[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 nov 2019, 12:11

^^ Sowieso ontbreekt aan de zuidkant van het station nog het dek onder spoor 4 en de toekomstige sporen 5 en 6. Het is makkelijker dit te bouwen en in te schuiven nu de A10 nog op zijn plek ligt. Mogelijk dat dit dek tijdelijk deels onder de A10 komt te liggen, maar dit betekent nog niet dat de passage al kan worden opengesteld.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ibodejoode » zo 03 nov 2019, 12:52

Schelpenpaadje schreef:In alle artikelen die online te vinden zijn over de Brittenpassage lees je over dekken voor de huidige stationssporen, de metro en ruimte voor de toekomstige extra sporen. Nergens over dekken voor de A10. Tenzij er op die dekken t.b.v. de toekomstige verbreding van het spoor tijdelijk genoeg ruimte is voor de A10, zou het frappant zijn als die er nog komen zonder dat daar nu over wordt geschreven.
Over dekken voor de A10 kan nog niet gesproken worden. Eerst maar afwachten of de A10 daar onder grond gaat of gewoon op niveau blijft. In het laatste geval heb je wel dekken nodig.

Maar er staat mij ook bij dat aan de zuidkant van het spoor het nieuwe eindpunt van de Amsteelveen lijn komt.

En de verbreding van het spoor (de 2 extra sporen) aan de noordkant , vlak naast of op de huidige metrosporen en dan kan er gewoon "in situ" gebouwd worden.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 03 nov 2019, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Zet dit uit, a.u.b.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » zo 03 nov 2019, 17:14

Het eerste dampende asfalt ligt er inmiddels.
De grote Mammoet kraan op de voorgrond is al aan het inpakken, zoals dat in jargon heet.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » zo 03 nov 2019, 20:21

Inmiddels zijn er 2 lagen asfalt aangebracht en volgens mij moet de A10 in 2020 nog 1 of 2 keer afgesloten worden, om de dekken voor spoor 1 (en het eerste toekomstige spoor) en het dek voor het tweede toekomstige spoor in te kunnen schuiven. Aan de zuidzijde is er volgens mij te weinig ruimte om deze dekken tegelijk te kunnen aanleggen. Het aanleggen moet nu sneller kunnen gaan, omdat de bekisting voor de dekken al gereed is. P.S. het dek voor de toekomstige sporen komt (tijdelijk) onder de A10 te lopen. De noordelijke dekken kunnen tussen de metro sporen en de noordelijke rijbaan van de A10 aangelegd worden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » zo 03 nov 2019, 20:27

Victor schreef: zo 03 nov 2019, 17:14 (..)
De grote Mammoet kraan op de voorgrond is al aan het inpakken, zoals dat in jargon heet.
Was om 19:45 uur weer uitgepakt en in bedrijf. Al was hij ook alleen maar ingeschoven.. want de stempels waren niet ingetrokken, zag ik vanmiddag.
Zal wel een machinist wissel zijn geweest met een paar tussenuren ertussen?

PS: ik zie net dat ie wel weer ingeschoven wordt.
Ballast wagen (trailer) staat ernaast.. denk dat het nu wel einde klus is. :top:

Asfalt ligt er intussen op volle breedte.. maar volgens mij moet er oostelijk nog een stukje gelegd worden?
Zo'n wals heeft wel een paar uur werk.. blijft maar heen en weer rijden.. :woop:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » zo 03 nov 2019, 20:40

Ik begrijp niet helemaal wat men nu op dat oostelijke stukje doet, op het bestaande asfalt - eerst legt men een rijplaten-tapijt neer, nu is men dat weer aan het opruimen.
Of ik heb iets verkeerd gezien, dat daar geen asfalt lag.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » zo 03 nov 2019, 20:47

De kraan is niet ingepakt geweest tussendoor, alleen wat pauzes tussen verschillende fases door. Eerst de jib afbouwen, dan de ballastblokken verdelen over een paar vrachtwagens.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » zo 03 nov 2019, 21:08

Victor schreef: zo 03 nov 2019, 20:40 Ik begrijp niet helemaal wat men nu op dat oostelijke stukje doet, op het bestaande asfalt - eerst legt men een rijplaten-tapijt neer, nu is men dat weer aan het opruimen.
Of ik heb iets verkeerd gezien, dat daar geen asfalt lag.
Waarschijnlijk heeft men hier rijplaten gelegd om het asfalt te beschermen. Deze zijn nu weggehaald, daar is men begin van de avond mee begonnen. Onder de rijplaten lag volgens mij folie, om te voorkomen dat er zand en vuil het ZOAB kan binnendringen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » ma 04 nov 2019, 0:13

Streepjes worden getrokken, bijna klaar :)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jeff » ma 04 nov 2019, 7:52

En gas op de lolly :p

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » ma 04 nov 2019, 8:50

Op één klein hupje na ligt het er weer superstrak in.

