[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A010] Ring Amsterdam Zuid: ondergronds 1+4+4+1

Bericht door Vinny » vr 10 feb 2012, 12:27

Die voetbalvelden kun je ook prima langs de Amstel kwijt, en deze die op de render staan voor vastgoedontwikkeling gebruiken... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 feb 2012, 13:00

Valt er dan wat aan vastgoed te ontwikkelen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 feb 2012, 13:11

AFC heeft nogal wat invloed; grote naam, bekende leden enzovoort. Wellicht laten ze zich nog eens uitkopen, maar de laatste serieuze kandidaat heeft zijn project afgeblazen door de economische situatie van de afgelopen jaren.

Dat is uiteindelijk toch het Zuidas-probleem. Ik zag inmiddels alweer iemand roepen dat op de Zuidas een zeer lage leegstand bestaat, dus dat claims dat het dokmodel alleen maar leidt tot leegstand onzin zijn. Strikt genomen heeft die persoon gelijk, want op de Zuidas wordt niets gebouwd zonder dat huurders gevonden zijn voor een project. Zo voorkom je leegstand, in ieder geval gedurende de eerste jaren na oplevering. Maar aan de stukken Zuidas die, tegen alle planningen in, nog braak liggen kun je zien dat de vraag naar kantoorruimte, winkelruimte en kantoorruimte op de Zuidas op zijn einde loopt. Ook voor de ruimte die in het dokmodel vrijvalt zullen ongetwijfeld vele projecten worden verzonnen. Maar de vraag is of die projecten tot realiteit zullen worden. Er moet behoorlijk meer vraag ontstaan, en ik twijfel of dat er nu werkelijk inzit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 feb 2012, 13:26

Er zijn wellicht nog wat kantoren in het centrum van Amsterdam die daar wegkunnen. TomTom zit vlak bij het Rembrantplein, wellicht zouden die naar de Zuidas willen verhuizen...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 feb 2012, 13:36

^^ TomTom zit tegenwoordig op het Oosterdokseiland.

Ik verwacht al met al niet heel veel toestroom meer naar de Zuidas. Er zullen zich vast nog een paar bedrijven melden, maar geen hele grote meer. De Zuidas was natuurlijk primair bedoeld als speeltuin voor de financiële industrie, en we weten allemaal hoe die ervoor staat. En nog wel even zal blijven staan. Pogingen om van Amsterdam het derde financiële centrum van Europa te maken bestaan alleen nog maar op papier. Er zal dan nog steeds wel wat toestroom en natuurlijke groei komen, maar die zal in evenwicht staan met de natuurlijke uitstroom.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 feb 2012, 14:59

Ik vraag me trouwens af wat ze met de A4 tussen De Nieuwe Meer en Badhoevedorp gaan doen. Gezien de intensiteit van 300.000 voertuigen op de A10-zuid na realisatie van het Zuidasproject zal de intensiteit op de A4 tot aan Badhoevedorp wellicht ook wel op 250.000 voertuigen liggen. Dat kan niet op de huidige 2x3+spitsstroken afgewikkeld worden. Een verbreding naar 2x5 rijstroken is m.i. dan ook minimaal noodzakelijk. Zonder de A5 Westrandweg zouden de intensiteiten nog hoger uitvallen. Gelukkig kan dit deel van de A4 vrij eenvoudig aan de buitenzijde verbreed worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 feb 2012, 15:34

Eenvoudig waag ik te betwijfelen, het is nu al een grote irritante weefkluwen, er passen alleen extra rijstroken als de afrit Sloten dicht gaat (of in ieder geval niet vanaf de A 10 zuid meer valt te bereiken)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 feb 2012, 18:10

Het CPB noemt de ondertunneling onrendabel, met name de baten (waarde) van de vrijkomende ruimte is overschat, aldus het CPB. Een bovengronds verbreding van de A10 is wel rendabel.

http://www.cpb.nl/persbericht/3211305/c ... onrendabel

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 10 feb 2012, 20:19

^^ Een sprankje hoop dat de verbreding in tunnels niet doorgaat?

Overigens mbt je voorlaatste opmerking: Wellicht dat er een kleine aanpassing komt door de omlegging van de A9, en dat men bij de omlegging van de A9 rekening houdt met verbreding van de A4 op dit punt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 28 mar 2012, 13:06

^^ En toch heeft vandaag de Tweede Kamer ingestemd met een ondergrondse variant... :down: :down:

bron: Fd.nl
Kamer steunt de ‘onrendabele’ ondertunneling van de Zuidas

De Tweede Kamer staat achter het plan om de snelweg bij de Amsterdamse Zuidas onder de grond te stoppen. Ondanks dat het Centraal Planbureau (CPB) al heeft berekend dat ondertunneling verliesgevend wordt.

Dit blijkt uit vragen die Kamerleden gisteren bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben ingediend. Een meerderheid vindt het een goed plan om de snelweg A10 onder het prestigieuze zakencentrum door te laten lopen. wel willen Kamerleden meer zicht op de financiële risico’s van de ondertunneling.

