijn als hij alleen maar aan de Amstel ligt.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door T-hijs » ma 30 okt 2017, 14:07

^^ Klopt, maar de rivier heet dan ook niet "Van Amstel".
Hier heet het kanaal voluit "Van Harinxmakanaal", naar meneer (of mevrouw) Van Harinxma.
Dus Hotel Amstel is dezelfde taalkundige constructie als Akwadukt Van Harinxma. Dat is dus niet het aquaduct van meneer (of mevrouw) Harinxma, maar het aquaduct dat is genoemd naar meneer (of mevrouw ) Van Harinxma.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 okt 2017, 14:43

Als het kanaal alleen 'Harinxmakanaal' zou heten, en de 'van' zijn toegevoegd als bezitsverhouding, dan was het in correct Fries 'Akwadukt fan Harinxmakanaal' of zelfs 'Akwadukt fan it Harinxmakanaal'. Met een f dus.

"Akwadukt Van Harinxmakanaal" is enigszins steno, maar taalkundig wel gewoon correct. Deze vorm komt veel meer voor bij namen. Denk bijvoorbeeld ook aan knooppunten en afritnamen. Op dit punt sluiten de grammatica van het Fries en het Nederlands op elkaar aan.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Boerenkool » ma 30 okt 2017, 15:27

Ah nou valt t kwartje.
Als de F hoofdletter was geweest had ik hem gevat.
Maar ja dat hoort niet denk ik.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 30 okt 2017, 15:38

Schelpenpaadje schreef:"Akwadukt Van Harinxmakanaal" is enigszins steno, maar taalkundig wel gewoon correct. Deze vorm komt veel meer voor bij namen. Denk bijvoorbeeld ook aan knooppunten en afritnamen. Op dit punt sluiten de grammatica van het Fries en het Nederlands op elkaar aan.
Tunnel Coen? Brug Van Brienenoord? Weg Gaasperdam(mer)? Viaduct Prins Claus? Je kan me veel taalkundigs wijsmaken, maar de conventie bij knooppunt is eerder een uitzondering (o.a. ook bij vliegveld, meeste stationsnamen). Je zegt normaal gesproken Naamobject en niet Object Naam.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 okt 2017, 17:35

^^ Dit soort namen worden individueel vastgelegd. Meestal door een gemeentelijke commissie. Hoewel bepaalde vormen voor bepaalde typen objecten misschien meer gangbaar zijn dan andere, zijn er geen richtlijnen voor. Zo'n orgaan zal er wel eigen richtlijnen op nahouden, bijvoorbeeld dat een naam historisch en/of taalkundig klopt en geen verwarring op mag leveren. Als er meerdere volgordes of constructies mogelijk zijn dan wordt het al gauw een kwestie van smaak.

Bij aquaducten wordt deze volgorde veel vaker gehanteerd, ook buiten Friesland: Akwadukt Mid-Fryslân, Aquaduct Langdeel, Naviduct Krabbersgat, Aquaduct Veluwemeer, Aquaduct Steenbergen aan Zee, Aquaduct Vechtzicht, Aquaduct Ringvaart Haarlemmermeer (ja, dit is de officieel).

Dan is Akwadukt Van Harinxmakanaal, voor zover het al moet voldoen aan Nederlandse conventies, niet heel bijzonder.

Zelfs als een naam taalkundig niet klopt dan hoeft dat geen probleem te zijn. Namen kunnen niet fout zijn. Anders zouden bijvoorbeeld ook heel wat achternamen aangepast moeten worden.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » vr 03 nov 2017, 22:12

Dinsdagochtend 7 november 6.00 uur is het zover. Dan rijdt het verkeer op de N31 door de nieuwe tunelbak en aquaduct. De nacht ervoor wordt de N31 afgesloten om alles om te zetten. De rest van de week wordt het dermate complex wat betreft welke op en afritten in gebruik en welke sloopwerkzaamheden en dus hoe Harlingen in en uit dat ik verwijs naar de webpagina van de N31:

http://www.n31harlingen.nl/tijdelijkeroutes/

Belangrijkste: nieuwe op/afrit Harlingen vanaf Afsluitdijk ri. Leeuwarden gaat in gebruik; andere kant op moet verkeer voorlopig gebruik maken van afrit/oprit Harlingen havens of Kimswerd. Voor een deel van Harlingen (Midlum) wordt zelfs aangeraden om vanaf Harlingen havens eerst naar Franeker te rijden dan te keren om zo ri. Afsluitdijk te rijden.

Dinsdag wordt al de eerste noodbrug gesloopt (over Grensweg). Rest van de week vindt sloop bestaande (oude) viaduct over spoorlijn Harlingen - Leeuwarden plaats.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door ibodejoode » vr 03 nov 2017, 22:17

Aanvulling: Ik zie nu dat de echte sloop van het spoorviaduct pas in het lange weekend van 17-20 november plaatsvindt. Dan rijden er geen treinen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » za 04 nov 2017, 16:30

Grappig is dat de Harlingers (Harnsers ?) niet zo Friestalig of Fries-nationalistisch zijn (in tegenstelling tot de buren in Franeker).
Dat is niet grappig, dat is historisch zo gegroeid: Harlingen is een havenstad - inwoners moesten goed Nederlands kunnen spreken en schrijven om handel te kunnen drijven. Het Fries is als taal kunnen blijven bestaan omdat de provincie Friesland lange tijd erg geïsoleerd heeft gelegen. Daar waar veel andere plattelandsgebieden in Nederland eind 19e en 20e eeuw langzamerhand zijn "overgestapt" op het Nederlands en hun eigen streektaal als dialect zijn gaan beschouwen is in Friesland de ontwikkeling omgekeerd. Men is steeds meer van alles en nogwat aan het "verfriezen".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Mark » ma 06 nov 2017, 20:29

De oude N31 is nu afgesloten, morgenochtend wordt de weg door het aquaduct geopend :).

https://twitter.com/N31Harlingen/status ... 2283908096


Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Mark » di 07 nov 2017, 10:22

De eerste beelden. De weg is om 6:30 vanochtend geopend aldus hier.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Chris » di 07 nov 2017, 15:18


Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door GuteFahrt » di 07 nov 2017, 15:20

Merk op dat de A31 wat korter is geworden en de N31 wat langer. De :G1: status begint nu na :AS: Harlingen-Havens in plaats van ervoor.
In de oude situatie was dat stukje Vmax 120.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 nov 2017, 15:32

^^ Is dat met definitieve of tijdelijke bebording?

Plaats reactie