Afbeelding

Overigens was het op die plek, in tegenstelling tot 'normaal' even een momentje van langzaam rijdend verkeer. Blijkbaar waren er toch wat automobilisten die even inhielden om te kijken of er nog iets te zien was van de werkzaamheden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 10:25

Een foto vanuit het WTC (sorry voor de weerspiegeling in de ruit).

Afbeelding
A10 post works by Pino, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 nov 2019, 10:41

^^ Mooi overzichtsplaatje.

Ook zichtbaar zijn de damwanden die eerder langs de sporen zijn aangebracht t.b.v. de bouwplaats voor de noordelijke dekken.

De Brittenpassage wordt niet alleen een verbinding binnen de Zuidas, maar ook een extra entree voor het station. Ik zie nog geen voorbereiding in de perrons voor toegangen, al kunnen die er natuurlijk later in worden gezaagd.

Eerlijk gezegd vind ik dat er qua breedte met het toevoegen van (rol)trappen niet al te veel ruimte over lijkt te blijven... Volgens Google Maps zijn de perrons van Amsterdam-Zuid 9 meter breed. Ter vergelijking: RAI en Bijlmer zijn respectievelijk 11 en 13 meter breed. En dat voor het op 1 na belangrijkste station van de stad. Als je dan ook nog beschouwd hoe dichtbij de Parnassusweg (inclusief trappen naar de perrons) ligt, is dit wel een duur tunneltje.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 04 nov 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » ma 04 nov 2019, 10:43

^^ voor OV projecten is echter erg veel budget beschikbaar, dus dat het een duur tunneltje is maakt niet zoveel uit. :geeuw:

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door PeterSchoeber » ma 04 nov 2019, 11:11

Schelpenpaadje schreef: ma 04 nov 2019, 10:41 ^^ Mooi overzichtsplaatje.

Ook zichtbaar zijn de damwanden die eerder langs de sporen zijn aangebracht t.b.v. de bouwplaats voor de noordelijke dekken.

De Brittenpassage wordt niet alleen een verbinding binnen de Zuidas, maar ook een extra entree voor het station. Ik zie nog geen voorbereiding in de perrons voor toegangen, al kunnen die er natuurlijk later in worden gezaagd.
De perrons die je op deze mooie foto ziet zijn slechts houten noodperrons die telkens weggehaald en weer terug geplaatst worden tijdens de werkzaamheden. En een trapopgang zit niet in de tunnel maar begint meestal net aan de rand van de tunnel.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 11:33

Schelpenpaadje schreef: ma 04 nov 2019, 10:41 Eerlijk gezegd vind ik dat er qua breedte met het toevoegen van (rol)trappen niet al te veel ruimte over lijkt te blijven... Volgens Google Maps zijn de perrons van Amsterdam-Zuid 9 meter breed. Ter vergelijking: RAI en Bijlmer zijn respectievelijk 11 en 13 meter breed. En dat voor het op 1 na belangrijkste station van de stad. Als je dan ook nog beschouwd hoe dichtbij de Parnassusweg (inclusief trappen naar de perrons) ligt, is dit wel een duur tunneltje.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de perrons op station Zuid aan de smalle kant zijn. Als je er van de roltrap af komt, heb je letterlijk maar een paar passen tot aan de rand van het perron. Op drukkere tijdstippen staat er ook personeel om te zorgen dat de boel niet verstopt doordat wachtende passagiers de bovenkant van de roltrap blokkeren. Ongetwijfeld is hier een verbetering voorzien voor wanneer de A10 in een tunnel ligt, maar voorlopig moeten we het er maar mee doen.

