[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 23:31

Vinny schreef: di 05 nov 2019, 23:20
Bij Amsterdam-Zuid zijn eigenlijk teveel projecten met elkaar verweven.
De stadsregio heeft ook wel eens wat dingen geroepen; maar ook wel gedeeltelijk tegen dovemansoren. Zo werkt de politiek ook wel een beetje: het hele zuidasdok is een prestige-project geworden. Dan tellen andere afwegingen ook meer mee.
Tja. Het was de gemeente die in 1998 zijn megalomane masterplan formuleerde en er sindsdien niet in is geslaagd dat bij het Rijk of private investeerders te slijten. Na lang leuren met het project is het Rijk dan uiteindelijk akkoord gegaan met een kleiner dokmodel, onder het motto “dat schept meer ruimte voor de nationale weg- én spoor-infra”. De op de tunnel realiseerbare extra kantoorruimte is toen meen ik vrijwel geschrapt, maar evengoed behoudt de gemeente de belangrijkste upside in de vorm van waardestijging doordat het gebied verbetert, waarover natuurlijk flink gemeentelijke belasting wordt geïnd. Nu maar hopen dat het ook de bedrijven en werknemers zo helpt dat de investering ook terugkomst via loon- en vennootschapsbelasting.

De gemeente en stadsregio hebben in die zin altijd vooral gevraagd om meer, op een manier die het rijk te gortig was. Dat heeft een kaasschaaf-benadering opgeleverd totdat een verminderd coherent project financierbaar werd. Dat blijft een uitkomst waarover je lang kunt twisten, en dan moet je nog beginnen met de vraag of het niet elders of anders beter had gekund.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 23:38

Persoonlijk denk ik dat het project niet zo heel zinvol is geweest. Blijft natuurlijk overeind staan dat de lokale verkeersafwikkeling wat te wensen overlaat; het Rijk had natuurlijk ook de portemonee kunnen trekken om bijvoorbeeld de kruising Boelelaan/Buitenveldertsebaan ongelijkvloers te maken. Daar is de doorstroming slecht, en is er een veiligheidsprobleem omdat veel mensen door rood lopen om hun tram te halen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » wo 06 nov 2019, 0:08

Voor zoiets lokaals trekt het Rijk natuurlijk niet de portefeuille. Amsterdam heeft in de afgelopen jaren natuurlijk wel stukken De Boelelaan verbeterd. Weet niet of dat was bedongen als voorwaarde voor de rijksbijdrage aan het dok, onder het motto “jij kunt je argument over het zakencentrum niet volhouden als de lokale ontsluiting nu al standaard vast staat.” Het is redelijk van de regen in de drup geweest, moet ik zeggen. Ongelijkvloersheid rondom de kluwen De Boelelaan/Europaboulevard/oprit naar A10-binnenring zou ook wel wenselijk zijn.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door chriskrusz » wo 06 nov 2019, 16:21

Kan die metro niet bovenlangs met viaducten? En halte Boelelaan dan ook boven de weg, zodat de drommen mensen niet meer de weg hoeven over te steken ook?

Of evt. dwars door een gebouw zoals de DLR in Londen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door chriskrusz » wo 06 nov 2019, 16:24

Pino schreef: wo 06 nov 2019, 0:08 onder het motto “jij kunt je argument over het zakencentrum niet volhouden als de lokale ontsluiting nu al standaard vast staat.”
In mijn ervaring is in Amsterdam een stad waar 'verbetering lokale ontsluiting' betekent 'maak het net zo lang erger totdat er niemand meer wil komen'.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 06 nov 2019, 16:25

chriskrusz schreef: wo 06 nov 2019, 16:21 Kan die metro niet bovenlangs met viaducten? En halte Boelelaan dan ook boven de weg, zodat de drommen mensen niet meer de weg hoeven over te steken ook?

Of evt. dwars door een gebouw zoals de DLR in Londen.
Het past natuurlijk wel in een stedelijke omgeving met veel hoogbouw. Alleen al het feit dat men het liefst alles ondergronds had gezien (ook het spoor) maakt het zeer onwaarschijnlijk.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Basjuh1981 » wo 06 nov 2019, 19:44

^^ Rond het Beatrixkwartier in Den Haag is het zeer netjes uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » wo 06 nov 2019, 20:44

Pino schreef:Voor zoiets lokaals trekt het Rijk natuurlijk niet de portefeuille
Het bizarre is natuurlijk wel dat Amstelveen momenteel de kruisingen van de Beneluxbaan en de trambaan wel ongelijkvloers maakt, en dat er in Amsterdam niets gebeurt. Het Rijk had natuurlijk kunnen zeggen; die 800 miljoen voor een nieuwe metrolijn is veel te gortig, maar voor 100 miljoen een paar kruisingen ombouwen waarmee tram 5 vrijwel metrokwaliteit krijgt én de verkeersafwikkeling van het overige verkeer ook nog eens enorm verbetert kunnen jullie tekenen. Zou mij als muziek in de oren klinken, maar ik ben natuurlijk de gemeente Amsterdam niet; dat is waar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Boerenkool » wo 06 nov 2019, 21:42

Het is veel geld, maar vergeleken met de Zuidas ondertunneling klein bier. Dat zou 1 maar waarschijnlijk 2 miljard zijn. Overigens zit daar wel een bijdrage van Amsterdam in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » di 19 nov 2019, 13:09

In dit artikel van de Cobouw van 14 november stond dat de bouwers een half miljard extra eisen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » do 26 mar 2020, 18:10

Een kamerbrief over de voortgang van het Zuidasdok: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -zuidasdok

Er zijn grote gevolgen en wijzigingen.

Ten eerste staat het nut en noodzaak van het project niet ter discussie. Het project gaat dus door zoals het voorzien is. De uitvoering is echter wel heel anders.

Er is een tekort dat tussen de € 700 miljoen en € 1 miljard ligt. Hier moet invulling aan gegeven worden.

De aannemer wil het project niet binnen de bestaande afspraken uitvoeren. Er is besloten om het project serieel in plaats van integraal uit te voeren. Dit is niet mogelijk binnen het bestaande contract. Het contract wordt daartoe minnelijk beëindigd en in deelpakketten aanbesteed.

Het project gaat zeker nog vele jaren extra vertraging oplopen. Het is nu de verwachting dat de laatste deelpakketten pas in de periode 2032-2036 worden opgeleverd.
Kamerbrief (ingekort) schreef:De kernboodschap van haar advies is: ga voortvarend door met de realisatie van het project Zuidasdok en doe een eenmalige extra budgetbijdrage. Niets doen is geen optie, de knelpunten op de A10 en vooral op de Openbaar Vervoer-terminal vereisen een spoedige aanpak. Deze knelpunten doen zich vandaag de dag al voor; in de OV-terminal is het op sommige momenten bijzonder druk. Mw Dekker geeft aan dat het onderzoek van Teulings en De Groot uitwijst dat de OV-terminal op zijn maximale capaciteit functioneert, waarmee de ontwikkeling van de Zuidas als internationale toplocatie in het geding is. Zij geeft verder aan dat de noodzaak van uitbreiding van de capaciteit van de A10-zuid onverkort aanwezig blijft.

Mw Dekker concludeert dat er geen verantwoorde versoberingen te vinden zijn, niet bij de verbreding van de A10, niet bij de tunnels, en ook niet op andere scope-onderdelen. Een snelle realisering van de zuidelijke tunnel is nodig om het 5e en 6e spoor zo snel mogelijk gereed te kunnen hebben.

De bestuurders hebben in gezamenlijk overleg het advies van mw Dekker besproken en integraal omarmd. We hebben de huidige scope van het project Zuidasdok gezamenlijk herbevestigd. Ook de doelstellingen van het project zijn gezamenlijk herbevestigd.

De omvang van het financieel tekort is fors en wordt geschat op een bedrag tussen de €700 en €1.000 mln.

Uitvoering van het project Zuidasdok is zeer complex. De aannemer heeft aangegeven het werk niet te kunnen en willen uitvoeren binnen de eerder gemaakte afspraken. Om het project beter beheersbaar te maken hebben de gezamenlijke opdrachtgevers besloten om het project serieel in werkpakketten uit te voeren in plaats van integraal. Gevolg van de noodzaak om het project in werkpakketten serieel uit te voeren is dat de totale realisatietijd van het project toeneemt. Er is nog sprake van een grote planningsonzekerheid, maar de huidige verwachting is dat het laatste pakket in de periode 2032 -2036 wordt opgeleverd.

Voor de voortzetting van de realisatie van het project Zuidasdok is daarom door de gezamenlijke opdrachtgevers besloten tot het minnelijk beëindigen van het contract met de huidige aannemer en het opnieuw aanbesteden van de scope van Zuidasdok in hanteerbare deelpakketten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mar 2020, 19:36

Zou het project werkelijk eenvoudiger en goedkoper worden door het op te knippen?

Men ziet de noodzaak iets te doen, maar echte keuzes om dat iets mogelijk te maken worden niet gemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » do 26 mar 2020, 19:37

Het doel van het opknippen lijkt te zijn om het meer beheersbaar te houden en om meer aannemers te trekken voor dit soort projecten. Het is al sinds enige jaren duidelijk dat er eigenlijk te weinig biedingen zijn op die mega DBFM contracten van honderden miljoenen of zelfs 1 miljard.

Als ik het goed begrijp is de DBFM constructie nu helemaal uit het raam gegooid bij Rijkswaterstaat.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » do 26 mar 2020, 19:49

Begrijp ik het nou goed dat het project in de laatste fase 990 miljoen zou kosten, en dat er bovenop dat bedrag nog eens 700 - 1.000 miljoen bij zou komen?!?!?!? :schrikreactie:
Dat gaat men toch nooit hiervoor uitgeven? Of ben ik nou helemaal gek?

Laten we hopen dat de coronacrisis ervoor zorgt dat dit project niet doorgaat zoals gepland. Maar met een viaduct zoals Rene voorstelde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » do 26 mar 2020, 21:00

In het MIRT is het project voor € 1,67 miljard opgenomen. Ik vraag mij af hoe je er dan € 700 - 1000 miljoen naast kan zitten nog voordat het project echt is gestart. Dit tekort is namelijk pas ontstaan nadat het gegund was, maar momenteel zijn er nog niet heel veel werkzaamheden uitgevoerd. Volgens het MIRT zijn er voor € 300 miljoen werkzaamheden uitgevoerd, waarvan een deel plankosten en grondverwerving zullen zijn.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ACT-F » wo 22 apr 2020, 23:32

mavas schreef: do 26 mar 2020, 19:49 Laten we hopen dat de coronacrisis ervoor zorgt dat dit project niet doorgaat zoals gepland. Maar met een viaduct zoals Rene voorstelde.
Ze lijden aan tunnelvisie, letterlijk :nuts: Maak die snelweg op palen bovenop het spoor. Met 80 meter ruimte tussen beide snelwegen kun je wel 10 rijstroken per richting maken tegen een fractie van de huidige prijs. Niet dat het noodzakelijk is, maar gewoon omdat het kan ;)
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 16:01

Een uitgebreid stuk met Sybilla Dekker over de redenen waarom het Zuidasdok toch echt heel erg nodig is: https://www.bnr.nl/podcast/bouwmeesters ... -zuidasdok

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » di 05 mei 2020, 8:54

Ik denk dat het helemaal niet nodig, omdat veel meer mensen vanuit huis gaan werken, waardoor de vragen naar kantoorruimte verder gaat dalen.
Het bijbouwen van nieuwe kantoren leidt alleen maar tot meer stilstand van bestaande kantoorpanden, waardoor verloedering van deze gebieden dreigt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Durashift » di 05 mei 2020, 15:03

Rogier schreef: di 05 mei 2020, 8:54 Ik denk dat het helemaal niet nodig, omdat veel meer mensen vanuit huis gaan werken, waardoor de vragen naar kantoorruimte verder gaat dalen.
(..).
.. vanwege de 'succesvolle' corona ervaringen?

Ik denk dat dat nog wel eens kan meevallen. Tenzij werkgevers willen investeren in ARBO verantwoorde werkplekken bij de mensen thuis, zoals ze dat in een kantooromgeving ook moeten doen.

Wordt heel wat glas bij plaatsen dan.. want dat is toch wel mode nu: van buiten kunnen zien wat voor schoenen de kantoormedewerker draagt. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » di 05 mei 2020, 17:14

Ik verwacht niet dat veel mensen full time thuis zullen gaan werken. Aangezien er op de werkplek meer afstand gehouden moet worden blijft de behoefte qua m2 vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » di 05 mei 2020, 17:18

Ik verwacht zelf ook niet dat mensen massaal full-time thuis gaan werken, maar volgens mij bewijst de corona-crisis wel dat mensen echt niet altijd precies tegelijkertijd op kantoor aanwezig moeten zijn. Persoonlijk heb ik dat altijd al een idee-fixe gevonden: als je in de ict werkt kun je ook thuis codes schrijven. Of ergens anders.

Belangrijkste probleem van de Zuidas lijkt me dat bedrijven vinden dat ze hun regionale kantoren moeten sluiten en vervangen door een prestigegeval aan de rand van Amsterdam en de extra mobiliteit die dat oplevert op bordje van de belastingbetaler kunnen neerleggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door marcel » za 09 mei 2020, 17:23

Vinny schreef: di 05 mei 2020, 17:18 Ik verwacht zelf ook niet dat mensen massaal full-time thuis gaan werken, maar volgens mij bewijst de corona-crisis wel dat mensen echt niet altijd precies tegelijkertijd op kantoor aanwezig moeten zijn. Persoonlijk heb ik dat altijd al een idee-fixe gevonden: als je in de ict werkt kun je ook thuis codes schrijven. Of ergens anders.
Er zijn heel wat mensen blij dat ze thuis kunnen werken. Misschien wat minder dan verwacht, maar andersom zal er amper iemand die voorheen al thuis werkte daarmee ophouden na de crisis. Dus het netto effect zal toch wel zijn dat er meer mensen (deels) thuis gaan werken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » za 09 mei 2020, 20:55

^^ Misschien nog wel belangrijker dan de ervaring van de individuele werknemer (de een vindt thuis werken toch meer een beproeving dan de andere) is de ervaring van de bazen, die zien dat tenten toch heel goed doordraaien zonder dat ze de hele tijd hun hele team vlakbij zich hebben. De kantoren zullen blijven; voor kantoorruimte in het topsegment was de markt al oververhit door relatief krap aanbod en experts verwachten maar een milde afkoeling van deze markt en niet meer dan een 10% leegstand op de totale kantorenmarkt als geheel in het meest negatieve scenario. In het Amsterdamse ga je denk ik twee tegengestelde trends zien: de vraag naar kantoorruimte nabij het vliegveld zou wel eens kunnen zakken, maar in economische crises zie je toch ook vaak dat werkzoekenden naar de steden trekken, wat Amsterdam als vestigingsplaats weer zou versterken ten opzichte van de provincie.

Maar belangrijker voor mobiliteitsbeleid: je zou hopen dat het kuddegedrag van allemaal op dezelfde tijd op weg en in OV zitten om maar om negen uur achter je bureau te zitten wat minder vanzelfsprekend wordt. Al doe je die eerste taak maar thuis, om daarna te gaan reizen. Je hebt geen enorme percentages afname van verkeer in de spits nodig om van een “maandagochtend” naar een “vrijdagochtend” te gaan.
Vinny schreef: di 05 mei 2020, 17:18 Belangrijkste probleem van de Zuidas lijkt me dat bedrijven vinden dat ze hun regionale kantoren moeten sluiten en vervangen door een prestigegeval aan de rand van Amsterdam en de extra mobiliteit die dat oplevert op bordje van de belastingbetaler kunnen neerleggen.
Ik heb toch nog altijd het gevoel dat bedrijven vooral naar Amsterdam trekken omdat ze daar beter hun vacatures kunnen vervullen en ook vervuld kunnen houden dan in Woop Woop. Of dat nou heel veel extra mobiliteit oplevert? Denk dat het meevalt, want zeer vele Zuidassers wonen toch op fietsafstand.

In bredere zin is het hele dok onder Zuidas-bedrijven een redelijk non-issue, behalve dat men opziet tegen tien jaar hinder. Degenen die om het hardst roepen dat doorgaan zo belangrijk is, zijn de Gemeente Amsterdam en ontwikkelaars. Dat je weer weet wie dit bij de belastingbetaler proberen neer te leggen. Maar goed, uiteindelijk heeft natuurlijk ook het Rijk zich op het standpunt gesteld dat de A10 zo’n cruciale schakel in het wegennet is dat daar rijstroken moeten worden bijgeplust binnen stedelijk gebied (uiteraard in combinatie met het even cruciaal zijn van het bijplussen van twee treinsporen).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 18 sep 2020, 11:15

Het is al oud nieuws, maar in het kader van het opknippen van het project Zuidasdok en de beëindiging van de samenwerking met aannemerscombinatie ZuidPlus start binnenkort een nieuwe aanbesteding voor het vernieuwen van station Amsterdam-Zuid en het afbouwen van de Brittenpassage:

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... 7-oktober/

Enerzijds verstandig dat de ontwikkeling van het gebied wordt voortgezet, te beginnen met de noodzakelijke uitbreiding van het station. Anderzijds bestaat er nog steeds onduidelijkheid over de haalbaarheid van de A10, bepalend voor hoe het totale gebied er in de toekomst uit komt te zien. Sneller en goedkoper gaat het totale project vast niet worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » za 19 sep 2020, 8:30

Gewoon stoppen met die onzin en een reguliere verbreding uitvoeren.

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pascal1998 » za 19 sep 2020, 9:34

Ik ben het er niet mee eens Rogier, ik denk dat een tunnel hier meer helpt dan je denkt, ik kom om het half jaar daar voor het VUmc en kan nu al luid de snelweg horen, laat staan met een normale verbreding. Ik vind het dus geen goed idee

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » za 19 sep 2020, 10:11

Om geluidsoverlast tegen te gaan hoef je geen tunnel te bouwen. Geluidsschermen volstaan ook.
Daarnaast maken treinen en metro en trams ook behoorlijk geluid, nog meer dan brandstofwegvervoer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 sep 2020, 10:20

Pascal1998 schreef: za 19 sep 2020, 9:34 Ik ben het er niet mee eens Rogier, ik denk dat een tunnel hier meer helpt dan je denkt, ik kom om het half jaar daar voor het VUmc en kan nu al luid de snelweg horen, laat staan met een normale verbreding. Ik vind het dus geen goed idee
Met die redenatie kan je alle snelwegen in de randstad wel volledig in tunnels gaan leggen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 19 sep 2020, 10:48

Het hele project Zuidasdok is een grote farce.

Ooit, we spreken nu over midden jaren negentig, was de gedachte om zowel spoor als weg onder de grond te brengen om de barrière werking hiervan te verminderen en de Zuidas een mondiale uitstraling te geven. Amsterdam zou één van de grote financiële centra van de wereld moeten worden en het hart daarvan zou de Zuidas moeten zijn.

Dit laatste heeft men allang begraven, zeker als je ziet hoe andere (financiële) centra op deze planeet zich hebben ontwikkeld (en hoe het politieke klimaat in Nederland is veranderd). En het argument van de barrière werking is al helemaal belachelijk sinds men al jaren geleden besloten heeft dat het spoor onder de grond leggen te duur is en men dit plan definitief heeft begraven. En ook al leg je de snelweg onder de grond, met vier of zes treinsporen plus een aantal metrosporen bovengronds hou je nog steeds een enorme barrière van zeker 80 meter breed.

Het enige argument dat men nu eigenlijk nog heeft is dat de snelweg sowieso opzij moet om ruimte te maken voor (nog meer) spoor. Op zich is het niet onredelijk dat er meer spoor bij moet komen als de reizigersaantallen blijven toenemen, maar de oplossing om deze ruimte te creëren kost buitenproportioneel veel geld. En dan hebben we het nog niet gehad over de enorme overlast die de aanleg met zich mee zal gaan brengen.

Eigenlijk zou men het hele dokidee moeten begraven en een alternatief plan moeten uitdenken voor de verbreding en wellicht beperkte verlegging (van de buitenring met name) op het huidige niveau. Geluidschermen, de snelweg door een soort kokers laten lopen, weet ik veel wat. Deze oplossing zal hoe dan ook een stuk goedkoper uitvallen dan zinloos doorgaan op de huidige weg.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door fonsoy » za 19 sep 2020, 12:32

Pascal1998 schreef: za 19 sep 2020, 9:34 Ik ben het er niet mee eens Rogier, ik denk dat een tunnel hier meer helpt dan je denkt, ik kom om het half jaar daar voor het VUmc en kan nu al luid de snelweg horen, laat staan met een normale verbreding. Ik vind het dus geen goed idee
Dan nog gaat het plan geen verschil maken, aangezien de parallelbanen bovengronds blijven en slechts de hoofdrijbaan in een tunnel zou verdwijnen.

Bovendien kunnen die twee extra sporen pas aangelegd worden nadat de snelweg omgebouwd is. En dat gaat heel lang duren voordat dat het geval is. Zo'n ingewikkelde tunnelbouw met bijbehorende fasering en ruimtegebrek op de bouwlocatie duurt minimaal 10 jaar als vandaag de schop in de grond gaat. Eerst moet het nieuwe plan nog aanbesteed worden en procedures worden doorlopen.

Ik heb ooit wel eens een pleidooi gemaakt voor een gedeeltelijk dubbel gestapelde snelweg. Als je tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel gedeeltelijk de snelweg stapelt levert dat enorm veel ruimte op. Het resultaat is dan wel wat minder mooi, maar je zit tenminste niet tot 2036 tegen een bouwput aan te kijken. Daarnaast scheelt het flinke scheppen geld.

Plaats reactie