Het Rijk en de gemeente Amsterdam hebben grootste plannen voor de Zuidas. Nu doorklieft ringweg A10 nog het gebied, maar over ruim tien jaar moet hier alleen nog een spoorlijn liggen. Auto’s die straks op de snelweg rijden, gaan aan de rand van het gebied een brede tunnel in om pas aan de andere kant van de Zuidas bovengronds te komen. Zo veroorzaakt het verkeer geen overlast, en kan de gemeente ongehinderd verder bouwen in het gebied. De kosten komen uit op € 1,4 mrd.

Direct na de presentatie van het plan presenteerde het CPB een negatief oordeel. Het ondertunnelen van de snelweg kost meer geld dan het zal opleveren, stellen de rekenmeesters van het CPB. Het verlies zou uitkomen op € 280 mln.

SP-Kamerlid Farshad Bashir kent het rapport, maar hij wil het project toch doorzetten. ‘Er is geen alternatief. Als je de weg verbreedt zonder een tunnel te bouwen, dan zitten omwonenden met de overlast.

Dat kan niet.’ Ook CDA-Kamerlid Sander de Rouwe accepteert de kosten. ‘De Zuidas is een belangrijk gebied, daar willen we wel de portemonnee voor trekken.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot vraagt zich zelfs af of de huidige plannen ver genoeg gaan. ‘Is die tunnel breed genoeg voor alle auto’s in de toekomst? we willen het liever in één keer goed doen, zodat het ook in 2050 nog past.’ De PvdA steunt het plan vooralsnog ook, maar Kamerlid Attje Kuiken wil de antwoorden van de minister afwachten alvorens een definitief standpunt in te nemen.

De nieuwste plannen van het Rijk en gemeente zijn een behoorlijke versobering van eerdere ideeen voor de Zuidas. In de dagen voordat de kredietcrisis uitbrak, wilden overheden nog alle infrastructuur (snelweg, trein en metro) onder de grond aanbrengen.

Op de plaats waar nu nog spoor en snelweg liggen, moesten nieuwe, hoge kantoren verrijzen. Maar de kosten van dit ‘stapeldok’ liepen op tot € 3,3 mrd, zelfs in de conjuncturele hoogtijdagen vonden overheden dat te veel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 mar 2012, 13:31

Zo veroorzaakt het verkeer geen overlast, en kan de gemeente ongehinderd verder bouwen in het gebied.
SP-Kamerlid Farshad Bashir kent het rapport, maar hij wil het project toch doorzetten. ‘Er is geen alternatief. Als je de weg verbreedt zonder een tunnel te bouwen, dan zitten omwonenden met de overlast.
Ik vraag me af om welke omwonenden het gaat. Op dit moment "wonen" er de RAI, kantoren, sportvelden en een ziekenhuis.
Volgens mij gaat het dus vooral om toekomstige omwonenden. Maar om daar nou een tunnel voor te bouwen...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 mar 2012, 13:48

^^ Automatische reflex zonder enige kennis van de situatie ter plaatse (*). Desalniettemin doet het erg goed dat de SP meedenkt aan de ruimte die aan de randen van de A10 beschikbaar. Bovengronds verbreden had toch broodnodige ruimte gescheeld die nu toch al min of meer is geclaimd door het grootkapitaal.

EDIT: (*) Ik doel op de reactie van de SP, niet die van Harry.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 28 mar 2012, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 mar 2012, 13:49

Pino schreef:Automatische reflex zonder enige kennis van de situatie ter plaatse.
Politiek Nederland in één zin.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 mar 2012, 13:56

^^ Ik dacht dat Pino het over mijn reactie had. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 28 mar 2012, 14:35

Er wonen nu al wel degelijk mensen op de Zuidas :!:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 mar 2012, 15:01

Behalve op de plek waar de A10 ondergronds gebracht gaat worden.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 28 mar 2012, 16:41

Er staan gewoon woningen naast die toekomstige tunnel hoor. Ik wil niet zeggen dat het wettelijk niet kan bovengronds omdat er normen overschreden gaan worden, maar als gesteld wordt dat bewoners meer overlast hebben van een weg bovengronds dan van een weg ondergronds, dan lijkt mij dat gewoon een feit.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 28 mar 2012, 16:48

^^ Hangt ervan af. Als ze de ruimte bij die huizen die vrijgekomen is door het ondergronds leggen van de A10 dan volplempen met spoor schiet men er weinig mee op...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 mar 2012, 17:37

sanderl schreef:Er staan gewoon woningen naast die toekomstige tunnel hoor. Ik wil niet zeggen dat het wettelijk niet kan bovengronds omdat er normen overschreden gaan worden, maar als gesteld wordt dat bewoners meer overlast hebben van een weg bovengronds dan van een weg ondergronds, dan lijkt mij dat gewoon een feit.
Het zijn er toch niet heel veel hoor. Tussen De Nieuwe Meer en Amstel bestaat de eerste strook langs de A10 volledig uit kantoorpanden de VU en groen. Wat verder naar achter kom je dan woningen tegen. De twee woontorens aan de Debussylaan liggen het dichtste tegen de A10 aan, de woningen rondom de Prinses Irenestraat aan de noordkant liggen ook wel relatief dichtbij, en tenslotte heb je nog de flats aan de De Boelelaan.