Dat betekent ook dat een tweede toegang naar de perrons een welkome verlichting kan geven. De opgang vanaf de Parnassusweg wordt naar mijn gevoel maar weinig gebruikt. De meeste kantoorgebouwen aan weerszijden van de A10 zijn toch gedraaid richting de huidige hoofdingang van het station, waar de meeste bezoekers vandaan komen c.q. naartoe moeten. Richting Parnassusweg is gevoeld een raar blokje om en er lijkt hier ook weinig gedaan aan bijvoorbeeld sociale veiligheid. Nu zijn er voor die problematiek nog oplossingen denkbaar, maar de nieuwe passage biedt meer mogelijkheden. Blijft een behoorlijk duur grapje, maar ik kan de lol er wel van inzien.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 04 nov 2019, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » ma 04 nov 2019, 11:39

Uitgang Parnassusweg wordt veel gebruikt voor mensen van/naar de VU. Ook wordt sinds enige tijd ook aan de andere kant van de Parnassusweg flink gebouwd en mensen die daar gaan werken/wonen zullen dan ook (meer) van de huidige opgang aan de Parnassusweg gebruik gaan maken. Het scheelt in ieder geval drukte in de hoofdtunnel en de daarop aansluitende perronopgangen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door boe! » ma 04 nov 2019, 12:08

Timelapse van de werkzaamheden van afgelopen weekend.
Link

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 nov 2019, 12:24

Ah, op de timelapse is goed te zien dat het dek in feite alleen bestaat uit een trog voor de sporen + perronrand. De opbouw van de perrons lijkt van boven op die van de bestaande perrons maar zal inderdaad een tijdelijke zijn. Tussen de troggen zal ruimte overblijven voor doorgangen en de perrons zullen t.z.t. wel een definitieve vloer krijgen. Echter ligt bij deze bouwwijze de indeling van de sporen wel vast. Dit betekent dat dit de definitieve perronbreedte is en blijft. Ook naar mate de uitbreiding van het station verder vordert.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door PeterSchoeber » ma 04 nov 2019, 20:14

^^ Wie zegt ons dat het huidige, dit weekeinde ingeschoven betondek, op zijn definitieve plek ligt. Voor hetzelfde geld schuif je het dek t.z.t. enkele meters terug in de richting van de bouwplaats. Kan pas als men daadwerkelijk aan de gang gaat met de verbreding van het station.

In de huidige situatie kun je niks anders doen dan de trogligger daar neerleggen waar nu de sporen liggen.

Verder kun je dit perron natuurlijk ook nog verbreden, in de toekomst, door het enkele spoor op te schuiven richting A10 als deze daar verdiept komt te liggen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Henkohk
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 20:19

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Henkohk » ma 04 nov 2019, 21:13

Pino schreef: ma 04 nov 2019, 11:33
Schelpenpaadje schreef: ma 04 nov 2019, 10:41 Eerlijk gezegd vind ik dat er qua breedte met het toevoegen van (rol)trappen niet al te veel ruimte over lijkt te blijven... Volgens Google Maps zijn de perrons van Amsterdam-Zuid 9 meter breed. Ter vergelijking: RAI en Bijlmer zijn respectievelijk 11 en 13 meter breed. En dat voor het op 1 na belangrijkste station van de stad. Als je dan ook nog beschouwd hoe dichtbij de Parnassusweg (inclusief trappen naar de perrons) ligt, is dit wel een duur tunneltje.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de perrons op station Zuid aan de smalle kant zijn. Als je er van de roltrap af komt, heb je letterlijk maar een paar passen tot aan de rand van het perron. Op drukkere tijdstippen staat er ook personeel om te zorgen dat de boel niet verstopt doordat wachtende passagiers de bovenkant van de roltrap blokkeren. Ongetwijfeld is hier een verbetering voorzien voor wanneer de A10 in een tunnel ligt, maar voorlopig moeten we het er maar mee doen.

Dat betekent ook dat een tweede toegang naar de perrons een welkome verlichting kan geven. De opgang vanaf de Parnassusweg wordt naar mijn gevoel maar weinig gebruikt. De meeste kantoorgebouwen aan weerszijden van de A10 zijn toch gedraaid richting de huidige hoofdingang van het station, waar de meeste bezoekers vandaan komen c.q. naartoe moeten. Richting Parnassusweg is gevoeld een raar blokje om en er lijkt hier ook weinig gedaan aan bijvoorbeeld sociale veiligheid. Nu zijn er voor die problematiek nog oplossingen denkbaar, maar de nieuwe passage biedt meer mogelijkheden. Blijft een behoorlijk duur grapje, maar ik kan de lol er wel van inzien.
De opgang Parnassusweg wordt sinds lijn 51 gestopt is elke dag door massa's mensen gebruikt. Behalve de gebruikers van de kantoorgebouwen is de VU met ruim 26.000 studenten en 5.000 medewerkers een van de grotere bewoners van de zuidas. Een groot deel daarvan gebruikte vanaf Station Zuid lijn 51 om bij halte Boelelaan/VU uit te stappen. Nu kiezen velen ervoor om niet eerst naar de halte van lijn 5 te lopen maar rechtstreeks van het perron via opgang Parnassusweg naar de VU te gaan. Wat in de ochtend regelmatig tot chaotische situaties bij het kruispunt Boelelaan/Buitenveldertselaan leidt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door jelger » ma 04 nov 2019, 21:20

Ik heb die ontkoppeling ook nooit begrepen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » di 05 nov 2019, 11:23

Welke ontkoppeling? Het niet meer door laten rijden van lijn 51 naar Amstelveen? Heeft te maken met de wens van het GVB geen hybride voertuigen meer te willen (storingsgevoelig). En het tunneltje van de 51 onder de A10-Zuid zou bij de verdiepte ligging van de A10 komen te vervallen, waardoor de 51 niet meer de metroperrons kan bereiken vanuit het zuiden.
Overigens is het voor Vu-studenten en medewerkers wel een stuk sneller om die paar 100 meter gewoon even te lopen. Met z'n allen voor één halte in de 51 proppen was ook geen succes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 11:31

^^ Ik zou denken dat ook de Brittenpassage niet gerealiseerd had kunnen worden met het oude tunneltje van lijn 51? Al had dat natuurlijk nog een argument kunnen zijn tegen dit project, waarin dan argumentatie als "geen hybride treinstellen" en "eindsituatie A10" vermoedelijk een doorslaggevend belang hadden gegeven ten nadele van het oude lijn 51-traject...
Henkohk schreef: ma 04 nov 2019, 21:13
Pino schreef: ma 04 nov 2019, 11:33 De opgang vanaf de Parnassusweg wordt naar mijn gevoel maar weinig gebruikt. De meeste kantoorgebouwen aan weerszijden van de A10 zijn toch gedraaid richting de huidige hoofdingang van het station, waar de meeste bezoekers vandaan komen c.q. naartoe moeten. Richting Parnassusweg is gevoeld een raar blokje om en er lijkt hier ook weinig gedaan aan bijvoorbeeld sociale veiligheid. Nu zijn er voor die problematiek nog oplossingen denkbaar, maar de nieuwe passage biedt meer mogelijkheden. Blijft een behoorlijk duur grapje, maar ik kan de lol er wel van inzien.
De opgang Parnassusweg wordt sinds lijn 51 gestopt is elke dag door massa's mensen gebruikt. Behalve de gebruikers van de kantoorgebouwen is de VU met ruim 26.000 studenten en 5.000 medewerkers een van de grotere bewoners van de zuidas. Een groot deel daarvan gebruikte vanaf Station Zuid lijn 51 om bij halte Boelelaan/VU uit te stappen. Nu kiezen velen ervoor om niet eerst naar de halte van lijn 5 te lopen maar rechtstreeks van het perron via opgang Parnassusweg naar de VU te gaan. Wat in de ochtend regelmatig tot chaotische situaties bij het kruispunt Boelelaan/Buitenveldertselaan leidt.
Terechte toevoeging, die wel duidelijk laat zien dat ik op de verkeerde tijdstippen naar buiten kijk. Sowieso kom ik 's ochtends meestal later aan dan de gemiddelde bezoeker/medewerker van de VU. Als ik nu kijk, zie ik welgeteld één persoon per perron lopen aan de kant van de Parnassusweg. Aan de Zuidplein-kant gebeurt beduidend meer op de perrons.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Victor » di 05 nov 2019, 18:44

^^ Ik keek gistermorgen even na 8 uur kort naar de webcam van het project... toen was er net een trein gestopt op het weer geopende meest zuidelijke spoor. Van achter de trein leek er geen einde te komen aan de stroom passagiers die naar het einde van het perron liep :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 20:57

