[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » za 19 sep 2020, 13:18

fonsoy schreef:
za 19 sep 2020, 12:32
Pascal1998 schreef:
za 19 sep 2020, 9:34
Ik ben het er niet mee eens Rogier, ik denk dat een tunnel hier meer helpt dan je denkt, ik kom om het half jaar daar voor het VUmc en kan nu al luid de snelweg horen, laat staan met een normale verbreding. Ik vind het dus geen goed idee
Dan nog gaat het plan geen verschil maken, aangezien de parallelbanen bovengronds blijven en slechts de hoofdrijbaan in een tunnel zou verdwijnen.
Dat is niet correct. Dan zouden de auto's wel heel erg dicht langs de torens van de zuid-as komen te rijden. :lol:

Afbeelding

fonsoy
dorpsstraat

Bericht door fonsoy » za 19 sep 2020, 13:47

^^
Bedankt voor de verduidelijking. Ik had in mijn hoofd dat in het kader van een versobering de parallelbaan half bovenop de tunnel werd aangelegd, bovengronds :shutup:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 19 sep 2020, 16:35

Rein schreef:
za 19 sep 2020, 10:48
het spoor onder de grond leggen te duur is en men dit plan definitief heeft begraven.
Bovengronds begraven dus? :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » zo 20 sep 2020, 14:52

Pascal1998 schreef:
za 19 sep 2020, 9:34
Ik ben het er niet mee eens Rogier, ik denk dat een tunnel hier meer helpt dan je denkt, ik kom om het half jaar daar voor het VUmc en kan nu al luid de snelweg horen, laat staan met een normale verbreding. Ik vind het dus geen goed idee
Als je op het perron van Zuid staat te wachten op de metro hoor je juist heel erg weinig.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 17:00

Zaken die voorbij gaan aan het structurele probleem van (groei) aanbod en ruimte. Verbreden kent z'n eindigheid, dat weet iedereen.

De vraag is dan: wat zijn we bereid te betalen of doen voor extra capaciteit danwel verplaatsen van capaciteit. Tunnels, viadukten, routering verleggen, dure gebouwen afbreken voor extra profiel? Binnen welke budgettaire bandbreedte.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 20 sep 2020, 17:23

Rein schreef:
za 19 sep 2020, 10:48

Eigenlijk zou men het hele dokidee moeten begraven en een alternatief plan moeten uitdenken voor de verbreding en wellicht beperkte verlegging (van de buitenring met name) op het huidige niveau. Geluidschermen, de snelweg door een soort kokers laten lopen, weet ik veel wat.
Na de gewone tunnel en de landtunnel straks ook de luchttunnel?

:top:

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 20 sep 2020, 20:54

^^ Die heb je al in Barendrecht, 9 sporen breed en ongeveer 1 km lang. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 21 sep 2020, 17:38

Tsja. Ik ben benieuwd wat het afschalen van de A10 (zuid) tot lokale stadsontsluitingsweg met vmax=70 zou opleveren, in combinatie met de verbreding van de A9. Want op de relatie Almere-Haarlem (maar dus ook Schiphol) geven de meeste routeplanners via A10, terwijl via de A9 via de meeste routeplanners 2 minuten langer is. Uit mijn eigen ervaring levert de A9 echter een veel rustiger verkeersbeeld, en zou dat echt de doorstroomweg ten zuiden van Amsterdam moeten zijn. Door op de een of andere manier het verkeer op de A10 Zuid 4 minuten te vertragen doen de routeplanners ook mee. Ik ben benieuwd hoeveel verkeer je dan wegkriigt. Je zou dan een veel kleinere A10 ondergronds kunnen leggen bij de zuidas, of zelfs in een soort open tunnelbuis.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » ma 21 sep 2020, 17:45

^^ Was een prima idee, maar dan zou de A9 van 3 naar minimaal 5 moeten m.i. (en niet 4), en de rare slingers in Holendrecht er uit...
70 is overigens wel heel langzaam, maak er dan minimaal 80 van zoals de A10-West.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 sep 2020, 18:03

IIVQ schreef:
ma 21 sep 2020, 17:38
Tsja. Ik ben benieuwd wat het afschalen van de A10 (zuid) tot lokale stadsontsluitingsweg met vmax=70 zou opleveren, in combinatie met de verbreding van de A9. Want op de relatie Almere-Haarlem (maar dus ook Schiphol) geven de meeste routeplanners via A10, terwijl via de A9 via de meeste routeplanners 2 minuten langer is. Uit mijn eigen ervaring levert de A9 echter een veel rustiger verkeersbeeld, en zou dat echt de doorstroomweg ten zuiden van Amsterdam moeten zijn. Door op de een of andere manier het verkeer op de A10 Zuid 4 minuten te vertragen doen de routeplanners ook mee. Ik ben benieuwd hoeveel verkeer je dan wegkriigt. Je zou dan een veel kleinere A10 ondergronds kunnen leggen bij de zuidas, of zelfs in een soort open tunnelbuis.
Buiten de spits is de route via de A10 dan ook niet echt problematisch, en het is simpelweg korter een paar kilometer korter, en het scheelt het geslinger bij Holendrecht.

Als de A9 daar nou nog eens een keer gestroomlijnd zou worden... Laten we eerst maar eens kijken hoe de A9 aantrekkelijker kan worden in plaats van de A10 onaantrekkelijker te maken door de Vmax te verlagen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 sep 2020, 19:33

De vraag is wat je er nu precies mee zou kunnen winnen. Heb toch altijd vrij sterk het idee dat het grootste deel van het verkeer op de A10 op weg is naar Amsterdam of uit Amsterdam afkomstig is. Die kun je niet naar de A9 krijgen, en je raakt die groep natuurlijk dubbel hard wanneer je de A10 zou degraderen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 sep 2020, 21:23

Ik denk dat dat op zich wel kan als je de rijstroken zou versmallen en dan ook meer rijstroken aan het verkeer aanbieden. Je zou dan ook wel op een dubbeldeksweg uit komen, een beetje vergelijkbaar met de A 86 in Parijs.
https://goo.gl/maps/qsUALTQj3N5qsxFS6

Dat zou dan neer komen op 70 km/h, maar wel conflictvrije verbindingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 21 sep 2020, 21:34

Pino schreef:
ma 21 sep 2020, 19:33
De vraag is wat je er nu precies mee zou kunnen winnen. Heb toch altijd vrij sterk het idee dat het grootste deel van het verkeer op de A10 op weg is naar Amsterdam of uit Amsterdam afkomstig is. Die kun je niet naar de A9 krijgen, en je raakt die groep natuurlijk dubbel hard wanneer je de A10 zou degraderen.
Voor deze groep zal (een deel) 80 in de praktijk niet heel veel uitmaken. Maar de eeuwige snelheudsdiscussie even verder mijdend, het idee is wel correct.

Ik rij Haaglanden - Gooi v.v. eigenlijk altijd via de A10 als ik de route over Amsterdam kies (en dat is 50% van de gevallen). Ik rij dan nooit - behalve als het niet anders kan - via de A9. Komt natuurlijk ook omdat het beter stroomt, meestal is het de weg naar Haaglanden die ik gevoelsmatig via Amstrrdam pak. Nu zijn de aansluitingen Diemen en Badhoevedorp sterk verbeterd, maar nog steeds voelt en is het logischer de "binnen" ring te pakken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020, 21:36

Van de A4 naar de A1 hoef je eigenlijk maar één keer af te slaan bij knooppunt Watergraafsmeer. Via de A9 moet dat 4 keer: Badhoevedorp, Holendrecht I en II en Diemen. Dat zorgt ervoor dat navigatiesystemen toch de voorkeur behouden voor de A10.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 21 sep 2020, 21:39

Coen Tunnel schreef:
ma 21 sep 2020, 18:03
Buiten de spits is de route via de A10 dan ook niet echt problematisch, en het is simpelweg korter een paar kilometer korter, en het scheelt het geslinger bij Holendrecht.
In de spits veelal ook niet, zeker niet sinds er vanaf 2010 spitsstroken liggen en vanaf 2013 de A10 oost is verbreed. Met wat kleine verdere maatregelen kan de doorstroming verder bevorderd worden. In de praktijk rij ik tussen KP Badhoevedorp en KP Diemen ca 4 van de 5 keer via de A10, vooral omdat het sneller is. Ik zie het nut er ook niet van in om de A10 onaantrekkelijker te maken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 21 sep 2020, 21:41

Chris schreef:
ma 21 sep 2020, 21:36
Van de A4 naar de A1 hoef je eigenlijk maar één keer af te slaan bij knooppunt Watergraafsmeer. Via de A9 moet dat 4 keer: Badhoevedorp, Holendrecht I en II en Diemen. Dat zorgt ervoor dat navigatiesystemen toch de voorkeur behouden voor de A10.
Nee, alleen bij Badhoevdorp. Bij Holendrecht I en II en Diemen kan je gewoon de rijstrook blijven volgen. Maar die lus in KP Holendrecht is uiteraard wel behoorlijk vertragend. Absurd dat ze die er met SAA niet uit (hebben) laten halen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 21 sep 2020, 21:42

In de huidige situatie is het eigenlijk beter als Holendrecht geen dubbelknoopunt zou zijn. Dat is kostbaar en lastig om dat vandag de dag nog te veranderen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 21 sep 2020, 21:49

Chris schreef:
Wat Rein zegt, die 3/4 draai bij Holendrecht zou er uit moeten, dan is er weinig aan de hand.
In de andere richting zijn ze bij Diemen en Badhoevedorp eruit gehaald. Zit je allleen nog met navigatiesystemen en hun algoritme met afslagen (blijkbaar).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 21 sep 2020, 21:51

^^ Dat is niet helemaal correct. Bij KP Badhoevedorp is nog wel een echte uitvoeger en een flinke slinger richting A4. Uiteraard is het wel beter dan de klaverbladlus die er lag.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 sep 2020, 22:16

jelger schreef:
ma 21 sep 2020, 21:49
Wat Rein zegt, die 3/4 draai bij Holendrecht zou er uit moeten, dan is er weinig aan de hand.
Het is over de A9 gewoon twee kilometer langer. Met of zonder slingers. Dus bij gelijke maximumsnelheid zal de voorkeur van navigatiesystemen nog wel uit blijven gaan naar de A10. Behalve wanneer daar maar de minste of geringste vertraging wordt gemeld natuurlijk. In combinatie met vaste borden en DRIPs gaan mensen dan vanzelf wel een beetje bewegen.

Een doorlopende A9 op Holendrecht lijkt mij een mooie wensdroom. Alleen je moet óf dwars door het AMC heen óf door de Ouderkerkerplas. Het zit er niet in. Een flyover in plaats van de 3/4-klaverbocht zou nog wat verschil kunnen maken. Zou vast een stuk fijner rijden, maar ik denk niet dat dat het verschil gaat maken in navigatiesystemen. De tegenrichting met een veel vloeiender turbinebocht legt het immers ook nog steeds af.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 21 sep 2020, 22:30

Chris schreef:
Zou het schelen als de nummering ter hoogte van de knooppunten zou worden aangepast? Bijvoorbeeld de A1 verlengen naar Holendrecht (of Alkmaar :lol: ) (en het deel tussen Diemen en Watergraafsmeer omnummeren naar A1B, N1 of een S-nummer geven). Zodat navigatiesystemen de route A1-A9 eerder als vloeiend doorlopende verbinding zien.
Vinny schreef:
ma 21 sep 2020, 21:23
Ik denk dat dat op zich wel kan als je de rijstroken zou versmallen en dan ook meer rijstroken aan het verkeer aanbieden. Je zou dan ook wel op een dubbeldeksweg uit komen, een beetje vergelijkbaar met de A 86 in Parijs.
https://goo.gl/maps/qsUALTQj3N5qsxFS6

Dat zou dan neer komen op 70 km/h, maar wel conflictvrije verbindingen.
Als het toch de hoogte in gaat kun je nieuwe hoofdrijbanen misschien beter boven de spoorlijn bouwen. Scheelt een hoop kabaal en het gebied blijft optisch meer open dan wanneer je dit boven de bestaande rijbanen van de A10 doet.

Maar welk ontwerp en welke bouwmethode het ook wordt, elke keuze lijkt wel enige impact te hebben op het station dat nu vast wordt verbouwd...
Jackbauer1350 schreef:
ma 21 sep 2020, 21:42
In de huidige situatie is het eigenlijk beter als Holendrecht geen dubbelknoopunt zou zijn. Dat is kostbaar en lastig om dat vandag de dag nog te veranderen.
Als SAA 'gewoon' was uitgevoerd als netjes ingepaste A6-A9 had deze situatie al niet meer bestaan. Als je alles optelt had die kies misschien toch getrokken moeten worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 sep 2020, 9:02

^^ Ook voor een netjes ingepaste A6-A9 (lag er op het einde niet zelfs een lange tunnel op tafel?) was de lokale tegenstand denk ik te groot. Niet een kies die je even had kunnen trekken door de snelweg voor een paar miljard helemaal weg te stoppen. Het Gein is toch wel een dingetje: je ziet in de dorpen daar nu ook weer veel protest omdat men er “megawindmolens” neer zou willen zetten.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 22 sep 2020, 9:17

Objectief gezien zou zo'n doorgetrokken A6 waarschijnlijk wel veruit de te prefereren optie zijn geweest. Had het wegennet rond Amsterdam veel robuuster gemaakt en ontlast en de reistijd tussen Almere en Schiphol een stuk verkort. Gaasperdammertunnel was niet nodig geweest, evenmin als een deel van de andere SAA projecten die nu zijn uitgevoerd. Maar goed, de maatschappelijke lobby uit bepaalde hoeken ("een snelweg dwars door het Naardermeer") was op dat moment blijkbaar te sterk. Die lobbygroepen hebben hun werk wat dat betreft wel knap gedaan kan je zeggen.

Overigens staat het Zuidasdok op zich helemaal los van SAA en de eventuele verbinding A6-A9. Het Zuidasdok heeft een heel ander doel dan de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. En dat doel is vooral een lokaal doel, al tracht Amsterdam het natuurlijk een nationaal tintje te geven opdat de bijdrage van andere overheden groter wordt.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 22 sep 2020, 10:02

A6-A9 had verkeer van de A10 afgehaald. Dus de noodzaak van extra stroken zou daarmee kunnen vervallen.
Zoveel geld steek ik liever in een nieuwe verbinding, dan in een extra rijstrook.

edit: ja, ik rij ook over de A10 omdat dat sneller is, niet omdat ik in Amsterdam moet zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 sep 2020, 10:25

Als gezegd, ik denk niet dat aanleg van de A6-A9 heel veel verkeer van de A10 zou hebben afgehaald. Maar dat zullen we wel nooit echt weten. Je loopt daar natuurlijk ook tegen het gegeven aan dat een afname van maar een paar procent de filedruk behoorlijk kan verlichten, dus wie weet?

Voor de rest mag Amsterdam roepen over nationaal belang wat het wil, we zijn al jaren terug op een punt beland waar het Rijk een keuze heeft gemaakt om hier de A10 uit te bouwen. Naar mijn gevoel trouwens meer om de uitbreiding van het spoor hier mogelijk te maken (OV-SAAL en Amsterdam-Zuid bruikbaarder maken als eindpunt) dan om het belang dat Amsterdam aan de Zuidas toekent. Alles wat met internationaal zakendoen of banken of multinationals te maken heeft, zit op dit moment sowieso in een hoek waar Den Haag vooral tegenwind geeft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 sep 2020, 20:47

Pino schreef:, ik denk niet dat aanleg van de A6-A9 heel veel verkeer van de A10 zou hebben afgehaald.
Ik weet niet precies wat 'heel veel' voorstelt. Voor veel gebruikelijke verplaatsingen, zoals Hoofddorp-Almere is de route via de A 10 of de A 9 redelijk vergelijkbaar qua afstand en comfort en dan zijn het kleine dingen die het verschil maken. Een degradatie van de A 10 van autosnelweg naar hoofdweg is, zelfs als dit alleen op papier gebeurt ook al voor routeplanners relevant. Google Maps heeft een algoritme dat routes via hoger geklasseerde wegen prefereert. Ik vraag me alleen af of je zoiets als beleidsmaker wel moet nastreven. Aan de andere kant, tot ver in de jaren '80 kwamen expresswegen nauwelijks voor in Nederland, tegenwoordig is dat bij veel provincies en de rijksoverheid juist iets dat als goede oplossing wordt gezien. Ze zijn goedkoper in aanleg en onderhoud, het comfort is nauwelijks minder en de weggebruiker die er niet echt moet wezen wordt een beetje gestimuleerd om via de echte snelwegen te rijden. Voorbeelden zijn bijv. de Haak om Leeuwarden en de Rijnlandroute.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 22 sep 2020, 21:13

Iedereen die een route zoals Hoofddorp - Almere geregeld rijdt weet dat het via de A10 enkele minuten korter is. Een lagere klassering in een routeplanner (of een misleidende DRIP bij KP Badhoevedorp welke de route via de A10 4 minuten extra geeft dan de werkelijke reistijd) verandert daar denk ik weinig aan.

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » di 22 sep 2020, 21:19

Nou mijn vader niet, die rijdt dus wel constant via de A9 bij Amstelveen sinds de omlegging. Iets waarvan ik altijd zei dat het langzamer is: de reden waarom hij toch zo rijdt, de NBA borden sturen hem via de A9 op het moment dat hij bij :KP: Badhoevedorp komt

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 22 sep 2020, 22:17

A1 naar A4 (of andersom) is via A10 gewoon vele malen aantrekkelijker. Nog afgezien van de tijd, of afstand, je rijdt vanaf de A4 recht de A10 op (en andersom ook). En met de A1 eigenlijk idem. Het is een afslag, maar daar rij je gewoon met 100 doorheen. In beide richtingen. Het stroomt gewoon veel soepeler en daarmee al meteen aantrekkelijker. Minder bewegingen.

Maar goed, het zuidasdok heeft eigenlijk ook niet veel zin als het spoor boven de grond blijft. Daarmee verliest het hele idee achter het plan zijn waarde. Wat over blijft is dat men een dubbeldeks profiel heeft dat op beide niveaus uitgebreid kan worden. (Als er ondergronds niks in de weg ligt)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 sep 2020, 22:37

^^ Behalve dan dat de A10 een veel heftiger spits kent. Rijdend van de A1 naar de A4 loopt het al snel vast bij invoegen Watergraafsmeer en dan nog eens rond Amstel. Rijdend van A4 naar A1 hoofdzakelijk tussen Nieuwe Meer en Amstel. Die soepeler route heeft op meer delen van de dag ook nadelen ten opzichte van die twee kilometer extra en de bochten op de A9.

Wat verloren gaat in het dok-model zoals het er lag, is bovenal de Amsterdamse utopie van een barrièrevrije stadswijk (annex zakencentrum). De wens van het Rijk om de spoorinfra (inclusief metro) op dit traject te verbeteren wordt gewoon gehaald. Aan de belastingbetaler om nog maar eens na te denken of dat plan dan zin heeft of dat toch alle waarde verloren is. Ikzelf geloof ergens wel in die OV-only optie, maar zou ook denken aan andere mogelijkheden om dit te bereiken: ruimte voor spoor scheppen door de metro onder de grond te leggen bijvoorbeeld? En ach, een dubbeldeks snelweg lijkt me bovengronds ook wel eens leuk, maar de beweegbare Schinkelbrug compliceert dat mogelijk te sterk.