De woningen die het dichtste tegen de A10 aanliggen zullen zijn gebouwd met min of meer de huidige milieuwaarden in het achterhoofd, dus dat zal allemaal nog prima gekund hebben. Voor de woningen verder naar achteren moet dat dan dus ook gelden. Overigens: die torens aan de Debussylaan kampen met behoorlijke leegstand. Zowel wat er in het sociale segment is gebouwd als wat er in het vrije segment is gebouwd. Noch Jan Modaal, noch de rijke Zuidaswerker heeft trek om op de Zuidas te wonen.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 28 mar 2012, 19:28

Die torens aaN de Debussylaan bedoelde ik inderdaad, en dan heb je ook nog de symphony-torens. De woningen staan inderdaad niet direct aan de weg maar de stelling dat er helemaal niemand zeer dicht bij die weg/tunnel woont kan ik me niet in vinden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 mar 2012, 22:20

"Er is geen alternatief". Pff, natuurlijk wel, gewoon bovengronds verbreden, en wat geluidsschermen plaatsen. Klaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 28 mar 2012, 22:58

Pino schreef:Overigens: die torens aan de Debussylaan kampen met behoorlijke leegstand. Zowel wat er in het sociale segment is gebouwd als wat er in het vrije segment is gebouwd. Noch Jan Modaal, noch de rijke Zuidaswerker heeft trek om op de Zuidas te wonen.
Dat is ook niet zo verwonderlijk voor de prijzen die ze vragen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat
autoweg

Bericht door Seat » do 29 mar 2012, 10:04

^^ En daarbij gaat het om een beperkt aantal woningen op enkele tientallen meters van de snelweg. Als verbreding binnen de bestaande ruimte kan (en dat lijkt mij wel mogelijk), is dat toch voldoende? Het gaat om slechts 2x2 rijstroken verbreding.

Dat idee van de ruimte benutten naast en boven de tunnel stamt uit de periode rond 1995-2005 waarin de bomen tot de hemel groeiden en Amsterdam zou concurreren met Parijs, Londen en Frankfurt. Nu weten we allemaal dat dat volslagen onrealistisch is. Kijk naar het volledig downscalen van Leidsche Rijn Centrum, ooit één van de aanleidingen van de Leidsche Rijntunnel, dat nu ook niet van de grond komt. Of naar die tienduizenden vierkante meters leegstaande kantoorruimte bij Sloterdijk en Bijlmer. Een nieuwe strop voor de gemeente Amsterdam in wording...

Overigens wel een persoonlijk stokpaardje van me, ik heb in 2005 al eens een zeer kritische recensie geschreven over het onderstaande boek (overigens wel fantastische plaatjes... 8-) )
http://books.google.nl/books?id=N1pMyKA ... ry_r&cad=0#

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 01 apr 2012, 13:01

1,3 miljard? Tel daar maar gerust een miljard bij op.
Donateur Vereniging Wegenforum

Autorun
stadsweg

Bericht door Autorun » ma 02 apr 2012, 18:57

Hajo schreef:1,3 miljard? Tel daar maar gerust een miljard bij op.
Want? :confuuuse:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 02 apr 2012, 19:54

Hoezo nu opeens 1+4+4+1?

Het zou toch 2+4+4+2 worden lijkt me, 1,3 miljard voor een weefbaantje lijkt me erg veel geld en weinig extra capaciteit...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 apr 2012, 20:14

De maatgevende capaciteit op de parallelbaan is maar één rijstrook. De 2 rijstroken zijn eigenlijk een rijstrook en een weefvak tussen de twee aansluitingen S108 en S109. Ik denk overigens niet dat dit goed gaat komen met de verwachte intensiteiten van 250.000 voertuigen in de tunnel (zelfs 300.000 tussen De Nieuwe Meer en S108). Aptroot had er ook al zijn twijfels bij, las ik. Eén rijstrook heeft een capaciteit van maar circa 2.000 mvt/uur. Een evenement in de RAI trekt echt wel meer dan dat, en ook forenzenverkeer vanuit het oosten naar de Zuidas lijkt me problematisch.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 02 apr 2012, 23:41

Ik kom daar regelmatig en nu is de spitsstrook al bijna permanent in gebruik. Veel verkeer maakt gebruik van deze afritten dus 2+3+3+2 lijkt me het minimale...

Zoals Chris al zegt, dit gaat helemaal vastlopen in die tunnel als er een beurs is. Juist in een tunnel wil je dat voorkomen lijkt me.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 03 apr 2012, 6:30

^^ Zeker met de nieuwe tunnelrichtlijnen in het achterhoofd...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 03 apr 2012, 8:05

Ik zou tussen de s108 en de s109 eerder dezelfde configuratie verwachten als tussen lage weide en maarssen op de A2: 3 (of 4) stroken hoofdrijbaan en 2 stroken parallelrijbaan met 2 stroken weefvak.

Dit lijkt me toch nog niet de definitieve configuratie mag ik hopen?