[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » do 28 jul 2005, 13:43

Parool (28-7-2005) schreef: Viaducten, wegen en spoorlijnen buiten begroting gehouden
Te weinig geld voor hele Zuidas

AMSTERDAM - De Zuidas wordt honderden miljoenen euro's duurder dan begroot. De gemeente zoekt nog naar geld om alle wensen te kunnen betalen.

Uit het kostenoverzicht dat verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst deze week naar de gemeenteraad stuurt, blijkt dat tal van noodzakelijke aanpassingen in de omgeving van de Zuidas niet zijn meegerekend en het geld daarvoor nog ontbreekt.
Op 23 februari bereikten gemeente en rijk overeenstemming met projectontwikkelaars over de financiering van het zogenaamde dokmodel, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds worden aangelegd. Om uit te komen op een acceptabele begroting, werden diverse aanpassingen aan aanvoerwegen en openbaar-vervoerlijnen uit het projectbudget gehaald.

Onderdoorgang

Het gaat dan bijvoorbeeld om het ongelijkvloers maken van de kruising van de Buitenveldertselaan en de De Boelelaan. Als de gemeente daar een viaduct of onderdoorgang wil maken, kost dat honderd tot honderdvijftig miljoen euro. Geld dat er op dit moment nog niet is.
Allerlei toegangswegen, spoor- en metrolijnen zijn niet of heel krap meegerekend omdat de Zuidas theoretisch ook zonder zou kunnen. Zo is nog niet duidelijk waar de 45 miljoen euro, een deel van de totale kosten voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol van betaald moet worden, terwijl de wethouder die infrastructuur wel 'noodzakelijk' vindt. Ook is onduidelijk of de metro naar Amstelveen wel zo'n krappe bocht kan maken als op de tekentafel is bedacht. Als de bocht ruimer wordt, kunnen projectontwikkelaars minder vierkante meters verkopen of verhuren.
Goede schattingen van de kosten die de gemeente op de flanken, de omgeving van de Zuidas moet maken, ontbreken voor een deel. Als de wegen op de Zuidas worden uitgebreid naar tien rijbanen, moeten ook de bruggen over de Amstel en de Schinkel worden aangepast.

Ook rond de financiering zijn allerlei onzekerheden. Zo gaan de plannenmakers uit van een bijdrage van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) van vijftig miljoen euro, terwijl de aanvraag nog niet eens de deur uit is. Amsterdam wil ook meer geld van het rijk zien, bijvoorbeeld voor aanpassingen die de luchtkwaliteit in de tunnel op de ringweg A10 verbeteren. Daar is 57,9 miljoen euro voor nodig.
Het is verre van duidelijk of Amsterdam al het bouwverkeer voor de Zuidas wel aankan. Misschien moet de gemeente de aanleg over een langere periode dan twintig jaar uitsmeren, waardoor het gebied minder snel geld oplevert.
Van der Horst, nu op vakantie, verwacht binnen enkele maanden te weten wat de totale kosten van het project zullen zijn.
Een bericht in het Parool dat heel veel kosten voor zaken die men wel wil niet zijn meegenomen in de kostenramingen. En de financiering is nog verre van duidelijk.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 07 nov 2021, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 28 jul 2005, 15:07

Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Men wil iets moois, maar dat kost volgens de begroting handenvol geld. Zoveel geld is er niet, maar het plan moet wél doorgang vinden. Om de kans hierop niet te verkleinen, past men de begroting aan tot een acceptabel (lees: betaalbaar) niveau. Dan lijkt het project ineens helemaal niet zo duur, dus gaat het door. En dan, tijdens de aanleg, wordt het budget keer op keer overschreden. Hoe zou dat nou toch komen... :roll:

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » do 28 jul 2005, 15:12

Mjah, maar dat gebeurt vaker met begrotingen en kostenramingen. Zo werd de beruchte Joint Strike Fighter gevechtshelikopter op 600 miljoen euro geraamd, maar inmiddels heeft hij al dik 1,3 miljard euro gekost. Maar ja, als je de Nederlande belastingbetaler gaat vertellen dat het gevaarte een slorige anderhalf miljard euro gaat kosten dan wil niemand 'm meer...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 28 jul 2005, 15:18

Mus schreef:Zo werd de beruchte Joint Strike Fighter gevechtshelikopter op 600 miljoen euro geraamd
Het is een gevechtsvliegtuig, geen helicopter. ;)

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » do 28 jul 2005, 15:32

Oeps :oops: foutje...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 28 jul 2005, 16:51

Mus schreef:Mjah, maar dat gebeurt vaker met begrotingen en kostenramingen. Zo werd de beruchte Joint Strike Fighter gevechtshelikopter op 600 miljoen euro geraamd, maar inmiddels heeft hij al dik 1,3 miljard euro gekost. Maar ja, als je de Nederlande belastingbetaler gaat vertellen dat het gevaarte een slorige anderhalf miljard euro gaat kosten dan wil niemand 'm meer...
Daarnaast geldt dit voor Amerika. Nederland heeft alleen '850' miljoen euro aan ontwikkelingsgeld betaald. Dit bedrag wordt niet verhoogd. (Het geld is aan het Nederlandse bedrijfsleven gegeven, die bij de ontwikkeling van de JSF betrokken zijn).

Op dit moment is nog niet bekend welk type vliegtuig de F16 gaat opvolgen. In 2007 of 2008 valt de beslissing hierover. De JSF maakt een grote kans, maar de kansen voor de Eurofighter Typhoon zijn nog niet verkeken.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 13:22

Zijn we wakker geworden allemaal?

Dit is toch normaal? Overigens kan er op een andere manier bezuinigd worden, bijvoorbeeld door metrobuizen op elkaar te bouwen, in plaats van naast elkaar. Dit kan ook voor de A 10 gelden. Bijvoorbeeld de parralelbaan van de A 10 bovengronds aan te leggen kan ook veel geld besparen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 13:24

Trouwens waarom de metro naar Schiphol doorgetrokken moet worden is mij een compleet raadsel. De huidige spoorlijn kan de vervoersvraag heus wel aan, en is trouwens net zo snel.
Het beste is als de metro naar Schiphol wordt doorgetrokken dat Amstelveen alleen een metro verbinding krijgt naar het Amstelstation (zeg maar, de huidige situatie); dat spaart ook geld uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 01 aug 2005, 8:25

Het Parool, 28-7-2005 schreef: PvdA twijfelt over Zuidas
Kamerlid Duivesteijn: 'Niet met oogkleppen op zo'n project realiseren'

DEN HAAG - De PvdA in de Tweede Kamer overweegt zich tegen de plannen met de Zuidas in Amsterdam te keren, nu blijkt dat ze veel duurder uitpakken.

"Als het zoveel geld gaat kosten, is het de vraag of het de investering wel waard is. Dan moet je bereid zijn het hele project ter discussie te stellen," zegt PvdA-Kamerlid Adri Duivesteijn in reactie op het kostenoverzicht dat de Amsterdamse wethouder Mark van der Horst deze week naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Daaruit blijkt dat er voor honderden miljoenen extra moet worden geïnvesteerd in aanpassingen van de infrastructuur waarvan de Kamer en de raad nog niet wisten.

Duivesteijn leidde vorig jaar een parlementair onderzoek naar grote infrastructurele projecten. Zijn commissie waarschuwde voor het soms bewust onderschatten van de kosten.

Tot nu toe had Duivesteijn veel vragen over de Zuidas, maar stond hij positief tegenover de realisatie van het zogenoemde Dokmodel, waarbij het spoor en de ringweg A10 voor een deel ondergronds komen en er boven op kantoren worden gebouwd. Na lezing van het nieuwe kostenoverzicht trekt Duivesteijn het Dokmodel in twijfel.

"Je ziet dat dezelfde fouten worden gemaakt als bij eerdere grote projecten. In de business case zoals die eerder is gepresenteerd, blijken nu tal van kostenposten niet te zijn opgenomen. Dan ga je dus met oogkleppen op zo'n project realiseren en probeer je de zaak zo gunstig mogelijk te presenteren, in weerwil van de feiten. Als je de lessen van mijn commissie ter harte neemt, voer je dit project transparant uit. Amsterdam levert nu het bewijs dat dit niet gebeurt."

Duivesteijn vraagt zich af of de Kamer wel goed wordt geïnformeerd. "Vlak voor het zomerreces wilde het kabinet instemming van het parlement voor het Dokmodel. Die is er niet gekomen, omdat er nog veel vragen zijn. Gelukkig maar, anders hadden we op basis van onvolledige informatie een besluit genomen. Het rapport van Van der Horst bevat immers belangrijke gegevens."

De PvdA'er hekelt het tijdstip waarop Van der Horst de hogere kosten naar buiten brengt: hartje zomer. "Het geeft te denken dat je een stuk openbaart op een moment dat de meesten op vakantie zijn. Dat roept vragen op."

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 01 aug 2005, 12:23

Tja, politiek Nederland is en blijft erg hardleers. Tijd voor wat bezinning, en een hoop van de geplande kantooroppervlakte naar Almere te verhuizen. Scheelt meteen weer een hoop files op de A10... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 01 aug 2005, 13:54

Alargule schreef:Tja, politiek Nederland is en blijft erg hardleers. Tijd voor wat bezinning, en een hoop van de geplande kantooroppervlakte naar Almere te verhuizen. Scheelt meteen weer een hoop files op de A10... :roll:
Helemaal mee eens! We leren het ook nooit als het gaat om nietsopleverende, kostenverslindende projecten. Steek het geld liever in een A8 voor de regio Amsterdam.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 01 aug 2005, 14:00

Yep: een doorgetrokken A8, Tweede Coentunnel en geld over voor een machtige oeververbinding (dubbeldekker) Almere - Amsterdam.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 01 aug 2005, 14:05

Ik snap het ergens ook wel hoor. Ons economisch systeem is niet zozeer op rationele overwegingen, alswel op vaak emotionele dogma's gebaseerd. 'Wil mijn bedrijf groeien - meer winst maken, dan moet ik vlak bij andere grote bedrijven gaan zitten'. 'Ik heb meer uitstraling wanneer ik in een grote wolkenkrabber in Amsterdam dan in een achterafkantoortje in Almere zit.' 'Natuurlijk heeft Amsterdam meer aantrekkingskracht als er HSL-treinen naar alle windrichtingen uitwaaieren en die allemaal ondergronds onder de Zuidas stoppen.'
Het probleem is, dat juist deze argumenten hun eigen validiteit instandhouden: het zijn ware self-fulfilling prophecies. De enige mogelijkheid lijkt dus een economische herbezinning te zijn, in de hoop dat we inderdaad wat rationeler tegen dit soort mega-projecten gaan aankijken. Het zal verhelderend werken - hoop ik.
(Goed, voorzover mijn 'wijze' bijdragen. :mrgreen:)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Bericht door hoevenpe » do 25 aug 2005, 10:10

Vinny schreef:Trouwens waarom de metro naar Schiphol doorgetrokken moet worden is mij een compleet raadsel.
Een metro naar Schiphol is zeker geen overbodige luxe, Schiphol, Zuidas, Centrum zijn toch samen met zuidoost (kantoren gedeelte) de grote werkplekken van deze regio.

Een ander voordeel is dat er dan een tweede verbinding is naast die van de NS. De NS ligt er wel eens uit zoals we weten en met een metro erbij heb je in ieder geval een alternatief...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 10:14

Er liggen nu al 4 sporen, en de capaciteit daarvan wordt maar matig gebruikt.
Als er zo nodig een metro moet komen, mag NS wat mij betreft 2 sporen inleveren.
Wat natuurlijk ook kan: een S-Bahn, die zoals in vele Duitse steden op het gewone spoorwegnet rijdt, met bovenleiding. Exploitant: Vervoersverbond Amsterdam :P
Dan hoef je ook geen hele nieuwe metrolijn te bouwen.

Route van de S-baan: Hoofddorp - Schiphol - Haagseweg - Zuid - RAI - Duivendrecht - Diemen zuid - Diemen - MP - Oosterdok - CS - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Hoofddorp :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 11:58

IK WIL EEN S BAHN NAAR AALSMEER EN UITHOORN

einde egoisme modus, nu terug on topic

Op station Zuid WTC liggen nu TWEE NS sporen !!!! Het is dus waanzin dat de NS twee sporen moet in krimpen. Dan blijft er namelijk geen spoor liggen :roll:

Bovendien moet het station straks de eindhalte van de Thalys en de ICE worden en gaan er nieuwe intercitys over de Utrechtboog rijden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het de functie van het Centraal Station overneemt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 25 aug 2005, 12:02

Vinny schreef:IK WIL EEN S BAHN NAAR AALSMEER EN UITHOORN

einde egoisme modus, nu terug on topic

Op station Zuid WTC liggen nu TWEE NS sporen !!!! Het is dus waanzin dat de NS twee sporen moet in krimpen. Dan blijft er namelijk geen spoor liggen :roll:

Bovendien moet het station straks de eindhalte van de Thalys en de ICE worden en gaan er nieuwe intercitys over de Utrechtboog rijden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het de functie van het Centraal Station overneemt.
Volgend jaar krijgt Zuid-WTC 2 extra storen.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 12:33

Vinny schreef:Op station Zuid WTC liggen nu TWEE NS sporen !!!! Het is dus waanzin dat de NS twee sporen moet in krimpen. Dan blijft er namelijk geen spoor liggen :roll:
Kijk eens naar het gebruik van het baanvak Hoofddorp - Riekerpolder, want daar heb ik het over. Tussen Riekerpolder en RAI zou je desnoods de S-baan via de metrosporen kunnen laten rijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 25 aug 2005, 13:42

Rogier schreef: Volgend jaar krijgt Zuid-WTC 2 extra sporen.

MvG
Rogier de Groot
En daar hebben ze lang over moeten zeuren bij de gemeente A'dam, want dat zou extra kosten met zich mee brengen als alles weer afgebroken moet worden voor de Zuidas. Er heeft een artikeltje over gestaan in Op de Rails, dat dit baanvak eigenlijk aan zijn top zit, net zoals het NSstation Schiphol (dat moet jij toch ook gelezen hebben René :) ).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 13:47

Het baanvak zit bij lange na niet aan zijn top. Het probleem zit hem in de verschillende paden voor stop- en sneldiensten, de gewenste gezamenlijke aankomst- en vertrektijden op Schiphol en het seinstelsel.
Het baanvak is wel gevuld - maar dat vind ik niet meer dan logisch. Maar waar voor snelwegen het tegenwoordig helaas door velen "gewoon" wordt gevonden dat snelwegen maximaal moeten worden benut, beginnen we in de spoorsector al te klagen als het niet allemaal volgens de luxe-oplossing past... :roll:
DVM op het spoor: zou een goede zaak zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 25 aug 2005, 13:55

Ik zie ook wel iets in een nieuw seinstelsel. Daarmee kan de capaciteit gemakkelijk verdubbeld worden. Dan komen er geen seinen meer langs het spoor, maar in de trein zelf. Ik heb dat ooit eens gelezen in de Koppeling dacht ik (blad voor NSpersoneel).
Daar zit de toekomst in wat min betreft, maar helaas is dat niet doorgegaan vanwege de hoge kosten (al het materieel zou aangepast moeten worden).

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Bericht door hoevenpe » do 25 aug 2005, 13:56

Blijft staan dat ik een metro via de zuidas, langs de zuidkant van amsterdam nieuw sloten, badhoevedorp, schiphol lang parkeren, schiphol vertrekhal zeker een nuttige toevoeging aan het netwerk vind. Hoeven die extra sporen ook gelijk niet meer omdat veel verkeer op het spoor van Schiphol naar Amsterdam moet.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 25 aug 2005, 13:59

mavas schreef:Ik zie ook wel iets in een nieuw seinstelsel. Daarmee kan de capaciteit gemakkelijk verdubbeld worden. Dan komen er geen seinen meer langs het spoor, maar in de trein zelf. Ik heb dat ooit eens gelezen in de Koppeling dacht ik (blad voor NSpersoneel).
Daar zit de toekomst in wat min betreft, maar helaas is dat niet doorgegaan vanwege de hoge kosten (al het materieel zou aangepast moeten worden).
Iets in die aard stond ook een keer in de Cursor (krantje op de TU/e). Als machinisten meer op zicht kunnen rijden (dat wat mavas aanhaalde) en makkelijker kunnen communiceren met andere machinisten zou het spoorwegennet veel beter benut kunnen worden, dan nu het geval is. Omdat nu alles te centraal wordt geregeld, met de huidige seinen en railsverkeersleiding.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 14:26

Probleem is dat het seinstelsel 1954 is afgestemd op de remafstanden van een beladen goederentrein. Dat maakt het spoorwegnet qua benutting van capaciteit belachelijk inefficiënt. Want elke korte lichte personentrein die snel kan remmen moet in hetzelfde stramien rijden... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 15:04

Beste René: het spoor tussen Schiphol en viaduct De Schoenendoos kan je onmogelijk tot de zuidas rekenen. Verder is er een verschillende dienstregelingssnelheid: Tussen de monding van de Schipholtunnel en het Station Zuid WTC geldt een operationele snelheid van 140 km/u en voor de aftakking richting Lelylaan een operationele snelheid van 80 km/u. (Ja ja, daarom werd ik door de 'superboemel' Almere - Hoofddorp ingehaald toen ik in de Thalys zat naar Parijs op betreffend baanvak... :!: :roll:

Dit houdt dus of een dramatische inperking van de capaciteit in óf een gigantisch toenemende onveiligheid, met een risicocontour dat de A 4/ A 10 én alle nabij gelegen kantoren beïnvloedt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 15:14

Vinny schreef:Beste René: het spoor tussen Schiphol en viaduct De Schoenendoos kan je onmogelijk tot de zuidas rekenen.
Heb ik dat gezegd ?
Ik heb alleen gereageerd op ideeën om de metro door te trekken tot aan Schiphol. Met de metro kun je tot aan de spoordriehoek, en tussen de spoordriehoek en Schiphol liggen al 4 sporen, waarvan je een vraagteken kunt zetten bij de benuttingsgraad. De situatie zoals die in 1986 ontstond met 2 sporen voldeed prima; er rijden nu amper meer treinen dan toen maar wel over 2 extra sporen. Hoe bedoel je overcapaciteit ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 15:19

Hmm, als ik in de trein zit op dat stuk komt het meer dan regelmatig voor dat ik op het naastgelegen stuk spoor ook een trein zie. Volgens mij kunnen die treinen niet inelkaar rijden. En moeten dus op elkaar wachten als het mindersporig wordt.

Verder is het natuurlijk complete waanzin dat de metro over het treinspoor rijdt. De huidige stoptrein Schiphol - WTC is namelijk sneller dan welke metro dan ook en ik snap niet waarom ze dat willen vervangen. Wat wel een goed idee kan zijn is om door de Noord-zuid tunnelbuis sprinters te laten rijden. Dat kan in het buitenland namelijk ook en dat werkt heel goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 16:34

Vinny schreef:Hmm, als ik in de trein zit op dat stuk komt het meer dan regelmatig voor dat ik op het naastgelegen stuk spoor ook een trein zie. Volgens mij kunnen die treinen niet inelkaar rijden. En moeten dus op elkaar wachten als het mindersporig wordt.
En als je op de snelweg rijdt, dan zie je meest van tijd niks, of je ziet er 2 naast elkaar rijden...
Met even op elkaar wachten zou het dus inderdaad ook kunnen, en dat "even" kan veel korter met een moderner seinsysteem. Dan had je absoluut geen 4 sporen nodig gehad op dat traject. Maar als het om rail gaat bouwen we nog altijd vrolijk door, zonder ons te bekommeren om benutting...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 16:41

Er rijdt elke 10 minuten een trein naar CS
Er rijdt elk kwartier een stoptrein naar WTC
Er rijdt twee keer peruur een intercity naar WTC (gevoegelijk in twee kwartieren een 7,5 minuten dienstregeling).
Er rijdt één a twee keer per uur een internationale trein naar België en/of Frankrijk.

Daar komt bij (in april 2007):

* Diverse extra HSL verbindingen richting Rotterdam en verder
* De intercity Schiphol - Eindhoven
* De IC Schiphol - Amsterdam Zuid - Berlijn
* De ICE Schiphol - Amterdam Bijlmer - Frankfurt/Basel
* De intercity Den Haag - Almere - (vanaf 2012) Groningen
* Evt. HSL Zuiderzeelijn
* Evt. extra stoptreinen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 16:46

Er zitten geen stations in het traject; is met een modern seinstelsel dus best mogelijk.

Plaats reactie