Ik zou denken dat ook de Brittenpassage niet gerealiseerd had kunnen worden met het oude tunneltje van lijn 51?
Voor de huidige verbouwplannen van station Zuid en de snelwegtunnel was het tunneltje van lijn 51 eigenlijk niet te handhaven: het ligt gewoon in de weg. Had men gekozen voor een metrolijn naar Amstelveen dan had er een nieuwe tunnel gebouwd moeten worden, of had het hele station Zuid/WTC in oostelijke richting op moeten schuiven. Daar is, voornamelijk om op kosten te besparen van afgezien. Een nieuwe tunnel onder de sporen, de A 10 en de Benlux- en Boelelaan had ongeveer 500 miljoen gekost, en de verlenging van het metrotracé tot Amstelveen-Centrum nog eens 300 miljoen meer. Dat was ook wel erg overdreven. Nu probeert men volgens mij ook nog eens voor elkaar te krijgen dat de looproute van het station naar de Vrije Universiteit wat beter wordt, en dus niet meer zware verkeersstromen gaat kruisen. Kost veel minder geld, en levert aan toegevoegde waarde voor bijna alle infrastructuurgebruikers voldoende op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Boerenkool » di 05 nov 2019, 21:40

Amstelveen wilde wel een metro. Het was Amsterdam die niet echt wat wou voor het stukje bij de Boelelaan op hun grond, het is daar ook.moeilijker oplosbaar dan op Amstelveens gebied waar de bedding vrijer is en het aantal kruisingen beter oplosbaar.
De situatie bij t station is ook duur geworden omdat de gemeente volop grond voor de zuidas uitgaf, een mooie ruime boogstraal voor een betrekkelikk eenvoudige oplossing is zo onmogelikl geworden begreep ik ooit.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » di 05 nov 2019, 21:48

500 miljoen om onder het station door te gaan is ook serieus veel geld. Voor dat bedrag zo'n je ook al een aardig begin van een verlenging van de Oostlijn richting Isolatorweg...

Aan de andere kant, in een scenario waarin de A10 wellicht niet naar -1 gaat was een verdiepte verlenging van de Noord/Zuidlijn vast eenvoudiger en goedkoper geweest.

Bij Amsterdam-Zuid zijn eigenlijk teveel projecten met elkaar verweven. Keuzes lijken ingegeven door 'waarom wel', voorbijgaand aan 'waarom niet' en 'waarom niet anders'.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Boerenkool » di 05 nov 2019, 21:57

Dat is geloof ik de prijs als je binnen huidige ruimtebeslagen moet werken, dan wordt het een grote tunnel onder hele station. Als je zoals in oude situatie een stukje parallel met het station gaat en er buiten t station onder dook kon t goedkoper, maar die gronden zijn vergeven. Dat bracht natuurlijk wel geld op wat het zuidas/noordzuidlijngebeuren minder duur maakte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 23:20

De reden dat de snelweg ondergronds wordt gebracht is ook omdat de Rijsksoverheid flink in de buidel tast terwijl de voordelen eigenlijk alleen bij de gemeente Amsterdam terecht komen; die kunnen zo meer grond uitgeven omdat er dichter bij de wegas gebouwd kan worden. Ik vind dat eigenlijk ook op het randje van het betamelijke als je het mij vraagt. Die kantoorkolossen had je bijvoorbeeld ook in Duivendrecht neer kunnen zetten; dan had de A 10 ook wel een beetje verbouwd moeten worden, maar veel minder ingrijpend.
Bij Amsterdam-Zuid zijn eigenlijk teveel projecten met elkaar verweven.
De stadsregio heeft ook wel eens wat dingen geroepen; maar ook wel gedeeltelijk tegen dovemansoren. Zo werkt de politiek ook wel een beetje: het hele zuidasdok is een prestige-project geworden. Dan tellen andere afwegingen ook meer mee. Daarom ben ik nu ook wel van mening dat we verder moeten met zoals het nu gepland is. Het is met de nieuwe tramlijn naar Uithoorn en een weinig robuuste uitbreiding van de A 10 wel krap, zeker als er nog wat kantoren bij komen. Het zal absoluut geen filevrije verkeersafwikkeling worden, maar nu nog het roer omgooien betekent naast veel extra geld uitgeven waarschijnlijk nog veel meer overlast en verbouwingsperikelen. Doe het dan maar gewoon zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie