[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Alain » zo 28 jul 2019, 9:10

Schelpenpaadje schreef: za 27 jul 2019, 16:49 En in potentie ook extra sporen en perrons. Waarbij je eventueel lijn 51 een eindpunt in het station kunt geven voor een betere overstap op metro en trein.
Dat zou ik toch verder uitgewerkt moeten zien; nu zie ik dat niet voor me. Ook vraag ik me af of dit niet ook te bereiken valt in het Dokmodel - de Amsteltram moet hier ooit zijn eindpunt op het dak van de zuidelijke tunnel krijgen. Daar valt vast ook iets met pootjes voor te bedenken (maar in hoeverre je daar de overstap significant mee verbetert?). Het liefst zou ik trouwens zien dat het eindpunt gewoon onder het spoorviaduct in de Parnassusweg komt. (Rol)trappen direct naar de perrons van spoor en metro (de perrons hiervan moeten uiteindelijk toch in westelijke richting verlegd worden), zodat je ook niet via de Minerva- en Brittenpassage hoeft. En je houdt het zuidelijke voorplein geheel vrij van traminfra, waarmee je de verblijfskwaliteit verbetert. Maar goed, ik laat me nu weer meezuigen in de Amstelveenlijndiscussie...

Een snelweg op +2 boven de sporen...het klinkt interessant. Ruimtelijk zou het zeker zijn voordelen boven het huidige plan hebben, zoals hier al benoemd. En inderdaad: je kunt dan direct op de stroken vrijgekomen ruimte gaan bouwen, waar dat onmogelijk is bij het Dokmodel. Toch voel ik aan mijn water dat de eerste Amsterdamse ambtenaar die dit idee serieus durft te pitchen, een enkeltje 'daar is de deur' krijgt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2019, 9:19

Geisterfahrer schreef:Zo’n 2x6-asfaltvlakte heeft ook nadelen. Vooral bij samenvoegingen als vrachtwagens en ander langzaam verkeer 3 stroken naar rechts moet opschuiven en bij een splitsing weer 3 stroken naar links. Wat vooral onwenselijk is, is dat na een samenvoeging langzaam verkeer in het midden van de asfaltvlakte uitkomt en dan zowel links als rechts wordt ingehaald. Om nog maar te zwijgen over langzame rijders die permanent in het midden rijden en stuntpiloten die diagonaal over de weg zigzaggen. Op de A10 met zoveel afritten en knooppunten dicht op elkaar lijkt een parallelbaan mij praktischer en veiliger.
Ik vind zelf het 'schuin' oversteken van de rijbaan dan problematisch worden, maar ik moet wel toegeven: hoewel sommige mensen helemaal niet snappen hoe ze moeten ritsen, de meeste automobilisten passen hun rijstijl wel zodanig aan dat het altijd toch goed lukt om de positie op de weg in te nemen. Je zult bij een hoge afrittendichtheid denk ik ook naar het Amerikaanse systeem toe moeten: rechts inhalen legaliseren en vrachtwagens en automobilisten dezelfde maximumsnelheid geven. ("keep-your-lane")
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019, 9:41

Geisterfahrer schreef: zo 28 jul 2019, 1:39Almere heeft toch een vrij geslaagde parallelstructuur gekregen. Rijdt nu heerlijk door zonder al die turbulente Almeerders op de hoofdrijbaan. Lijkt me ook wel wat voor de A10-Zuid, een 2x3 hoofdrijbaan en een aparte 2x3 yuppenbaan voor de Zuidas, De Pijp en Buitenveldert etc..
Het probleem is dat parallelsystemen veel meer ruimte kosten, zeker als je het goed wil ontwerpen met vlechtwerken zoals bij Oudenrijn of Batadorp. In een krappe situatie krijg je dan snel suboptimale oplossingen, wat zeker bij de verwachte intensiteiten op de A10-Zuid (300.000+ voertuigen per dag) tot problemen zal leiden.

Daarnaast is het verkeersaanbod rechtdoor / lokaal niet altijd in evenwicht, wat tot periodieke overbelasting van de parallelrijbaan dan wel hoofdrijbaan leidt. Om dat goed op te lossen moet je deze al extra breed maken en dan kom je op een dwarsprofiel uit dat aanzienlijk breder is dan 2x5 of 2x6.

Bijvoorbeeld de parallelstructuur bij Eindhoven is circa 75 meter breed, bij 's-Hertogenbosch zo'n 80 meter. Eén rijbaan van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam (met ruimte voor 7 rijstroken en een vluchtstrook) is maar 26 meter breed. Daar heb je dus ruimte voor 14 rijstroken op in totaal 52 meter asfalt, terwijl er bij 's-Hertogenbosch 10 rijstroken op 80 meter liggen, door alle extra tussenbermen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 jul 2019, 10:05

Het hangt er wel sterk vanaf hoe breed je de bermen e.d. wilt maken. Bij Utrecht liggen op de A12 10 rijstroken op een kleine 70 meter.

Als je de rijbanen boven elkaar legt (hetzij onder de grond, hetzij (deels) boven de grond) ben je uiteraard minder ruimte kwijt dan zonder parallelstructuur. Maar dit terzijde.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » zo 28 jul 2019, 10:10

Vinny schreef: zo 28 jul 2019, 9:19Je zult bij een hoge afrittendichtheid denk ik ook naar het Amerikaanse systeem toe moeten: rechts inhalen legaliseren en vrachtwagens en automobilisten dezelfde maximumsnelheid geven. ("keep-your-lane")
Rechts inhalen is tussen KP De Nieuwe Meer en afrit VU bijna standaard te noemen, dus een formele legalisatie lijkt me geen groot probleem. ;)

ben28
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 10:04

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ben28 » zo 28 jul 2019, 11:22

Rein schreef: zo 28 jul 2019, 10:10 Rechts inhalen is tussen KP De Nieuwe Meer en afrit VU bijna standaard te noemen, dus een formele legalisatie lijkt me geen groot probleem. ;)
Ik rij er dagelijks, en lijkt mij te komen omdat de baan vanaf de A10 west net van 80 naar 100 gaat in een tunnel die naar links afbuigt en omhoog loopt. Een strook extra zou ook al veel schelen, de tunnel is breed genoeg, alleen de brug er na niet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » zo 28 jul 2019, 11:32

Klopt links komt men met 70 km/h uit de tunnel en rechts met 110 km/h van de A4. Buiten ‘gedwongen’ rechts inhalen zijn de snelheidsverschillen groot én wil veel langzaam verkeer ook nog eens binnen 200m naar rechts om 1,5km verder de afrit te pakken. Erg amusant allemaal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » zo 28 jul 2019, 13:14

Geisterfahrer schreef: zo 28 jul 2019, 1:39Discussie is goed. Als het nu maar niet doorslaat naar de andere kant. Dat in *sommige* situaties parallelstructuren niet de gehoopte oplossing bleken, betekent niet dat ze *overal* nutteloos zijn en we nu overal 2x6-asfaltvlaktes gaan aanleggen.
Nou, er is eigenlijk geen één parallelbaanstelsel dat wel naar behoren functioneert. Voor ter plekke onbekenden is het altijd rampzalig.
Geisterfahrer schreef: zo 28 jul 2019, 1:39Zo’n 2x6-asfaltvlakte heeft ook nadelen. Vooral bij samenvoegingen als vrachtwagens en ander langzaam verkeer 3 stroken naar rechts moet opschuiven en bij een splitsing weer 3 stroken naar links. Wat vooral onwenselijk is, is dat na een samenvoeging langzaam verkeer in het midden van de asfaltvlakte uitkomt en dan zowel links als rechts wordt ingehaald. Om nog maar te zwijgen over langzame rijders die permanent in het midden rijden en stuntpiloten die diagonaal over de weg zigzaggen. Op de A10 met zoveel afritten en knooppunten dicht op elkaar lijkt een parallelbaan mij praktischer en veiliger.
Ik zie een knooppunt met veel splitsingspunten en een parbaan zonder vluchtstrook helemaal niet als veilig. Met brede rijbanen valt trouwens best nog wat te experimenteren. Ik ben wel voorstander van een ontwerp met een vorm van ontvlechting door middel van markering. Waarbij er meerdere blokstrepen doorgaand op een weg liggen, en vrachtwagens dus ook in elke richtinggroep mogen rijden links van een blokstreep. Dan kun je het inrichten met 3 doorgaande rijstroken, 2 lokale stroken ten behoeve van verkeer dat lokaal in de buurt moet zijn van de aansluitingen, en daarnaast nog toerit-/afrit-/weefstroken. Is ook heel goed te bewegwijzeren.
Geisterfahrer schreef: zo 28 jul 2019, 1:39Almere heeft toch een vrij geslaagde parallelstructuur gekregen. Rijdt nu heerlijk door zonder al die turbulente Almeerders op de hoofdrijbaan.
Ik vind Almere nu juist bij uitstek een voorbeeld van een uitermate slecht ontworpen parallelbaanstelsel. De uitwisselpunten maken het slecht bewegwijzerbaar, en als je verkeerd rijdt zit je meteen in Lelystad (of krijg je verkeersonveilige capriolen). Ook het feit dat de doorgaande relatie A6-noord - A27 via de parallelbanen wordt afgewikkeld vind ik een godspe. En dan hebben we het er nog geeneens over dat 2-strooks hoofdrijbanen een drama zijn voor doorgaande weggebruikers, want er zit altijd wel een slome duikelaar of vrachtwagen links. Zie je bijvoorbeeld ook bij Eindhoven en Den Bosch. Had het doorgaand 4-strooks geweest, dan had men links comfortabeler door kunnen rijden zonder elke keer in te hoeven houden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » zo 28 jul 2019, 14:12

In Antwerpen ligt natuurlijk een prima voorbeeld van een parbaansysteem dat ontvlochten is met markering.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door petervdveen » zo 28 jul 2019, 21:23

mavas schreef: zo 28 jul 2019, 14:12 In Antwerpen ligt natuurlijk een prima voorbeeld van een parbaansysteem dat ontvlochten is met markering.
Ik rij heel vaak in en rond Antwerpen, maar zou echt niet weten waar je nu op doelt.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019, 21:30

Tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid heb je 2x5 rijstroken die zijn opgedeeld in 3+2 rijstroken per richting. 3 rijstroken rechtdoor van de E17 naar de E19 (Gent > Breda v.v.) en 2 rechter rijstroken als een soort lang weefvak tussen beide knooppunten, met daartussen nog meerdere toe- en afritten. Het is een soort parallelstructuur zonder fysieke scheiding.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door petervdveen » ma 29 jul 2019, 14:29

Owh, haha.. Ja dramatisch stuk weg inderdaad.. :hahaHAHA:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jul 2019, 19:27

Geisterfahrer schreef: zo 28 jul 2019, 1:39Zo’n 2x6-asfaltvlakte heeft ook nadelen. Vooral bij samenvoegingen als vrachtwagens en ander langzaam verkeer 3 stroken naar rechts moet opschuiven en bij een splitsing weer 3 stroken naar links. Wat vooral onwenselijk is, is dat na een samenvoeging langzaam verkeer in het midden van de asfaltvlakte uitkomt en dan zowel links als rechts wordt ingehaald. Om nog maar te zwijgen over langzame rijders die permanent in het midden rijden en stuntpiloten die diagonaal over de weg zigzaggen. Op de A10 met zoveel afritten en knooppunten dicht op elkaar lijkt een parallelbaan mij praktischer en veiliger.
Ik heb onlangs in Toronto gereden, een stad die met vooral de 401 en overigens ook de 407 bekend staat om zeer brede wegen, en ik moet zeggen dat dat ook zonder parallelbanen prima gaat. Ook al zijn er op sommige delen wel parallelstructuren.

Wat daar wel meehelpt is dat vrachtwagens dezelfde snelheid rijden als het autoverkeer.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ACT-F » di 30 jul 2019, 8:59

Rene schreef: za 27 jul 2019, 15:58 Als je het wegendek bovenop het spoordek legt, is er héél veel mogelijk. Je kunt dan ook hele brede perrons maken die de reizigersstromen goed aankunnen, met een overkapping waar direct de snelweg bovenop ligt.

Wat er vooral voor nodig is, is dat men de tunnelvisie (pun intended) loslaat
Dat is ook mijn visie. Tussen beide rijbanen is er een afstand van 85 meter. Als daaronder de sporen en daarboven het asfalt komt dan kun je zeer toekomstvast uitbreiden. Boven de snelweg kun je weer vastgoed bouwen zodat je daar ook weer flink op kunt verdienen. Win-win-win.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » di 30 jul 2019, 16:16

Boven de snelweg moet je niets WILLEN bouwen in verband met gevaarlijke stoffen.

Wat wel kan is een kapconstructie zoals bij de S8 in Warschau, maar dan op een iets grotere schaal. Optisch leuk, en het scheelt veel lawaai voor de omgeving.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ACT-F » di 30 jul 2019, 17:01

^^
Voor gevaarlijke stoffen zijn voldoende alternatieve routes. Het gaat hier wel om een smak geld dat ermee verdiend c.q. bespaard kan worden.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » di 30 jul 2019, 18:03

Rein schreef: zo 28 jul 2019, 11:32 Klopt links komt men met 70 km/h uit de tunnel en rechts met 110 km/h van de A4. Buiten ‘gedwongen’ rechts inhalen zijn de snelheidsverschillen groot én wil veel langzaam verkeer ook nog eens binnen 200m naar rechts om 1,5km verder de afrit te pakken. Erg amusant allemaal.
Hier wreekt zich de bewegwijzering een beetje. Hier staat een afstand van 900 meter: https://goo.gl/maps/CsEexfHhQfFJyjTU6
Maar eigenlijk is het weefvak ongeveer zo lang. Er is veel meer ruimte dan aangegeven staat.

Ik zie overigens niet zo goed in hoe je de situatie verder kunt optimaliseren, en hoe je hier nog forse verkeersgroei kan afwikkelen zonder iets met een parallelstructuur te doen. Het 'Antwerpse' systeem zal hier denk ik nog veel meer tot kamikaze-acties leiden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Mark » di 30 jul 2019, 19:54

ACT-F schreef: di 30 jul 2019, 17:01 ^^
Voor gevaarlijke stoffen zijn voldoende alternatieve routes. Het gaat hier wel om een smak geld dat ermee verdiend c.q. bespaard kan worden.
Alleen is de vraag of je daar wel zoveel vastgoed wilt gaan realiseren. Wat gaat het de maatschappij kosten als er files blijven cq. files weer terugkomen, omdat er nog meer mensen naar de Zuidas moeten?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » di 30 jul 2019, 20:10

ACT-F schreef: di 30 jul 2019, 17:01 Voor gevaarlijke stoffen zijn voldoende alternatieve routes. Het gaat hier wel om een smak geld dat ermee verdiend c.q. bespaard kan worden.
Oh ja joh, welke routes dan ? Alleen de A9 ! Waarbij de Gaasperdammertunnel ook verboden is, dus wat blijft over als je de A10-zuid onmogelijk maakt: de route Diemen-Watergraafsmeer-Amstel-Holendrecht-Badhoevedorp... Overal afslaand bij knooppunten, "geweldig" voor de veiligheid... not. :facepalm: :facepalm:

En die vierkante meters boven de infra moet je niet willen ontwikkelen, want het gebied kan zoveel kantoren of woningbouw helemaal niet handlen.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Myquandro » di 30 jul 2019, 20:15

Ik denk dat als je de file problematiek wilt aanpakken je beter kunt bouwen in de grote steden en bij goed verbonden treinstations, dan dat je ergens in de polder een nieuwe Vinex wijk bouwt of aan de rand van een middelgroot dorp een nieuw industrieterrein. In die laatste situatie zullen mensen nog steeds ik diezelfde grote stad willen wonen en/of werken, maar nu niet met de fiets of OV gaan maar met de auto.

En als je dan in de stad gaat bouwen maakt het niet zoveel uit of je nieuwbouw naast of boven de A10 bouwt. De enige plekken die gunstiger zijn dat zijn de plekken die nog minder verplaatsingen vragen (het centrum van Amsterdam) of die nog beter ontsloten zijn (rond Amsterdam centraal) en beiden zijn niet heel waarschijnlijke opties voor nieuwbouw.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ACT-F » di 30 jul 2019, 23:18

Rene schreef: di 30 jul 2019, 20:10 Oh ja joh, welke routes dan ? Alleen de A9 ! Waarbij de Gaasperdammertunnel ook verboden is
Sinds wanneer is die nou aangelegd? :schrikreactie: (ik loop een beetje achter). Tja, dan is het botte pech en moeten ze de kantoren maar elders plempen. Enig idee wat een snelweg boven die spoorlijnen gaat kosten? Minder dan de huidige 1,5 miljard?
Meer bitumen!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 jul 2019, 0:08

ProRail e.a. willen graag woningen en bedrijven ontwikkelen boven het spoor en bovenop stations. De oplossing voor gevaarlijke stoffen en optimaal ruimtegebruik is eerst woon- en kantoortorens boven de Ringspoorbaan bouwen en daar de A10 bovenop leggen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 jul 2019, 0:56

Rene schreef: di 30 jul 2019, 20:10Oh ja joh, welke routes dan ? Alleen de A9 ! Waarbij de Gaasperdammertunnel ook verboden is, dus wat blijft over als je de A10-zuid onmogelijk maakt: de route Diemen-Watergraafsmeer-Amstel-Holendrecht-Badhoevedorp... Overal afslaand bij knooppunten, "geweldig" voor de veiligheid... not. :facepalm: :facepalm:
Ideaal is het niet, maar over wat voor volumes aan gevaarlijke-stoffen-vervoer op de A10-zuid praten we eigenlijk? Zoveel kan dat toch niet zijn?

En ja, een paar keer afslaan is niet ideaal maar er zijn overal tweestrooks verbindingsbogen - enige minpuntje is de klaverlus bij Holendrecht als je van west naar oost gaat.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jackbauer1350 » wo 31 jul 2019, 9:26

Rene schreef: di 30 jul 2019, 20:10
ACT-F schreef: di 30 jul 2019, 17:01 Voor gevaarlijke stoffen zijn voldoende alternatieve routes. Het gaat hier wel om een smak geld dat ermee verdiend c.q. bespaard kan worden.
Oh ja joh, welke routes dan ? Alleen de A9 ! Waarbij de Gaasperdammertunnel ook verboden is, dus wat blijft over als je de A10-zuid onmogelijk maakt: de route Diemen-Watergraafsmeer-Amstel-Holendrecht-Badhoevedorp... Overal afslaand bij knooppunten, "geweldig" voor de veiligheid... not. :facepalm: :facepalm:

En die vierkante meters boven de infra moet je niet willen ontwikkelen, want het gebied kan zoveel kantoren of woningbouw helemaal niet handlen.

Maar goed dat Amstelveen geen centen meer had anders zou er over een paar jaar ook een Keizer Kareltunnel hebben gelegen met waarschijnlijk restricties voor vervoer gevaarlijke stoffen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door ACT-F » wo 31 jul 2019, 14:25

Coen Tunnel schreef: wo 31 jul 2019, 0:56 Ideaal is het niet, maar over wat voor volumes aan gevaarlijke-stoffen-vervoer op de A10-zuid praten we eigenlijk? Zoveel kan dat toch niet zijn?
Vanuit IJmuiden misschien wat, maar echt veel kan het niet zijn. Het is sowieso ondoordacht om overal lukraak te ondertunnelen zonder rekening te houden met gevaarlijk vervoer. Bovendien wordt er te makkelijk voor een tunnel gekozen, terwijl een simpele overkapping voldoende is. Nee, er moet per sé een park komen B( Dat zijn dure parkjes.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Jackbauer1350 » wo 31 jul 2019, 18:34

^^ Tja, elke vierkante meter grond in Amsterdam (geldt ook wel voor andere locaties in het land) is dure bouwgrond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » wo 31 jul 2019, 19:58

Ja boehoehoe: Een kwartier verder rijden en je bent in de Zuidelijke Flevopolder. Daar is bouwgrond een stuk goedkoper en je zit nog steeds redelijk centraal in Nederland. Ik vind dat de overheid best eens wat minder 'aardig' hoeft te doen tegen de grootbanken die persé op een kluitje op de Zuidas willen zitten. Je kunt ook gewoon zeggen dat het daar nu genoeg geweest is en dat er andere terreinen in aanmerking komen voor ontwikkeling waar de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper uitgebreid kan worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 jul 2019, 20:11

Een groot onderdeel van het probleem is dat "de overheid" niet bestaat.

Elk ministerie, elke provincie en gemeente, elke politieke partij vertegenwoordigt een eigen eilandje met eigen belangen. Ze werken wel met elkaar samen, maar met het voornaamste doel toch vooral de eigen agenda uit te kunnen voeren. Elke logische afwijkende oplossing valt zo nodig met de juiste onderzoeken, prognoses en bezwaren van tafel te krijgen.

In de polder wordt óók gebouwd, inclusief recent nog een flinke impuls van de infrastructuur. Dat Amsterdam intussen de ruimte krijgt om nog volop door te groeien is in feite sandwichpolitiek.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » wo 31 jul 2019, 20:17

Maar goed, er wordt wel heel veel geld geïnvesteerd in het Zuidasdok terwijl de feitelijke situatie eigenlijk alleen maar slechter wordt: meer weefproblematiek, minder mogelijkheden voor gevaarlijke stoffen vervoer, de nieuwe infastructuur kan de beoogde groei van het autoverkeer niet aan, bestaande infrastructuur heeft zelfs moeten wijken (opknippen van sneltram 51 Amsterdam-Amstelveen), dus mij lijkt een heroverweging op zijn plaats waarbij ook de basisvraag niet ontweken moet worden. Moet het allemaal wel daar?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Hensepens » wo 31 jul 2019, 22:27

** kan weg **
Laatst gewijzigd door Hensepens op wo 31 jul 2019, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie